Wel/niet prikken na verwijderen poortwachtklier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Wel/niet prikken na verwijderen poortwachtklier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 13:42

Zowel mijn moeder als mijn schoonmoeder hebben deze vraag.

Beide helaas te maken gehad met borstkanker en als gevolg de poortwachtersklier verwijderd.
Beide is hun op her hart gedrukt, laat je nooit prikken in die arm.

Vorig jaar gaven ze mijn schoonmoeder ondanks dat ze het aangaf gewoon een infuus in die arm met de mededeling " onzin".
Vorige week bij het bloedprikken bij mijn moeder tien ze aangaf in maar 1 arm geprikt te mogen worden.
Ook toen beweerde de dame, onzin en mag wel na een x aantal jaar.

Via Google konden we er weinig over vinden, behalve niet prikken.

Is het achterhaald en kan het wel na een x aantal jaar kf toch voet bij stuk houden?

Elisa2

Re: Wel/niet prikken na verwijderen poortwachtklier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 13:47

Wat? Dat mensen zo maar onzin roepen. Ik heb er verder geen verstand van maar als zoiets tegen mij gezegd zou zijn dan zou ik me niet meer laten prikken in die arm.

Ik snap ook niet waarom er niet in de andere arm geprikt kan worden? Als ik bloed prik dan geef ik altijd een voorkeurs arm aan ivm aderontstekingen in de ene arm.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 13:56

Dat niet prikken in die arm is voor vaccinaties. Door vaccinatie krijg je een reactie die zwelling kan veroorzaken. Wanneer de poortwachterklier verwijderd is, gaat de afvoer van lymfevocht moeizamer. Vandaar het advies niet in die arm te laten vaccineren. Infuus en bloedafname veroorzaken in principe geen ophoping van lymfevocht. Vandaar dat dat geen probleem is in die arm.

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 13:59

kiki1976 schreef:

Beide helaas te maken gehad met borstkanker en als gevolg de poortwachtersklier verwijderd.

Vorig jaar gaven ze mijn schoonmoeder ondanks dat ze het aangaf gewoon een infuus in die arm met de mededeling " onzin".
Vorige week bij het bloedprikken bij mijn moeder tien ze aangaf in maar 1 arm geprikt te mogen worden.

Is het achterhaald en kan het wel na een x aantal jaar kf toch voet bij stuk houden?

ik zou voet bij stuk houden!
mijn moeder is een paar jaar terug geopereerd ivm borstkanker, en die mist nu de borst en een lymfeklier. Het eerste wat werd gemeld is dat zowel bloedprikken als vaccineren niet aan die kant mag.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 14:18

Bij twijfel niet inhalen. Geen vermijdbare risico’s nemen. Dus gewoon in de andere arm laten prikken.

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 14:44

kiki1976 schreef:

bij de informatie van het ziekenhuis over operaties waarbij de okselklier vanwege kanker is verwijderd staat bij de "basis adviezen" het volgende: Laat aan de arm van de geopereerde zijde géén bloeddruk meten; géén bloed afnemen en géén infuus aanleggen.
(staat in patientenfolder)

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 14:50

Bij mijn moeder werd er ook echt niet in die arm geprikt na het verwijderen van deze klier. Ze hebben het 1x op hoge uitzondering gedaan omdat ze uiteindelijk in de andere arm niet te prikken was en zijn toen over gegaan op een pac.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 14:56

Vroeger was de richtlijn inderdaad niet prikken en geen bloeddruk meten. Maar dat is blijkbaar niet meer zo: https://www.ntvg.nl/artikelen/onnodig-o ... ogged_in=1

Wij hebben de oude richtlijn nog wel geleerd op school, en ik ben een kersvers afgestudeerde verpleegkundige, dus ik wist het eerlijk gezegd ook niet. 'Onzin' roepen tegen patiënten vind ik overigens niet kunnen. Iedereen mag zelf beslissen over zijn eigen lichaam. Hooguit kun je uitleg geven en adviseren.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 15:02

Tja, ik heb in 2002 kanker gehad, ook en okseltoilet en ook de poortwachter klier verwijderd.
toen werd er ook gezegd dat ik niet meer daar geprikt mocht worden en bloeddruk aan de andere kant.
Dit hebben we 10 jaar zo gedaan.
Inmiddels zijn we 22 jaar verder en doen we het wel weer na overleg in die arm. Ik meld het wel altijd maar ze geven aan dat het na zo'n tijd geen kwaad meer kan.
Desondanks vermijd ik het liever gewoon......

