De weg naar een neurostimulator

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolynne

De weg naar een neurostimulator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 12:46

Ik weet niet of hier mensen iets aan hebben, maar voor diegene die in het traject zitten of vragen hebben mogen deze hier (of in pb) stellen.

Ik zal het in delen plaatsen, omdat het ander meteen heel veel info is. Zo blijft het overzichtelijk. :)

Wat doet zo'n ruggenmergneurostimulator:
De leads (zie foto's: de lange kabels op rx, die eerder deels uit het lichaam hangt) word bevestigd naast het ruggenmerg, deze stuurt lichte elektrische pulsen naar de wervelkolom. Het gebied waar de pulsen naar gestuurd word is compleet afhankelijk van welke pijngebied(en) je hebt. De pulsen onderbreken de pijnsignaal tussen het ruggenmerg en de hersenen, waardoor je minder pijn ervaart.

Even achtergrondinformatie:
Ik ben geboren in 1996 met aangeboren scoliose. Die bleef 'goed' tot in 2016, waarbij ik dan geopereerd werd en er een fusie geplaatst werd van L3 tem T8. Wat een einde moest worden aan problemen, werd juist een nieuw hoofdstuk van vele problemen..alleen dan andere.

Afbeelding

Afbeelding

Na de operatie gingen alle voorgaande problemen (oa vele pijnen, beperkte longcapaciteit, beweging etc) weg, maar kwamen er nieuwe problemen opspelen die jaar per jaar erger werden. En zodoende ging de medicatie ook steeds telkens hoger en hoger.

Kinderwens werd (na overleg met vele artsen!) waargemaakt en zodoende werd in maart 2022 mijn dochter geboren na een zware, medische en risicovolle zwangerschap. Bij de keizersnede meteen (op vraag) gesteriliseerd omdat mijn lichaam het maar bij 1 kan houden, toch als ik nog moet dienen voor de maatschappij.

Even een sprong naar 2024:
Dochter word ouder en begint meer fysiek te vragen. De pijnen werden in enkele maanden tijd zo heftig dat ik mijn rolstoel moest gebruiken om mijn energie te kunnen besparen voor de momenten die nodig waren (speelmomenten dochter). Zo kon het niet langer meer.. ik wou de mama zijn die ik werkelijk ben, niet meer op pijnstilling leven en gewoon ook terug mijzelf zijn, geen schaduw meer.

In februari naar de pijnkliniek gegaan en zodoende begon mijn neurostimulator traject..
Er werden diverse afspraken gepland met meerdere artsen: pijnarts, pijnpsycholoog, pijnkliniek, neuroloog etc.

In overleg met de arts(en) werd er besloten om het traject neurostimulator al preventies op te starten voor mochten de overige behandelingen niet aanslaan. Tussen februari en april onderging ik 2 infiltraties, 2 denervaties. Deze deden niets en zodoende bleef de weg van de NS open.

Bij groen licht van iedere arts, word je aangemeld op het pijnplatform waarbij je 21 dagen lang moet bijhouden dmv schuifsysteem van 0 naar 10. Dit zijn verschillende onderdelen: je slaapkwaliteit, pijnscore, activiteit(en)

Na deze 30 dagen moet je terug bij de pijnpsycholoog, deze beoordeeld samen met het bedrijf van de NS of je in aanmerking komt voor de proefstimulatie.

Tussentijds gingen de artsen met z'n allen rond tafel doordat ik een specifieke/aparte case ben die ze zelden zien. De anker van de NS word namelijk bevestigd ter hoogde van T8, maar doordat ik fusiemateriaal heb zitten was dit niet mogelijk en moest de anker hoger bevestigd worden.

Er werden ook ineens heel veel medische dingen opgesomd die ik allemaal niet wist:
- PSPS2 (persisterend spinaal pijnsindroom type 2, beter bekend als Failed Back Surgery Syndrome (FBSS)
- CRPS2 (Complex regionaal pijn syndroom)
- trigeminus complex syndroom (aangezichtspijn)

Er werd besloten dat als ik geopereerd werd ik wakker moest zijn, enkel plaatselijk verdoofd moest worden. Normaal gezien word je in slaap gebracht en midden in operatie wakker gemaakt zodat ze weten dat alles werken. Om na het testen opnieuw in slaap te brengen. Maar omdat er zoveel materiaal in mijn rug zaten wouden ze geen risico's nemen.

