Gordelroos, pijn.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Gordelroos, pijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-24 13:41

Hoihoi,

Mijn moeder heeft nu al bijna 3 weken gordelroos. Overdag heeft ze weinig last, maar in de nacht heeft ze veel pijn.

Ze heeft Valaciclovir en mag twee keer per dag 50 mg tramadol nemen. Maar ze ligt dus nogsteeds hele nachten wakker met pijn.

Ze heeft weer contact opgenomen met de huisarts, die zegt niks meer te kunnen.

Iemand misschien nog tips?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Gordelroos, pijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 13:42

De huisarts bellen voor andere pijnstillers

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 14:00

Mijn schoonvader had het op de helft van zijn lichaam en gruwelijk veel pijn, hij heeft direct prednison gekregen en is er volledig vanaf gekomen. Mijn schoonzus was eigenwijs en zei dat het wel over zou gaan toen zij het kreeg, ondanks dat ik haar zei dat ze beter naar huisarts kon gaan voor medicatie, nee dus. Gevolg, zenuwpijn is chronisch geworden, kan nog net een t-shirts verdragen maar alles wat de huid raakt is pijnlijk, ook na 10 jaar nog

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 14:04

Mijn vader heeft er wel 8 weken last van gehad, maar het is wel weer overgegaan. Heel vervelend dus.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 14:24

BigOne schreef:
Mijn schoonvader had het op de helft van zijn lichaam en gruwelijk veel pijn, hij heeft direct prednison gekregen en is er volledig vanaf gekomen. Mijn schoonzus was eigenwijs en zei dat het wel over zou gaan toen zij het kreeg, ondanks dat ik haar zei dat ze beter naar huisarts kon gaan voor medicatie, nee dus. Gevolg, zenuwpijn is chronisch geworden, kan nog net een t-shirts verdragen maar alles wat de huid raakt is pijnlijk, ook na 10 jaar nog

Ik heb ook ongeveer 10 jaar pijn gehad, in mijn benen. Gek genoeg is dat op een gegeven moment steeds minder geworden en weg gegaan.
Dus, ook al is er pijn, het kan overgaan.
Maar ik zou zeker ook andere/meer pijnstilling bij de huisarts aankaarten.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 14:39

Ik zou nogmaals contact met de huisarts opnemen voor andere pijnstillers en goed benadrukken hoe ernstig de situatie is.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 14:46

Zeker weer contact opnemen met de huisarts, inderdaad. :j

Zou amitriptyline wellicht nog iets kunnen betekenen?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 14:48

Ik zou ook aanraden om andere pijnstillers te vragen. Tramadol staat erom bekend dat het niet voor iedereen evengoed pijn stilt

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 15:33

Mijn bejaarde buurvrouw heeft ook al een paar weken gordelroos, uiterst pijnlijk en ze moest er rekening mee houden dat het nog weken en misschien wel maanden kon duren.
Zij vertelde dat Gabapentine vaker wordt voorgeschreven, zij mocht dat ivm andere medicatie niet gebruiken. Wellicht ook een optie om aan te kaarten?

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 21:13

Ik heb vorig jaar gordelroos gehad in mijn gezicht. Ik had het niet herkend in eerste instantie, want ik was er redelijk jong voor (35) en ik had pas na 1,5 week blaasjes. Daarvoor had ik alleen wat vage klachten van zenuwpijn en een raar tintelend gevoel. Maar omdat ik nooit een koortslip heb gehad herkende ik het niet als een herpes-infectie. Ik was dan ook te laat voor Valaciclovir en moest het zonder uitzieken.

