Ervaringen stabilisatie ruggewervels

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lizenlotte

Ervaringen stabilisatie ruggewervels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-24 08:40

Hoi,
Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die me zijn voorgegaan met het stabiliseren van een ruggewervel, zowel door cement inspuiten als het verstijfen van de rug omdat nu nog niet duidelijk is welke behandeling bij mij uitgevoerd gaat worden.
Ik loop al een half jaar met een kompressiebreuk aan de L1 die 4 maanden geleden pas gezien is op de foto, daarvoor zijn er ook foto's gemaakt maar was de breuk niet te zien blijkbaar :?
Ik heb een week in het zh gelegen met pijnstillers en daarna heb ik ook alleen pijnstillers gehad tot de volgende controle 3 weken later, daar bleek de fractuur verder te zijn ingezakt en heb ik een korset gekregen die ik 3 maanden moest dragen.
Deze tijd is nu om en op de nieuwe foto was donderdag te zien dat het weer verder is ingezakt, waardoor ik nu dus alsnog geopereerd ga worden komende week. Dinsdag word ik opgenomen voor een mri en een ct en adh van deze beelden word dan besloten of het cement of een pin word woensdag.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 10:35

Bij een vriendin van mij is jaren geleden haar rug vastgezet na bedrust en gipscorset, ze kon amper meer lopen en had heel erg pijn maar is heel erg opgeknapt van de operatie.
De techniek zal ongetwijfeld al sterk verbeterd zijn i.t.t 30 jaar geleden.
Heel veel succes en beterschap.

Lizenlotte

Re: Ervaringen stabilisatie ruggewervels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-24 17:51

Dank je wel. In 30 jaar is er vast veel verbeterd neem ik aan, dus ik ga er vanuit dat ik er net zoveel profijt van ga hebben als jouw vriendin. Ik had trouwens verwacht dat er toch wel wat meer zouden zijn met ervaring, gezien het aantal mensen dat weleens een ruggewervel gebroken heeft gehad in de paardenwereld..

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 18:07

Ik heb clienten die ruggenwervels allemaal of sommige aan elkaar hebben laten fuseren met titanium pennen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 18:31

Bij mij hebben ze vorig jaar na een burst fractuur van T12 3 wervels (T11, T12 en L1) vastgezet met pinnen en plaatjes.
Dit werd direct geopereerd omdat het een instabiele breuk was en ook de ligamenten beschadigd waren.
Na 2 maanden bleek een deel van het materiaal te zijn losgeraakt/afgebroken maar dat schijnt zelden voor te komen.
Ik ben niet in NL geopereerd maar in Kenia dus misschien lag het aan het materiaal.

Van de breuk zelf heb ik geen last gehad, niet eens gevoeld na de val. Ik weet nog dat ik een vriend appte ze zijn foto’s aan het maken van een plek waar ik geen last van heb. Artsen hadden toen op de scan de breuk al gezien.
Na de operatie ook helemaal geen last op de plek van de operatie. Heb ook geen brace hoeven dragen.
Ook niet gemerkt dat het materiaal niet goed meer zat.
Helaas wel heel veel (pijn)klachten als gevolg van de breuk en ruggenmerg schade maar dan onderin de rug en de benen.

Ben nu na 11 maanden aan het revalideren in Beatrixoord, niet om beter te worden maar om met de beperkingen te leren leven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 18:46

1 enkele wervel hoeft bijna nooit gestabiliseert te worden na een breuk in een jong mens die voldoende herstelkans heeft gekregen via corset en rust.
De meeste voorbeelden die je zult krijgen zijn daarom waarschijnlijk stabilisaties van meerdere wervels aan elkaar of stabilisatie van compressie door ouderdom of ziekte.
Voor het stabiliseren van 1 enkele wervel zijn er opties als een schroef, reparatie met eigen bot, reparatie met cement en vast nog andere methoden.
Waarschijnlijk wil de arts het liefste proberen om het bot te repareren zonder onnodig metaal.

