Neustussenschot correctie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pauline

Neustussenschot correctie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-24 18:41

Ik vond alleen oudere topics maar ik heb zoveel vragen.

Ik heb afgelopen woensdag deze operatie gehad, mijn neustussenschot is rechtgezet en mijn neusschelpen zijn verkleind.

Nu heb ik op dag vijf nog steeds dat het verstopt zit, is dat normaal? Hoe lang duurde het bij jullie voordat je weer door je neus kon ademhalen?
En hoe vaak spoelden jullie? Ik lees standaard 3 keer maar ik vind het fijn om vaker te spoelen.

En nu ook een vraag waar ik me bezorgd om maak: ik ruik een vieze geur, van bloed of zo denk ik? Herkent iemand dit?
Ik heb eerder een afstervend stukje huid bij mijn neus gehad na een ongeluk en dat rook precies zo, dus ik heb hier echt stress van. Ik hoor graag ervaringsverhalen.

JorineV

Re: Neustussenschot correctie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 19:25

Geen ervaring mee. Heb je toevallig een afspraak voor controle? Kunnen je vragen tot dan wachten? Beterschap!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 19:25

Misschien moet je morgen even naar een arts bellen? Dat lijkt mij de goede plek om je zorgen neer te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 19:29

Bij mij is het schotje 2x rechtgezet.
Beide keren met veel ellende
De eerste keer volgstopt met watten, de tweede keer zo'n klem.
Beide keren minimaal een week door mijn mond moeten ademhalen.
Vieze rommel en smaak heel herkenbaar.
Spoelen was geen optie beide keren.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 19:57

Mijn neus is een aantal jaar geleden rechtgezet ( binnen en buiten )

Ik heb geen tampons ofzo gehad. Spoelen kon ik helemaal niet. Ik maakte met een wattenstaafje de wondjes enzo schoon. Ik kan me ook een viezige geur herinneren, maar ik had een kapje over mijn neus wat ook niet fris rook.

Ik had eigenlijk al heel snel geen last meer. Enige wat ik vreselijk vond was de hechtingen verwijderen. De echte zwelling duurde wel even om weg te trekken.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-24 20:02

Dank jullie wel! Ik ga sowieso morgen even baar de KNO arts bellen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 21:04

Je hebt mijn foto gezien. Ik heb 8 dagen met een plaatje gelopen en mocht niets, niet snuiten, niet spoelen. Kan me de geur en smaak nog zo voor de geest halen. Hebben ze een plaatje of tampons erin gezet?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-24 09:21

Tampons maar die zijn er de volgende dag uitgehaald.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 10:01

Pauline schreef:
Ik vond alleen oudere topics maar ik heb zoveel vragen.

Ik heb afgelopen woensdag deze operatie gehad, mijn neustussenschot is rechtgezet en mijn neusschelpen zijn verkleind.

Nu heb ik op dag vijf nog steeds dat het verstopt zit, is dat normaal? Hoe lang duurde het bij jullie voordat je weer door je neus kon ademhalen?
En hoe vaak spoelden jullie? Ik lees standaard 3 keer maar ik vind het fijn om vaker te spoelen.

En nu ook een vraag waar ik me bezorgd om maak: ik ruik een vieze geur, van bloed of zo denk ik? Herkent iemand dit?
Ik heb eerder een afstervend stukje huid bij mijn neus gehad na een ongeluk en dat rook precies zo, dus ik heb hier echt stress van. Ik hoor graag ervaringsverhalen.

Wat jij beschrijft, is allemaal heel normaal. In 2014 hebben ze mijn neus ook recht gezet en daarnaast mijn neusgaten wat verbreed. Ik heb 5 dagen met proppen erin gelopen. heel benauwend.

Toen de proppen eruit waren, ben ik ook meerder keren per dag gaan spoelen. Het duurde echt wel even voor alles open was en de korsten er op ten duur uit kwamen zetten. Want vergis je niet, je ruikt en voelt dingen die eigenlijk heel normaal zijn. Je neus moet van binnen helen.

Ik had na mijn operatie een soort van kaas achtige lucht in mijn neus. En mijn neus werkte er een paraffine bolletje uit, bleek later. Dat is ook vanzelf weg gegaan.

Mijn neu was pas na een paar jaar weer helemaal flexibel. Het duurt heel lang voor litteken weefsel weg is.

Je kunt voor je eigen gemoedsrust de arts bellen, maar denk dat het er allemaal een beetje bij hoort. :)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-24 03:47

Je had helemaal gelijk! Ik ben tóch maar gegaan, ook uitgelegd dat ik eerder zoiets rook en toen een stuk vel aan het afsterven was. :=
Ben een paar jaar geleden tussen paarden gevallen en daar op mijn gezicht geslagen, vandaar ook deze operatie.

Afijn er is gekeken, en echt goed met een cameraatje, alles is goed op een klein ontstekinkje na waar de hechting eruit komt.
Heb daar ab zalf voor gekregen en die lijkt te helpen.

Vijf dagen watten.. dat klinkt echt als een horror! :oo

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 07:42

Ohhh, dat was ook echt horror! Ik heb na de operatie ook nog 2 weken met een spalk op mijn neus gelopen. Zag er niet uit! :)) Maar, ik zou het toch zo weer doen.

Fijn dat ze jou gerust hebben kunnen stellen en dat het "slechts" een hechting is. Ik hoop dat je snel herstelt! :D Straks heb je zo veel lucht! :D

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-24 12:37

Ooh man man man. Ja heb de foto van Utixo ook gezien, echt ellendig.
Maar meer lucht gaat het wel waard zijn!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 12:48

Afbeelding

:D :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 12:59

Ik heb "alleen maar" een infundibolotomie gehad een week of 5 geleden dus het legen en verruimen vd holtes.