Ik had ook vooral 's nachts veel pijn, alsof mijn hele hoofd in de fik stond. Wat bij mij verlichting gaf naast pijnstilling was ice packs. Ik had flexibele ice packs met zo'n gelvulling en die waren heel fijn om in een doek om mijn gezicht te vormen. Na ongeveer 5-6 weken werd de pijn minder, wel heb ik nog 6 maanden zenuwpijn (vooral haarpijn) gehad. Wellicht is de type pijn van je moeder te heftig hoor om iets te hebben aan ice packs. Maar ik dacht elke tip waar ze mogelijk iets verlichting van kan ondervinden is meegenomen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 21:14

Mijn moeder heeft met gordelroos diclofenac genomen, dat hielp zei ze. Voltaren heette het. Gewoon bij de Kruidvat te koop. Zijn wel wat doosjes doorheen gegaan toen maar ze was er met een maand-6 weken vanaf. Heeft ontzettend zeer gedaan zei ze. Ze kreeg van de dokter een soort zalf die de pijn moest verminderen. Weet niet meer hoe die heette maar was een vettige zinkzalf met een pijnstillend bestanddeel erin.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 22:12

Ik zou ook nogmaals contact zoeken met de huisarts en aangeven dat ze graag andere pijnstilling wil proberen. Je kunt bijvoorbeeld verwijzen naar de adviezen van thuisarts, werkt misschien beter dan verwijzen naar bokt: https://www.thuisarts.nl/gordelroos

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 22:21

Suzanne F. schreef:
Mijn moeder heeft met gordelroos diclofenac genomen, dat hielp zei ze. Voltaren heette het. Gewoon bij de Kruidvat te koop. Zijn wel wat doosjes doorheen gegaan toen maar ze was er met een maand-6 weken vanaf. Heeft ontzettend zeer gedaan zei ze. Ze kreeg van de dokter een soort zalf die de pijn moest verminderen. Weet niet meer hoe die heette maar was een vettige zinkzalf met een pijnstillend bestanddeel erin.

Ik denk lidocaïne zalf, dat werkt plaatselijk verdovend. Kan helpen! Ik heb dat ook gehad. Maar had voornamelijk last van jeuk, gelukkig weinig pijn.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 22:26

Zelf heb ik gordelroos gehad als kind, mijn moeder smeerde er zinkzalf op. Gelukkig niet zo veel last gehad als hierboven soms beschreven wordt. Wel de enige keer in mn leven dat ik ben flauwgevallen, tijdens t insmeren. Als het goed is krijg je het maar een keer in je leven. Hopelijk knapt je moeder snel weer op. Beterschap!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 22:34

Bij mij helpt antihistamine er tegen. Als ik er mee begin vanaf het begin. Daar heeft de moeder van ts nu niks aan. Maar kan voor de toekomst misschien nuttig zijn.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 22:50

NSAIDs, zoals diclofenac, worden afgeraden bij gordelroos ivm een mogelijk verhoogd risico op ernstige complicaties.

Toevoegen van een neuropathische pijnstiller (zoals de hierboven al genoemde amitryptiline/nortriptyline of gabapentine/pregabaline) is een logische vervolgstap. Dat komt ook overeen met de NHG-standaard en de informatie op thuisarts.nl.
Tramadol wordt in de NHG-standaard als laatste optie genoemd als bovenstaande niet afdoende is, misschien dat de huisarts daarom denkt dat er niets meer toe te voegen is? Ik denk dat een pijnstiller tegen neuropathische pijn naast de tramadol wel zinvol kan zijn al moet je er wel op rekenen dat er wat tijd overheen gaat voordat deze middelen optimaal werken.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 23:28

Ik lees even mee; Mijn moeder (>80 jr) heeft ook 3 weken geleden gordelroos gehad in haar gezicht. Haar mond, oog en oor waren ook aangedaan. Omdat ze vanwege longproblemen (ze is longpatient) in het ziekenhuis kwam ten tijde van de gordelroos kreeg ze daar van de dermatoloog een virus remmer en hoge dosis prednison vanwege de longproblemen. Daarmee ging de uitslag weg en kreeg ze korsten. De pijn werd ook minder.

Na thuiskomst was de virusremmer en prednison afgebouwd en kwam de pijn in alle hevigheid terug. Het voelt alsof haar huid in brand staan zegt ze. ‘s nachts is de pijn het ergste.

