Hoe leren verpleegkundigen bloed prikken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gaby

Hoe leren verpleegkundigen bloed prikken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 23:53

Naar aanleiding van een gesprek dat ik met iemand had... Ik dacht, ik vraag het hier, want verder ken ik geen verpleegkundigen.

Hoe en op wie leren verpleegkundigen eigenlijk bloed prikken? :) Ik gok dat de verpleegkundigen op elkaar oefenen, maar zijn er eigenlijk ook vrijwilligers van buitenaf nodig?

Ik heb van nature diepliggende aderen, dus ik ben vrij moeilijk te prikken -O- . Het is altijd maar een verrassing of ik te prikken ben en zo ja, in hoeveel pogingen het lukt :j .
Ik vroeg me af of je op iemand met diepliggende aderen anders moet leren prikken dan op mensen met 'reguliere' aderen.

Onali

Re: Hoe leren verpleegkundigen bloed prikken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 23:58

Niet op elkaar, dat mag niet.
Op poppen, veel theorie, namaakdingen.
En uiteindelijk de patiënt zelf.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 00:04

Het is iets wat je echt moet leren door het veel te doen.

Ik ben na mijn diplomering "gewoon" gaan prikken. Op patiënten. Eerst makkelijke en gaandeweg krijg ik bijna overal wel een naaldje in.

En ja, soms prik je mis. En dat is balen. Voor alle partijen.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 00:10

Hoe wordt bepaald wie een 'makkelijke' patiënt is? Moet ik dan denken aan de hoeveelheid buisjes bloed die moet worden afgenomen, of dat een patiënt een bepaald type aderen heeft, of iets anders?

Kan ik ergens zien hoe zo'n oefen-prikarm eruit ziet?

Ik ben trouwens niet boos opzich als men mis prikt of me niet kan prikken hoor! :j . Ik vind het alleen soms lastig, omdat men me kennelijk maar 3 keer per afspraak mag prikken :? . En heel veel prikposten verdwijnen hier in de buurt, en zelfstandig een afspraak maken (zeker als er op een bepaald tijdstip moet worden geprikt i.v.m. halveringswaarde van medicatie) is tegenwoordig zowat een onbegonnen klus - AtalMedical heeft een niet te navigeren systeem.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 00:16

Heb je niet een ader links of rechts die vaker succesvol is? Dan die ader laten prikken.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 00:19

Nee de buisjes hebben er niks mee te maken. Dat is alleen maar voor het lab. Die buisjes klik je op de naald na het prikken.

Denk dat jezelf prima oefenarm kan googlen. Medische pop oid.

Het is voornamelijk veel doen en bedenk dat ieder mens anders is.
Ik kan soms pijnloos prikken en dan is er ineens een dag dat je wel net een zenuw of bloedvat raakt. Het gebeurd.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 00:46

https://anatomieshop.nl/intraveneuze-injectie-arm

Dit soort armen kunnen worden gebruikt om te trainen.

Bij sommige patiënten kun je bijna zonder te kijken op afstand raak prikken, daar liggen de aders als kabels op. Dat zijn perfecte mensen om op te beginnen. Gaandeweg met de ervaring worden ook moeilijkere ptn haalbaar.

Over het algemeen werken er zeer ervaren prikkers op de prikpunten. Vervelend dat het steeds zo lastig is.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 01:29

Ik heb tijdens mijn opleiding (30 jaar terug) niet eens geleerd om bloed af te nemen.
20 jaar geleden ben ik op de poli bloedafname gaan werken omdat ik met mijn toen nog kleine kinderen geen wisseldiensten meer wilde draaien.
Daar heb ik een dagje meegekeken en eind van de dag prikte ik al zelf, gewoon op patiënten. Intussen leid ik co-assistenten, doktersassistenten en verpleegkundige op. Ik laat eerst mee kijken, daarna laat ik ze de venen zoeken en tegelijkertijd leren omgaan met de stuwband. Wanneer ik het idee heb dat ze er klaar voor zijn mogen ze een keer op mij prikken.
(Ik heb dus een prachtig litteken intussen in beide armplooien :D) Als dat goed en zelfverzekerd is gegaan mogen ze onder mijn supervisie zelf patiënten prikken. Meestal zijn ze na een dag of 3 bekwaam.