14 mei kreeg ik dus mijn proefstimulatie: bij de proefstimulatie word er opnieuw een pijndagboek bijgehouden van 21 dagen. Zodat ze (de artsen en bedrijf neurostimulator) op het einde van de proef een definitieve keuze. Want het is immers een duur implantaat en niet iedereen komt hier in aanmerking voor. Ze willen namelijk enkel overgaan tot de definitieve plaatsing als ze merken dat je er echt wel baat bij hebt.

Na de plaatsing voelde ik mij meteen een ander mens en kon ik van de ene dag op de andere zonder medicatie, op enkele slechtere dagen na dan. Want als chronisch pijnpatiënt ga je altijd wel slechtere dagen hebben.

Het was alsof er een nieuwe wereld open ging, mijn lichaam kon eindelijk(!) mee met mijn wil.
Daar deed ik het voor! Ik kreeg akkoord voor de definitieve neurostimulator

Het was heel raar om de operatie zo bewust mee te kunnen maken. Ze hebben vele keren de leads (waar de schokken uitkomen) moeten terugtrekken en duwen doordat ze bleven hangen aan mijn fusie. Wat ook de reden was dat ik zo blauw werd. :=

Bij de proefstimulatie word niet meteen alles inwendig gebracht, de batterij zit dan aan de buitenkant van je lichaam incl. een deel van de bedrading. Pas bij de definitieve plaatsing word alles naar binnen gebracht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Enkele foto's van de wondgenezing:

Ongeveer 6u na operatie werd het al snel heel opgezet en blauw/zwart
Afbeelding

Afbeelding

Dag 3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op RX zie ik eruit als een waar kunstwerk nu :')

Voor de oplettende kijker: ik heb inderdaad een andere neurostimulator zitten.

Ik heb in 2022 een sacrale neurostimulator gekregen als gevolg van Fowlersyndroom. Na de bevalling ging mijn fowlersyndroom over van een overactieve blaas naar een blaas die helemaal niets meer deed, waarbij ik niet meer kon plassen en enkel maar kon plassen dmv sonderen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is wennen dat ik dagelijks moet opladen, dit doe ik standaard iedere avond, langer kan mijn batterijpercentage ook niet mee. Sommigen kunnen dagenlang met een volle batterij, maar hoe hoger de stand is qua intensiteit, hoe korter je hiermee doet.

Dit zie er dan zo uit:
Afbeelding

https://www.youtube.com/watch?v=98wRirgJImc&t=137s

De levensduur van deze batterij zou 7 tot 10 jaar zijn in normale omstandigheden, maar hoe hoger de intensiteit hoe korter de batterij meegaat. Afgaande van de stand die ik nodig heb zou ik mijn hele leven lang iedere 5 a 7 jaar een nieuwe batterij krijgen, hierbij zou de plek telkens opnieuw opengemaakt moeten worden.
Laatst bijgewerkt door Ladybird op 15-10-24 09:38, in het totaal 5 keer bewerkt
Reden: Foto's verwijderd ivm privegegevens.

Floko

Re: De weg naar een neurostimulator

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 12:50

Zou je in Jip en Janneke taal uit willen leggen wat zo'n neurostimulator is en doet? Ik heb heel je post gelezen maar snap ik eerlijk gezegd weinig van, maar ben wel erg benieuwd.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 12:57

Zo, wat bijzonder dat dat allemaal kan! Al zit je er dus wel aan vast, met opladen en batterij vervangen.
Heb je nu helemaal geen pijn of last meer?

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 12:58

Wat doet zo'n ruggenmergneurostimulator:
De leads (de lange kabels op rx, die eerder deels uit het lichaam hangt) word bevestigd naast het ruggenmerg, deze stuurt lichte elektrische pulsen naar de wervelkolom. Het gebied waar de pulsen naar gestuurd word is compleet afhankelijk van welke pijngebied(en) je hebt. De pulsen onderbreken de pijnsignaal tussen het ruggenmerg en de hersenen, waardoor je minder pijn ervaart.

Keldeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 13:02

Floko schreef:
Zou je in Jip en Janneke taal uit willen leggen wat zo'n neurostimulator is en doet? Ik heb heel je post gelezen maar snap ik eerlijk gezegd weinig van, maar ben wel erg benieuwd.

Met een klein schokje wordt de pijnprikkel onderbroken. Dit wordt gedaan door dat elektrische schokje op een bepaalde frequentie af te geven op de zenuw. Hierdoor ervaart de patiënt minder pijn.

Mijn vader is een van de eerste patiënt in Nederland geweest die er eentje kreeg. Hij is nu ook al weer vele versies verder en ligt regelmatig even aan de oplader.

@TS: hopelijk brengt het je veel verlichting!

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 13:03

Interessant. Ik ben enigszins bekend met sacrale neurostimulatie (ik ken iemand die hem heeft vanwege het Fowler syndroom. Ik heb zelf ook een blaas die niet naar behoren werkt en ik moet ook altijd katheteriseren).

Heb je nog altijd minder pijn nu?

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 13:04

Century schreef:
Zo, wat bijzonder dat dat allemaal kan! Al zit je er dus wel aan vast, met opladen en batterij vervangen.
Heb je nu helemaal geen pijn of last meer?

Pijnvrij zal ik nooit meer zijn, maar mijn pijn is heel wat minder geworden ja!

Na de definitieve plaatsing kon ik zelf weer gaan sporten, iets wat ik niet meer dacht te kunnen. Hierdoor ben ik ook wel afgevallen met als gevolg dat de batterij kantelde, ik ongemak kreeg (oa gekneusde ribben) en hiervoor afgelopen woensdag opnieuw geopereerd moest worden.

De batterij is dus verplaatst van mijn rug naar bil :')

Mijn medicatieschema zag voor mijn NS er zo uit:
- 1200mg/1,2gr Lyrica
- 25mg Redomex
- 300 tot 600mg Tramadol/tradonal

Nu op dit moment:
50mg tramadol/tradonal tot op slechtere dagen 150mg.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 14:01

Omdat de proefstimulatie zo goed ging, werd er besloten om groen licht te geven voor de definitieve plaatsing. *\o/* *\o/*

Alleen was er een grote domper: mijn proefperiode werd na 14 dagen stopgezet ipv 21 dagen omdat mijn leads (zie foto met blauwe plakker) begon los te komen. De draad moest zo snel mogelijk doorgeknipt worden omdat het risico op ontsteken te groot was. En ontsteking betekend meteen dat je helemaal vanaf 0 moet beginnen en zo 9 maanden verder bent.

De draden kwamen los omdat de thuisverpleging iets te goed probeerden te ontsmetten waardoor de plakker losliet en de lead bij iedere beweging die ik maakte, in en uit mijn lichaam schoof. De vuiligheid die je ziet rondom de plakker is isobetadina.
Afbeelding

Het was een grote domper en deed mentaal heel wat met mij, ik viel meteen in een diepe put. Ook al wist ik dat 7 dagen met pijn beter was dan het risico te nemen en nadien 9 maanden met pijnen te moeten zitten. Maar als je als chronische pijnpatiënt eens hebt ervan hoe het kan zijn en dit plots ongedaan gemaakt moet worden, dat is als een slag in je gezicht. |( |(

Ik telde de dagen dus af..

12 juni was de grote dag, hier keek ik zo naar uit!

Deze keer werd ik volledig verdoofd.

Hierbij werd de eerder gemaakte snee opnieuw opengemaakt. Bij de proefplaatsing werd hier namelijk een holte/zakje gemaakt waar de batterij in ging zitten. Bij het wakker worden stond het bedrijf van de NS aan mijn bed om samen de instellingen te overlopen en om te zorgen dat de programmering wel goed ingesteld is.

