Schurft: ervaringen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Schurft: ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 02:22

Helaas heb ik het opgelopen :( hoe, geen idee, ben niet 15 minuten met iemand in contact geweest..

Maar ik heb het blijkbaar al 2 maanden, alleen de huisarts kwam er nu pas achter.. ik heb alsmaar lopen smeren met crème tegen infecties, wat niks hielp, waardoor het nu is uitgebreid op mijn hele lichaam :(

Nu ik het weet kan ik er al helemaal niet meer van slapen (hoewel ik al veel slechte nachten heb gehad door de erge jeuk).

Maar morgen wil ik aan de slag met het wassen en schoonmaken van m'n (stoffen) spullen, maar waar begin ik? Ik heb stoffen tasjes, schoenen, natuurlijk al mijn kleding, een hele kapstok jassen, een vloerkleed, beddengoed, fleecekleed, de hoezen op de bank...

En ik heb nauwelijks ruimte in huis om m'n halve kledingkast op te hangen te drogen. Ik heb geen droger :(

Ook heb ik niemand om te helpen met de crème smeren. Maar ik ga vragen of ik misschien toch gelijk pillen mag gebruiken om die reden.

In elk geval.. op internet lees ik natuurlijk ook nog eens overal dat mensen er niet vanaf kwamen en er nog maanden mee zaten.. pff ik word er moedeloos van, de dagen en nachten zijn nu al haast niet uit te staan.

Zijn er ook ervaringen van mensen waarbij het wel succesvol was om er vanaf te komen? Hebben jullie de crème gebruikt of de pillen? En hebben jullie letterlijk elk stoffen object in je huis gewassen/gestofzuigd of alleen dingen die je recentelijk hebt aangeraakt/gebruikt?

Ik hoop echt dat ik er zsm vanaf kom :( en bij deze even van me af schrijven

Olikea

Re: Schurft: ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 05:55

O jeetje, dat is balen zeg. En dat je er al zo lang mee rond loopt.

Ik heb het jaren jaren geleden eens gehad, gelukkig is het toen tot mijn arm beperkt gebleven.
Kleding hebben we gewassen (toen nog in zon tankstation was en droog machine, ik had ook geen droger toen) en het hele huis een paar x met de stoomreiniger.
In combinatie met de zalf (dat was toen echt vieze stinkende zalf) was ik met een week of 2 bevrijd van die ellende.

Heel veel succes. hopelijk is het snel op zijn retour.

En voor zalf kun je ook een verfrollertje gebruiken, beetje onhandig, maar je kan wel overal komen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 06:35

Vervelend! Je kunt het zomaar oplopen inderdaad, ook omdat echt heel veel mensen het hebben. Vooral in hotels, hostels en studentenhuizen gaat het snel.

Ik zelf heb de zalf gebruikt. Werkt erg goed, maar ik had het ook niet zo heel erg (alleen handen en delen van bovenlichaam). Maar ik heb me er wel helemaal mee ingesmeerd.
Een bekende van me had het veel erger, die heeft de pillen gebruikt. Die had het over het hele lichaam. De pillen werkten erg goed.

Wat betreft het wassen. Je kunt je kleding / spullen ook in vuilniszakken doen en het geheel een weekje of twee in de schuur zetten. Daarna uitwassen op 40 graden is genoeg. Dan sterft het ook af en heb je niet direct zo'n grote bult was.

Bij mij komt het bijna ieder jaar terug, ook omdat ik wel regelmatig in hotels en hostels zit. Het gaat dan slechts om 1 bultje en daar smeer ik dan zalf op. Werkt direct goed :)
Laatst bijgewerkt door Gitana op 25-09-24 06:38, in het totaal 1 keer bewerkt

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 06:36

Tja.. eerder wel gehad maar altijd ringschurft ( nam het over van koeien)
Nooit huis extra gepoetst wel zelf optijd smeren en of tabletten was ook vaak op arm / been en had het redelijk snel door ivm vorm en manier van groeien

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 06:59

Spullen die je niet kan wassen kan je ook in de diepvries doen. Ik dacht 1 dag maar wel een echte diepvries. Dus niet vriezertje van je koelkast.

