Waar trek jij de grens bij overmatig alcoholgebruik?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Raya11

Waar trek jij de grens bij overmatig alcoholgebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 17:14

Oprecht nieuwsgierig hoe andere mensen hierover denken.

Hoe ver kan jou vriend(in)/partner/familielid gaan met drank op? Vergeven jullie iemand gelijk als diegene de volgende dag realiseert wat ze gedaan hebben en sorry zeggen of waar ligt de grens?

Ik heb in de afgelopen maanden 3 keer meegemaakt dat mensen met (te)veel alcohol op heb behoorlijk heftig worden en echt de ergste dingen naar je hoofd kunnen gooien. Ik ben hier best van geschrokken en merk dat het me bezig houd. Waar ligt de grens in zo'n situatie?

Uiteraard begrijp ik dat dit voor iedereen persoonlijk is, maar juist daarom ben ik nieuwsgierig naar hoe jullie daar tegenaan kijken. Ik zal vast niet de enige zijn die dit meegemaakt heeft.

Voor de duidelijkheid, zelf ben ik nog nooit dronken geweest, ik drink zelden en als wel max. 2 drankjes (mede ivm zware medicatie die ik moet slikken).

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 17:18

Ik kom uit een relatie waarbij mijn partner vaak (te) veel dronk en daarbij ook verbaal agressief werd. Daar ben ik nu 5 jaar uit en ik accepteer nu (gelukkig) geen mensen meer die (overmatig) drinken. Die ban ik uit mijn leven als ze menen het recht te hebben om bezopen gedrag te moeten hebben richting mij. Brr.
Laatst bijgewerkt door Muronia op 11-09-24 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 17:19

Ehm na heel veel ellende met alcohol misbruik in mijn omgeving heb ik nu een zero tolerance beleid.

Oftewel als het gedrag destructief wordt, wat de oorzaak dan ook is dan is dat de grens. Iemand kan een keer een fout maken maar moet daarna echt gedrag verbeteren anders is het wat mij betreft klaar. Alcohol is ook geen excuus voor destructief gedrag.

Wintu

Re: Waar trek jij de grens bij overmatig alcoholgebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 17:20

Wangedrag door alcoholgebruik tolereer ik niet, gewoon niet.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 17:21

Ik heb veel mensen om me heen die wel van een drankje houden. Maar die worden vooral gezellig en niet vervelend!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 17:22

Eens met all of the above- diegene mag zijn excuses aanbieden en dit mag niet meer gebeuren- een x een doorschieter en een ongemakkelijke situatie mag eens gebeuren maar het moet nooit vaker gebeuren.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 17:25

Raya11 schreef:
Ik heb in de afgelopen maanden 3 keer meegemaakt dat mensen met (te)veel alcohol op heb behoorlijk heftig worden en echt de ergste dingen naar je hoofd kunnen gooien. Ik ben hier best van geschrokken en merk dat het me bezig houd. Waar ligt de grens in zo'n situatie?

Mensen? Tja, welke mensen?
Mijn partner zou echt zijn spullen mogen inpakken dan. Dat je van een drankje houdt moet je zelf weten, maar je behandelt een ander niet zo (mijn man drinkt overigens helemaal niet).
Familie? Tja, die zie ik niet dagelijks noch wekelijks en daar zou ik niet eens van door hebben dat die een drankprobleem zouden hebben.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 17:29

DiantaM schreef:
Ik heb veel mensen om me heen die wel van een drankje houden. Maar die worden vooral gezellig en niet vervelend!

Idem dito! Hier precies hetzelfde. Ik zie alcohol dan ook echt als iets gezelligs, niet als iets vervelends.
Laatst bijgewerkt door Bloodymary op 11-09-24 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 17:29

Hangt ervan af hoe oud de persoon is. Op een gegeven moment weet je van jezelf ook wel dat je een kwaaie dronk hebt, en als je dan nog bewust de keuze maakt om (te veel) te drinken, dan ben je bij mij af. Kun je nog zoveel spijt hebben, voor mij zou het klaar zijn :=

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 17:33

Allereerst heb ik veel ellende in mijn naaste omgeving gezien door misbruik van alcohol