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 19:55

Ik heb bijna 2 jaar geleden mijn L2 gebroken. Omdat de fractuur richting mijn zenuwbanen zat, is het toen direct gestabiliseerd met metalen pinnen (van L1 t/m L3). Ik knapte eigenlijk erg snel op en kan nu praktisch alles weer. Af en toe heb ik nog wel wat last, of merk ik dat het door het metaal wat minder flexibel is allemaal, maar het is me echt alles meegevallen :j

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 20:55

Hier heel veel ongemak (pijn, organen die minder goed konden werken etc) gehad als gevolg van scoliose, lordose, jyfose en en misgroeide rugwervels (allen aangeboren).

Heb een fusie waarbij 8 wervels vastgezet zijn met pinnen, 2 baren en botvement tussen alle vastgezette wervels in.

Natuurlijk is het even wennen, maar het leven is er wel beter op geworden. Alleen wel zenuwschade aan overgehouden, waarvoor ik een neurostimulator heb.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-24 10:33

Jolynne dat is best een heftige operatie geweest zo te lezen.. fijn dat het leven er in elk geval beter op geworden is ondanks de zenuwschade die je nu hebt. Helpt de neurostimulator je goed?

Joyssie ik hoop dat het bij mij ook gaat meevallen, ik zie er nu enorm tegenop maar zo kan het ook niet verder.
Bij mij gaan ze de L1 en de L2 met elkaar verbinden met pinnen als stabiliseren met cement niet wil, ze gaan bij gebruik van metaal dus niet maar 1 wervel stabiliseren met een pin wat mungbean begrepen had uit mijn verhaal.

Jeetje Marije wat een heftig jaar heb jij achter de rug, wat erg dat je zoveel klachten hebt overgehouden door 1 val.
En dan is het ook nog in Afrika gebeurd en ben je daar geopereerd, jemig. Heel veel sterkte en kracht voor de komende tijd in het revalidatiecentrum :knuffel:

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 10:48

Aha, ok dat had ik er inderdaad niet uitgelezen.
TS, vraag nog eens heel gericht naar het soort „hardware“ wat ze willen gebruiken.
Bedoelen ze echt pinnen, of toch schroeven, of een K-wire, met of zonder staafjes en met of zonder cage. Laat het ze maar voor je uittekenen. Waarom geen eigen bot, maar enkel cement etc, zijn legitieme vragen.
Ik denk dat je dat bij je vragen en onzekerheid kan helpen.
Er zijn ook veel verschillende soorten van stabilisatie en fusie en ook de manier waarop ze bij de wervel komen is verschillend (via achterkant, voorkant, zijkant), de geplande route kunnen ze je dan ook vertellen.
Over het algemeen zijn zulke operaties succesvol, zeker als er geen sprake is van fixatie van meerdere wervels die je beweging sterk beperken.

Ik vind het niet zo goed dat een arts je met veel onduidelijkheden laat zitten.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-24 15:27

Die onduidelijkheden komen doordat ik bij hem was voor een second opinion, de eerste neurochirurg vond me te jong voor een operatie ondanks dat ik door de orthopeed was doorgestuurd, nog steeds bijna niks kan 6 maanden na dato en verga van de pijn ondanks zware pijnstillers.
Hij zei nog net niet eigen schuld dikke bult (omdat het met paardrijden is gebeurd) maar dat dacht hij wel als je het mij vraagt, zo ongeïnteresseerd als hij was.
Dezesecond opinion arts heeft alle foto's en de mri van 5 weken geleden bekeken, mijn verhaal aangehoord, me uitgebreid onderzocht en ondervraagd plus een nieuwe foto gemaakt waarop dus te zien was dat het dus nog niet geheeld is, waarna hij me heeft gezegd dat hij me zsm wil opereren, vandaar dinsdag de opname al en nu nog de onduidelijkheden. Dat word allemaal nog duidelijk nadat er dinsdag een nieuwe mri en ct zijn gemaakt. Hij is ook de eerste arts die aangaf een osteoporose onderzoek te willen doen, iets waar ik mijn orthopeed en de eerste neurochirurg zelf om heb gevraagd maar wat door beiden werd weggewuifd vanwege mijn leeftijd (45)