Sterkte en succes!

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 07:03

Oh, heel erg bedankt voor de reacties alvast. Dat is toch geruststellend. Ik heb bijna niet geslapen van het idee dat ik er misschien nog maanden aan vast zit.

Ik zal straks de HA bellen of ik niet toch pillen mag en dan alvast e.e.a in vuilniszakken stoppen.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 07:06

Gitana schreef:
Vervelend! Je kunt het zomaar oplopen inderdaad, ook omdat echt heel veel mensen het hebben. Vooral in hotels, hostels en studentenhuizen gaat het snel.

Ik zelf heb de zalf gebruikt. Werkt erg goed, maar ik had het ook niet zo heel erg (alleen handen en delen van bovenlichaam). Maar ik heb me er wel helemaal mee ingesmeerd.
Een bekende van me had het veel erger, die heeft de pillen gebruikt. Die had het over het hele lichaam. De pillen werkten erg goed.

Wat betreft het wassen. Je kunt je kleding / spullen ook in vuilniszakken doen en het geheel een weekje of twee in de schuur zetten. Daarna uitwassen op 40 graden is genoeg. Dan sterft het ook af en heb je niet direct zo'n grote bult was.

Bij mij komt het bijna ieder jaar terug, ook omdat ik wel regelmatig in hotels en hostels zit. Het gaat dan slechts om 1 bultje en daar smeer ik dan zalf op. Werkt direct goed :)

Ik heb inderdaad 2 maanden terug in hostels geslapen. Hoewel ik dat al jarenlang doe had ik er nog nooit iets van opgelopen. Maar dan zal het dit keer wel zijn gebeurd denk ik.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:03

Op de site https://www.rivm.nl/scabies/informatiemateriaal kan je een stappenplan voor behandeling met zalf of pillen downloaden. Mocht je niemand hebben die je helpt met insmeren adviseer ik je om voor de pillen te gaan. Voor succesvol behandelen van schurft is het enorm belangrijk om de juiste volgorde aan te houden. Zo voorkom je het ping-pong effect.

Het is echt enorm veel werk maar liever 1x alles goed doen dan een herbesmetting oplopen. Succes!

Edit: nog een tip. Twijfel je nou of je het goed doet kan je met de GGD contact opnemen. Zij kunnen je verder helpen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 10:36

Ik lees dat na 72 uur zonder menselijk contact de mijt dood is.
Waarom ga je dan niet een week kamperen? Het hoeft nog niet eens een week te zijn, maar na afloop heb je weinig was en in huis is alles dan dood.
En gezien het feit dat alles insmeren met creme eigenlijk niet te doen is zou ik om Ivermectine pillen vragen. Dan weet je zeker dat je het zelf niet meer bij je draagt.

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 11:21

Ik heb het vorig jaar gehad, ik heb mezelf ingesmeerd met zalf. Dat is een klusje, maar als je het heel secuur doet lukt dat wel. Smeer zeker niet alleen de aangedane delen in; zo werkt het helaas niet. Herhaal het ook zeker na een week.

De eerste keer heb ik in paniek alles in zakken en de was gehad. Door een vriendin die minder secuur de behandeling volgde helaas nog 2x opnieuw moeten behandelen, toen meer uitgegaan van spullen die ik ook echt aan heb gehad. Wel een setje oudere kleding gebruikt om steeds op hoge temperatuur te wassen en de andere kleding in mijn inloopkast laten hangen en daar even niet geweest.

Wel mijn bank, kleed, stoffen stoelen steeds uitgebreid gestofzuigd en kussens in plastic zakken gehad. Matras heb ik tijdelijk omgedraaid.

