Haar doneren. Ervaringen gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Haar doneren. Ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-24 17:24

Gisteren vertelde ik aan een buurvrouw dat ik overweeg mijn lange haar af te laten knippen. Ze opperde toen dat ik het zou kunnen doneren. Daar had ik nog niet over nagedacht maar ik vind het een goed idee en zou graag van mensen die dit hebben gedaan horen hoe eea in zijn werk gaat. Hoe lang na aanmelden kon je je haar opsturen? Ben je naar de kapper gegaan hiervoor? En weet je hoe/waar je haar terecht is gekomen? Waar moest je haar aan voldoen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 17:25

Koper schreef:
Gisteren vertelde ik aan een buurvrouw dat ik overweeg mijn lange haar af te laten knippen. Ze opperde toen dat ik het zou kunnen doneren. Daar had ik nog niet over nagedacht maar ik vind het een goed idee en zou graag van mensen die dit hebben gedaan horen hoe eea in zijn werk gaat. Hoe lang na aanmelden kon je je haar opsturen? Ben je naar de kapper gegaan hiervoor? En weet je hoe/waar je haar terecht is gekomen? Waar moest je haar aan voldoen?

Hier vind je meer info: https://haarwensen.nl/doneren/haar

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-24 17:28

Suzanne F. schreef:
Hier vind je meer info: https://haarwensen.nl/doneren/haar

Dank je wel voor de tip. Mijn haar is lang genoeg alleen zie ik dat dit voor kinderen is. Ik zou eigenlijk liever aan een volwassene doneren :o

Meer tips voor haardonatie-organisaties maar vooral ervaringen zijn welkom :)
Laatst bijgewerkt door Koper op 01-07-24 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 17:30

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 17:30

Ik ben toen gewoon naar de kapper gegaan. De staart nam ik mee naar huis en heb ik toen zelf opgestuurd naar stichting haarwens.

Brainless

Re: Haar doneren. Ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 17:38

Ik ben naar een kapster geweest die als je het doneerde gratis je haar knipte.
Let wel op: er zijn kappers die je haar aannemen en het zelf niet doneren maar verkopen.
Dus wil je het zeker weten; dan meenemen en zelf opsturen naar de stichting van jouw keuze.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-24 17:40

Suzanne F. schreef:

Dit ziet er goed uit, en ik zie dat er ook een kapper hier in het dorp is waar je kunt doneren. Ik denk er nog even rustig over na, meer tips zijn nog welkom :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-24 17:41

Brainless schreef:
Ik ben naar een kapster geweest die als je het doneerde gratis je haar knipte.
Let wel op: er zijn kappers die je haar aannemen en het zelf niet doneren maar verkopen.
Dus wil je het zeker weten; dan meenemen en zelf opsturen naar de stichting van jouw keuze.

Hoe kun je er achter komen wat een kapper met je haar doet? Moet ik mij bij voorbeeld voorstellen dat ik samen met de kapper mijn haar in een envelop doe en dan opstuur?

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 17:42

Ik had het ook willen doen een paar jaar geleden. Ik had ook al een kapper gevonden, alleen was mijn haar 5cm te kort. Aangezien ik voor mijn geregistreerd partnerschap ging en mijn haar nergens meer naar zat heb ik het helaas niet kunnen doneren.

Hou er rekening mee dat als het te kort is ze het niet aannemen (dat was bij mij tenminste)

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 17:50

Ik heb mijn haar 2x gedoneerd (volgens mij beide keren via Haarwensen? Laatste keer was sowieso Haarwensen). De eerste keer een vlecht van ruim 40cm, bij de kapper laten knippen en zelf mee naar huis genomen en opgestuurd. De tweede keer (ook bij de kapper laten knippen) wilde ik het per se eraf maar het was volgens de eisen van Haarwensen 5cm te kort, maar heb een foto opgestuurd van de vlechten met meetlint ernaast en ze wilden het toch hebben omdat het tot onderin wel goede kwaliteit was, dus dat is alsnog het proberen waard als je net wat tekort komt.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 18:09

Ik heb inmiddels driemaal mijn haar gedoneerd en altijd via de kapper.
Met mijn kapster bespreek ik de lengte die ik wil behouden, zij maken vlechten en knippen het af.
Zij sturen de vlechten op naar stichting haarwensen.