Alle draden die eerder uit het lichaam hingen, werden nu allemaal naar binnen gebracht.
Afbeelding

Het was alleen wel wennen zo'n grote opvallende batterij. :j
Afbeelding

Bij minimaal voorover buigen zag deze er dan zo uit
Afbeelding

Enige nadeel van de NS die ik ondervond was dat mijn eetlust compleet veranderde. Dit was tijdens mijn proefstimulatie ook maar toen dat ik dat mijn lichaam moest wennen aan de schokken. Maar na de definitieve plaatsing was deze misselijkheid er nog steeds. Ik besloot om dit te bespreken met het bedrijf en blijkbaar was dit een effect bij het soort stimulatie die ik kreeg. Die vertelde mij onderstaande;

Een cervical ruggenmergneurostimulator word heel zelden geplaatst.

Uit onderzoek/studie is bewezen/gevonden dat de leads die tem C2 worden geplaatst, verandering zorgen in het hersengedeelte, voornamelijk als het gaat om eten: gaat van blijvend honger gevoel tot misselijk zijn bij het denken/zien van eten. Dit kan tijdelijk zijn, maar soms ook blijvend. Onderzoek is helaas nooit tot een eindconclusie gekomen doordat er te weinig deelnemers waren, omdat de positie vd lead zeldzaam is. En omdat diegene die deze hebben niet in aanmerking komen voor het onderzoek omwille hun diagnose(s).

In mijn geval betekende dit dat ik de eerste 8 a 10 weken zo goed als dagelijks overgaf, telkens medicatie moest pakken tegen misselijkheid om eten te kunnen maken/naar de winkel te gaan en te eten.

Tot op heden is de misselijkheid er nog steeds, meer is wel afgevlakt.
Ik geef zelden meer over, moet ipv 3 keer per dag iets te moeten nemen tegen de misselijkheid, hooguit 3 a 4 keer per week nog iets in nemen.

Tussentijds had ik meerdere bezoeken in het ziekenhuis bij mijn contactpersoon van het bedrijf, voor de instellingen bij te stellen. Bij het (voorlaatste) bezoek kreeg ik 2 extra programma's (kunnen tot 4 programma's ingesteld worden bij deze soort) om uit te testen of dit iets deed op de misselijkheid.

Programma 2 deed ik het beste op. Programma 3 was mijn minste misselijkheid, maar de pijn was wel even heftig als voor de stimulatie. |(

Zo doende herbouwde ik mijn leven op in de zin van; huishoudelijke taken, mee te kunnen wandelen met mijn partner en hond, terug 100% er kunnen zijn voor mijn dochter. Het ging fysiek zo goed dat ik besloot te starten met sporten om terug te kunnen afvallen *\o/*

Al was dat laatste al snel stopgezet door het succes. :')

In 1 maand tijd was ik al -6kg
Afbeelding

Afbeelding

De batterij besloot namelijk te kantelen -O-

Waar de batterij eerst pas echt zo zichtbaar werd bij buiging,
was nu gewoon rechtstaand zelfs meer zichtbaarder geworden

Afbeelding

Even doorgezet maar uiteindelijk toch opnieuw naar ziekenhuis gegaan voor controle.

Er werd besloten om opnieuw te opereren en de batterij te verplaatsen van rug naar mijn linkerbil, rechterbil ging namelijk niet omdat mijn sacrale stimulator daar zit.

Tussentijds was het doorbijten en ging de pijnstilling weer omhoog. |(
Mijn nachtrust werd weer slechter want de batterij zat bij iedere beweging die ik deed in de weg.
Hij schoof zodanig veel dat ik er zelfs gekneusde ribben van kreeg.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 14:07

Heavy zeg! Ik vind je erg flink. Fijn dat je nu weer meer kunt doen en minder medicatie nodig hebt!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 14:20

Dank je wel dat je ons meeneemt in het traject.
Heel interessant om te lezen, maar wat een weg voor jou zeg! :knuffel:
Fijn dat het al een stuk beter gaat, maar rot dat er net zo goed ook weer flink wat tegenslag is.

Bij de neurostimulator voor je blaas, kun je nu wel weer volledig plassen of moet je nog steeds sonderen?

Ik lees graag verder mee....

