Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supervixen

Berichten: 12945
Geregistreerd: 28-04-11

Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-24 12:04

Aangezien deel vijf alweer op 500 pagina's zit, openen we nu deel zes!

Loop je ook weer gezellig met ons mee?

Iedereen is welkom in dit hardlooptopic.
Of je net je allereerste training hebt gelopen, of je loopt al jaren marathons of ultratrails, het maakt niet uit. Deel vooral je hardloopverhalen en foto's en stel alle vragen die je over hardlopen hebt.


Afbeelding


Wij delen niet alleen tijden/afstanden en houden het graag informatief en vooral positief!
Anders worden wij naar de HK verplaatst.

Het vorige topic (Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5):

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=136&t=2042545

Veel hardloopplezier gewenst!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Goof

Berichten: 28970
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 12:09

Hahaha, hij is leuk!

Bedankt dat je de OP gemaakt hebt.

Supervixen

Berichten: 12945
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-24 12:09

Ik hou van memes :+ :D

Sherivey
Berichten: 8769
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 12:12

Die memes :')

Ik meld me weer

haike
Berichten: 13526
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 12:16

Wat leuk een nieuw topic, ik was al een paar weken aan het meelezen in het oude topic, maar zal me nu dan ook eens aanmelden (hoewel ik niet weet of ik het bij kan houden als ik zag hoe snel het soms gaat). Ik heb meteen een vraag voor jullie, hopelijk hebben jullie advies.

Sinds een maandje ongeveer aan het hardlopen, ik probeer om de dag ongeveer aan te houden. Ik loop elke keer nog hetzelfde rondje van 4 km, onverhard. Soms alleen (dan wissel ik hardlopen en wandelen af naar eigen inzicht) of soms met mijn man (met een schema). Qua tijd ben ik elke keer ongeveer net zo snel, ongeacht ik mijn 'schema' aanhoud of het echte schema, en ik merk dat ik als ik een dag even wat meer wandel, ik onbedoeld toch sneller ren de andere stukken, dus gemiddeld zit ik op de 7 min/km.

Vanwege een drukke week met klussen heb ik een weekje tussendoor overgeslagen met lopen, sindsdien ben ik nu weer 2x zelf op pad geweest. Ik merk dat het nu conditioneel echt al wel beter gaat, maar de afgelopen keren heb ik echt vanaf de eerste meters last van mijn enkels/scheenbenen. Na verloop van tijd verplaatst dit zich naar mijn kuiten/bovenbenen en eigenlijk de laatste km is dit dan helemaal weg. Toen ik vorige maand begon, had ik hier eigenlijk helemaal geen last van. Tussendoor meer of minder wandelen maakt geen verschil.
Wat kan ik doen om dit beter te krijgen, of moet ik hier doorheen?

MuSLi

Berichten: 5278
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 12:23

Thanks voor het aanmaken @SV!

Hier vanochtend een rondje rustig gelopen door het groen een stukje verderop. Even een andere omgeving <3 na 8,5km vond ik het wel genoeg geweest...

Afbeelding

Fenn

Berichten: 6174
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 12:24

Kan van alles zijn. Heb je goede schoenen? Anders toch even een fysiotherapeut vragen mee te kijken. Misschien zijn je heupen niet sterk genoeg of ... en leuk dat je loopt!

Toffe opening SV! Ik lees mee tot ik zelf weet kan rennen. Duurt nog wel even, eerst kind eruit, dan heel veel krachttraining en lichte impact oefeningen en dan zien jullie me weer in 2025.

germie

Berichten: 26081
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 12:50

Vandaag spierpijn. Gaat wel weer over.

Myka

Berichten: 716
Geregistreerd: 15-06-18
Woonplaats: Nederland

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 13:07

Hahaha de OP. Mooi gedaan! :D

Welkom Haike! Lastig te zeggen inderdaad, zou kunnen zijn dat je pezen en gewrichten moeten wennen, zou aan je techniek kunnen liggen, lastig.. ik had in het begin last van mijn enkel rechts, dat ging met een paar weken/maanden ook vanzelf voorbij eigenlijk.

Lekker Musli, heerlijk dat groen!

Fenn, kind er uit is ook een hele sportprestatie! :D

Ninus
Berichten: 1743
Geregistreerd: 10-07-04

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 13:09

Leuk SV :D

BeFunny

Berichten: 10853
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 13:18

Ik was wat te laat gaan lopen dus al bloed verziekend heet. Een rondje van 12 km heb ik een run en hike van gemaakt dus een geniet rondje. Bij de zegerplas deed ik mijn handen in het water en mijn zweetbandjes nat maken. Toen heb ik kennelijk mijn horloge op pauze gezet dat was minder want dat was onbewust dus nog geen 7 km opgenomen totaal. Maar heb wel lekker fotos lopen maken.

Ik ben een keer door het centrum gelopen daar was het nog heel rustig
Afbeelding

En langs het water
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding



@Myka, sterkte voor straks :j
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 12-05-24 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Berichten: 12945
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-24 13:24

Welkom haike, kan inderdaad van alles zijn, misschien even twee dagen rust tussen je loopjes nemen ipv eentje. Dan heeft je lijf iets meer tijd om te herstellen.

Ik liep vanmorgen een trail met mijn vriend met 411 hoogtemeters.
Ik had zware benen en ook moeite met de warmte. Zo niet mijn ding, geef mij maar 10 graden om in te lopen.