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 17:03

Ik heb 4 jaar terug ook een indeukingsfractuur opgelopen aan mijn L1 wervel.
Zou stabiel geweest zijn, maar na 3 maand (en al weer aan het werk) bleek de wervel toch verder ingezakt aan de voorkant. Ze (orthopedie waar ik ging) kon en wou niets meer doen, werd juist op 50% werken gezet.
Uiteindelijk naar een andere ortho geweest in zkh waar ik werkte, hork van een hollander (mijn excuses, maar was echt onvriendelijkste man die ik al als arts geweten heb) .Die zei doodleuk 'ja, als je op de eerste dag van je breuk direct naar hier had gekomen, had je nu je klachten niet', ben je niet veel mee als patiënt.
Na verschillende gesprekken met collega's toch naar neurochirurg gegaan om daar eens te horen, niet geschoten is altijd mis. Daar kreeg ik bevestiging dat ookal was de breuk 7 maand oud, dat er nog niets van heling zichtbaar was (ik was 35 op die moment). Gezien het echter de 2e covid lockdown was, mochten er geen operaties door gaan en heb ik nog 2 maand moeten wachten.
In december is dan uiteindelijk een botversteviging met cement uitgevoerd.
Klachten nadien waren minder, het zal altijd een zwakke plek blijven, heb meerdere kleine uitstulpingen van mijn discussen. Vaak al eens een been dat geheel voos is en zo, dus uitstraling is er.
Ook is mijn L1 beginnen samen groeien op 1 pijn met de wervel erboven.
Maar ik ben wel iets geruster dan voor de operatie. Je moet maar terug eens vallen, wat dan he.

Zou zeker vragen voordien wat ze dan effectief willen doen en waarom (voor en nadelen ....)

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-24 18:15

Ik ga zeker goed doorvragen wat ze precies willen doen ja, ik vind het doodeng dat ze aan mijn rug bezig gaan maar zo door blijven lopen kan echt niet (ik kan nog steeds amper lopen en moet zitten en liggen regelmatig afwisselen) werken heb ik dus ook echt nog niet gekund tot nu toe. (Ik ben huishoudelijke hulp in de zorg) Tegen mij is ook gezegd dat ze niet begrijpen waarom ik niet direct geopereerd ben als ze de foto's bekijken, dat ik er dan nu allang vanaf was geweest maar idd daar heb ik nu niks aan. Gelukkig ziet deze arts wel mogelijkheden en ik voel me ook echt wel goed bij hem, dat is wel belangrijk

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 18:17

Wat een vervelende situatie TS, ik hoop dat het dan komende week helder wordt.
De operatie zelf wordt veel gedaan, maar vraag wel goed na welke opties er zijn en welk effect het heeft.
Ook gek dat ze zo moeilijk doen om een vrij simpele osteoporose test. Het zit je niet mee.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 00:56

Veel sterkte komende week TS! Die onzekerheid nu is erg naar zeg.
Hopelijk gaat de operatie goed en ben je daarna van de klachten af.

Kan jij wel zitten?
Bij mij is zitten en staan het grootste probleem en gaat het lopen (met rollator) wel goed.