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 14:21

2 oktober was het opnieuw de dag

De eerste 24u had ik raar genoeg helemaal geen pijn bij de nieuwe plek,
wel van de snee die nu voor de 3e keer in 4maand tijd werd open gemaakt. Die brandde namelijk heel flink :')

Afbeelding

Afbeelding

Bij het wakker worden stond mijn contactpersoon van het bedrijf opnieuw aan mijn bed
voor de instellingen te bekijken en aan te passen. Hij vroeg hoe het nu ging met de misselijkheid, pijnen ect.

De contactpersoon van het bedrijf is tevens iedere operatie aanwezig. :j

Hij besloot om er een 4e programma bij te plaatsen.

Al ging dit niet al te vlot, want hij viel meerdere keren uit.
Toevallig iedere keer als het bed weer omlaag moest.

Wat je hierbij moet denken is dat de schokken zodat hard worden tot het max. dat de ruggenmerg het niet meer aan kan en dan poef, uitvalt. Alsof je geëlektrocuteerd word en de elektriciteit uitvalt, beter als dat kan ik het niet uitleggen. :+

Hij zei dat dit kon komen doordat ik nog niet 100% wakker was van de narcose en mijn ruggenmerg iets trager reageerde.
Moest het toch blijven gebeuren, moest ik dit laten weten bij mijn controle afspraak bij de pijnarts 11 oktober.

Helaas is het tussentijds 1 keer gebeurd. En enkele keren waarbij ik de intensiteit van de schokken opnieuw voelde opbouwen en dan plots wegvloeien, waarbij ik dacht dat die weer ging uitvallen, maar het gelukkig toch niet gebeurde.

Er zal dus sowieso een herprogrammering moeten gedaan worden.

Of misschien onder de rx, om te kijken of alle contactpunten wel nog goed zitten.
Want het kan natuurlijk zijn er contactpunten niet meer goed zitten en
de impulsen hierdoor niet 100% correct doorgegeven kunnen worden.

Het blijft dus een hele zoektocht naar de ideale programmering, maar dat hadden ze voor de proefplaatsing al verteld.
Ieder persoon is anders en geen enkel persoon ter wereld heeft dezelfde programmering. :j

Intussen in het opnieuw een mooie blauwe plek aan het worden.
Afbeelding

Mijn medicatie momenteel is nu terug iets lager, 100mg tramadol. Er is dus terug verbetering :j
Laatst bijgewerkt door Jolynne op 06-10-24 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 14:21

Wat fijn werkt dit hè! Ik heb er zelf ook een en ik heb er veel voordeel aan. Het is een pittig traject maar het resultaat is echt super.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 14:25

DuoPenotti schreef:
Dank je wel dat je ons meeneemt in het traject.
Heel interessant om te lezen, maar wat een weg voor jou zeg! :knuffel:
Fijn dat het al een stuk beter gaat, maar rot dat er net zo goed ook weer flink wat tegenslag is.

Bij de neurostimulator voor je blaas, kun je nu wel weer volledig plassen of moet je nog steeds sonderen?

Ik lees graag verder mee....

Ik kan gelukkig weer plassen, maar sinds deze neurostimulator merk ik wel dat het iets doet met mijn sacrale NS.
Beide artsen zeggen alleen dat dit niet kan omdat de gebieden niet samenhangen met elkaar.

Ik kan nog steeds plassen, maar de aanzet (?) is minder vlot dan voor mijn ruggenmergstimulatie.
Mijn sacrale zit sindsdien ook op de max stand.

De levensduur van mijn sacrale NS is 5 tot 7 jaar.
De levensduur hangt dus ook af per merk en doel.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 14:27

Tazzey schreef:
Wat fijn werkt dit hè! Ik heb er zelf ook een en ik heb er veel voordeel aan. Het is een pittig traject maar het resultaat is echt super.

Het is zeker fijn!

Heb jij ook voor ruggenmerg of voor iets anders?

Ergens is het heel eng dat de technologie zover is, maar anderzijds is het wel fijn dat het is!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 14:28

Ik stuur je even een pb zodat ik niet je topic over neem.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 14:51

Misschien ook wel belangrijk om te weten is dat je heel je leven lang ieder half jaar op controle moet gaan.
Dit voor je 'garantie' te behouden en de tussenkomst te behouden van je mutualiteit.

