Bokt is geen dokter, maar...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VuurVleugels

Bokt is geen dokter, maar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-24 11:15

...er zitten hier wél mensen die regelmatig een koortslip hebben! En ik ben even benieuwd naar wat anderen zouden doen in mijn situatie. Uitgebreid verhaal, maar ik schets graag een compleet beeld.

Ik ga maandag naar de huisarts omdat ik horendol wordt van koortslippen. Ik heb ze mijn hele leven al, ze zijn over het algemeen best wel te managen geweest altijd. 4-5 per jaar, vooral bij verminderde weerstand natuurlijk, ships happens maar oké. Naarmate ik ouder word wordt het echter steeds erger. Soms 2-3 koortslippen tegelijk of direct na elkaar. Hierom heb ik een paar jaar geleden Valaciclovir gekregen van mijn toenmalige huisarts waar ik een korte kuur van moest nemen zodra ik er één op voelde komen. Dat hielp redelijk maar ze bleven vaker komen, daarom een jaar geleden met mijn huidige huisarts afgesproken dat ik een half jaar lang preventief elke dag één Valaciclovir tablet in zou nemen. Dat werkt fantastisch! *\o/*

Omdat Valaciclovir nogal slopend kan zijn voor je lever en nieren moest ik na een half jaar stoppen en bloedprikken om te kijken hoe mijn lever en nieren erbij stonden, dat was allemaal prima. Ik kreeg echter binnen een week na stoppen weer 3 koortslippen tegelijk. Huisarts gebeld, toch maar weer dagelijks slikken. Dit was een half jaar geleden.

Nu voel je hem al aankomen: deze week weer gestopt en direct weer 2 koortslippen. En ik ben inmiddels wanhopig. Ik ben dit afgelopen half jaar gezonder en gevarieerder gaan eten dan ooit en snoep/snack nauwelijks nog. Ik drink ook meer dan ooit, makkelijk 2,5 tot 3,5 liter per dag. Weerstand is volgens mij echt prima, ik ben bijna nooit ziek of grieperig en alleen verkouden alleen als minstens 80% van Nederland dat ook is. Daarnaast slik ik dagelijks L-lysine bij omdat dat voor mijn broer dus wél afdoende helpt (lucky bastaardsuiker). Zalfjes als Zovirex helpen helemaal niks bij mij helaas.

Voor zover ik het nu kan inschatten heb ik drie opties:

1. Lever en nieren weer laten checken, is dat goed dan toch gewoon weer aan de preventieve Valaciclovir. Dan ben ik er hopelijk weer een half jaar vanaf, wel met mogelijk risico op lever- en nierschade al weet ik niet hoe groot dat risico is. En daarnaast lees ik dat koortslippen voor Aciclovir, een vergelijkbaar medicijn, resistent kunnen worden, maar dat vind ik bij Valaciclovir niet zo gauw terug.
2. Het gewoon laten gaan: hopen dat dit gewoon opgehoopte uitbraken zijn die vanzelf weer uitbalanceren als ze mijn lichaam uit zijn, en fingers crossed dat het er daarna weer max 4-5 per jaar worden.
3. Me door laten verwijzen naar (???) voor verder onderzoek om misschien te achterhalen waar de heftigheid vandaan komt. Al is dat een grote misschien, want er is volgens mij nog grote onduidelijkheid over hoe het Herpes Simplex virus waar koortslippen vandaan komen zich in verschillende mensen gedraagt.

Dus nee, bokt is geen dokter en dat is ook de reden dat ik maandag naar de huisarts ga en met haar een beslissing neem. Maar ik ben wel even benieuwd naar jullie kijk hierop. Zouden jullie voor één van de drie bovenstaande opties gaan, of iets anders?

Als laatste: ik weet dat ze in principe weinig kwaad kunnen. Ze zijn echter behoorlijk goed zichtbaar bij mij, het is altijd gedoe met meerdere handdoeken zodat de handdoek waar ik mijn gezicht mee afdroog niet in aanraking komt met genitaal gebied, en ik voel me er gewoon ontzettend onaantrekkelijk onder (doet je single leven geen goed en als je wel seksueel/romantisch contact heb moet je eigenlijk alle oraal contact vermijden, niet heel sexy). Dus ga ik er dood aan nee, maar het is wel écht veel erg poep om ze te hebben steeds. Zeker achter elkaar door of meerdere tegelijk -O-

Heel erg bedankt voor het lezen, ik hoor het heel graag!