Tegenwoordig moet je minimaal 35 cm doneren, voorheen was dat 25 cm.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-24 18:12

Dank voor de tips en ervaringen :)

Stichting Haarwensen sluit niet helemaal aan bij wat ik zoek. Maar dank voor de tips over de lengte. Mijn haar heb ik eigenlijk altijd in een vlecht, die is (vanaf bovenaan vlecht, dus niet de totale lengte van mijn haar) zeker 40 cm.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 18:14

Hier vorig jaar lekker alles kort gedaan. Was 32 cm ipv 35, werd wel geaccepteerd. Ging via de kapper toen, knippen was toen gratis. Stylen wassen etc wel betalen

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 18:19

capopjekop schreef:
Ik ben toen gewoon naar de kapper gegaan. De staart nam ik mee naar huis en heb ik toen zelf opgestuurd naar stichting haarwens.

Ik ook! Was zo geregeld.

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 18:25

Lizz schreef:
Ik heb inmiddels driemaal mijn haar gedoneerd en altijd via de kapper.
Met mijn kapster bespreek ik de lengte die ik wil behouden, zij maken vlechten en knippen het af.
Zij sturen de vlechten op naar stichting haarwensen.

Tegenwoordig moet je minimaal 35 cm doneren, voorheen was dat 25 cm.

Ik heb het inderdaad ook op deze manier gedaan.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 18:25

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-24 18:35

Ik wil mijn haar doneren aan mensen die ziek zijn. Onder andere omdat mijn zusje een pruik kreeg toen ze ziek werd van de chemo.

Nayan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 19:03

Ik heb mijn haar sinds 2014 nu vier keer gedoneerd, in december gaat het er weer af. Ik doneer wel aan Stichting Haarwensen, maar er zijn inderdaad ook andere doelen die zich juist op volwassenen richten. De eisen (niet alleen lengte maar bijvoorbeeld ook of grijs of geverfd haar ook welkom is) verschillen wel per stichting, dus dit is goed om nog te checken.

Ik laat het altijd bij de kapper knippen maar ben elke keer bij een andere kapper geweest, twee keer bij eentje die zich aangemeld heeft bij Stichting Haarwensen. In die beide gevallen hebben zij de vlecht gehouden om op te sparen en samen met andere vlechten op te sturen. Ik geloof dat je, in elk geval bij Haarwensen, een briefje met je naam en contactgegevens erbij kunt doen. Zij sturen je dan een bevestiging als het binnen is. Ik heb dat nooit gedaan dus ik weet het niet zeker. De andere twee keer heb ik het zelf opgestuurd.

De lengte van het haar gaat overigens om los gemeten haar, dus het hoeft geen vlecht van 35 cm te zijn. Als je een vlecht van meer dan 40 cm hebt is dat dus een behoorlijke lengte, daar zullen ze vast blij mee zijn! Ik zie dat de haarstichting 30 cm ook accepteert, dat is voor mij wel een reden om over te stappen. Ik heb de 35 cm altijd wel gehaald maar vind het nu toch best veel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 19:49

Ik heb een achternichtje die dat al 3x gedaan heeft.
Zij heeft ook een haarkleur die weinig voor komt.
Haarstichting (boven geplaatst) is voor borstkanker patienten.
Die eerste stichting (voor kinderen) is in veel gevallen ook vanwege chemo of anders voor andere niet keuke aandoeningen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-24 20:55

Dat begrijp ik Sizzle. Ik ben alleen niet zo'n kindermens. Wat lief trouwens van je achternichtje om haar met haar kleur te doneren :)

Nayan schreef:
Ik heb mijn haar sinds 2014 nu vier keer gedoneerd, in december gaat het er weer af. Ik doneer wel aan Stichting Haarwensen, maar er zijn inderdaad ook andere doelen die zich juist op volwassenen richten. De eisen (niet alleen lengte maar bijvoorbeeld ook of grijs of geverfd haar ook welkom is) verschillen wel per stichting, dus dit is goed om nog te checken.