Je krijgt na je operatie ook meteen een pasje, die je bv moet voorleggen bij controle op het vliegveld.

Er zijn ook dingen waar je aan moet denken zoals;
- je mag niet meer onder iedere mri scanner omwille de straling/magneetkracht.
- je mag met sommige NS niet onder de rx, tenzij deze uitgezet is.
- dingen die (directe) stralingen geven zijn niet goed en kan een invloed hebben op de werking van de stimulatie.

In mijn geval:
- ik mag enkel onder een 1,5tesla MRI
- mijn beide NS moeten onder iedere MRI en RX uitgezet worden.
Mijn sacrale zou niet uitmoeten, maar doe ik toch ter preventie.

Het (voor)traject is per soort stimulatie anders.
Enkel bij ruggenmergstimulatie word er mijn een online dagboek gewerkt.

Ook zijn er verschillende soorten stimulatie: de voelbare en niet voelbare.
Bij de niet voelbare ondervind je dus helemaal niets van de impulsen.

Zou er ook interesse zijn om te weten hoe het traject naar mijn sacrale stimulator ging?
Al is dit wel een heel kort traject :+

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-24 13:30

Ik zit momenteel op 8 dagen na de verplaatsing van de batterij.

Afgelopen woensdag contact gehad met ziekenhuis doordat de NS in 1 week tijd al 3x uitgevallen is.
De weg naar het uitvallen is niet fijn, want dat is letterlijk onder stroom staan..
exact hetzelfde gevoel als wanneer je bv. tegen het lint komt van je paardenwei, alleen wel intenser.

Ik word in de loop van volgende week gebeld met een afspraak met het bedrijf, zij zullen dan NS uitlezen en indien nodig, herinstellen. De instellingen moeten toch met zekerheid bijgeschaafd worden omdat de impulsen niet de impulsen zijn die ik nodig heb.

Alleen heb ik wel meermaals per dag enorme pijnscheuten in mijn bil, waarbij ik op zo'n moment helemaal niet kan bewegen of verleggen. Gebeurt enkel wanneer ik neerlig, is niet afhankelijk aan een positie, het gebeurd spontaan bij het proberen verleggen/opstaan. Weet alleen niet of dit bij de wondpijn hoort of dat het komt omdat de batterij mogelijk tegen een zenuw aandrukt.

Dit zal ik dus ook even bespreken daar in het ziekenhuis.

Zo ziet de wonde(s) er momenteel uit.

Van de bovenste word er afgebleven, met dat deze gevoeliger is doordat
het toch wel de 3e keer is dat ze open gemaakt werd in korte tijd (15 mei, 12 juni, 2 oktober)

Afbeelding

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 14:00

Wauw wat een interessant topic!
Ik ga dit eens rustig doorlezen.

Wat fijn ook al die informatie en foto's.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 15:35

Zo, wat een heftig traject zit jij in. Wat geweldig dat dit allemaal kan, maar wat naar met die zware schokken die je nog extra krijgt.

Is het een beetje het idee van een inwendig TENS apparaat? Ik hoop dat je veel kwaliteit van leven terug krijgt en mag behouden.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 17:09

Mijn moeder heeft ook een neurostimulator in haar rug, ze was volgens mij één van de eerste in Nederland inmiddels toch wel een jaar of 15 geleden (moet ik heel grof schatten). De batterijen van toen gingen nog niet zo lang mee, inmiddels heeft ze er 1 in zitten die 20 jaar mee zou moeten gaan. Ze is in de tussentijd toch zeker een keer of 7 denk ik geopereerd. Bij haar ging het begin ook niet soepel omdat door een fout van het ziekenhuis met de uitwendige draden wegwerken (geen steriel materiaal gebruikt) de boel zo erg ontstoken was dat de boel er vrolijk weer uit kon. Ondanks dat dit toen levensbedreigend was wilde zij ook heeeeel snel de NS er weer in want het scheelt zo erg met de pijn. Mijn moeder is een dunne vrouw dus het kastje zit ook in haar bil, daar heeft ze gelukkig geen last van. De laatste operatie waren haar elektrodedraden gebroken (na een flinke val van de fiets omdat iemand haar tas probeerde te stelen...), toen mocht haar hele rug weer open i.p.v. alleen de batterij vervangen. Ze vond dit erg pijnlijk, maar de operaties normaal om de batterij te vervangen vindt zij meevallen, dus misschien is dat een beetje hoopvol voor je. Het instellen heeft bij haar toch wel goed een paar maanden geduurd, instellen, uitproberen, terug naar het ziekenhuis om weer opnieuw in te stellen etc. Maar uiteindelijk heeft zij er mega veel plezier van en mijn moeder is echt een mega actief mens, ze doet er alles mee!