Is de betreffende persoon iemand die regelmatig over de scheef gaat dan is het klaar na 1 waarschuwing
Is het per ongeluk volgt er een goed gesprek

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 17:37

Hier ook zero tolerance.
Als iemand na wangedrag de schuld op de alcohol gooit ipv zich kapot te schamen en verantwoording voor zijn gedrag te voelen zegt dat wel voldoende. Met dat type mens wil ik niets te maken hebben.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 17:42

De grens ligt voor mij tussen over en matig :+
Matig is prima (nou ja, ook niet gezond eigenlijk, maar goed), overmatig is slecht, sowieso. Of je nu een kwaaie dronk hebt of niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 17:44

Ibbel schreef:
De grens ligt voor mij tussen over en matig :+
Matig is prima (nou ja, ook niet gezond eigenlijk, maar goed), overmatig is slecht, sowieso. Of je nu een kwaaie dronk hebt of niet.

Precies dit!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 17:58

Ik heb een nultolerantie voor asociaal gedrag door drank, maar eigenlijk in het algemeen als het gaat om drank en drugs. Ik ga dan ook zo min mogelijk uit/naar feesten en ga ook weer op tijd naar huis. Ervaring leert dat mensen over het algemeen gewoon niet met middelen om kunnen gaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 18:03

Totaal geen moeite met een gezellig drankje.
Maar vervelend doen in welke manier dan ook.
Is dikke doei.
Mijn jeugd is verpest door oa de alcoholische vriend van mijn moeder. Dus je zit snel aan mijn grens.
En in per ongeluk geloof ik ook niet.
Je voelt prima wanneer je wat op hebt. Voel je dat niet. Dan afblijven

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 18:26

Ervaring met alcoholmisbruik en de gevolgen daarvan. Zelf drink ik nooit alcohol. Ik heb best een afkeer, maar lust het ook heel simpel niet.

Met andere mensen is het lastig als ze af en toe een drankje drinken. Ik vind dat het af en toe moet kunnen, maar ik reageer er wel snel op als mensen net iets teveel drinken. Meestal negeer ik ze zodra ik dat merk.

Op het moment zelf heeft het vaak weinig nut om erover te beginnen, maar als iemand echt te ver is gegaan en daar achteraf over begint, vertel ik wel wat ik ervan vind. En bij mij is het ook wel; dan een man/vrouw, daarna ook een man/vrouw.

Maar dat is alleen als ik iemand belangrijk vind. Als het verder van me af is, boeit het me niet meer zo.

Wanneer mensen echt tekenen hebben van alcoholisme, dan neem ik afstand.

Ik heb er ook nooit problemen mee gehad dat ik niet drink. Ook vroeger niet toen we jong waren, veel gingen stappen etc. En het boeit me ook oprecht niet wat mensen daarvan vinden.

Maar nog niet zolang geleden werd er wel iets gezegd en dan ook door mensen die alleen maar gezellig bezatten als hobby zien. Daar kan ik heel weinig begrip voor opbrengen. Maar op veel plekken hoort het echt bij het leven; even lekker doorzakken. Prima, maar zeg niks over mij dat ik dat niet wil of doe.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 18:34

Wangedrag met alcohol op tolereer ik net zo min als wangedrag zonder alcohol op.

Het komt niet door de alcohol dat je ineens een hork wordt, dat ben je dan al. Er zijn genoeg mensen die wel normaal alcohol kunnen nuttigen en ook dan gewoon leuke mensen zijn.

Je maakt mij niet wijs dat je met alcohol op jezelf compleet niet meer in de hand kunt houden en dan de dingen niet meent die je zegt.

En als dat wel zo is is het tijd om te leren maathouden en je te gedragen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 19:00

Een familielid die na echt teveel drank met de fiets giga over de kop gaat. Kop kapot, tanden kapot.

Of een familielid die een nare dronk heeft en agressief of gemeen wordt vind ik wel een verschil.

