Mag de apotheek dit doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Mag de apotheek dit doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-24 12:37

Hoihoi,

Gisteren kwam mijn moeder bij me met een brief van de apotheek. Niet in een envelop, gewoon alleen de brief. Die had de apotheek aan haar gegeven, voor mij.

Mijn moeder was daar om de medicijnen voor mijn vader op te halen. Normaal liggen die in de locker, nu lagen ze binnen en dat was dus zodat ze die brief mee konden geven.
Ze hebben de inhoud ook nog even besproken. Mijn moeder heeft meteen aangegeven dat ze dat vreemd vond, maar dat ze het aan mij zou geven.

Ik ben daar dus echt niet blij mee, maar de apotheek vind dat ze niks verkeerds gedaan hebben, omdat ik op hetzelfde adres woon. En omdat mijn moeder ook wel eens medicijnen voor mij ophaalt. Maar ik vind het toch wel een verschil.. Als ik weet wat er klaar ligt en vind dat mijn moeder dat mag weten, dan vraag ik haar idd of ze het mee wil nemen als zij toch naar de apotheek moet voor haar eigen medicijnen.

Nogal een verschil met zomaar informatie met haar delen als ze voor andere zaken bij de apotheek is.

Is het normaal dat de apotheek dit doet? Ik ben 29..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 12:43

Dit mag absoluut niet gebeuren.
Ze kunnen het eventueel in een dichtgeplakte envelop meegeven (ze kunne het nl ook opsturen en dan zien de andere bewoners ook dat je post hebt), maar ze open en dan ook nog bespreken? Nee dat is absoluut niet toegestaan.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 12-06-24 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 12:44

Nee vind ik niet normaal.
Of is je moeder gemachtigde?

Maar ook niet dat je moeder anders zo medicijnen op kan halen.
Dat vind jij misschien handig maar normaal is dat ook niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 12:45

DuoPenotti schreef:

Hier is dat heel gebruikelijk hoor dat andere medicatie voor elkaar ophalen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 12:46

Nee dit mag niet.

Een apotheker heeft een beroepsgeheim waardoor dit hem / haar tuchtrechtelijk aan te reken is. Ik zou een tuchtklacht indienen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 12:46

Brainless schreef:
DuoPenotti schreef:

Hier is dat heel gebruikelijk hoor dat andere medicatie voor elkaar ophalen.

En dat kan zomaar?
Dan is imo een brief niet anders...

Ik vind echt beide niet kunnen of er moet duidelijk gemachtigd zijn

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 12:47

Woon je op hetzelfde adres?

Edit: Ja dus, even overheen gelezen. Ja dan snap ik het wel eigenlijk. Dat wordt hier ook gedaan. Sterker nog, ik kan voor mijn moeder die op een ander adres woont ook zo haar medicijnen meekrijgen met gebruiksaanwijzing. En soms haalt mijn moeder voor mij ook medicijnen op.
Ikzelf heb er geen moeite mee want ik heb geen geheimen voor mijn moeder.

Petpa

Re: Mag de apotheek dit doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 12:49

Ik vind medicijnen voor iemand ophalen totaal anders dan een apotheek die een brief aan iemand anders meegeeft.

Als je iemand medicijnen op laat halen dan gebeurt dat op jouw initiatief waardoor je feitelijk toestemming aan degene geeft om dat te doen.

Een apotheker die een brief meegeeft aan een derde doet dat zonder toestemming van de patiënt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 12:52

Nee, dit mag zeker niet. Ook niet als je op hetzelfde adres woont of familie bent. Tenzij je minderjarig zou zijn maar dat ben je niet.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 12:56

Zo hebben ze (maar dat was dan de huisarts en niet de apotheek) gebeld en gevraagd naar mevrouw * achternaam*.
Mijn vader nam op en gaf mijn moeder. Ze hebben geen eens gevraagd naar een geboortedatum ofzo.....
Mijn moeder, wist dus eerder dan ik dat ik zwanger was....(incl. mijn broertje etc, die het hele verhaal mee kreeg omdat mijn moeder nogal verbaasd reageerde dat ze al 64 was dus niet zwanger kon zijn...)
Blijkbaar stonden mijn oude gegevens nog in hun systeem, maar ik kwam nooit bij de huisarts (ik was 36 en laatste keer huisarts was toen ik 19 was ofzo) dus wist ik veel dat mijn oude gegevens er nog in stonden.

Op het formulier van het urine sample (ik had blaasontsteking) stond enkel mijn geboortedatum en naam. Ik heb daar geen postcode/telefoonnummer of niks in hoeven vullen...

Dat vond ik ook echt MEGA slordig.
Als je naar een huishouden belt, dan hoor je wel iets meer controle te doen dan enkel een achternaam te noemen.....(zeker met zulke informatie)

Maar goed, dan is de vraag: wat doe je er mee?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 12:56

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 12:59

Vind ik ook heel bijzonder inderdaad. Ik zou er melding van gaan maken.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 13:07

Ik haal regelmatig medicatie voor mijn man op en die krijg ik gewoon mee, zonder dat we daar wat voor geregeld hebben. Eigenlijk nooit bij nagedacht en in ons geval kan het ook geen kwaad.