Yummy

Re: Bokt is geen dokter, maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 11:25

Wat ontzettend vervelend. bah....

Zelf zou ik wel graag weten wat de oorzaak is, zodat dat aangepakt kan worden in plaats van het symptoom. Maar zoals je inderdaad al zegt, blijft de vraag of je daar überhaupt meer duidelijkheid over kunt gaan krijgen. Het laten gaan lijkt me ook geen geweldige optie voor jezelf. Ik zou in dit geval toch je lever en nieren laten checken, en wellicht ook een bloedonderzoek om te kijken hoe je vitamines ervoor staan? Ik heb een kennis die een tijdje Zovirax heeft gebruikt, volgens mij heeft dat ook een stuk minder bijwerkingen als valaciclovir. Ben benieuwd wat je huisarts gaat zeggen..

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 11:27

Ik krijg een koortslip als mijn b12 weer te laag zakt.
Is dat al eens geprikt?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 11:27

Ik heb zelf RIOH met zenuwpijn. Dat is terugkerende herpes in mn mond (recurrent intra oral herpes). Het is vrij zeldzaam. Ik sta hiervoor permanent op 1000mg Valaciclovir per dag.

Ik heb niet zoveel tips voor je, omdat ik zelf ook niet zo goed weet wat ik ermee aan moet. Ik word ieder jaar op lever en nierfunctie getest.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 11:42

Aanvullend: het is inderdaad heel onduidelijk voor de artsen waarom het zo ontzettend verschillend presenteert bij mensen.

Ik heb mijn eerste aanval gehad op het moment dat mijn verstandskiezen getrokken waren. Ik had een dry socket en het virus is daar naar binnen gekomen. Heel mn mond zat onder de zweren en ik heb een week in het ziekenhuis gelegen aan de antibiotica en pijnstillers.

Inmiddels komt het dus terug als 1 klein mini blaasje in mn mond. Lijkt onschuldig, maar de twee dagen ervoor kan ik helemaal niets behalve overgeven van de zenuwpijn in mn gezicht.

Zelfs met de Valaciclovir komt het er nog regelmatig doorheen. Ik ben 12x getest door de viroloog in het ziekenhuis want hij kon maar niet geloven dat 1 zo'n klein rotblaasje iedere keer opnieuw herpes kon zijn. En iedere keer positief. RIOH is al zeldzaam, herpes simplex zenuwpijn is nog zeldzamer. Dus ik heb echt het allerkortste strootje getrokken.

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:36

Voor dit soort klachten zou ik persoonlijk naar een homeopatische arts gaan. Je lichaam is ergens in onbalans. Wat je met de medicatie doet is symptoom bestrijden, geen oplossing zoals je zelf ook weet, vandaar je topic

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:42

Het lijkt erop dat je hele immuunsysteem in de war is.
Een gezond lichaam gaat veel kwalen zelf te lijf.
Zoek eens op internet naar toxaprevent medi plus.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:51

L lysine schijnt heel goed te helpen bij een koortslip als dit veroorzaakt wordt door het herpes virus.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 13:02

Bij mijn moeder is kiwi’s eten echt een wondermiddel bij een koortslip!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 13:54

Ik zou in jouw geval naar een holistische of orthomoleculaire arts gaan. Die kijkt naar disbalans in je lichaam. Aangezien koortslip vaak samenhangt met je immuunsysteem, is de kans groot dat daar een disbalans zit.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 14:02

Pien63 schreef:
Voor dit soort klachten zou ik persoonlijk naar een homeopatische arts gaan. Je lichaam is ergens in onbalans. Wat je met de medicatie doet is symptoom bestrijden, geen oplossing zoals je zelf ook weet, vandaar je topic

Ik denk ook dat je immuunsysteem niet werkt zoals dat zou moeten zijn.
Of je dan perse naar een homeopaat zou moeten durf ik niet te zeggen.
Maar ik kan me wel voorstellen dat je je lichaam hierin kunt ondersteunen met bijvoorbeeld propolis.

En ja, bloedwaarden laten nakijken in elk geval doen, meten is weten.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 14:06

Oh ik snap je helemaal. Werd al niet goed als ik er twee achter elkaar kreeg en geeft ook zoon akelige pijn. Ben er echt een dag of 3 niet lekker van steeds.

Ik gebruik inderdaad ook l-lysine elke dag en dat onderdrukt. Heb ook zoon hotkiss apparaat maar dat is echt pas 1 gelukt om een startende koortslip weg te bleepen.