Diepe aderen, rollende aderen en hele dunne aderen aanprikken is een kwestie van ervaring. Het is helemaal niet raar om te vragen of je door een ervaren prikster/prikker geprikt mag worden. Zeker als je echt lastig te prikken bent zal die er uiteindelijk toch wel bij gehaald worden. Dus dan maar beter meteen. Scheelt jou een hoop ellende.
Als je voor een standaard bloedonderzoek komt kun je ook nog vragen of ze het capillair afnemen. Dat lukt altijd! Vingerprikje en dan vangen ze de bloeddruppels op in microbuisjes.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 01:46

Oh en wat makkelijke aderen zijn?

Afbeelding

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 01:48

Onali schreef:
Nee de buisjes hebben er niks mee te maken. Dat is alleen maar voor het lab. Die buisjes klik je op de naald na het prikken.

Ik kan soms pijnloos prikken en dan is er ineens een dag dat je wel net een zenuw of bloedvat raakt. Het gebeurd.

Het is juist te hopen dat je een bloedvat raakt. :D

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 02:37

Je leert het op de opleiding inderdaad op een kunstarm. Nu is dat prima om de handeling aan te leren, maar je leert er niet mee voelen waar de ader zit. Wel hoe je bijv de naald het beste vasthoudt en de buisjes op de connector klikt. Bloed prikken is uiteindelijk ervaring opdoen en vaak doen. Soms laat ik een leerling wel eens op mij/collega's oefenen trouwens, waarom zou dat niet mogen :D.
Vaak neemt dat al een hoop zenuwen weg.
Of iemand makkelijke bloedvaten heeft, ligt er vooral aan of je ze goed kunt voelen na het plaatsen van de stuwband. Dat weet je vooraf niet altijd. Maar als ik niets kon voelen vroeger, dan prikte ik bijv ook niet en vroeg ik iemand met meer ervaring. En prik je zo 10, 20, 50x raak, dan ga je steeds meer gevoel en ervaring krijgen en gaat het steeds makkelijker. De ene verpleegkundige is er ook beter in dan de ander. Tref ik een moeilijke patient, en het lukt mij niet, dan weet ik vaak wel wie ik het best kan vragen. En helaas weet je pas of je een moeilijke of makkelijk prikbaar persoon hebt, op het moment dat je ook gaat prikken. Dat is vooraf niet te zeggen, tenzij iemand bekend is omdat hij heel vaak komt bijv.

Het vervelende met diepliggende aderen kan zijn, dat ze dus moeilijk voelbaar zijn en dan prik je er sneller naast. Het kan helpen om dit van tevoren aan te geven. Wat ook kan helpen is als je zelf weet welke arm en welke plek vaak wel raak prikt. Soms warm ik de arm op met een kruikje om de aders beter te kunnen voelen. Zo zijn er een aantal trucjes om de kans op succes te vergroten. Maar ik weet niet of daar op een prikpost allemaal tijd voor is

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 06:05

Als ik naar mezelf kijk, dan zijn ze bij mij altijd blij als ze gaan prikken. Ik ben dan iemand met "makkelijke aderen". Je ziet ze bij in mijn elleboog-holte heel goed liggen. Dus echt de blauwe lijntjes. Ook op mijn hand zijn ze goed op te roepen :-)

Het gebeurt ook niet vaak dat er mis geprikt wordt.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 06:29

In mijn opleiding leerden we eerst de dingen zoals bloedprikken, injecties zetten, ... op een pop maar dan ook op elkaar. Dit was wel onder begeleiding van de docent.
Wat gek dat jullie niet op elkaar mogen oefenen want dat neemt de eerste angst toch weg.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 06:58

Net afgestudeerd verpleegkundige meld zich :+

Je leert de handeling inderdaad op een oefenarm en gaat het daarna in de praktijk toepassen. Vroeger werd er op elkaar geoefend maar dat mag nu echt niet meer. Eerlijk gezegd zou ik dat ook niet willen. Ik ben zelf bijvoorbeeld enorm lastig te prikken, daar mogen alleen ervaren prikkers in prikken.
Je oefent dan inderdaad op strakke begeleiding op de patiënt. Dat is echt de beste manier om het onder de knie te gaan krijgen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 07:59

Essie73 schreef:
Onali schreef:

Het is juist te hopen dat je een bloedvat raakt. :D

In dit geval had ik het over sc prikken.

Heb opleiding tot VPK gedaan maar mn eindstage niet gehaald. Ik heb dus diploma VIG.
Heb wel de gehele opleiding gedaan, dus ik weet nog wel dingen die ik als VIG-er niet mag uitvoeren.

Diddykong schreef:
. Soms laat ik een leerling wel eens op mij/collega's oefenen trouwens, waarom zou dat niet mogen :D.
Vaak neemt dat al een hoop zenuwen weg.