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-24 18:36

November108: Heeft het gebied rondom het staartbeentje/bekken bij haar enige tijd broos/gekneusd aangevoeld? Aangezien het bij haar in haar bil zit. :)

Wel fijn om te horen dat zij er ook zoveel baat bij heeft (gehad). Is er bij haar zo'n groot gebied open gemaakt is omdat alles in meerdere stukken zat en er niet 1x uitgetrokken (de leads) kon worden? Wel heftig dat ze al zoveel keer onder het mes is gegaan! Iedere keer voor batterijvervangingen of ook voor revisies vd leads?

Afgelopen zaterdag zijn mijn hechtingen eruit gehaald door schoonzus (thuisverpleegster) en eerlijk gezegd ben ik héél blij met hoe de wondes eruit zien, zeker de bovenste!

Alleen wel een gekneusd/pijnlijk gevoel bij mijn staartbeentje/bekkengedeelte, hopelijk gaat dit snel over. Heb al even na zitten te voelen of de batterij er in de buurt van komt, maar zo op gevoel is die er toch wel enkele cm's van verwijderd.

Ik hoop dus dat dit bij het herstel hoort, want dit had ik bij mijn sacrale NS niet..maar er zit natuurlijk ook een groot verschil in grootte. :)

Woensdag mag ik naar het ziekenhuis voor het uitlezen en herprogrammeren, want hij is sinds mijn laatste post nog enkele keren uitgevallen. Waarvan 3 keer in 24u tijd.

Denk dat ik op dit programma niet goed doe door het jaargetijdde, want door mijn trigiminus complex heb ik momenteel enorme spanningen rondom mijn schouder, hals en nekgebied. Want als ik bv. lichtjes druk zet op mijn nek met mijn vinger(s), voel ik meteen mijn NS de lucht in schieten richting uitvallen. En dit is ook als ik bv naar beneden kijk. :=

Zo zag het er woensdag uit:

Afbeelding

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 15:32

Nee, dat viel eigenlijk wel mee! Van de plek rondom haar bil eigenlijk het minste pijn gehad, natuurlijk wel een beetje beurs maar dat was vooral de plek zelf. Ik moet ook zeggen dat het best een eindje van haar staartbeentje af zit, wat meer richting rechts midden/onder.

Klopt inderdaad, het is er in delen uitgehaald en door het oude littekenweefsel was dat dus wel echt heel pijnlijk. Uit mijn hoofd was het dit met de operaties:
1e keer: plaatsing
2e keer: alles eruit ivm die ontsteking
3e keer: plaatsing
4e keer: batterijvervanging
5e keer: batterijvervanging maar toen is de batterij inwendig niet goed aangesloten dussss
6e keer: batterij goed aangesloten
7e keer: alles opnieuw ivm de kapotte leads en gelijk batterijvervanging

Maar pin me er niet op vast :+

Je wonden zien er netjes uit inderdaad! Bij mijn moeder zit het bovenste litteken verticaal. Het programmeren klinkt dus herkenbaar, kost altijd best wat pogingen voor het goed staat. Maar hopelijk heb jij er dan net zo veel baat bij als mijn moeder heeft!

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 16:36

November108: Phoe dat zijn veel dingen! Nog veel batterijvervangingen in 15 jaar, is dit omdat het oudere systemen waren met kortere levensduur?