Overigens heb ik ook een osteoporose onderzoek gehad met mijn 46 jaar, niet alleen vanwege de breuk, ik bleek ook de afgelopen jaren 8cm te zijn gekrompen.
4cm voor de breuk (door slijtage van de rug) en 4cm na de breuk.
Maar toch bleken mijn botten prima. De breuk was pure pech en het was echt een hele suffe val…

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 07:50

Mijn wervel gleed van de andere wervel af. De haakjes/uitsteeksels die aan je wervel zitten om ze op hun plek te houden ontbraken. Hierdoor gleed 1 wervel weg.
De wervel was toen 30/40% afgegleden. Maar omdat ik van mening was niet teveel klachten had om te laten opereren en een kleine had rondlopen van 2.5 jaar het uitgesteld.
Wel strikte adviezen gekregen en mocht absoluut niet paardrijden.
Na 2 jaar werd de uitval erger en toen wel geopereerd.
Wervel was toen 40/50% afgegleden en naar links weggedraaid.
Met de eerste operatie hebben ze via de rugzijde plaatjes en schroeven geplaatst. Achteraf gezien toch te lang doorgelopen.
5 dagen na de operatie opnieuw geopereerd ditmaal via de buikzijde. Toen is er een Cage geplaatst op de plek waar normaliter een tussen wervelschijf zit (deze was geheel weg gesleten). De Cage is gevuld met bot uit mijn bekkenkam.
Nadien 3 maanden een gipscorset moeten dragen.

Qua pijn gaat het enorm op en neer. Met name in de koude/nattere periodes is het beroerder.

9 Maanden na de operatie kreeg ik van de chirurg groen licht om weer paard te rijden. Hij heeft wel altijd gezegd, de een kan prima weer rijden en de ander nooit meer.
Nou die 9mnd was te vroeg, kreeg al snel uitval in mijn benen. Maar na nog eens wat maanden hebben gewacht ging het wel. Tenminste gewoon lekker recreatief, bos, strand en buitenritjes. Fanatiek word hem niet meer. Ook in de koude/nattere periodes niet meer. Maar daar kan ik vrede mee hebben.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 08:01

Valt een spondylodese operatie hier ook onder? Bij mij zouden de L5 en S1 wervel vastgezet moeten worden met schroeven/plaatjes. Door mijn hernia operatie in 2017 is in dat gewricht nu artrose ontstaan waardoor mijn linker beenzenuw bekneld zit. Ik sta hier nu voor op de wachtlijst, maar de operatie is me ook al door 2 klinieken afgeraden omdat ik scoliose heb en het risico op artrose in de rest van mijn rug erg groot is.

Ik heb nu zoveel pijn ondanks pijnstillers dat het zo ook niet verder kan dus ik vrees dat ik toch die operatie moet ondergaan. We zijn nu nog met een pregabaline kuur aan het proberen om te kijken of dat iets doet, maar na 2 weken helaas nog geen verbetering.

Ik zie er onwijs tegenop, vooral omdat ik er waarschijnlijk nog meer ellende voor terug krijg maar ik weet ook niet meer wat ik anders moet.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 08:43

Zeker valt een spondylodese operatie daaronder. Wat naar dat je de operatie toch zult moeten ondergaan ondanks dat het je ook links en rechts afgeraden word muronia en je er ws daarna nog steeds niet vanaf zult zijn :( soms kun je idd gewoon niet anders..
Ik ben wel blij dat er hier geen wachtlijst is omdat ik er zo tegenop zie, ik heb afgelopen donderdag de second opinion gehad en word dus morgen al opgenomen.

Kiki bij jou heeft het dus niet zoveel geholpen, maar dat komt dus ws omdat je er te lang mee hebt rondgelopen begrijp ik?
Ik heb na mijn val een half jaar terug 2 maanden niet gereden vanwege de pijn ondanks dat er op de foto's niks gezien is, daarna heb ik een keer een stapritje gemaakt en de tweede keer heb ik een klein stukje gedraafd waarna het mis ging toen ik afstapte. ;( Bij het neerkomen op de grond dacht ik dat ik door mijn rug ging, maar dat bleek dus een fractuur toen ik 5 dagen later foto's ging maken omdat ik toen amper mijn bed nog uit kon komen nadat ik gewerkt heb die week. (Ik zat nog in mijn proeftijd nl, waardoor ik me niet meteen ziek wou melden. Met pijnstillers ging het ja wel..)