Nee leerling op leerling mag niet tijdens schooluren. Wat je tijdens je stage doet valt onder de verantwoording van de stagebegeleider.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 08:12

Interessant. Ik ben ook zeer moeilijk te prikken en heb altijd een beetje medelijden als ik een jonge prikster heb. Niet goed voor haar zelfvertrouwen. Tenzij het lukt. Maar dat gebeurt meestal niet.
Ik weet nu dat hier op maandag en dinsdag een zeer ervaren prikster zit en ik ga dan dus ook op die dagen als er geen spoed achter zit. En ik zeg het er altijd bij, dan wordt er vaak wat meer tijd genomen en gaat het eigenlijk altijd goed.

Tip van de prikzuster: als je aders diep liggen, zorg dat de holte van je elleboog warm is. Kou zorgt dat ze zich helemaal verstoppen. Met warmte komen ze beter tevoorschijn. In leken-taal uitgelegd :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 08:14

Essie73 schreef:
Diepe aderen, rollende aderen en hele dunne aderen aanprikken is een kwestie van ervaring. Het is helemaal niet raar om te vragen of je door een ervaren prikster/prikker geprikt mag worden. Zeker als je echt lastig te prikken bent zal die er uiteindelijk toch wel bij gehaald worden. Dus dan maar beter meteen. Scheelt jou een hoop ellende.
Als je voor een standaard bloedonderzoek komt kun je ook nog vragen of ze het capillair afnemen. Dat lukt altijd! Vingerprikje en dan vangen ze de bloeddruppels op in microbuisjes.

Als ze dat dan ook serieus zouden nemen :') Misschien zijn er hier te veel mensen die zeggen lastig te prikken te zijn die dat niet zijn, want als ik het hier aangeef dan 'zal dat wel meevallen' en vervolgens wordt er tig keer mis geprikt, ander gehaald en weer mis. Het is echt heel zeldzaam dat ze me serieus nemen en er iemand is die het ook binnen 3 keer lukt. Zelfs keer met contrastvloeistof in moeten spuiten 4 mensen aan bed gehad en beide armen geprikt voordat er iemand kwam die het wel lukte. Of met infuus vlak voordat ze het opgaven toch nog gelukt door ambulance broeder.

Nu ben ik er ook serieus bang voor en dan werkt het niet als ze je niet serieus nemen. Maar ik gok dat het er makkelijker uit ziet bij mij als dat het is ook.

Wel heel interessant om te lezen hoe ze het leren.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 08:20

Ik ben ook heel moeilijk te prikken en vraag nu meestal of ze het in m'n hand willen doen. Daar zijn de aders wel goed te voelen. Dat zou je ook kunnen doen misschien @ts?
Ik moet nu om de 2 weken en dan elke keer 3 keer mis prikken zou ik niet zien zitten. De laatste 2 keer wilden ze het al per se dan eerst in m'n elleboogholte doen en dan ging het dus ook niet en dan moest het daarna alsnog in m'n hand. Maar mijn ervaring is ook dat je beter naar zo'n groter prikpunt kan gaan, bij het ziekenhuis of lab. Daar lukt het bij mij bijna altijd wel en bij die kleinere punten meestal niet.

Nou dat @mywishmax ik zeg het altijd erbij en dan willen ze het meestal toch eerst doen zoals ze zelf bedacht hebben. Ook omdat je mijn aders wel goed kan zien, maar niet voelen en met aanprikken komt er dan meestal niks uit.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 08:23

Ik moest laatst bloedgas prikken in een slagader. Met 2 dames zoeken…. Ze noemde mijn ader Bambi. Denk je ‘m te hebben, springt hij vrolijk weer weg :+
Ze hadden gelukkig wel humor. En geduld, want na 15 minuten kon er geprikt worden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 08:25

MyWishMax schreef:
Essie73 schreef:

Als ze dat dan ook serieus zouden nemen :') Misschien zijn er hier te veel mensen die zeggen lastig te prikken te zijn die dat niet zijn, want als ik het hier aangeef dan 'zal dat wel meevallen' en vervolgens wordt er tig keer mis geprikt, ander gehaald en weer mis. Het is echt heel zeldzaam dat ze me serieus nemen en er iemand is die het ook binnen 3 keer lukt. Zelfs keer met contrastvloeistof in moeten spuiten 4 mensen aan bed gehad en beide armen geprikt voordat er iemand kwam die het wel lukte. Of met infuus vlak voordat ze het opgaven toch nog gelukt door ambulance broeder.