Dat eerste heb ik meegemaakt en ja, ik heb wel een goed gesprek gehad.
Dat 2de zou ik niet eens de moeite vinden om het gesprek aan te gaan.
Die kunnen gelijk vertrekken, daar steek ik geen moeite in.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 19:14

Ik had een huisgenootje waar ik geen geld kon laten liggen, die op zondagochtend voor 12 uur al aan het bier zat etc. Deze was wel niet vervelend dronken.

(Wat wel vervelend was, was dat de dagen dat hij de paarden deed (die aan huis stonden) mijn pony het meest geschikt vond om naar de kroeg te stappen (aan het eind van de straat). Ik kwam er echt later pas achter dat min pony daar een bekende klant was en ze zelfs een bak met water en wortels hadden klaarliggen voor hem... (Pony vond de aandacht leuk op het terras... maar het idee.... Toen wel even boos geweest...Ik dacht dat hij, net zoals met de andere paarden, gewoon in de bak reed.)

Daarna echt een hele tijd heel erg anti geweest, ook omdat je zag wat het met iemand kan doen...

Nu is het vooral wangedrag met of zonder alcohol kan niet. Maar ik kom ook niet op zo veel plekken waar mensen drinken gelukkig.... (op personeelsfeestjes ben ik als eerste weg omdat ik geen zin heb in aangeschoten mensen, privé feestjes waar ik niet weg kan, tjah... die 1x per jaar kan ik het aan... )

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 19:16

Mensen die veel alcohol gebruiken passen per definitie al niet in mijn leven. Als mijn partner ooit teveel zou drinken (nu drinkt ie echt zelden, dus wss ligt ie met 2 glazen wijn onder de tafel) en mij verbaal voor weet ik wat uitmaakt, krijgt ie een uitbrander van een week... En hij zal weten wat ie geflikt heeft. Ik verwacht bloemen, voetmassages en elke avond een versgekookte maaltijd of een etentje. En uiteraard moet ik echt voelen dat hij dit zelf ook nooit meer gaat doen. Zo wel, dan moeten we echt heel stevig gaan babbelen hoe we de inboedel gaan verdelen en hoe hij een dak boven zn hoofd gaat krijgen elders.
Nee daar is geen ruimte voor. Levert veel teveel onnodige stress op en als mensen onverantwoordelijke keuzes maken dan pas ik daarvoor.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 19:21

Ik heb hierom mijn ex, met wie ik 4 jaren was, gedumpt.
Ik had hem al gewaarschuwd, dat ik er niet van hou en als hij met vervelend gedrag richting mij komt is het klaar!
Weg ermee!
Ik accepteer dat niet.

Dat het verder aan hem is om er wat aan te gaan doen, dat hij een volwassen vent is.

Godzijdank woonden we niet samen en ik doe dat ook echt niet zomaar!
Ik ben niet gek.

Onlylienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 20:28

Niks mis met een gezellig drankje op zijn tijd.
Maar iemand die volwassen is weet zelf hopelijk wel waar zijn/haar grens ligt, dat je een keer over je grens gaat oké, maar ligt er denk wel aan op welke manier, een kwaaie dronk is dan sowieso al “ houdoe” dan kun je er niet tegen en moet je gewoon je grens bewaken..

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 20:35

Mmm, door slechte ervaringen met alcoholmisbruik in mijn kindertijd en jeugd is mijn tolerantie tov dronkenschap zero. Zelf drink ik geen alcohol. Dat iemand geniet van een drankje, prima. Maar, verandert het gewone dagdagelijkse gedrag door drank in ander gedrag, komen mijn nekharen recht overeind.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 20:40

Hier slechte ervaringen met alcohol vanuit mijn jeugd. Maar als mensen altijd drinken dan zijn ze niet meer echt dronken maar eigenlijk altijd chronisch onder invloed. Verslaving is altijd vreselijk, zeker als mensen niet erkennen dat ze verslaafd zijn. Maar hier wil ik dus geen chronische drinkers. En ook geen vrienden die zich op een feest klem drinken.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 20:58

Ik haat dronken mensen, steek ik ook niet onder stoelen of banken.
Ook vermijd ik Late feestjes waar veel gedronken wordt.
Ik heb er dus gelukkig geen last van, maar ik zorg er dan wel voor dat dit ook zo blijft...