Ben ik te goed voor mijn werk kwa gezondheid?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

trysteffy

Ben ik te goed voor mijn werk kwa gezondheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-24 16:57

Hoi,

2 weken geleden voelde mijn lijf niet hellemaal oké geen fit lustloos maar toch te werk gegaan paar dagen daarna koorts van 38,7 leidinggevende opgebeld aangezien we al zieke vakantie mensen te kort hebben toch geopend het werk en gewacht tot er vervanging was dat mijn leidinggevende wel de volgende dag mij ziek heeft gemeld. Toch vorige week maandag weer aan het werk gegaan nog niet hellemaal lekker moe last van mijn keel. Dat ik woensdag bloed maar had laten prikken. Mijn keel begon steeds meer zeer te doen en toch door blijven werken. Maandag naar de huisarts maar gegaan want mijn keel mijn amandelen waren wit zo wat dacht ow dit gaat echt niet goed. Nou bloedwaardes kreeg ik ook meteen te horen mijn ijzer was veel en veel te hoog en heb een zware keelontsteking wat op mijn amandelen is geslagen… dat ik aan de antibiotica nu zit… ik heb met 1 van de leidinggevende gebeld die zeiden ja dan ga je aangepast werk doen dus op de kraan zodat je niet hoeft te praten… dat maar gedaan. Maar toch op 1 of andere manier ben ik gek ofzo. Er is een collega die zit al 4/5 maanden al thuis ziek wat ie ieder jaar doet en ik blijf maar door werken met een zware keel ontsteking. Ik denk aan de ene kant nog 2 dagen werken straks dan heb ik 3 weken vrij… maar toch moet ik het toch met de leidinggevende over hebben van dat het eigenlijk niet klopt… of bedenken van ow nog 2 dagen dan 3 weken rust. Mijn eigen leidinggevende is pas over 2 weken aan het werk..

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 16:59

Ziek is ziek. Dus thuis blijven, zeker met koorts.
Werk is vervangbaar. Gezondheid niet.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:04

En straks in je vakantie nog ziek zijn omdat je doorgewerkt heb en geen rust genomen heb.
Ziek is ziek, ook tijdens je opgenomen vakantiedagen trouwens.

Foaly

Re: Ben ik te goed voor mijn werk kwa gezondheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:33

Je leidinggevende is ook lekker, om jou met een ziek hoofd een kraan te laten besturen := TS, ga jij je eens heel snel ziekmelden, en ja, dat geldt ook voor je vakantiedagen. Je hebt geen vakantie om ziek te zijn, en dat er te weinig mensen zijn is niet jouw probleem.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-24 18:37

Ja zelf heb ik geen koorts meer maar wel een behoorlijke pijnlijke keel en vermoeid..

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 18:37

Ga mee met bovenstaande. Ziek is ziek. En ziek melden kan ook in je vakantie en dan hoor je de uren terug te krijgen.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 18:39

Je bent voor je ziekmelding absoluut niet verplicht om te zeggen waarom je je ziekmeldt. Het is dus ook niet aan je leidinggevende om te bepalen of jij je ziek "mag" melden. Ze mogen wel een prognose vragen, dus hoe lang het nog gaat duren ongeveer (exact antwoord hoeft dan niet, maar n week of 2 maanden is natuurlijk voor een werkgever nogal een verschil).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 18:42

Kort gezegd, ja je bent gek en je baas ook. Krijg je een ongeval met kraan dan zijn ze aansprakelijk en dat gaat hun veel meer kosten.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 18:45

Foaly schreef:
Je leidinggevende is ook lekker, om jou met een ziek hoofd een kraan te laten besturen := TS, ga jij je eens heel snel ziekmelden, en ja, dat geldt ook voor je vakantiedagen. Je hebt geen vakantie om ziek te zijn, en dat er te weinig mensen zijn is niet jouw probleem.

Dit dus!