Maar ik kan me ook voorstellen dat je misschien helemaal niet wil dat je ouders weten dat je bepaalde medicatie gebruikt of dat je bijvoorbeeld de pil slikt. En dat de apotheek een brief die voor jou is, aan je moeder meegeven zonder dat met jou te hebben besproken en dan ook nog eens de inhoud van die brief met je moeder gaan bespreken vind ik heel vreemd. Dat klopt privacy-technisch toch niet helemaal lijkt me.

Ik zou zeker melding maken, ook omdat de apotheek zelf niet lijkt te snappen dat ze fout zitten.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 13:10

Nee dit is zeker niet normaal!

Bij ons kan je ook niet zomaar medicatie van iemand anders ophalen. Of moet gemachtigd zijn en identiteitskaart van diegene bij je hebben.
Anders kan je het (gratis) thuis laten bezorgen.

Dus nee, zeker niet normaal.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 13:15

Hier ook veel gedoe gehad met apotheken en hun "services". Dit mag idd echt niet. Het voor elkaar ophalen van medicijnen is, vind ik, iets heel anders. Maar een persoonlijke brief voorlezen/uitleggen/bespreken, nee.
Ik zou er zeker melding van maken/klacht voor indienen. Daarnaast zou ik eventjes goed je zorgkosten en declaraties in de gaten houden; sommige apotheken vinden het namelijk nodig om dingen mondeling toe te lichten, in persoon dan wel per telefoon, terwijl ze alles al in een brief hebben uitgelegd. Om dan vervolgens bij je zorgverzekering een "telefonisch consult" oid te declareren. Is mij eens overkomen met medicijnen die ik echt al jaren vast slik. Kassa voor apotheek!

Sky_As schreef:
Zo hebben ze (maar dat was dan de huisarts en niet de apotheek) gebeld en gevraagd naar mevrouw * achternaam*.
Mijn vader nam op en gaf mijn moeder. Ze hebben geen eens gevraagd naar een geboortedatum ofzo.....
Mijn moeder, wist dus eerder dan ik dat ik zwanger was....(incl. mijn broertje etc, die het hele verhaal mee kreeg omdat mijn moeder nogal verbaasd reageerde dat ze al 64 was dus niet zwanger kon zijn...)
Blijkbaar stonden mijn oude gegevens nog in hun systeem, maar ik kwam nooit bij de huisarts (ik was 36 en laatste keer huisarts was toen ik 19 was ofzo) dus wist ik veel dat mijn oude gegevens er nog in stonden.

Op het formulier van het urine sample (ik had blaasontsteking) stond enkel mijn geboortedatum en naam. Ik heb daar geen postcode/telefoonnummer of niks in hoeven vullen...

Dat vond ik ook echt MEGA slordig.
Als je naar een huishouden belt, dan hoor je wel iets meer controle te doen dan enkel een achternaam te noemen.....(zeker met zulke informatie)

Maar goed, dan is de vraag: wat doe je er mee?

:wow: :x {:)-:(
Wauw, die is echt té erg!!! hoeveel extra moeite is het nou om kort te verifiëren middels een geboortedatum...... wat ze ook verplicht zijn te doen.

Precies ditzelfde is mij ook overkomen maar dan met Slachtofferhulp; thuiswonend en dezelfde, vrij unieke achternaam. Ik was toen 19. Na mijn zeer gevoelig gesprek bij de zedenrecherche, zou ik gebeld worden door Slachtofferhulp. Ze hadden al mijn gegevens, en mijn mobiele telefoonnummer (!).

Belde slachtofferhulp dus, jawel, op de huistelefoon en vroegen naar "mevrouw (achternaam)". Mijn jongste broertje van toen 9 jaar nam op, en zei "oh ja hoor ik geef mijn moeder wel even".
Mijn moeder kreeg vervolgens haarfijn een beschrijving van het incident waarbij ik betrokken was, zonder ook maar enige verificatie in naam en of ze wel met de juiste persoon spraken....

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 13:24

Echt bizar! Dat is inderdaad ook een instantie die zou moeten weten hoe belangrijk het is om discreet te zijn.

Nu vind ik medicatie voor iemand anders ophalen eigenlijk ook best Tricky.
Natuurlijk handig dat het kan...maar stel je voor, dat je weet dat iemand medicijn X gebruikt, en dat je daar echt schade mee toe kan brengen (bijv. bij slikken in grotere aantallen) aan jezelf of iemand anders. Dan zou je dat gewoon op kunnen halen onder het motto, ik kom medicatie voor persoon X ophalen, en dan zou je het zo mee krijgen.

Eigenlijk zouden ze daar secuurder mee om moeten gaan vind ik....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 13:31

Zo ben ik een keer medicatie gaan ophalen voor mijn terminale buurman. Toen heb ik zelf de buurvrouw gevraagd even een soort machtiging te schrijven, omdat ik verwachtte dat ik het spul niet zo mee zou krijgen. Buurman zelf was nergens meer toe in staat trouwens.