Mij is al wel gezegd dat eventueel metaal wat geplaatst word er na 9 maanden weer uit word gehaald, juist omdat ik nog jong ben en mijn tussenwervels er nog goed uitzien verder. Dat Word bij jullie niet gedaan begrijp ik?( Ik zit in Duitsland)
In deze tijd zal ik idd ook niet mogen rijden, 2 maanden na het verwijderen wel weer. In totaal mag ik in dat geval dus nog een klein jaar niet rijden :( ik hoop dan ook heel hard dat het met cement opgelost kan worden.

Marije ik kan met korset wel zitten, maar niet te lang. Zonder kan ik wel vergeten, dan ga ik door de grond van de pijn.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 13:12

Hier 3 jaar geleden spondylodese ondergaan na een burstfractuur van L2. Ze hebben bij mij een 'Serengeti operatie' uitgevoerd: https://youtu.be/TuRKvfvRHxs?si=Mdk5t6pWwFWnRBpJ waarmee ze L2 gestabiliseerd hebben aan L1 en L3. Daarnaast is er een cage geplaatst die gevuld is met kunstbot om het wervellichaam weer op hoogte te brengen. Ik kan je de rontgenfoto's voor en na eventueel via pb opsturen als je dat interessant vindt?

Het is absoluut een pittig herstel geweest en ik kan niet zeggen dat ik 100% klachtenvrij ben, maar ik functioneer echt meer dan prima. Laat er ook niks om, dus rijd weer volop paard, maar kan bijvoorbeeld ook weer snowboarden. Langdurig stilzitten blijft het lastigste stukje en ik moet voldoende uren per week horizontaal doorbrengen. Doe ik dit niet, dan merk ik dat mijn klachten toenemen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:25

Muronia schreef:
Valt een spondylodese operatie hier ook onder? Bij mij zouden de L5 en S1 wervel vastgezet moeten worden met schroeven/plaatjes. Door mijn hernia operatie in 2017 is in dat gewricht nu artrose ontstaan waardoor mijn linker beenzenuw bekneld zit. Ik sta hier nu voor op de wachtlijst, maar de operatie is me ook al door 2 klinieken afgeraden omdat ik scoliose heb en het risico op artrose in de rest van mijn rug erg groot is.

Ik heb nu zoveel pijn ondanks pijnstillers dat het zo ook niet verder kan dus ik vrees dat ik toch die operatie moet ondergaan. We zijn nu nog met een pregabaline kuur aan het proberen om te kijken of dat iets doet, maar na 2 weken helaas nog geen verbetering.

Ik zie er onwijs tegenop, vooral omdat ik er waarschijnlijk nog meer ellende voor terug krijg maar ik weet ook niet meer wat ik anders moet.

Och jeetje, ik hoop echt dat het je uiteindelijk wel verlichting gaan geven.
Ik heb zelf de tussen wervels tussen S1-L5 en L5-L4 beschadigd. Ik loop daardoor elke dag met pijn en heb regelmatig dat mijn rechterbeen zenuw aan het zeuren en irriteren is.

Mijn pijn heb ik redelijk onder controle met Gabapentine en tramadol, pregabaline hielp niet.

Ik zou heel graag willen horen hoe het je vergaan is na die operatie.
Aangezien het bij door artrose toch ook meer en meer achteruit gaat.

Heel veel sterkte!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 08:05

Liezenlotte,
Of het daardoor komt, kon de arts niet zeggen. Want hij had op voorhand al gezegd dat hij niet kon garanderen dat ik geen pijn meer zou hebben.
Kijk het heeft wel zijn doel bereikt qua operatie, en dat is het belangrijkste.
Helaas wel in de wervel erboven artrose gekregen.