Het is een rotklus maar je komt er echt vanaf, laat je niet gek maken door alle horrorverhalen op het internet. Houd wel goed in de gaten dat mensen die je potentieel besmet kan hebben zich écht mee behandelen, hier ging het bij ons mis. Het duurde een paar maanden voor de hele vriendengroep er vanaf was. (Voor het idee, sommigen van hen wonen in studentenhuizen, dat maakt het verhaal net wat ingewikkelder weer).

Succes en sterkte!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 11:31

Tip voor het insmeren van de delen op je rug waar je niet bij kunt is een pollepel (geen hout) gebruiken.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 12:38

germie schreef:
Ik lees dat na 72 uur zonder menselijk contact de mijt dood is.
Waarom ga je dan niet een week kamperen? Het hoeft nog niet eens een week te zijn, maar na afloop heb je weinig was en in huis is alles dan dood.
En gezien het feit dat alles insmeren met creme eigenlijk niet te doen is zou ik om Ivermectine pillen vragen. Dan weet je zeker dat je het zelf niet meer bij je draagt.

Ik ben wel van plan om een paar dagen bij familie te slapen, en dan om voor die tijd de pillen in te nemen (of zalf te smeren) en schone kleren aan te trekken. Maar ik weet niet zeker of dat helemaal veilig is, dus ik zal bij de GGD nog even navragen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 12:49

CrazyCat schreef:
Tip voor het insmeren van de delen op je rug waar je niet bij kunt is een pollepel (geen hout) gebruiken.

Daarom zou ik dus gewoon voor de pillen gaan. Dat gesmeer zou ik niets vinden. En dan plakt ook alles aan je kleding. Dus dat is niet iets wat voor mij zou werken. Ik zou al snel denken het zal wel.

Ik weet niet of familie het handigst is, ben je er welkom? Iemand met schurft zou bij mij niet welkom zijn. In een tentje voor 3 nachten kan nooit kwaad.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 12:54

Denkt de huisarts dat het schurft is of blijkt het ook uit lab-onderzoek?
Mijn huisarts heeft het ook een keer gedacht bij mij. We zijn aan het smeren en ontsmetten gedaan, maar er veranderde maar niets. Uiteindelijk 3 keer de hele rambam doorlopen en toen was het nog steeds niet weg. Ik ben toen doorgestuurd naar de dermatoloog en die concludeerde dat het geïnfecteerd eczeem was. Tegen die tijd waren beide benen van tenen tot knieën al geïnfecteerd en moest er rigoureus worden ingegrepen om erger te voorkomen. De dermatoloog gaf toen aan dat het bij schurft gebruikelijk is om dat te laten bevestigen met lab-onderzoek om dit soort situaties te voorkomen.

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 13:15

@Plukje, herkenbaar heb ik ook idd gehad. Huisarts dacht aan schurft, de hele boel ingesmeerd, gewassen in de vriezer en noem het maar op en er gebeurde niets. Ik had zelf al het idee dat het geen schurft was, maar goed... de rest van de familie had namelijk niets. Huisarts weer gebeld, die was vergeten er bij te zeggen dat je de zalf moest herhalen, dus weer het hele ritueel gedaan en dat hielp ook niet. Toen was er bij mij ook geen labonderzoek gedaan. Uiteindelijk ook bij de dermatoloog terecht gekomen.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 13:25

germie schreef:
CrazyCat schreef:

Daarom zou ik dus gewoon voor de pillen gaan. Dat gesmeer zou ik niets vinden. En dan plakt ook alles aan je kleding. Dus dat is niet iets wat voor mij zou werken. Ik zou al snel denken het zal wel.

Ik weet niet of familie het handigst is, ben je er welkom? Iemand met schurft zou bij mij niet welkom zijn. In een tentje voor 3 nachten kan nooit kwaad.

Ik heb inmiddels even gebeld met de HA, ik krijg gelukkig de pillen, en als ik die inneem en daarna in een schoon bed ga slapen + schone kleren aantrek dan kan ik veilig bij familie verblijven (mits geen huidcontact).