Apotheek vroeg totaal niets. Ik geef zelf wel altijd meteen de geboortedatum door, dus op naam/geb datum kreeg ik alles zo mee. Inclusief morfine ed...
Was ook absoluut niet zoals het hoorde, maar in het onderhavige geval wel heel fijn. De thuishulp het laten ophalen en thuisbezorgen zou langer hebben geduurd.

Maar in dit geval TS: echt een klacht indienen. Een apotheek mag geen medische informatie met een ander delen, ook niet met familie of die nou onder hetzelfde dak woont of niet.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 13:39

Medicijnen ophalen voor iemand op het zelfde adres ja.
Een brief met een bepaalde inhoud over een volwassen lid van binnen dat huishouden Nee. Hierin staat informatie die vertrouwelijk kan zijn.
En daardoor zou ik dan ook een klacht indienen. Zeker omdat het moeder daar ter plaatsen had aangegeven dat ze dat al vreemd vond.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 12-06-24 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 13:40

Ibbel schreef:
Zo ben ik een keer medicatie gaan ophalen voor mijn terminale buurman. Toen heb ik zelf de buurvrouw gevraagd even een soort machtiging te schrijven, omdat ik verwachtte dat ik het spul niet zo mee zou krijgen. Buurman zelf was nergens meer toe in staat trouwens.

Apotheek vroeg totaal niets. Ik geef zelf wel altijd meteen de geboortedatum door, dus op naam/geb datum kreeg ik alles zo mee. Inclusief morfine ed...
Was ook absoluut niet zoals het hoorde, maar in het onderhavige geval wel heel fijn. De thuishulp het laten ophalen en thuisbezorgen zou langer hebben geduurd.

Maar in dit geval TS: echt een klacht indienen. Een apotheek mag geen medische informatie met een ander delen, ook niet met familie of die nou onder hetzelfde dak woont of niet.

maar goed, al deze verhalen geven blijkbaar wel aan hoe makkelijk het is om hele heftige dingen mee te krijgen bij een apotheek....Zonder enige vorm van controle. Ik blijf het bizar vinden. En dan leef je in een land met zoveel regeltjes.....

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 13:40

Als je je moeder gemachtigd hebt, dan mag dit idd. Hier wordt het wel altijd in een envelop meegegeven, is toch iets netter.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 13:42

Zomaar zonder jouw toestemming een brief meegeven én bespreken kan echt niet. Ze kunnen er op veel meer manieren voor zorgen dat die informatie bij jou terecht komt. Ik zou hier zeker melding van maken.

Medicatie voor een ander ophalen vind ik niet zo raar, want er zijn zat mensen die zo ziek zijn dat ze niet zelf naar de apotheek kunnen. Maar dan moeten ze wel een goede procedure hebben zodat de medicatie niet zomaar met iemand mee gaat. Ik moest bij mijn tante bv naam, geboortedatum, postcode en naam van de medicatie die ik kwam halen weten, anders kreeg ik het niet mee.

Eleentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 14:54

Daar zou ik zeker een melding van maken of een gesprek over willen.
Meestal haalt mijn man mijn medicatie uit de locker. Laatst was er iets binnen opgehaald moest worden, en daar voor moest ik telefonisch toestemming geven. Meteen maar een machtiging ondertekend voor de volgende keer, maar als ik deze verhalen zo lees dan ben ik blij dat mijn apotheek hier zo zorgvuldig mee omgaat.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 14:55

Het kan ook andersom; vriendin van me belde haar huisarts voor de bloeduitslagen.
Assistente weigerde pertinent dit telefonisch, via brief of fax door te geven…in kader van de avg.
Ze moest maar inloggen met DigiD en die wil die vriendin dus absoluut niet, die doet zo min mogelijk digitaal.

Maar je apotheek is buiten zijn boekje gegaan!
Ik zou op zijn minst een klachtenbrief sturen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 14:58

DuoPenotti schreef:
https://www.alphega-apotheek.nl/dienste ... ie-ophalen

Deze staat ook de sites van Benu enz.

Deze had ik ook nodig toen ik medicatie van mijn moeder op ging halen.

Dus erg vreemd dat er dus zoveel apotheken zich daar blijkbaar niet aan houden

Ik kon met de formulieren van het ziekenhuis gewoon bij de Benu de recepten voor mijn moeder klaar laten maken, heb geen machtiging hoeven overhandigen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 15:04

Sky_As schreef:
Dan zou je dat gewoon op kunnen halen onder het motto, ik kom medicatie voor persoon X ophalen, en dan zou je het zo mee krijgen.

Dat moet dan ook op dat moment klaarliggen.
Ik heb ook wel eens voor een vriendin opgehaald, omdat onze apotheek alleen doordeweeks van 8:00 tot 17:30 open is en niet iedereen de tijd heeft om dan langs te gaan.

Sinds kort hebben ze een kluis waar je ook zelfs 's nachts je medicatie op kan halen.
Dit moet volgens mij wel binnen 3? dagen na het klaarleggen.

edit:
Maar ik vind medicatie ophalen heel anders dan een persoonlijke brief zo open meegeven en zelfs het bespreken met degene echt niet kunnen.