En let ook op met dat hoge ijzergehalte, eens laten testen op ijzerstapelingsziekte. Via bloedaflating is het goed onder controle te houden, maar zonder behandeling kan het dodelijk zijn (zit in onze familie, mijn oma kreeg te laat de diagnose en is overleden door leverschade).

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 19:09

Zolang je klachten hebt ben je ziek en hoor je dus thuis het liefst in bed uit te zieken tot je echt helemaal beter bent. En zeker geen kraan te besturen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 19:12

Ja je bent gek.... zegt deze gek die ook altijd door ging...
tot het echt niet meer ging...
Ben slimmer dan ik :(:)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 20:17

hwn schreef:
Foaly schreef:

Dit dus!

En let ook op met dat hoge ijzergehalte, eens laten testen op ijzerstapelingsziekte. Via bloedaflating is het goed onder controle te houden, maar zonder behandeling kan het dodelijk zijn (zit in onze familie, mijn oma kreeg te laat de diagnose en is overleden door leverschade).

Ferritine is ook een acute fase eiwit en daardoor verhoogt bij ontstekingen.
Als het echt fors verhoogd is kan in stabiel vaarwater herhalen wel slim zijn.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 20:32

Hm... Ja je bent gek!
Maarr.. Ik zou het zelf ook doen.. :+

Nu heb ik een goede baas. Die stuurt me naar huis als ik niet fit ben.
Na een ongeluk heb ik 2 weken verplicht thuis moeten zitten van hem. (Niet volgehouden overigens, was er al eerder).

Als het half gaat ben ik er heel :j

Maar ik zou dit in jouw geval niet accepteren. Mijn baas heeft echt respect voor mij, en is zuinig op me. Jouw baas klinkt als een hork :(:)

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 20:46

Bij mij ligt het eraan: voel ik me te te ziek om te werken? Dan meld ik me ziek. Dit betekent voor mij: als ik niet meer op mijn benen kan staan, als ik te duizelig ben of als mijn hart weer eens op hol slaat. (Ben bekend met hartritmestoornissen)

Maar als ik nog op Bokt kan, of andere dingen kan doen, kan ik ook werken. Dan maar extra paracetamol oid en optijd onder de wol. Ik werk trouwens in een winkel waar ik grotendeels alleen sta.

Dat je ijzerwaarde nu zo hoog is, kan heel goed door je keelonsteking komen. Dat zou ik in de gaten houden en na de ontsteking weer eens laten checken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 20:50

Ik hoor mijn collega nog zo vaak in mijn hoofd galmen. 'Ziek is ziek hè?' wanneer ik weer eens niet fit aankwam of grieperig doorwerkte vanuit huis. Bij echte griep en koorts meldde ik me wel gewoon ziek, maar met de ziek achtige dagen voorafgaande aan mijn burnout bleef ik maar doorgaan want ik was toch 'niet ziek genoeg'. Dat heb ik geweten toen ik volledig uit de running viel.

Nee, je hebt maar 1 lichaam en daar moet je zuinig op zijn. Ben je ziek dan meld je je netjes ziek. Dan hoef je niet voor ieder wissewasje thuis te blijven, maar blijven doorgaan als je lichaam zich niet goed voelt is het andere uiterste.

Pipapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 20:50

Ziek is ziek en zeker niet mee gaan doen aan dat domme spelletje "kijk mij eens stoer doen ik werk door tot ik dood neerval" dat veel mensen lijken te spelen. Je hoeft niet eens te zeggen waarom, ze sturen de bedrijfsarts maar als ze je niet vertrouwen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 20:53

Koorts hebben is geen voorwaarde om afwezig te mogen zijn van je werk. Laat je niet doen door die leiddinggevende en meld je ziek. Een probleem qua bezetting is jammer voor collega's, maar de wereld draait altijd verder en het is niet jouw probleem om op te lossen. Men trekt z'n plan wel.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 21:20

Celebi schreef:
Bij echte griep en koorts meldde ik me wel gewoon ziek, maar met de ziek achtige dagen voorafgaande aan mijn burnout bleef ik maar doorgaan want ik was toch 'niet ziek genoeg'. Dat heb ik geweten toen ik volledig uit de running viel.