Maar mijn familie gaat op vakantie, ik zou op de kat passen dus ik ben dan sowieso niet rondom andere mensen.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 13:27

Plukje schreef:
Denkt de huisarts dat het schurft is of blijkt het ook uit lab-onderzoek?
Mijn huisarts heeft het ook een keer gedacht bij mij. We zijn aan het smeren en ontsmetten gedaan, maar er veranderde maar niets. Uiteindelijk 3 keer de hele rambam doorlopen en toen was het nog steeds niet weg. Ik ben toen doorgestuurd naar de dermatoloog en die concludeerde dat het geïnfecteerd eczeem was. Tegen die tijd waren beide benen van tenen tot knieën al geïnfecteerd en moest er rigoureus worden ingegrepen om erger te voorkomen. De dermatoloog gaf toen aan dat het bij schurft gebruikelijk is om dat te laten bevestigen met lab-onderzoek om dit soort situaties te voorkomen.

Ik heb geen lab-onderzoek laten doen, maar als ik foto's vergelijk met foto's op internet (en met de tekeningen/omschrijving) komt het precies overeen. Ik heb op mijn handen heel duidelijk blaasjes met een gangetje en een klein zwart stipje. Op mijn voeten ook. Op de rest van mijn lichaam toont het meer als grote rode bultjes, en de jeuk wordt snachts erger.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 17:01

Fearn schreef:
Ik heb inmiddels even gebeld met de HA, ik krijg gelukkig de pillen, en als ik die inneem en daarna in een schoon bed ga slapen + schone kleren aantrek dan kan ik veilig bij familie verblijven (mits geen huidcontact).

Maar mijn familie gaat op vakantie, ik zou op de kat passen dus ik ben dan sowieso niet rondom andere mensen.

Hoe vaak wordt je behandeld met de pillen? De eerste behandeling met pillen zijn niet eierdodend dus die moet altijd 2x uitgevoerd worden.

Ik zou eerder kiezen om de eerste behandeling thuis te doen en naar je logeeradres te gaan dan begin je met een schone lijn.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 17:27

Hier helaas ook schurft gehad en mentaal is het echt een hel inderdaad. :+ Bij mij en een vriend van mij (we hebben elkaar waarschijnlijk besmet) hielp de zalf niet. Na twee keer pillen gebruiken waren we er gelukkig wel vanaf (als je in NL zit worden deze gelukkig terugbetaald, in België was het een dure grap...).

Denk eraan dat je nog (nieuwe) tunneltjes op je huid kan krijgen ook nadat alle beestjes dood zijn, blijkbaar zouden die weken later nog 'naar boven' kunnen komen met dat oude lagen van je huid naar buiten geduwd worden Wat ik wel voor de zekerheid deed was zalf smeren op nieuwe tunneltjes omdat de zalf eitjes ook zou doden. Volgens de huisarts geen 'bewezen' techniek, maar wel innovatief. (Ik was ondertussen echt wel panisch geworden.)
Om te testen of je nog actieve schurft hebt kan je trouwens een warme douche nemen, als het dan terug begint te jeuken (branden) weet je genoeg... :=

Ik heb enkel gebruikte kleding en lakens en dergelijke in plastic zakken gestoken (kon als student ook niet makkelijk iedere keer alles wassen). Zo min mogelijk in zetels gaan zitten, tapijt stofzuigen, deurklinken proper maken voor je eigen gemoedsrust,... Maar waarschijnlijk is het niet zo overdreven besmettelijk, vriend van mij had ook twee huisgenoten en daar zat hij ook nog mee in de zetel voordat we wisten dat het schurft was (we waren al een paar weken goed aan het jeuken ondertussen :+) en zij hebben gelukkig niks opgelopen. Een beetje voorzichtigheid is natuurlijk goed, maar het moet ook niet omslaan in angst/paranoia.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 17:39

lucifertje schreef:
Fearn schreef:

Hoe vaak wordt je behandeld met de pillen? De eerste behandeling met pillen zijn niet eierdodend dus die moet altijd 2x uitgevoerd worden.

