Wat doen jullie om even 'af te schakelen'?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Wat doen jullie om even 'af te schakelen'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-24 12:43

Iedereen zal het zo nu en dan wel eens herkennen, net even iets teveel op je bordje hebben genomen en vermoeid of overprikkeld thuis komen na een dag of week hard werken. Sinds 3 maanden ben ik in een intensief traject terecht gekomen waar ik door privé redenen niet teveel over wil uitweiden, maar hierin is naar voren gekomen dat ik op zulke vermoeide of overprikkelde momenten behoorlijk kwetsbaar ben voor serieuzere onderwerpen. Zo kan bijvoorbeeld een aflevering 'Over mijn lijk' of een podcast over de verkiezingen resulteren over 2 dagen piekeren en angstig zijn over ziekte of situaties in de wereld waar ik toch niet veel over kan veranderen. Hierin beland ik steeds opnieuw in dezelfde valkuil, deels omdat ik door vermoeidheid juist neig naar prikkels en deels dat ik geruststelling probeer te vinden door in te zoomen op heftige onderwerpen, op zoek naar verlossende of geruststellende antwoorden (dat je zulke antwoorden niet op internet gaat vinden ben ik inmiddels achter, maar de schijnveilige controle wint het zo nu en dan nog).

Tijd voor een andere invulling van mijn vrije tijd dus, waar wat meer ruimte is voor rust en positieve activiteiten. Ik sport graag, hardlopen, maar ben geblesseerd waardoor wandelen niet altijd gaat. Maar verder dan een boekje lezen, een fijne serie kijken, koken voor mezelf of een vriendin bellen gaat mijn inspiratie op dit moment niet. Ik doe graag dingen en hou niet heel erg van stilzitten, dus ik ben eigenlijk op zoek naar wat inspiratie.

Wat doen jullie zoal op een vrije dag om even uit je hoofd te stappen? Wellicht hebben jullie gouden ideeën of kan ik er nog wat van opsteken :D

Marjo

Re: Wat doen jullie om even 'af te schakelen'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 12:48

Ik heb vanuit therapie de tip gekregen om Yoga Nidra te beoefenen. Dat werkt heel rustgevend en je wordt dan echt uit je hoofd gehaald om meer bewust te zijn van je lijf. Hier zijn opnames van te vinden op Spotify en het enige wat je hoeft te doen is een rustige plek vinden waar je kan gaan liggen (bv op je bed). Het helpt mij om op een drukke dag even een moment rust te pakken, met name als ik bijvoorbeeld 's ochtends en 's avonds plannen heb.

Daarnaast lees ik ook graag dus als ik niet al te druk in mijn hoofd ben, pak ik mijn boek erbij :D

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 12:58

De meeste van mijn bezigheden voor dat soort momenten staan als op je lijstje, maar af en toe pak ik er ook 'geknutsel' bij. Diamond painting, van die papieren figuurtjes in elkaar knutselen etc. Misschien dat het ook wel wat voor jou is.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 13:06

Hier ook het advies van yoga nidra gekregen. Ik gebruik de insight timer app (ze willen je aan een abbo hebben maar in de gratis versie kun je al heel veel doen) voor deze sessies. Daar staan ook 3 minuten ademruimtes op om bijvoorbeeld tussendoor even tot jezelf te komen.

Verder helpt mij creatief bezig te zijn, wandelen, buiten in de tuin werken en leuke dingen doen. Al blijft het aller belangrijkste om door de dag en week heen te zorgen voor een goede balans en niet je grens over te gaan. Kortom zoek het niet in je vrije tijd maar juist in de drukke momenten die je rustiger moet gaan maken.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 13:07

Wandelen staat hier wel op nr 1. Daarnaast opruimen! Kan ik ook heel zen van worden. Fietsen. En dansen. Gewoon lekker muziekje op en gaan in je woonkamer

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 13:10

je noemt inderdaad al een aantal zaken.
ik ging vroeger altijd doelloos tekenfilm kijken, maar dat is niet meer age aprprioppiate. dus kijk vaak dan goede tijden of vergelijkbare serie. maar kan zijn dat dit al te veel prikkels geeft.

daimond painting, sudoku, knutselen. tuinieren.

Larislaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 13:12

Ik ga altijd lekker in bed liggen met een kopje thee en ik kijk domme youtube filmpjes. bijv kookvideos of unboxings of iemand die de sims speelt haha als ik er maar geen aandacht aan hoef te schenken.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 13:12

Herkenbaar. Ik ben gestopt met social media (behalve pinterest) en het kijken van series zoals over mijn lijk en zielige films of series. Vroeger kon ik dat heel goed, maar ik heb daar nu ook echt oprechte last van. Nieuws lees ik heel af en toe om toch even wat bij te zijn, maar probeer ik zoveel mogelijk te beperken. Dat helpt mij best goed.

Yoga nidra is inderdaad erg fijn! Ik gebruik graag graag de sessies op youtube van ally boothroyd. Ik moet wel zeggen dat ik dat eigenlijk alleen doe voor ik ga slapen en niet als ik vroeg op de avond even wil afschakelen.

Dan vind ik vind het juist fijn om cozy games te spelen zoals disney dreamlight valley, animal crossing enzo, of spellen als planet zoo, planet coaster en de sims, puur voor het bouwen. Dat helpt me soms echt om even echt tot rust te komen.

Als ik wat meer energie heb kies ik voor fimo klei om sieraden, poppenhuisspulletjes of poppetjes te maken. Maar dat is ook afhankelijk van of de kindjes nog op zijn, want dan kan ik dat niet op mijn gemak gaan zitten doen :) Gamen vinden ze leuk om mee te kijken en wat mee te doen dus dat is dan een betere optie.

Voel ik me verder qua energie heel ok, dan vind ik opruimen (en dan bedoel ik echt organisen van kasten, lades of hele kamers), deepcleaning van bijvoorbeeld de badkamer, en de was vouwen heel satisfying en dan mag niemand me komen storen :') :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 13:17

De tuin in. Moestuin/voedselbos, stekjes maken (planten vermeerderen dus). Zelf planten, weggeven of verkopen. Heb ik geen zin meer dan stop ik er mee. Doet het het niet, jammer dan, heb ik iig de plant gesnoeid.

Marktplaats afstruinen naar gratis dingen voor onze projecten (niet aan te raden als je weinig ruimte hebt).

Huizen in het buitenland zoeken...

Mijn nieuwste focus is om een jaar voorraad eten in huis te hebben en dat grotendeels zelf te maken. Ik ben nu dus aan het (leren) Wecken, pressure canning en inmaken. Geeft me wat te doen en daarnaast is het ook fijn om gewoon gezond(der) een snel te kunnen pakken als ik een off-day heb en dan niet naar de friettent ren (wat nog steeds gebeurt maar minder).
Hiervoor kijk ik dus ook allerlei YouTube videos, voornamelijk van Homestead-ers.

Simpele romantische komedie kijken. Mijn favoriet zijn de Netflix kerst romantische films :+

Wat mij overigens het meest helpt, is een redelijk vast ritme. Ik ben net voor mezelf begonnen en kan mijn eigen tijd dus indelen.

Ik maak geen afspraken voor 10 en niet na 15u. In de ochtend heb ik tijd voor mezelf om rustig te ontbijten, katten eten te geven en mijn huis op te ruimen. Ik heb een tijd de Routine flow app gebruikt, daarin zet je je vaste taken met een bepaalde tijd die je van jezelf eraan mag besteden (is een adhd app). Daardoor is mijn huis in ieder geval semi opgeruimd en hoef ik me daar niet meer mee bezig te houden. En ook niet te bedenken wat ik nog moet doen.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 06-06-24 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 13:20

Ik zit lekker voor de televisie met een simpel programma bakje thee en mijn borduur werkje
En soms schilderen op nummer

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 13:21

Bij mij vooral dan naar mijn paarden gaan.

Indien ik zelfs daarvoor geen fut heb of het is echt kakweer bouw ik lego sets. Ik heb ondertussen al een hele verzameling.

