Aankomen door medicatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

Aankomen door medicatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-24 09:47

Ik ben sinds ik medicijnen slik 9 kilo aangekomen en ik ben er mega onzeker door geworden. En het is nog niet gestabiliseerd. Ik vroeg me af of er Bokkers waren die ook aangekomen zijn na medicatie en wanneer het dan stabiliseerde? Ik slik ze nu sinds december. Welke medicatie het is houd ik liever voor mezelf.

Ik heb nu de angst dat ik elke maand ga blijven aankomen en straks ineens overgewicht heb. De eerste kilo's was ik nog blij mee aangezien ik ondergewicht had, maar nu wil ik eigenlijk 'stop' roepen. Ik eet ook eigenlijk al helemaal niet veel, vooral avondeten eet ik echt heel weinig, dus ik wil eigenlijk ook niet minder gaan eten.

Tallie1979

Re: Aankomen door medicatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:53

Ja, ik.. Ik heb medicatie voor diabetes en polyneuropathie En van beiden kwam ik aan.

Inmiddels zijn er 2 van de 4 die ik moest slikken af. ( 2 pillen voor diabetes ) omdat ik ben overgegaan op een ander middel. En sinds ik dat slik, ben ik 11 kilo kwijt. :)

Wat ik vooral heel goed merk, is dat ik veel centimeters op mijn middel kwijt ben ( 4-5 cm )

Maar ik heb nog wel dagelijks 2 pillen voor de polyneuropathie ( zenuwpijn ) daar kan ik absoluut niet zonder, dus die neem ik nog wel in.

Ze zeggen dat je gemakkelijk 5 tot 10 kg aan komt van medicatie.

MayoNeighs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:56

Heb je dit al besproken met je huisarts of de arts die de pillen heeft voorgeschreven?

Pas inderdaad op met te weinig te gaan eten. Je wilt geen spiermassa gaan verbranden, enkel vetmassa.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:58

Kan zijn dat van sommige medicijnen je vocht gaan vasthouden (zorgt voor stijging in gewicht) en je stofwisseling naar beneden gaat. Dan zou je kunnen kijken wat je aan kcal nu eet en hoe je dat het beste kan verdelen over de dag. Of ga naar een goede diëtist die je kan helpen met de juiste voedingsmiddelen en die met je mee kan kijken wat het juiste aantal kcal is.

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:41

Ja ik herken het helaas ook
Ik woog voordat ik medicatie moest gaan slikken 43 kg. Dat was wat te weinig maar ik kreeg er absoluut niet meer op.
Toen moest ik medicatie gaan slikken en ging van niets naar een pil of 5 per dag waarvan er 1 berucht staat vanwege de kilo’s erbij.
Ik weeg nu 63/66 kg. Is voor mij net wat te zwaar en het zit met name helaas bij mijn buik.
Meer dan opletten wat ik eet zit er niet in om niet verder aan te komen. Wil ik afvallen dan moet ik bv salade’s gaan eten ipv brood

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:49

Ik ben ook flink aangekomen door mijn medicatie (pregabaline, sertraline en quetiapine). Het is tussendoor wel een tijd stabiel geweest, maar nu er weer nieuwe medicijnen bij zijn gekomen ben ik weer wat aangekomen. Mijn behandelend arts zei dat ik aan de bel moest trekken als ik vond dat ik te veel aankwam, dus dat zou ik zeker doen. Er is soms een alternatief beschikbaar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 11:38

Hier nog iemand plus 25 blijvende kilos door enorme hoeveelheden prednison per infuus. -O- dat samen met een hindergevende extra ballast erdoor. Maar ja ik denk maar zo zonder die enorme hoeveelheden was ik zeer waarschijnlijk mijn zicht bijna kwijt geweest en was ik mogelijk niet meer aan lopen toegekomen. Hoewel ik de kilos haat en de extra ballast me elke dag enorme hinder geeft heeft het wel mijn leven soort van leefbaar gemaakt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 11:52

Ik ben met Quetiapine helaas ook 8 kilo aangekomen, het lukt me ook niet om het er af te krijgen en ik heb ook last van snaaibuien (dat staat ook in de bijwerkingen)
Na 2 jaar slikken was ik behoorlijk stabiel, hopelijk blijft dat zo nu de dosis opgehoogd is