Ik laat het altijd bij de kapper knippen maar ben elke keer bij een andere kapper geweest, twee keer bij eentje die zich aangemeld heeft bij Stichting Haarwensen. In die beide gevallen hebben zij de vlecht gehouden om op te sparen en samen met andere vlechten op te sturen. Ik geloof dat je, in elk geval bij Haarwensen, een briefje met je naam en contactgegevens erbij kunt doen. Zij sturen je dan een bevestiging als het binnen is. Ik heb dat nooit gedaan dus ik weet het niet zeker. De andere twee keer heb ik het zelf opgestuurd.

De lengte van het haar gaat overigens om los gemeten haar, dus het hoeft geen vlecht van 35 cm te zijn. Als je een vlecht van meer dan 40 cm hebt is dat dus een behoorlijke lengte, daar zullen ze vast blij mee zijn! Ik zie dat de haarstichting 30 cm ook accepteert, dat is voor mij wel een reden om over te stappen. Ik heb de 35 cm altijd wel gehaald maar vind het nu toch best veel.

Dank je wel voor je bericht :) Ik heb mijn haar nooit geverfd, en ik ook nog voor 99,9% blond. Paar zilveren haren hier en daar :D Wel een vreemd idee dat mijn haar dan met haar van andere mensen wordt gecombineerd.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 21:07

Al een aantal keer mijn haar gedoneerd aan Stichting Haarwensen en dat voelde erg goed om te kunnen doen. Mijn haar groeide altijd super hard. Inmiddels groeit het iets minder hard en hou ik het vooralsnog even voor mijzelf. Zou het ook wel weer eens leuk vinden om mijn haar een andere tint te geven en dat is niet wenselijk als je wilt doneren. Nog een klein dilemma dus, want diep van binnen zou ik eigenlijk ook nog wel één keer een donatie willen doen. :j

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 21:29

Zelf heb ik geen ervaring met de stichting, maar een andere klant van mijn coach is heel tevreden met een haarband van Toupim. Als je je haar zal gaan verliezen, kun je van je eigen haar hier een haarband laten maken - maar ze hebben ook een doneeroptie. Minimale lengte van het haar moet voor donatie 25 cm zijn!

Ik had van mijn coach vernomen dat een haarband verkieselijker kan zijn boven een pruik i.v.m kriebelen (dit zal wel van persoon tot persoon verschillen). Mocht je wel willen doneren, maar om een of andere reden niet meer dan 25 cm aan haar kwijt willen, dan is dit wellicht een optie.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 21:48

Ik heb jaren terug ook mijn haar gedoneerd. Iets van 37 cm ging eraf. Mijn kapster (schoonmoeder van mijn zus) zit aangesloten bij Stichting Haarwensen als ik het goed zeg.

Ik kreeg de vlechten mee naar huis en moest ze zelf opsturen. Ik heb best aparte krullen, dus ik had er voor de zekerheid wat foto's bij gedaan van hoe mijn haar normaal krult, geen idee of ze daar iets mee konden eigenlijk _O- Ik kreeg nog een klein cadeautje thuisgestuurd als dank :)

SplashIsLief

Re: Haar doneren. Ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 21:50

Ik heb het verschillende keren gedaan in het verleden. Voelde goed. 1x door de kapper op laten sturen, 1x zelf gedaan. (Geen idee meer aan welke organisatie).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-24 21:51

Gaby schreef:
Zelf heb ik geen ervaring met de stichting, maar een andere klant van mijn coach is heel tevreden met een haarband van Toupim. Als je je haar zal gaan verliezen, kun je van je eigen haar hier een haarband laten maken - maar ze hebben ook een doneeroptie. Minimale lengte van het haar moet voor donatie 25 cm zijn!

Ik had van mijn coach vernomen dat een haarband verkieselijker kan zijn boven een pruik i.v.m kriebelen (dit zal wel van persoon tot persoon verschillen). Mocht je wel willen doneren, maar om een of andere reden niet meer dan 25 cm aan haar kwijt willen, dan is dit wellicht een optie.

Mijn haar is ruim 60 cm lang dus dat zou geen probleem moeten zijn!