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 15:08

Er mag bij ons inderdaad wel in geprikt worden. Belangrijk dat het infuus goed zit, want het gaat idd erom dat er niks naast het bloedvat komt wat het lichaam moet opruimen. Als de patiënt dit aangeeft kijk ik altijd in de andere arm. Mocht hier geen goed vat te zien/voelen zijn, en in de arm waar de klier weg gehaald is wel een goed vat, wil ik daar wel eens in prikken. Altijd met toestemming van de patiënt. Die mag ten alle tijden nog zeggen dat die het niet wilt. (Met alles natuurlijk). Baas van eigen lichaam.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 15:33

Arterien en een lymfeknoop zijn andere circuits. Wel met elkaar in relatie maar passief. Ik zie niet waarom je niet geprikt mag worden in de arm van de verwijdering?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 15:39

Elisa2dat is ook precies waar ze beide ook vraagtekens bij zetten.

Alvaron dat is niet wat de chirurgen on oncologen zeggen. Die zeggen helemaal niet in die arm laten prikken. Ook al beweren sommige anders.
Zelfs vorig jaar in het VU in Amsterdam door de oncoloog en chirurg nog verteld.

SCC door de oncoloog of chirurg?
Dat is wat ik op internet ook erover kon vinden.

Kaitlyn pac krijgt mijn schoonmoeder nu niet (helaas wederom kanker en chemo)

miereneter het onzin roepen is bij de ene in het ziekenhuis geweest en bij de andere op een prikpunt.

ElCamino ik ben benieuwd wie dat zegt (niet aanvallend bedoeld) want de chirurg en oncoloog spreekt het in het geval van mijn moeder en schoonmoeder tegen.
Mijn schoonmoeder had in 1998 borstkanker en helaas niet elders in haar lichaam opnieuw kanker. Maar de chirurg en oncoloog gaven beide aan dat het niet mag/goed is. Vandaar hun twijfel

Reeltje_5 bij mijn schoonmoeder was helaas wel fout gegaan en het hele infuus in de arm naast de ader gelopen. Verkleuring opgelopen welke na anderhalf jaar nog niet is weggetrokken.
In haar geval geen toestemming gevraagd, (zelf te beroerd om tegen te stribbelen) en deden het gewoon na aan te geven dat het onzin is.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 15:48

Mag ik vragen waarom ze geen pac willen plaatsen? Mijn moeder heeft ook meermaals terugkerende kanker gehad, inclusief chemokuren en bij haar hebben ze het juist daarom gedaan. Ze werd steeds slechter te prikken. Heeft eerst aan 1 kant er 1 gehad die helaas problemen gaf, en later hebben ze er 1 aan de andere kant geplaatst en dat gaf zo'n opluchting voor haar en iedereen die haar moest prikken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 21:20

Dit omdat ze d'r niet nog een keer onder narcose willen brengen. En voor nu de vraag is hoeveel kuren d'r lijf nog aankan. Ze krijgt nu al de halve dosering via infuus met daarnaast 2 weken chemo pillen. Dit omdat haar lijf de volle kuur niet aankan

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 22:03

Maar dokters zijn ook niet alwetend en dit lijken me precies van die dingen die er wat sneller "tussendoor schieten". Als zij iets al jaren op een bepaalde manier gedaan en geleerd hebben, kan ik me ook goed voorstellen dat ze niet altijd beter weten. En in principe "better safe than sorry", maar aan artikelen in o.a. de NTVG (zoals miereneter al aanhaalde) en de Nursing te lezen (alleen beide, wel heel irritant, betalend) is dus inmiddels ook wel (al bijna 10 jaar) duidelijk dat het in bepaalde gevallen wel degelijk mag/kan.

Het JBZ heeft dat bijv. ook gewoon op hun website staan:
https://www.jeroenboschziekenhuis.nl/ha ... eroperatie

Het is dus niet verboden, maar ze moet natuurlijk wel vooral doen waar zij zich het beste bij voelt :)

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 22:04

Mijn moeder laat zich om deze reden inderdaad alleen rechts prikken, maar die heeft wel lymfoedeem aan de geopereerde kant. Ze heeft een aantal keer na kleine plekjes (open muggenbeet, schaafwondje) wondroos gehad aan de arm met lymfoedeem en is daar ook heel ziek van geweest. Daarbij kan de arm fors dikker worden en neemt dat zeker niet zomaar weer af. Ze heeft een hele periode standaard de antibiotica in huis gehad zodat ze indien nodig bij de eerste signalen meteen kon beginnen, en dat is ook zeker wel eens nodig geweest. Inmiddels is het al heel lang geleden en heeft ze het volgens mij ook niet meer standaard liggen, maar ze is wel heel voorzichtig met die kant.

Het is overigens ook nooit een probleem geweest, er is tot nu toe (gelukkig!) altijd netjes meegewerkt zodra ze het aangaf.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 22:17

Hier rechts borst geamputeerd, inclusief poortwachter. Ik moet een aantal keer per jaar bloed prikken en dat gaat altijd aan die rechter kant. Links was mijn chemo-arm en die kant is bijna niet te prikken omdat de bloedvaten verhard zijn. Laatst nog laten proberen links maar met geen mogelijkheid.
Mij is trouwens nooit verteld hoor dat rechts niet meer geprikt mag worden…..