Nu ben ik er ook serieus bang voor en dan werkt het niet als ze je niet serieus nemen. Maar ik gok dat het er makkelijker uit ziet bij mij als dat het is ook.

Wel heel interessant om te lezen hoe ze het leren.

Ik ben makkelijk te prikken maar een bangeschijtert en wil alleen geprikt worden door iemand die het kan.
Ben ook een keer opgezadeld met 2 co-assistenten die er echt een potje van gemaakt hebben. Was helemaal bont en blauw en toen ze uiteindelijk wel een buisje bloed hadden, hadden ze het laten stollen en kwamen ze doodleuk vertellen dat ze het nog een keer gingen proberen. Heb toen gevraagd of ze iemand in dit ziekenhuis willen zoeken die het al wel kan, aangezien ik erg makkelijk te prikken ben en zulke blauwe plekken nooit meegemaakt heb. Er stond ook niemand bij ter begeleiding en ze hadden het duidelijk nog nauwelijks gedaan.
Echt niet dat mij dat nog een keer gebeurt.
Bij de saltro gaat het altijd goed maar in het ziekenhuis vraag ik altijd even hoe ervaren ze zijn en ik wil niet meer iemand die komt oefenen :=
Maar dat nemen ze naar mijn idee eigenlijk altijd wel serieus.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 08:29

Ik heb denk ik 1 of 2x op zo'n pop geoefend en daarna meteen in de praktijk. Mijn stagebegeleider zei gewoon bij een makkelijke patiënt, voel je de ader, prik maar gewoon.

Ik ben trouwens zelf heel makkelijk te prikken. Behalve op mijn hand, daar heb ik hele dunne aders.

MyWishMax er zijn een heleboel mensen die zeggen dat ze moeilijk te prikken zijn, maar dat eigenlijk helemaal niet zo is. En mensen die wel echt moeilijk te prikken zijn worden daar de dupe van helaas.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 08:39

nicole_floor schreef:
Ik heb denk ik 1 of 2x op zo'n pop geoefend en daarna meteen in de praktijk. Mijn stagebegeleider zei gewoon bij een makkelijke patiënt, voel je de ader, prik maar gewoon.

Ik ben trouwens zelf heel makkelijk te prikken. Behalve op mijn hand, daar heb ik hele dunne aders.

MyWishMax er zijn een heleboel mensen die zeggen dat ze moeilijk te prikken zijn, maar dat eigenlijk helemaal niet zo is. En mensen die wel echt moeilijk te prikken zijn worden daar de dupe van helaas.

Daar was ik al bang voor, ja. Heel vervelend, want nu is het naast lastig ook echt enorme angst.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 08:42

Ik ben helemaal niet lastig te prikken als mensen gewoon luisteren naar wat bij mij de beste plek is. Dat is helemaal aan de buitenkant van m’n dominate arm.

Maar vaak willen ze toch zelf proberen een meer standaard plek te vinden. Heb nog nooit gehad dat ze niet toch uiteindelijk pas succesvol prikten daar waar ik het zei. :roll:

Maar gelukkig vind ik prikken totaal niet eng of naar. Ondanks een paar vervelende ervaringen van eigenwijze prikkers. :=

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 08:44

MyWishMax schreef:
nicole_floor schreef:

Daar was ik al bang voor, ja. Heel vervelend, want nu is het naast lastig ook echt enorme angst.

Dat kan je natuurlijk wel aangeven :knuffel:

Ik ben vroeger als kind ook lekgeprikt dat ik niet meer naar het ziekenhuis wilde.
Toen ik wederom geprikt moest worden heeft mn moeder het op haar werk gevraagd aan de tromboseverpleegkundige. Hele lieve vrouw die mij weer wat vertrouwen gaf in het proces, heb niet eens gemerkt dat zij prikte.

Nu als volwassene is het nog steeds mijn hobby niet maar angstig ben ik niet meer.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 08:50

Dat klopt wel, bij 70% van de mensen die zeggen moeilijk te prikken te zijn lukt het prima. Dat kan natuurlijk ook mijn ervaring zijn, het gebeurd maar zelden dat ik geen ader vind. En als ik echt geen ader vind, prik ik niet. Wij hebben een veneviewer die we erbij kunnen pakken. Zelf gebruik ik die niet graag omdat ik wil voelen hoe diep de ader zit, dat verteld de viewer er niet bij.
Wanneer iemand zegt moeilijk te prikken te zijn, neem ik dit serieus maar voel wel altijd even zelf.