Huisarts heeft nu een antiepileptica (weet zo niet welke) met enorme bijwerkingen voorgeschreven dat na een week of 4 (!) pas gaat werken. Gezien de bijwerkingen durft ze hiermee niet te starten, dus wij zijn ook zoekende naar iets dat sneller werkt en minder extreme bijwerkingen heeft en snel werkt. Een zalf met lidocaine zouden we kunnen proberen. Morgen maar weer de huisarts bellen.

Ik las echter positieve verhalen van mensen met zenuwpijn na gordelroos met PEA puur tabletten. Dat schijnt een lichaamseigen stof te zijn zonder bijwerkingen. Ik heb deze besteld bij Holland & Barrett, we gaan zien of dit werkt maar uiteraard hoor ik graag ervaringen van anderen….

Sterkte ook voor jouw moeder! :(:)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 07:16

Wat toevallig want dat typte ik net al in.
PEA.
Werkt vast erg goed.
Ik gebruik het zelf momenteel in verband met zenuwpijn door piriformis en rugproblemen en de zenuwpijn is helemaal weg. Ook heb ik artrose in de handen en die kan ik momenteel ook goed gebruiken.
Geen wondermiddel,rugpijn heb ik nog steeds,maar dat is dan geen zenuwpijn meer.

Ik heb deze
https://www.pharmahorse.nl/pea-puur-humaan.html

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 07:18

Ik heb het als kind 2 keer gekregen en er werd rescue creme opgesmeerd

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 07:29

ellepel schreef:
Wat toevallig want dat typte ik net al in.
PEA.
Werkt vast erg goed.
Ik gebruik het zelf momenteel in verband met zenuwpijn door piriformis en rugproblemen en de zenuwpijn is helemaal weg. Ook heb ik artrose in de handen en die kan ik momenteel ook goed gebruiken.
Geen wondermiddel,rugpijn heb ik nog steeds,maar dat is dan geen zenuwpijn meer.

Ik heb deze
https://www.pharmahorse.nl/pea-puur-humaan.html

Dat is toevallig! Ik had er niet eerder van gehoord, maar ben erg benieuwd of het mijn moeder gaat helpen. En jouw ervaring geef goede hoop, wat fijn dat je zenuwpijn weg is en je minder last hebt van artrose!

Met welke dosis ben jij gestart? En hoe snel merkte je verschil?

Edit; Mijn moeder kreeg Gabapentine voorgeschreven van de huisarts.
Laatst bijgewerkt door AppleSter op 12-07-24 08:13, in het totaal 1 keer bewerkt

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 07:33

Inderdaad vragen of amitriptyline of nortriptyline mogelijk is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 13:10

Applester ,ik doe de dosis die bij dit merk hoort.
2x daags 400mg.
En dat werkt voldoende. Op internet staat dan iets over 1200 mg,maar dit is ook goed.
Ik had eigenlijk binnen een paar dagen al dat mijn zenuwpijn in de bil weg was en dat vond ik echt heel bijzonder.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:36

Mijn vader heeft hier een speciale pleister voor gekregen. Heet Qutenza. Kreeg hij in het ziekenhuis en moest een uur opblijven.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 22:37

ellepel schreef:
Applester ,ik doe de dosis die bij dit merk hoort.
2x daags 400mg.
En dat werkt voldoende. Op internet staat dan iets over 1200 mg,maar dit is ook goed.
Ik had eigenlijk binnen een paar dagen al dat mijn zenuwpijn in de bil weg was en dat vond ik echt heel bijzonder.

Dank voor het delen van je ervaring, mijn moeder is vanmiddag begonnen met de eerste tablet. Ze mag er 3 per dag. Hopelijk werkt het. We gaan het zien…
En hopelijk heeft de moeder van TS ook iets aan de gegeven tips.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 15:42

Bedankt voor de reactie's!

Mijn moeder heeft opnieuw contact opgenomen met de huisarts, maar die houd z'n poot stijf. Paracetamol en 2x per dag tramadol en daar moet ze het mee doen.

Ondertussen ligt m'n moeder al vanaf 29 Juni uren wakker in de nacht. Werken kan ze bijna niet.

Ik heb PEA besteld. Ook als ik dat magnesium kan helpen, dus dat neemt ze ook nog.