Ik heb de eerste week 0 lucht gehad, ik gebruikte af en toe otrivin en dat hielp wel erg goed om even iets meer lucht te krijgen maar ik was een beetje bang voor otrivin-verslaving.
Ik rook vrijwel niks met af en toe ineens echt een hele smeriger lucht er tussendoor.

Nu 5wkn later heb ik veel meer lucht, nog wel af en toe troep komt er uit. Mijn geur is deels terug eb de vieze lucht is weg.
Ik spoelde de eerste weken 6-8x per dag. Dat werd na een week of 2-3 wat minder.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-24 13:37

secricible schreef:
Ik heb "alleen maar" een infundibolotomie gehad een week of 5 geleden dus het legen en verruimen vd holtes.

Ik heb de eerste week 0 lucht gehad, ik gebruikte af en toe otrivin en dat hielp wel erg goed om even iets meer lucht te krijgen maar ik was een beetje bang voor otrivin-verslaving.
Ik rook vrijwel niks met af en toe ineens echt een hele smeriger lucht er tussendoor.

Nu 5wkn later heb ik veel meer lucht, nog wel af en toe troep komt er uit. Mijn geur is deels terug eb de vieze lucht is weg.
Ik spoelde de eerste weken 6-8x per dag. Dat werd na een week of 2-3 wat minder.

Die otrivin verslaving ben ik ook bang voor. Maar ik merk ook dat ik soms gewoon niet slaap van het gebrek aan lucht in de nacht.
Weet jij wanneer je neus weer meer open ging?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 17:40

Na een dag of 10 geloof ik.
Ik gebruikte inderdaad in de nacht voor ik ging slapen kinder-otrivin, anders vond ik het echt ondoenbaar.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-24 00:16

secricible schreef:
Ik gebruikte inderdaad in de nacht voor ik ging slapen kinder-otrivin, anders vond ik het echt ondoenbaar.

Ik ben nu op dag 16 en eindelijk begint het wat beterte worden. Haalde nog een hechtdraad van 5 cm eruit. :')

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 00:24

Wellicht een beetje off topic, maar welke klachten hadden jullie waardoor een operatie nodig was?
Ik twijfel een beetje of ik 'normaal ben.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 00:35

secricible schreef:

Kunt zelfs nog van kinder Otrivin naar Otrivin druppels met een knijppipet. Dat flesje kun je opendraaien en steeds aanvullen met zout water om op die manier langzaam van de Otrivin af te komen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-24 01:03

danneke80 schreef:
Wellicht een beetje off topic, maar welke klachten hadden jullie waardoor een operatie nodig was?

Ik had een hoef tegen mijn gezicht gehad en mijn tussenschot stond scheef en kreeg links nauwelijks lucht er doorheen. Ook veel ontstekingen van de bijholte aan die kant.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 05:30

Ik heb beide ingrepen gehad jaren geleden (maar dan niet in een keer, maar 2 losse operaties).

In mijn geval was het niet ivm een trauma (zoals bij jou), maar doordat ik vaak verkouden was en heel nasaal was/hees klonk en dat erg veel energie altijd kostte en ik soms wel de helft van het jaar (bij elkaar opgeteld) ziek was qua verkoudheid, voorhoofdholte ontsteking, keelontsteking, etc.
Het waren beide 'laten we dit eens proberen' operaties. Eerlijk gezegd heeft het mij beide weinig tot niks geholpen.
Wel vond ik het de meest vreselijke operaties die ik (tot nu toe) gehad heb.
Ik heb pas echt minder klachten gekregen toen mijn keelamandelen verwijderd zijn.
Het zal vast iets geholpen hebben, beide ingrepen, maar voor mijn gevoel te weinig en achteraf gezien had ik liever beide operaties niet gedaan (voor mij woog het niet tegen elkaar op).

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:12

Mijn schot stond van nature scheef. De neusbrug was ook te hoog, waardoor mijn neusvleugels te nauw waren en altijd zowat vacuum zogen.

Ik was 6 maanden van het jaar verkouden, altijd benauwd. En ik snurkte met slaapapneu. Hield 12x per uur mijn adem in.

Dus vandaar dat er aan is geknutseld :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:43

Ik heb ook twee operaties gehad, eerste via mijn neus dus tussenschot eruit en tweede aan mijn neus en toen zakten de tampons uit in mijn keel toen ik ‘s avonds thuis was :evaw:
Dat is heel erg akelig kan ik je zeggen want ik durfde niet te slikken omdat ik bang was dat het half in mijn neus en half in mijn keel zou zitten.
Gebeld naar het zkh en kon gelijk komen gelukkig dus hebben ze ze maar verwijderd _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 13:21

danneke80 schreef:

Chronische bijholte ontsteking en een bal op mijn neus gehad.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 13:23

chanicha schreef:
Ik heb ook twee operaties gehad, eerste via mijn neus dus tussenschot eruit en tweede aan mijn neus en toen zakten de tampons uit in mijn keel toen ik ‘s avonds thuis was :evaw:
Dat is heel erg akelig kan ik je zeggen want ik durfde niet te slikken omdat ik bang was dat het half in mijn neus en half in mijn keel zou zitten.
Gebeld naar het zkh en kon gelijk komen gelukkig dus hebben ze ze maar verwijderd _/-\o_

Wat een hel! Dat lijkt me zo eng!

Ik moest een nacht in het zkh blijven omdat ik een bloedstollingsziekte heb. In de nacht bleef het echt eruit gutsen en in mijn keel. En misselijk, en mooi dat je niet kan kotsen met die watten. Al bij al vond ik het echt heel pittig.