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 11:55

Oh zo herkenbaar. Hier ook wat kilo's door diverse medicijnen (langdurig slikken) erbij en jammer genoeg lijken ze er maar niet af te gaan. Houd sindsdien ook ontzettend veel vocht vast -O-

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 12:02

Hier ook 10kg aangekomen door medicatie gebruik, ofja bijwerking ongeremd hongergevoel. En helaas ben ik dus ongeremd alles in m'n mond gaan stoppen. Na stoppen van die medicatie kei hard gewerkt en die 10 kg weer kwijt geraakt.
Helaas afgelopen november weer moeten starten en toen in 6 weken 15 kg aangekomen. Sinds half januari overgezet op andere medicatie die wel dezelfde bijwerking heeft, maar sinds toen zijn er nog 4 kg bijgekomen. Waar ik nu wel hard voor aan t werken ben om t er weer af te krijgen door in een flink calorie tekort te gaan eten. En heel moeilijk, niet luisteren/toegeven naar het honger gevoel wat ik de hele dag door heb.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-24 12:07

Nou jullie verhalen zijn nog niet heel hoopgevend -O-
Ik moet de medicijnen helaas levenslang slikken dus zit er wel aan vast en ik heb er al eentje die weinig bijwerkingen zou moeten hebben.
Meer eetlust heb ik er ook door gekregen, maar daar was ik wel blij mee want daarvoor ging alles er kokhalzend in.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 12:19

Als je kritisch naar je eetpatroon en kcal inname van voor en na je start met de medicatie kijkt, kan je dan voor jezelf helder krijgen of het secundair effect is? Dus dat je door verhoogde eetlust van de medicatie meer of anders bent gaan eten waardoor je (ook) aan bent gekomen? Of krijg je echt nog hetzelfde aan kcal en voedingstypen binnen en is het puur een metabolisch effect? Dan kan wel behulpzaam zijn met uitvinden wat je opties zijn om de gewichtsverandering af te remmen.

Ik heb alleen ervaring met antidepressiva, daar kwam ik wel wat extra door aan maar ben vrij snel met die (voor mij) ‘troep’ gestopt door een plethora aan redenen. Het stoorde mij ook, met name omdat ik al overgewicht had, en het kwam er gewoon zo aan terwijl je er nul controle over ervaarde. Heel vervelend dus ik begrijp wel hoe dit voelt. Van mijn arts heb ik toen begrepen dat het bij mensen heel wisselend was. De ene persoon ervaarde geen gewichtsverandering, de een stabiliseert op 5kg extra en de andere op 25kg extra. Maar ik weet niet wat jij slikt en wat het beeld van de artsen daarbij is, dat zou je wel na kunnen vragen.

Als het je echt stoort (wat ik begrijp want dit is ook heel rot :n ) zou ik dat wel duidelijk aangeven bij je arts, misschien dat die ideeen heeft of dat je toch een ander merk of variant van je medicatie kan proberen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-24 12:27

Sinds de medicijnen eet ik wel meer. Voor de medicijnen gebruikte ik nog drinkvoeding omdat ik bleef afvallen. Hoe ironisch dat ik nu juist blijf aankomen. Dus het zal een mix van beide dingen zijn. Meer eten (maar nog steeds maar rond de 1400-1500 calorieën per dag) en de medicijnen.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 12:33

Selina schreef:
Sinds de medicijnen eet ik wel meer. Voor de medicijnen gebruikte ik nog drinkvoeding omdat ik bleef afvallen. Hoe ironisch dat ik nu juist blijf aankomen. Dus het zal een mix van beide dingen zijn. Meer eten (maar nog steeds maar rond de 1400-1500 calorieën per dag) en de medicijnen.

Ik denk dat je je verkijkt op die 1400-1500 kcal per dag. Alleen als ik in mijn periodes van eetstoornis (te weinig eten en uithongering) héél nauwkeurig alles afwoog, iedere eetlepel olie waarmee ik bakte telde in mij app, iedere gram van alles wat naar binnen ging bijhield, en dan dingen uit mijn dieet elimineerde, kwam ik met drie maaltijden per dag onder die 1400 uit. Kleine hapjes, dingetjes en tussendoortjes tellen heel snel op en uiteindelijk eet je dan gewoon onbewust al snel 2000 kcal per dag.