Muronia, ja een spondylodese operatie is zeer zeker om te stabiliseren. Ik heb deze ook gehad. Enkel bij mij wat hoger L4 L5

Silly,
De klachten die je opnoemt heb ik nog steeds na de operatie.
Enkel de artrose is erna gekomen.
Als ik echt veel last heb dan idd ook wat uitval links in mijn been en de dove plek word erger.
Maar Enkel dan neem ik pijnstilling in. Verder red ik het vaak wel zonder. Al moet ik zeggen dat ik van vele maagklachten krijg ondanks maagbeschermer

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 08:18

Ik ben gisteren bij de huisarts geweest. De pregabaline doet niks en ik wou mijn huisarts even bijpraten. Dat was goed ook, want zij ging ervan uit dat ik sowieso die operatie moest en wist niet dat deze me door 2 klinieken is afgeraden nu. We gaan nu de pregabaline verdubbelen en kijken wat dat doet. Merk ik na 2 weken weer geen of weinig verschil, dan kan het nog 1 x verdubbeld worden. De huisarts wil dan in overleg met de pijnpoli gaan kijken welke andere middelen een optie zouden kunnen zijn. Ik moest de moed nog niet opgeven (dat was ik wel een beetje aan het doen). Doel is nu om toch te proberen of we met medicatie de pijn in zoverre onder controle kunnen krijgen dat ik weer kan werken en zoveel mogelijk mijn dagelijkse routine kan oppakken. Hopelijk kunnen we die operatie dan, in ieder geval zo lang mogelijk, uitstellen.

Hebben jullie ook ervaring met het dragen van een (lage) rug brace? Ik heb me die gisteren besteld in het kader van, we proberen gewoon alles want je moet toch wat.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 08:31

Bij mij werd het afgeraden. Nu was mijn situatie wel anders. Bij mij was het al wel vast gezet en na beide operaties al 3 maanden een gipscorset moeten dragen.
De reden dat ze het afraden is omdat het je spieren erom heen zwakker/slapper maakt.

Nu zijn artsen, fysio etc allemaal met hun oordeel hierin. En zeggen een natuurlijk buik en rugspieren cornet is het belangrijkste. Hier ben ik het deels zeer zeker mee eens. Maar dat alles is ook niet zalig makend. En op den duur werkte het nadelig toen dat flink getraind werd. Fysio bleef zeggen, doorgaan met trainen. Maar de pijn werd erger, zo ook de uitval in mijn been.
Sorry lekker eigenwijs geweest en door gegaan op mijn manier. En ging een stuk beter.
Een cornet ed heb ik nadien niet meer gedragen. Maar met paardrijden de eerste tijd wel met een bodyprotector gereden. Gaf toch meer steun.
Dus misschien met bepaalde dingen die omdoen, zodat het wat ontlast

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 11:27

@TS: hoe is het nu met je?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 17:38

Muronia schreef:
Ik ben gisteren bij de huisarts geweest. De pregabaline doet niks en ik wou mijn huisarts even bijpraten. Dat was goed ook, want zij ging ervan uit dat ik sowieso die operatie moest en wist niet dat deze me door 2 klinieken is afgeraden nu. We gaan nu de pregabaline verdubbelen en kijken wat dat doet. Merk ik na 2 weken weer geen of weinig verschil, dan kan het nog 1 x verdubbeld worden. De huisarts wil dan in overleg met de pijnpoli gaan kijken welke andere middelen een optie zouden kunnen zijn. Ik moest de moed nog niet opgeven (dat was ik wel een beetje aan het doen). Doel is nu om toch te proberen of we met medicatie de pijn in zoverre onder controle kunnen krijgen dat ik weer kan werken en zoveel mogelijk mijn dagelijkse routine kan oppakken. Hopelijk kunnen we die operatie dan, in ieder geval zo lang mogelijk, uitstellen.

Hebben jullie ook ervaring met het dragen van een (lage) rug brace? Ik heb me die gisteren besteld in het kader van, we proberen gewoon alles want je moet toch wat.

Bij werkte de gabapentine (broertje van pregabaline) veel beter, zeker in combi met tramadol.

Rugbrace heb ik ook, maar vind het maar lastig en helpt bij mij niet.
Beste ia je buik en rugspieren sterker maken.
Bij mij helpt dat wel goed.
Zeker ook door paardrijden en core stability.