De verticale dient voor het ankertje van de leads vast te zetten en de leads door te kunnen schuiven naar boven, is bij mij ook (zie eerdere foto's in OP). Eenmaal dat die zit, zou dit niet meer open gemaakt moeten worden tenzij er iets misgaat met de leads. Zo hebben ze het bij mij uitgelegd tenminste :P

Kleine update:

Vandaag nieuwe mijlpaal ofja zelfs 2: sinds zaterdagmiddag helemaal GEEN pijnstilling meer genomen EN vandaag voor het eerst terug gaan sporten!

Normaal ging ik afgelopen weken (tot de batterijkanteling te pijnlijk werd) een uurtje tot 90min sporten: 45 tot 60min op de loopband aan 6,5km/u stappen, op een helling van 15%. En de resterende tijd dan krachtoefeningen, wel niet individueel tillen/heffen ivm de fusie in mijn rug.

Nu starten met een half uurtje per dag wandelen op loopband, maar uiteraard niet meteen te gek doen.
Met andere woorden stilaan opbouwen :P

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 10:17

Ja, de eerste en tweede zouden toen uit mijn hoofd een jaar of 5 meegaan maximaal, maar mijn moeder heeft hem ook veel en flink aan staan, dus die levensduur was gewoon echt wel wat korter. Degene die toen met de kapotte leads is vervangen is vooral gedaan omdat ze toch al moest en om te besparen dat ze over een paar jaar weer terug moet komen. De batterij die er nu in zit zou 20 jaar mee moeten gaan, dus hopelijk is ze er nu echt voor heel lang vanaf :D

En super fijn dat je van de pijnstilling af kan!

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 20:44

November108: Dat is gelukkig nog een hele poos gelukkig!

Vandaag naar ziekenhuis geweest nadat ik terug gesport heb en nog steeds pijnstilling vrij ben.
Voel me zelfs beter als gisteren, ondanks het een hele bewogen dag is geweest. :P

NS is uitgelezen en alles zag er perfect uit in de computer, al gaf hij wel meerdere errors aan,
meer dan ik in eerste instantie door had. Ik dacht dat uitvallen een error was, maar richting uitvallen
of plots uit je 'lijn' gaan telt hier ook bij. Ze konden niets veranderen op de intensiviteit vd 'eindschok' na dan te verlagen.

Met de eindschok bedoel ik waarbij de stroom echt tot het max. staat en het je belemmert in wat je doet/zegt.
Want als je zo onder stroom staat kun je niet bewegen en praten, ofja ik toch niet :D

Het klinkt raar maar het enige verschil dat er nu was met de overige programma's, was dat er een max.
intensiviteitswaarde was ingesteld. Dat hebben ze nu veranderd naar helemaal geen maximum, met andere woorden:
hij kan zo hoog gaan als wat mijn zenuwstelsel aangeeft. Klinkt heel tegenstrijdig, maar dat is bij diverse dingen bij een NS :')

Enige nadeel was dat ik dan last ondervond tijdens het stappen,
terug als ik mijn hoofd lichtjes naar beneden kantelde voor bv. naar de grond te kijken.
Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen het gevoel,
maar het voelt aan alsof je benen slapen en je toch verder probeert te stappen. :+

Voor zekerheid ook gevraagd of ik mijn 2e programma terug erbij mocht hebben als mogelijkheid.
Deze had ik namelijk voor mijn revisie (verplaatsing batterij) en deed ik het goed op,
alleen mijn misselijkheid was meer aanwezig dan.

Ze dachten dat deze verloren was gegaan door de operatie,
omdat de programma's uit je batterij gaan als deze losgekoppeld was.
Maar blijkbaar had mijn contactpersoon (had vandaag een vervanger) van het bedrijf een nota gemaakt met
alle waardes/hoogtes/laagtes etc, waardoor ze deze alsnog manueel erin hebben kunnen zetten.

Voor nu dus even terug op programma 2, misschien dat ik programma 4 (waarbij het uitvalt)
terug opzet morgen na het opladen voor te kijken hoe dat gaat in het dagelijks leven.
Want je kunt bv. bij de consultatie aangeven wat je voelt etc, maar het moet zichzelf ook bewijzen in de praktijk.

En nu even 3 weken ziekenhuis vrij, eindelijk! *\o/*