Ik ga maandag naar de huisarts omdat ik horendol wordt van koortslippen. Ik heb ze mijn hele leven al, ze zijn over het algemeen best wel te managen geweest altijd. 4-5 per jaar, vooral bij verminderde weerstand natuurlijk, ships happens maar oké. Naarmate ik ouder word wordt het echter steeds erger. Soms 2-3 koortslippen tegelijk of direct na elkaar. Hierom heb ik een paar jaar geleden Valaciclovir gekregen van mijn toenmalige huisarts waar ik een korte kuur van moest nemen zodra ik er één op voelde komen. Dat hielp redelijk maar ze bleven vaker komen, daarom een jaar geleden met mijn huidige huisarts afgesproken dat ik een half jaar lang preventief elke dag één Valaciclovir tablet in zou nemen. Dat werkt fantastisch!

Omdat Valaciclovir nogal slopend kan zijn voor je lever en nieren moest ik na een half jaar stoppen en bloedprikken om te kijken hoe mijn lever en nieren erbij stonden, dat was allemaal prima. Ik kreeg echter binnen een week na stoppen weer 3 koortslippen tegelijk. Huisarts gebeld, toch maar weer dagelijks slikken. Dit was een half jaar geleden.
Nu voel je hem al aankomen: deze week weer gestopt en direct weer 2 koortslippen. En ik ben inmiddels wanhopig. Ik ben dit afgelopen half jaar gezonder en gevarieerder gaan eten dan ooit en snoep/snack nauwelijks nog. Ik drink ook meer dan ooit, makkelijk 2,5 tot 3,5 liter per dag. Weerstand is volgens mij echt prima, ik ben bijna nooit ziek of grieperig en alleen verkouden alleen als minstens 80% van Nederland dat ook is. Daarnaast slik ik dagelijks L-lysine bij omdat dat voor mijn broer dus wél afdoende helpt (lucky bastaardsuiker). Zalfjes als Zovirex helpen helemaal niks bij mij helaas.
Voor zover ik het nu kan inschatten heb ik drie opties:
1. Lever en nieren weer laten checken, is dat goed dan toch gewoon weer aan de preventieve Valaciclovir. Dan ben ik er hopelijk weer een half jaar vanaf, wel met mogelijk risico op lever- en nierschade al weet ik niet hoe groot dat risico is. En daarnaast lees ik dat koortslippen voor Aciclovir, een vergelijkbaar medicijn, resistent kunnen worden, maar dat vind ik bij Valaciclovir niet zo gauw terug.
2. Het gewoon laten gaan: hopen dat dit gewoon opgehoopte uitbraken zijn die vanzelf weer uitbalanceren als ze mijn lichaam uit zijn, en fingers crossed dat het er daarna weer max 4-5 per jaar worden.
3. Me door laten verwijzen naar (???) voor verder onderzoek om misschien te achterhalen waar de heftigheid vandaan komt. Al is dat een grote misschien, want er is volgens mij nog grote onduidelijkheid over hoe het Herpes Simplex virus waar koortslippen vandaan komen zich in verschillende mensen gedraagt.
Dus nee, bokt is geen dokter en dat is ook de reden dat ik maandag naar de huisarts ga en met haar een beslissing neem. Maar ik ben wel even benieuwd naar jullie kijk hierop. Zouden jullie voor één van de drie bovenstaande opties gaan, of iets anders?
Als laatste: ik weet dat ze in principe weinig kwaad kunnen. Ze zijn echter behoorlijk goed zichtbaar bij mij, het is altijd gedoe met meerdere handdoeken zodat de handdoek waar ik mijn gezicht mee afdroog niet in aanraking komt met genitaal gebied, en ik voel me er gewoon ontzettend onaantrekkelijk onder (doet je single leven geen goed en als je wel seksueel/romantisch contact heb moet je eigenlijk alle oraal contact vermijden, niet heel sexy). Dus ga ik er dood aan nee, maar het is wel écht veel erg poep om ze te hebben steeds. Zeker achter elkaar door of meerdere tegelijk

Heel erg bedankt voor het lezen, ik hoor het heel graag!