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 22:25

Bij mijn moeder is een geheel okseltoilet met volledige amputatie uitgevoerd en ook hier op het hart gedrukt om aan die kant niet te prikken.
Op deze arm zijn reacties ook heel heftig zoals muggen bulten.
Ik zou dus wel echt op passen.
Anderzijds zijn de aders waar tijdens chemo geprikt wordt zo aangedaan, dat dit ook heel pijnlijk is. Snap dus ook dat mensen er voor kiezen om juist in de "slechte" arm te prikken.

Wat ik meer gek vind - wat de reden dan ook is - waarom zou je niet eerst in de voorkeursarm willen prikken?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 22:26

kiki1976 schreef:
Dit omdat ze d'r niet nog een keer onder narcose willen brengen. En voor nu de vraag is hoeveel kuren d'r lijf nog aankan.

Kan prima onder lokale verdoving worden gedaan.
Sterkte voor jullie…

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 07:14

Inzichten veranderen door de tijd heen obv wetenschappelijke onderzoeken maar het duurt altijd enorm lang voor het wijd bekend is en ook bij de oude garde dokters terecht komt.
Dokters weten lang niet alles, zeker niet over zulke verpleegtechnische handelingen.
Er zijn best veel adviezen die bij artsen nog rondgaan die allang afgeschaft zijn.

De communicatie van die verpleegkundige slaat overigens nergens op. Leg dan gewoon uit waarom het niet meer nodig is om de arm te ontzien. Of prik gewoon in de andere als dat mogelijk is en de pt het wenst, dat maakt namelijk niet zoveel uit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:02

KellyR schreef:
Wat ik meer gek vind - wat de reden dan ook is - waarom zou je niet eerst in de voorkeursarm willen prikken?

Omdat veel prikkers (uiteraard) rechtshandig zijn, en dan is prikken in de rechterarm van iemand makkelijker. Dan zit je er als prikker 'natuurlijker' voor.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 15:27

Ik vind je niet aanvallend hoor TS,
Ik heb gewoon mijn arts van het AvL gevolgd, die zei NIET prikken in de arm waar de kanker zat en waar okseltoilet is gedaan. ik had een huidtumor op mijn bovenarm.
De soort kanker en waar maakt ook uit lijkt me.
Na 10 jaar controles was alles afgerond en hoeft het dus niet meer perse in de andere arm.
Wellicht zijn na al die tijd ook de behandelmethodes verandert....

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 15:35

Het niet-prikken is vooral van belang bij vaccinaties e.d. (ivm mogelijke reactie van je afweer)

Bloedprikken is geen probleem.

Infusen, mits goed gezet hoeven geen direct probleem te vormen. Maar als aan de andere kant de aderen nog goed zijn zou ik zelf altijd voor die kant kiezen.

Ik ben zelf rechtshandig, maat vond het nooit een probleem om links te prikken als de patiënt dat vroeg. Dan draai je je gewoon iets bij zodat je er meer voor zit ipv naast, dan kan je prima aanprikken.

Bloeddruk meten iig nooit aan de aangedane kant. Ivm de druk die het geeft.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 16:05

SCC schreef:
kiki1976 schreef:

bij de informatie van het ziekenhuis over operaties waarbij de okselklier vanwege kanker is verwijderd staat bij de "basis adviezen" het volgende: Laat aan de arm van de geopereerde zijde géén bloeddruk meten; géén bloed afnemen en géén infuus aanleggen.
(staat in patientenfolder)

Dan heb ik toch wel een probleem, ik heb beide poortwachtklieren niet meer. :+
Ik heb na die tijd aan beide zijden bloeddrukmetingen, infusen, bloedafnames etcetc gehad.
Ik begreep dat het juist een probleem was als je de andere lymfeklieren in je arm(en) had laten verwijderen ivm uitzaaiingen oid en dat die in de oksel (de poortwachtklieren) geen risico oplevert.

Ik moest het wel aangeven bij de covid-vaccinaties op de formulieren en ben toen bij de 'medische balie' geweest maar daarbuiten zijn geen extra maatregelen genomen ofzo.
En die melding ging niet eens specifiek over de poortwachtklieren maar over het ooit gehad hebben van kanker als ik het goed onthouden heb.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 19:44

lor1_1984 schreef:
Ik moest het wel aangeven bij de covid-vaccinaties op de formulieren en ben toen bij de 'medische balie' geweest maar daarbuiten zijn geen extra maatregelen genomen ofzo.
En die melding ging niet eens specifiek over de poortwachtklieren maar over het ooit gehad hebben van kanker als ik het goed onthouden heb.

Bij de covid vaccinatie ging het inderdaad om het okselkliertoilet bij borstkanker. Als aan beide kanten de poortwachterklier verwijderd is, is vaccineren in een beenspier ook nog een optie.