Nu is wat ik deed absoluut niet gezond, en ik heb er ook hulp voor gehad, dus dit is absoluut geen advies, en minder dan 1400 kcal per dag eten is voor niemand gezond (en dus ook gewoon heel moeilijk). Maar als je zo'n app op de juiste manier gebruikt is het een goede manier om inzichtelijk te krijgen hoeveel je precies van wat binnenkrijgt per dag.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 12:37

Ja een aantal jaar olanzapine geslikt. Kreeg iedere keer te horen dat ik gewoon dikker werd omdat ik te veel zou eten. En dat ik niet zou afvallen als ik zou stoppen want daarvoor zou ik anders moeten eten.

Inmiddels heel wat kilo afgevallen en qua eten niks veranderd (juist meer). Lag dus echt wel aan de medicatie. Ik begon voor de medicatie op zo'n 45 kilo, en was uiteindelijk rond de 70.
Nu weeg ik 55 denk ik.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 13:00

Selina schreef:

Het lijkt me psychologisch ook een gigantische verandering om van ondergewicht en moeite met gewicht behouden ineens naar moeiteloos aankomen te gaan :(:)

Gewichtsverandering bij medicatiegebruik dus echt heel verschillende onderliggende oorzaken hebben. Bijv antipsychotica grijpen naast eetlustverhoging ook echt in op je stofwisseling en qua gewicht kan er dan vanalles gebeuren waar je nagenoeg nul invloed op uit kan oefenen. Ik zou dat voor jouw medicijnen dus echt opzoeken of navragen, dan weet je ook of het evt zin heeft om verder in te zoomen op je huidige eetpatroon.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 13:16

Ongeveer 7 jaar geleden 1 maand medicatie geslikt. Na 1 maand 10 kg erbij en in de 3 maanden daarna nog 10 kg. Ben nu nog steeds bezig om dit weer kwijt te raken, maar gaat denk ik niet meer lukken. Ook vanwege ouder worden gaat dit nu veel moeilijker. Ik woog voor de medicatie 63 kg en nu 77.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 13:39

Bekend, ik kwam met antidepressiva pakweg 30 kilo aan (en was nou juist net veel afgevallen toen ik het kreeg voorgeschreven). Van een arts bij het UWV kreeg ik toen te horen "dat als ik zulke rotzooi kreeg voorgeschreven, ik zelfs niet meer fatsoenlijk sla kon eten zonder aan te komen." Het is dus een bekend iets bij artsen, maar ik erger me er dus groen en geel aan dat geen arts je dat verteld op het moment dat ze het je voorschrijven :(

Inmiddels van alle medicatie hiervoor af, maar het afvallen duurt inmiddels al een goede 15 jaar. Nog 5 kilo te gaan naar mijn streefgewicht, maar makkelijk was het niet om die extra medicatie-kilo's eraf te krijgen.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 13:49

Ik ben ook aangekomen door chronische medicatie. 17kg sluipend erbij voordat ik het door had. Was mij wel verteld dat er grote kans was dat dat zou gebeuren, maar eerdere medicatie waar ik van aan zou komen (meerdere dingen gehad met die waarschuwing) deed nooit wat op dat vlak, dus had er ook niet echt op gelet/geloofde het niet meer :') .

Inmiddels weer afgevallen (dat ik wou paardrijden was een goede motivator), maar dat is heel zwaar geweest omdat het tegen de medicatie in moest waardoor ik strikter moest eten dan een normaal dieet (met arts die meekeek, ik raad het niet aan om dat zelf zomaar te doen). Ik was vroeger 70kg (180cm lang), inmiddels blijf ik tussen 73~75 steken. Maar ik was toen begin 20 en ga nu meer richting 30. Ergens zou ik wel lichter willen, zou voor het plaatje mooi zijn, maar opzich is het goed zo. Ik ben gezond en op degelijk gewicht, dat beetje extra vet edit ik wel uit de fotos (het is niet veel gelukkig) :+ .

Vroeger kon ik echt alles eten zonder aan te komen. Die tijd is echt voorbij, en gaat ook niet terug komen vrees ik. Ik kom nog altijd redelijk snel aan en blijf dus moeten opletten. Sinds ik 4x per week rij is het een stuk makkelijker om op gewicht te blijven, nu er een paar weken zomerstop zijn vrees ik dat ik weer erg voorzichtig moet zijn.