Ik zou eerder kiezen om de eerste behandeling thuis te doen en naar je logeeradres te gaan dan begin je met een schone lijn.

Ja, ik begin vanavond met de eerste behandeling en dan ga ik morgen naar mijn logeeradres. Beddengoed, pyjama en schone kleren voor morgenochtend zitten in de was en breng ik straks naar de wasserette om te drogen.

Het idee dat ik iets neem waardoor het al iets wegtrekt is erg fijn :')

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 17:43

DezeNaam schreef:
Hier helaas ook schurft gehad en mentaal is het echt een hel inderdaad. :+ Bij mij en een vriend van mij (we hebben elkaar waarschijnlijk besmet) hielp de zalf niet. Na twee keer pillen gebruiken waren we er gelukkig wel vanaf (als je in NL zit worden deze gelukkig terugbetaald, in België was het een dure grap...).

Denk eraan dat je nog (nieuwe) tunneltjes op je huid kan krijgen ook nadat alle beestjes dood zijn, blijkbaar zouden die weken later nog 'naar boven' kunnen komen met dat oude lagen van je huid naar buiten geduwd worden Wat ik wel voor de zekerheid deed was zalf smeren op nieuwe tunneltjes omdat de zalf eitjes ook zou doden. Volgens de huisarts geen 'bewezen' techniek, maar wel innovatief. (Ik was ondertussen echt wel panisch geworden.)
Om te testen of je nog actieve schurft hebt kan je trouwens een warme douche nemen, als het dan terug begint te jeuken (branden) weet je genoeg... :=

Ik heb enkel gebruikte kleding en lakens en dergelijke in plastic zakken gestoken (kon als student ook niet makkelijk iedere keer alles wassen). Zo min mogelijk in zetels gaan zitten, tapijt stofzuigen, deurklinken proper maken voor je eigen gemoedsrust,... Maar waarschijnlijk is het niet zo overdreven besmettelijk, vriend van mij had ook twee huisgenoten en daar zat hij ook nog mee in de zetel voordat we wisten dat het schurft was (we waren al een paar weken goed aan het jeuken ondertussen :+) en zij hebben gelukkig niks opgelopen. Een beetje voorzichtigheid is natuurlijk goed, maar het moet ook niet omslaan in angst/paranoia.

Oh goed dat je het zegt van die tunneltjes. Ik bewaar de crème inderdaad ook en die smeer ik dan denk ik nog extra erbij.

Het is vooral het idee dat heel naar is inderdaad.. voordat ik het wist was de jeuk wel erg vervelend, maar nu ik weet dat het beestjes zijn voelt het helemaal kriebelig.

Vooralsnog zit ik alleen op de houten stoel aan mijn tafel en de spullen die ik niet vandaag of morgen kan wassen stop ik in vuilniszakken. De GGD zei dat in principe kleding dat in de kast zit en niet recentelijk gedragen is, niet hoeft worden gewassen.

Verder probeer ik alle schone dingen alleen met handschoenen aan te raken.. en ja het stappenplan volgen.

Wat rot dat het in België niet wordt vergoed zeg... je kunt er zelf toch niks aan doen :(

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 17:49

Hier zijn nog wat foto's van de typische "tunneltjes" op mijn handen. Het waren eerst blaasjes met vocht erin maar daarna veranderen ze in een soort streepje (deze zijn al wat ouder). Ik kreeg om de paar dagen een nieuw blaasje erbij.

(Wel even in spoiler voor de zekerheid)

Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 21:06

Oh wat een nare ellende meid,

Hier een aantal jaar terug schurft uitbraak op het werk op 1 afdeling.

Wat bij 1 bewoner begon.. waren daarna meerder bewoners en collega's de sjaak.
Ondanks beschermd werken.
Gelukkig zelf geen schurft opgelopen, wel preventief behandeld met pillen.

GGd werd om advies gevraagd.