Zelfs toen ik huilend in paniek op de bank zat wilde ik me nog niet ziek melden, want ik was immers niet fysiek ziek en had geen koorts. Ik moest me van mijn man ziek melden en zat knetterhard in een burnout. Ben nu ruim een half jaar verder.

Anyway, ik zou me zelf met een keelontsteking niet ziekmelden, maar als je er echt beroerd van bent kan ik me voorstellen dat je dat wel doet. TS, voorkom dat je in je vakantie ziek bent. En laat je voortaan niet zo makkelijk meeslepen door je teamleider.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-24 04:52

fohadie schreef:
Bij mij ligt het eraan: voel ik me te te ziek om te werken? Dan meld ik me ziek. Dit betekent voor mij: als ik niet meer op mijn benen kan staan, als ik te duizelig ben of als mijn hart weer eens op hol slaat. (Ben bekend met hartritmestoornissen)

Maar als ik nog op Bokt kan, of andere dingen kan doen, kan ik ook werken. Dan maar extra paracetamol oid en optijd onder de wol. Ik werk trouwens in een winkel waar ik grotendeels alleen sta.

Dat je ijzerwaarde nu zo hoog is, kan heel goed door je keelonsteking komen. Dat zou ik in de gaten houden en na de ontsteking weer eens laten checken.

Nou zo heb ik er eigenlijk ook altijd ingestaan met de motto van als de wc pot mijn beste vriend is dan blijf ik thuis :+
Maar nou heb ik nu in een korte periode niet goed uit gerust dat dit de gevolg is heb ik het idee…

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 07:07

Eens met voorgaande reacties.
Ziek is ziek.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 08:46

trysteffy schreef:
fohadie schreef:

Nou zo heb ik er eigenlijk ook altijd ingestaan met de motto van als de wc pot mijn beste vriend is dan blijf ik thuis :+
Maar nou heb ik nu in een korte periode niet goed uit gerust dat dit de gevolg is heb ik het idee…

Altijd naar jezelf luisteren! Het heeft weinig zin om jezelf nu over de kop gaan werken. Als dit je gevoel is en je lijf je dit aangeeft, dan heb je het antwoord. Ziek is Ziek.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 22:43

Wat ik wel mis in je verhaal: wat raadt de huisarts aan? Heeft hij je een ziektebriefje gegeven? Ik lees het hier niet terug, of misschien heb ik erover gelezen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 22:47

In Nederland krijg je geen ziektebriefje van de huisarts. Je hoeft ook niet bij de huisarts geweest te zijn om je ziek te melden.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 23:46

Waar wil je het met je leidinggevende over hebben? Wat klopt er volgens jou niet?

Je leidinggevende kan niet weten hoe jij je voelt, dus als je je te ziek voelt om te werken zul je duidelijk aan moeten geven dat je je ziek meldt. Je belt dus niet met de boodschap 'ik heb keelontsteking', daar heeft je leidinggevende weinig aan. Je belt met de boodschap 'ik meld me ziek. Ik hoop over een paar dagen weer beter te zijn en ik zal je tot die tijd dagelijks een update sturen'.
Diagnoses, klachten en of daar eventueel aangepast werk bijpast kan je eventueel met de arboarts bespreken, maar dat is geen info die je een leidinggevende hoeft te geven.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 07:47

Hmm ziek is ziek vind ik erg zwart wit, maar ik denk altijd:
- Hoe zorg ik dat ik het snelst herstel (in belang van mezelf en mijn werk)?
- Kunnen ze me missen/vervangen? Soms is het een reguliere dag, en soms is er echt wat belangrijks.
- Is het in balans en hoe stelt mijn leidinggevende zich op?
- Is het verantwoord/veilig?