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-24 13:24

Er komen al super fijne tips voorbij! Heel erg bedankt, ik schrijf het allemaal op en dan kan ik gewoon op zo'n dag mijn lijstje erbij pakken :D

Thats_Me schreef:
Hier ook het advies van yoga nidra gekregen. Ik gebruik de insight timer app (ze willen je aan een abbo hebben maar in de gratis versie kun je al heel veel doen) voor deze sessies. Daar staan ook 3 minuten ademruimtes op om bijvoorbeeld tussendoor even tot jezelf te komen.

Verder helpt mij creatief bezig te zijn, wandelen, buiten in de tuin werken en leuke dingen doen. Al blijft het aller belangrijkste om door de dag en week heen te zorgen voor een goede balans en niet je grens over te gaan. Kortom zoek het niet in je vrije tijd maar juist in de drukke momenten die je rustiger moet gaan maken.

Klopt hoor, daar heb je gelijk in. Hier ben ik ook zeker hard mee aan het werk maar mijn eigen grenzen en voelen hoe vol mijn emmertje is zijn redelijk nieuw gebied waardoor ik signalen vaak nog niet herken (of wil herkennen). Gelukkig heb ik echt hele fijne begeleiding en word ik er steeds beter in waardoor ik beter wordt in zelf de regie pakken. Maar ik kan (nog) niet voorkomen dat ik er toch overheen race en dan zijn jullie tips heel fijn :)

MenteamJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 13:25

Je verhaal is heel herkenbaar... Helaas is bij mij dan ook vaak de energie weg om iets met de paarden te doen.
Meestal helpt een stuk wandelen met de hond in het bos wel of als het avond is de paarden verzorgen, douchen en dan heerlijk met een kopje thee in bed een simpel programma kijken met een heerlijke geurkaars aan

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 13:49

Heel herkenbaar. Ik ben begin dit jaar bewust op zoek gegaan naar iets niet actiefs. Hardlopen, wandelen of fietsen buiten is mijn eerste go-to, maar nu dus op zoek gegaan naar iets waarbij mijn lijf ook rust krijgt. Ik ben begonnen met Mandala's kleuren en ben nu heerlijk bezig met Aquarel. Ik volg een tutorial op YouTube, of ga zelf iets leuks creëren. Hoeft helemaal niet ingewikkeld, soms is vlakjes kleuren al leuk.

Deze heb ik vorige week op een avond gemaakt, ben ik binnen toch nog een beetje met buiten bezig.

Afbeelding

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 13:58

Ik heb mezelf ook even terug moeten roepen.

Ik merk dat ik vaak tegejaagd ben en soms heb ik daardoor ineens een error.

Ik probeer o.a op mijn ademhaling te letten en ik neem rustig een paar keer per dag even een momentje dat ik wat ademhalingsoefeningen doe. Heel kort hoor maar zodra mijn ademhaling laag zit (dat noem ik zenn zijn) dan weer door en dan is dat door vaak rustiger omdat ik dan zelf rustig ben :j .

Ik doe ook graag sporten en ook hardlopen. Ik doe dat nu heel rustig om ook daar niet te gejaagd te willen zijn. Gewoon ontspannen bewegen en genieten (proberen) van de omgeving.

Mocht hardlopen/wandelen niet lukken. Zou je kunnen kijken of fietsen gaat of iets anders lekker liefst buiten.

Probeer te kijken naar wat wel kan :j Ik heb ook een tijdje gekleurd. En soms is een boek lezen ook lekker. Maar ik merk dat lekker in de buitenlucht iets van beweging doen mij meer brengt zeg maar.

Ik hoop dat je snel de juiste weg vind.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 14:04

Puzzelen of de natuur in. Dan wel het liefste met mijn fotocamera, want dan loop je toch wat ontspannender.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 14:04

als ik even moet 'bubbelen' dan is het vaak iets als
- boek lezen (simpel, Jill Mansell, helemaal prima)
- serie kijken (iets mega luchtigs)
- yoga
- wandelen / hardlopen / fietsen
- in de winter: puzzelen/tekenboek voor volwassenen

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 14:11

gaucho schreef:
Heel herkenbaar. Ik ben begin dit jaar bewust op zoek gegaan naar iets niet actiefs. Hardlopen, wandelen of fietsen buiten is mijn eerste go-to, maar nu dus op zoek gegaan naar iets waarbij mijn lijf ook rust krijgt. Ik ben begonnen met Mandala's kleuren en ben nu heerlijk bezig met Aquarel. Ik volg een tutorial op YouTube, of ga zelf iets leuks creëren. Hoeft helemaal niet ingewikkeld, soms is vlakjes kleuren al leuk.