Het is echt gewoon iets waar ik mee moet leren leven en mijn levenstijl op moet aanpassen. Dat betekend in mijn geval gezonder en minder eten dan vroeger, en meer sporten. Ik denk dat dat voor de meeste mensen geld met chronische medicatie.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 13:59

Ik stopte in september met roken en kreeg daardoor meer eetlust.
Toen bleek in maart dat ik astma heb en om een long aanval te stoppen kreeg ik een week kuur prednisolon. En daarbij 2xdaags 2 pufjes met ontstekingsremmer.
En daarbij hang ik ook nog eens tegen de overgang aan.
Al met al kwam ik in totaal best snel tien kilo aan, hield vocht vast, nog steeds wel bij warmte..
Ook fout gegeten hoor. Het was ook wel veel verandering ineens.

Nu let ik met name op zout en vet inname. Mn lichaam begint weer wat te ontspannen. Ik weeg nu ca 7kg meer dan voor dit alles begon. Ik heb wel snel last van een opgezette buik en dat vertekend ook best wel. Geen brood en weinig zout lijken dat wel te voorkomen.
En mijn bovenbenen zijn dikker, dat lijkt me wel vocht maar sowieso heb ik een issue met mijn heupen en een slechte doorbloeding in mijn benen. Dus ik heb wel andere broeken moeten kopen ook.
Toch heb ik wel het idee dat mn lichaam zachtjesaan weer teruggaat naar normaal, en mijn eetlust idem.
Maar ik hoop wel dat ik niet opnieuw prednisolon nodig ben, wat een apart spul is dat zeg! Ik kreeg ook rare huiduitslag ervan.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 15:17

Liselot schreef:
Ik ben met Quetiapine helaas ook 8 kilo aangekomen, het lukt me ook niet om het er af te krijgen en ik heb ook last van snaaibuien (dat staat ook in de bijwerkingen)
Na 2 jaar slikken was ik behoorlijk stabiel, hopelijk blijft dat zo nu de dosis opgehoogd is

Dit slik ik ook, maar ik ben nog niet, of niet veel aangekomen. Welke dosis gebruik jij?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 09:41

Ik herken het ook, van ondergewicht naar overgewicht (ruim 20 kg erbij). Mijn stofwisseling is volgens mij gewoon vertraagd. Bij mij komt het door Mirtazapine.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 09:58

Hier ook 10kg aangekomen in een jaar tijd (gelukkig maar 10) Omdat ik altijd slank was valt het mensen gelukkig niet op. Ik ging van 58 naar 68 kg met 1.63 lengte. Gelukkig nog steeds niet dik, alhoewel ik het duidelijk zie en er zeker van baal. Op dit moment aan het afbouwen van een jaar citalopram, dus ik hoop heel hard dat de kg er dan af gaan. Slik op dit moment halve dosis dus hoop dat er niet nog meer bijkomt. Ik eet zeker niet meer. Ik snaai wel veel maar dat deed ik daarvoor ook al. En ik let er nu juist meer op maar verlies geen gewicht. Dus gok dat het stofwisseling en vocht is. Heb ook vaak een opgezette buik.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 10:01

Storm schreef:
Liselot schreef:

Dit slik ik ook, maar ik ben nog niet, of niet veel aangekomen. Welke dosis gebruik jij?

Ik heb Quetiapine geslikt als slaapmedicatie en kwam er niet van aan, maar kreeg er wel heftige spierklachten van.
Zo stond ik een keer in de rij bij de kassa van de supermarkt en kon ik opeens niet meer voor of achteruit. Mijn benen deden het gewoon niet meer :?
Of op de trap bij de sportschool... Daar heb ik 10 minuten gestaan voor ik weer kon lopen. Mijn spieren trilden echt gigantisch en oncontroleerbaar.
Echt heel bizar. Toen gestopt met Quetiapine en nooit meer last gehad.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:41

Jeetje Cayenne, wat ontzettend eng lijkt me dat, ineens zulke heftige klachten, zelf heb ik daar geen last van, maar ik slik 'maar' 12,5 mg. Ik weet dat jij erge slaapproblemen hebt, zelf slaap ik eindelijk weer goed met Quetiapine. Ik begrijp dat jij gestopt bent, maar deed het wel iets bij het slapen bij jou?