Alles moest gewassen worden. Van kleding, beddengoed, kussens, knuffel, gordijnen etc.
Wat niet gewassen kon worden werd 3 dagen buiten gezet.
Monster klus omdat meerdere woonhuisjes betrof

Denk ook aan stoffen broekriemen..

Op 1 dag hebben we alle bewoners en personeel (preventief)pillen ingenomen op zelfde tijd stip. Gaat op lichaamsgewicht.

Of zalf maar dan moet je echt van kruin tot tenen insmeren en geen plek op huid overslaan anders heeft het geen nut.

Gaat ook wel mentaal spelen, beestjes graven in je huid tunnels en leggen eitjes
Jeuk
Ook geen lekkere gedachten :+

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 21:48

Love_myhorse schreef:
Oh wat een nare ellende meid,

Hier een aantal jaar terug schurft uitbraak op het werk op 1 afdeling.

Wat bij 1 bewoner begon.. waren daarna meerder bewoners en collega's de sjaak.
Ondanks beschermd werken.
Gelukkig zelf geen schurft opgelopen, wel preventief behandeld met pillen.

GGd werd om advies gevraagd.

Alles moest gewassen worden. Van kleding, beddengoed, kussens, knuffel, gordijnen etc.
Wat niet gewassen kon worden werd 3 dagen buiten gezet.
Monster klus omdat meerdere woonhuisjes betrof

Denk ook aan stoffen broekriemen..

Op 1 dag hebben we alle bewoners en personeel (preventief)pillen ingenomen op zelfde tijd stip. Gaat op lichaamsgewicht.

Of zalf maar dan moet je echt van kruin tot tenen insmeren en geen plek op huid overslaan anders heeft het geen nut.

Gaat ook wel mentaal spelen, beestjes graven in je huid tunnels en leggen eitjes
Jeuk
Ook geen lekkere gedachten :+

Oh jee ja ik heb gelezen dat dat ook vaak in verzorgingshuizen etc gebeurt.. of bij kinderen. Ja je moet echt alles meenemen. Met 1 huis vind ik het al veel haha. Maar ik ga morgen dus c.a. 4 dagen weg, misschien iets langer als kan. Hopelijk zijn de mijten dan van spullen die in vuilniszakken zitten en kleding in de kast dood..

ik twijfel nog of ik ook echt alle kleren in mijn kledingkast moet wassen, dan ben ik zo nog wel een paar dagen bezig..

In elk geval nu beddengoed, pyjama voor vanavond en kleren voor morgen schoon. Straks de pilletjes nemen en hopen op t beste :)

ik hoop dat dit topic misschien ook in de toekomst iemand kan helpen die het heeft..

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 22:49

Vriendin van me heeft het een aantal keren achter elkaar gehad via haar ex, zij is inmiddels expert in er vanaf komen.

Je hoeft niet alles te wassen! Schurft overleeft maximaal drie dagen op textiel, dus wat je kan doen is kleding, schoenen, jassen en dergelijke dat nog schoon is in vuilniszakken stoppen en drie dagen laten staan. Verder alles wat je aangeraakt hebt (gedragen kleding, beddengoed, dekens, spreien, kussenslopen etc) wassen op 60 graden. Ik zou het daarna allemaal meenemen naar de wasserette, die hebben van die grote drogers waar je het in een keer kan drogen.
Zorg ervoor dat je voor die grote schoonmaak begint, zelf ook direct begint met behandelen. Die vriendin gebruikte pilvorm. Daarna alle gebruikte textiel met handschoentjes aanraken. Je wilt een soort nulpunt bereiken waarin alles, inclusief jij, schoon bent. Meubels en ruimtes heel goed stofzuigen.
De schurft blijft in leven door huidschilfers, dus hoe minder huidschilfers hoe beter. Huidschilfers blijven hangen aan textiel, vandaar dat je dat zo goed moet wassen.
Vervolgens herhaal je de behandeling, voor eventuele eitjes die zijn blijven leven.