Bij mij komt een koortslip vaak opzetten op het moment dat er stress wegvalt.
Ik heb ook al veel tips en trics gelezen maar nog geen geniale truc die altijd werkt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 14:13

Ik had ook vaak een koortslip en dan ook vaak dat de 1 de ander opvolgde of dat je op een gegeven moment helemaal onder zat weet je wel....echt verschrikkelijk onaangenaam, brrrrr.

Bij mij komt het door stress / rond ongesteldheid waardoor weerstand laag is.
En dan door vuiligheid. Dus bvb. modderspetters. Een dier een kusje geven. Of druk bezig zijn in de zon. Waardoor je gaat zweten en die zon en dat zout op je lippen is al een irritatiefactor natuurlijk. Maar je gaat dan ook steeds met een mouw of ander randje van je shirt je bovenlip afvegen en in die omstandigheden heb ik nu nog steeds een 90% kans dat er een koortslip op gaat komen -O-

Het was bij mij het ergst in mijn 20-er jaren. Toen kwam echter de game-changer dat ik volgens mij hier op Bokt van iemand de tip las om Rhus Tox druppeltjes te nemen zodra je die alarmerende prikkeling voelt weet je wel -O- En sinds ik dat doe, heb ik eigenlijk geen heftige koortslip meer gehad *\o/*

Je moet er wel op tijd bij zijn. Dus ook als je 's nachts half slapend denkt "voel ik nou een....?" Dan niet wegwuiven en 's ochtends met blaasjes wakker worden. Maar toch die druppies nemen. En dan komt hij eigenlijk niet eens meer op, of het is 1 blaasje dat door vaak genoeg druppies nemen, eigenlijk dan al direct aanvoelt alsof je weer aan het genezen bent zeg maar. Dat je niet eerst die eerste dagen door hoeft.

En dat is al 100.000 keer beter dan eerst van die vieze grote vurige knoeperds met een verzameling van branderige blaasjes, en dan steeds weer een andere plek die ook mee gaat doen :r

Ik heb nu toevallig een open plekje omdat er een koortslip begon op vakantie. En ik er niet snel genoeg bij was met de Rhus Tox. En ik geen Akolip had (zink-spulletje om blaasje direct uit te drogen, Zovirax heb ik niks aan...). En ik nog in de zon kwam. Want je moet met een koortslip wel zorgen dat je zoveel mogelijk zon en zweten (en vuiligheid) kan vermijden.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 15:14

Ik heb niet alle reacties gelezen.

Ik heb er ook wel es last van en ik gebruik deze:

Afbeelding

Ik weet niet of jij het ook op voelt komen, dat voel ik wel en dan start ik met de gele. Is een soort gel. Goed op de plek en als die dan doorbreekt wordt ie 'geremd' door die gel. Dat 4 of 5x per dag doen, dat dat plekje dus echt altijd bedekt is. Wanneer je dan door hebt dat de druk van het plekje weg is ga ik over na het blauwe tubetje en das een zalf. Dikke laag er op en met 3 of 4 dagen ben ik er af. Wanneer het een korstje wordt doe ik er niks meer op.
Ben ik te laat met voelen van doorbreken zit het er zo ruim een week of langer

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 16:00

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ervaring met koortslippen en heel toevallig heb ik ontdekt dat de lippenbalsem met kaneelbloesem van Noordkroon bij mij een blaasje tegenhoudt. Hoe? Geen idee, maar ben er erg gelukkig mee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 16:16

Ik plakte er zo’n koortslip patch op zodra ik iets voelde . Hielp mij wel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 16:43

Ja ik heb er toevallig nu ook weer eentje.
Kijk naar gebruik van l-lysine….oh sjit doe je al,maar dat zit ook in spirulina en dat werkt bij mij beter
.ik neem dat normaal ook,dan heb ik nooit koortslip.
was ze op een of andere manier vergeten en het is weer raak.