Deze heb ik vorige week op een avond gemaakt, ben ik binnen toch nog een beetje met buiten bezig.

[ [url=m/Jwi6eA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw! Wat gaaf!

Zelf doe ik het volgende als ik even wil ontprikkelen of na een dag werken behoefte heb aan even niets:
- Rondje wandelen met een leuke podcast (geen te zware, zo luister ik bijvoorbeeld naar Man Man Man de podcast). Mocht wandelen niet lukken, en vind je fietsen ook fijn, kan dit uiteraard ook. Soms zit ik ook rustig in het zonnetje (mits de zon er is haha) met een leuke podcast op! Ook heel fijn.

- Boek lezen (liefst ook geen te zwaar boek, maar echt een roman oid)

- Lekkere makkelijke film of serie kijken

- Sporten

- Opruimen helpt hier ook. Schoonmaken dan weer niet haha

- Vaak ga ik ook gewoon even in de wei zitten, wel veilig ;). Of op een bankje bij de paarden. Vooral de telefoon even in je zak/tas houden.

- Soms helpt dom scrollen op Pinterest of Instagram ook. Alleen zijn dat weer gelijk zoveel prikkels en ik wil liever mijn telefoon op dit soort momenten even weg laten.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 14:13

Als ik een dag mijn hoofd rust moet gunnen dan doe ik:

-wandelen in de natuur
-naar de spa (vaak voor nog geen 10 euro via vakantieveilingen)
-tekenen/schilderen/creatief bezig zijn
-warm en lang bad nemen vaak met netflix aan
-naar de efteling (mijn hoofd komt daar echt in ruststand)

Ik ben chronisch ziek dus het ligt aan hoe ik mij lichamelijk voel. Als ik te erg ziek ben dan is het vaak netflix in bed. Als ik een goede dag heb dan kan ik intensieve dingen doen.

Ik heb therapie op loopafstand van de stad, dus als ik therapie heb gehad en ik voel me daarna nog ok, loop ik een rondje stad. Ook wel even fijn!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 14:14

Ik heb geen spannend of druk leven, maar als dingen hectisch zijn geweest of ik heb me druk gemaakt, kijk ik altijd naar een youtube kanaal van iemand die tenten uitprobeert en een avondmaal en ontbijt kookt op een vuurtje of camping gaspit of wat. Ik vind dat heel rustgevend. Ik kijk naar https://www.youtube.com/@KentSurvival, maar er zijn er veel, in meerdere talen, om uit te kiezen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 14:17

met boogschieten kan ik altijd mijn hoofd wel lekker leegmaken
rest is al gezegd

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 14:23

Knutselen wandelen tuinieren of een simpele leuke film kijken boek lezen slapen muziek luisteren of een eind gaan rondrijden met de auto en een plek opzoeken waar ik zinloos van me af kan kijken in alle rust

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 14:59

Tuinieren. Plantjes trekken zich niks aan van de toestand in de wereld, maar vragen wel je oprechte aandacht...iedere dag.
kruiden en bloemen kun je ook kweken op de vensterbank of balkon.

Larislaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 15:05

Lusitana schreef:
Ik heb geen spannend of druk leven, maar als dingen hectisch zijn geweest of ik heb me druk gemaakt, kijk ik altijd naar een youtube kanaal van iemand die tenten uitprobeert en een avondmaal en ontbijt kookt op een vuurtje of camping gaspit of wat. Ik vind dat heel rustgevend. Ik kijk naar https://www.youtube.com/@KentSurvival, maar er zijn er veel, in meerdere talen, om uit te kiezen.

haha wat leuk dit is ook een van de dingen die ik altijd kijk :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 15:06

O ja zoek Bob Ross schilder afleveringen en ga die kijken. Ik word daar heel erg zen en rustig van, en op tv heb ik een wildlife zender met doorlopend safari beelden. Heerlijk rustgevend ook voor me