Oh en als ze er al zijn:zincoxidezalf,kun je kopen bij de apotheek

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 16:48

Ik heb die rhus tox en akolip ook evem besteld die jij noemde pmarena.
Ik heb zelf die hotkis bleeper en gebruik l+lysine. Heb ook compeed patches maar soms is de blaas zo nattig dat ik alleen maar nog een blaas onder de patch krijg.brrrr.
Wil graag middelen beschikbaar hebben om het gelijk in de kiem te smoren.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 17:32

In januari heb ik van de homeopaat iets gekregen dat heet Vita Chaos 10. Daar nam ik dagelijks 4 druppels van onder de tong. Ben inmiddels een week of 5 geleden gestopt en had vorige week weer een koortslip. Evengoed dus ruim 6 maanden geen last gehad.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 17:55

ik heb geen koortslip maar een koorstneus (onder mijn neus regelmatig een herpes uitbraak) en Zovirax is mijn redding, dat scheelt dagen. De plek onder mijn neus is permanent rood, dus ik loop altijd ietwat voor paal, maar goed.
Ik heb ook al een paar keer gordelroos gehad (ook herpes virus) en heb daar 24/7 zenuwpijn aan overgehouden, Van de huisarts krijg ik niks, ook niet de vaccinatie tegen gordelroos, omda tik volgens haar te gevoelig ben voor bijwerkingen.

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 18:11

ik heb mn hele leven ook last koortslippen en dikke rode lippen ,maar sindsdien ik iedere dag een vitamine c pilletje neem heb ik zo goed als geen last meer of iig veel minder

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 18:12

Ik heb niet zulke heftige uitbraken als sommigen hier beschrijven, maar ik merk zelf dat ik er meer last van heb als ik stress heb. Als ik er eentje voel opkomen gebruik ik meteen aciclovir. Dat helpt om een heftige uitbraak te voorkomen.

Kan me overigens goed voorstellen dat je er vanaf wilt, voor zover dat kan. Die blaasjes zijn erg onaangenaam.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 18:20

Hutcherson schreef:
Ik heb die rhus tox en akolip ook evem besteld die jij noemde pmarena.
Ik heb zelf die hotkis bleeper en gebruik l+lysine. Heb ook compeed patches maar soms is de blaas zo nattig dat ik alleen maar nog een blaas onder de patch krijg.brrrr.
Wil graag middelen beschikbaar hebben om het gelijk in de kiem te smoren.

Ja precies, die patches zijn leuk om de boel af te plakken zodat het niet verspreid. Maar voor de rest.... zeker als het een beetje warm / zweterig is of idd. al natte blaas. Ik gebruikte ze zelden.

Hotkiss werkte ook wel redelijk. Beetje 50/50 maar vond dat toch wel pittig heet dat ding :=

De Rhus Tox werkt bij mij echt het beste. Bijna 100% als ik er snel genoeg bij ben +:)+
Ik doe zsm 15 druppels, met wat water poosje in mond houden / spoelen en heel langzaam kleine slokjes nemen. Dan 1 of 2 uurtjes later weer 15 druppels. En dat totaal die eerste dag een keer of 4-5. Dan de 2e dag nog 2x druppies maar dan is het eigenlijk al over *\o/*

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 12:03

Heel benieuwd wat de huisarts je zegt.

Ik ben op zoek naar eenzelfde reden/oorzaak.

Ik heb ook al jaren last van koortslippen, maar dan 2/3 keer per jaar. Vervelend, maar te overzien. Paar dagen last, maar smeren met Aciclovir zorgt dat het te doen is.

Maar sinds een jaar ongeveer is het bijna elke 2 weken bal.
Ik slik nu sinds een maand of 6 L-Lysine dagelijks en dat zorgt er wel voor dat ze een stuk minder heftig zijn, maar ik heb ze wel (te) vaak. En de oorzaak? Geen idee >;)

Ik ga regelmatig naar de sauna en meestal is het een dag erna raak. Die heb ik ook al met mijn huisarts besproken, maar die snapt de uitbraak daarna ook niet. Sauna triggert weerstand juist positief zou je zeggen.

Die Valaciclovir heb ik nog niet geprobeerd. Wilde mijn huisarts op zich wel een keer voorschrijven, maar ik krijg liever de oorzaak/trigger onder controle, maar ja dan moet je die dus wel weten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 12:09

Sauna kan ik wel goed begrijpen. Gezien bij mij dus zweten (en afvegen, met iets dat gaandeweg dus wat viezer wordt....) rond de mond bijna garantie kan / kon geven op een koortslip.

Het officiële verhaal was altijd dat dat niet kan, maar na X jaar iedere klipklap hetzelfde liedje ga je wel een patroon herkennen :=

En sowieso kan je rond je ongesteldheid beter geen dingen inplannen die niet handig zijn met een verlaagde weerstand. Dus als je merkt dat je door saunabezoek vaak een koortslip krijgt, zou ik zeggen van doe dat niet rond die tijd. En let op wat er rond je mond gebeurd tijdens zo'n bezoek, dat de huid kan irriteren.