Oww das altijd balen als je je horloge per ongeluk op pauze zet BeFunny.

Maar het was wel mooi in het bos. Twee hazelwormen gezien en een ree van heel dichtbij, die niet bang was.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

BeFunny

Berichten: 10853
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 13:31

Ziet er prachtig uit SV weer mooie foto's <3 . Bedankt voor het aanmaken van de OP. Leuke memes :j

Welkom Haike

Musli ook lekker gelopen.

Goof

Berichten: 28970
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 13:38

Balen Befunny, dat je je horloge gepauzeerd hebt. Neemt niet weg dat het een mooi rondje is.

Mooi SV. Leuk dat je 2 hazelwormen zag, ik heb er vanmorgen toevallig ook 1 gezien op de hei. Leuke dingen zijn het!
Ik heb ook wel last met de warmte, ik loop met dit weer minder goed en fijn dan met koeler/kouder weer.

Morris

Berichten: 3447
Geregistreerd: 04-04-03

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 14:54

Mooie opening SV!
We kunnen weer even vooruit :j

Sall

Berichten: 6763
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 15:11

Hoi!!! I’m back!

SV top opening! Geweldige memes!

Mooie trail met idem dito foto’s

Stoer hoor Germie, mooie run!

@haike ik kan ook goede schoenen en een fysio aanraden. Ik doe trouw mijn oefeningen (lies en knie) en merk echt dat het helpt

@fenn kind klaarstomen en eruit is topsport!

Musli, mooi rondje!

Befunny, flinke afstand in deze warmte
Prachtige foto’s! En ik herken dat met de gepauzeerde Watch :+ vandaag vergat ik hem uit te zetten na de finish |o

Maarrrrr ik heb heerlijk gelopen, had eigenlijk de hele mijn ademhaling onder controle en rustig en ik genoot van de omgeving.
Zag dat ik wel sneller ging dan normaal maar het voelde goed.
Nog met een meneer onderweg gekletst, maar dat hield hij toch niet zo lang vol :+

Zo’n 6/500 m voor de finish gaan versnellen en ben in een flink tempo geëindigd *\o/*








Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Supervixen

Berichten: 12945
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-24 15:27

Super gedaan!

Sall

Berichten: 6763
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 15:36

Dank je!! Was echt een leuke run, niet te druk, leuke gemoedelijke sfeer.
Mijn nichtje heeft de 17, zoveel gedaan, dat vond ik nog iets te ver :+
1 augustus de 10k, nu al helemaal zin in

Is dit wat ze met de runnershigh bedoelen? Tijdens de loop had ik echt zoiets van: dit kan ik uuuuuren volhouden :):)

Soepblik
Berichten: 1165
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 16:16

Vraagje: lopen jullie af en toe ook een stukje tijdens jullie hardloopsessies? Ik bouw nu zelf op naar de 5 km met intervallen totdat ik de 5 km aan een stuk door kan rennen. Maar is het normaal als je een langer stuk rent om af en toe even "pauze" te nemen en te lopen?

Laura_
Berichten: 5387
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 16:25

Ik meld mij! Ik ben vrijdag begonnen met "Evy". Collega's hadden al paar keer geprobeerd mij over te halen voor de cpc loop. Ook wel paar keer gedacht m'n conditie is echt niet best. En een vriendin die paar weken terug met evy is begonnen. En ineens ging vrijdag het knopje om En dacht ik, ik ga het ook proberen. Ook wel een beetje dat niet alleen m'n fysieke toestand erop vooruit gaat, maar m'n mentale toestand ook.

Het is nu vandaag alleen mega warm, dus hopelijk is het vanavond een beetje afgekoeld dat ik voor les 2 kan gaan.

Als ik het een paar weken volhoud, komen er nieuwe schoenen!

Hopelijk haal ik uit dit topic een beetje motivatie!

BeFunny

Berichten: 10853
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 16:26

Ja hoor soepblik.
Als ik een geniet rondje doe dan wandel ik ook hoor.
Of als ik het iets te zwaar heb gemaakt of op een langere duurloop.
Echt geen schande hoor.

Welkom Laura_.

Laura_
Berichten: 5387
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 16:27

Soepblik schreef:
Vraagje: lopen jullie af en toe ook een stukje tijdens jullie hardloopsessies? Ik bouw nu zelf op naar de 5 km met intervallen totdat ik de 5 km aan een stuk door kan rennen. Maar is het normaal als je een langer stuk rent om af en toe even "pauze" te nemen en te lopen?

Ik ben dus begonnen met Evy! Daar bouw je heel rustig op. 1 minuut rennen, 1 minuut wandelen, 2 minuten rennen, 2 minuten wandelen. En dit wordt steeds verder uitgebouwd met langere stukken rennen en minder lang wandelen. Dus denk dat tussendoor wandelen zeker normaal is om weer even op adem te komen

Sall

Berichten: 6763
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 16:31

Wandelen is juist heel goed tijdens je training!! In de meeste opbouwschema’s komt dit ook regelmatig terug

Sherivey
Berichten: 8769
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 16:52

Soepblik schreef:
Vraagje: lopen jullie af en toe ook een stukje tijdens jullie hardloopsessies? Ik bouw nu zelf op naar de 5 km met intervallen totdat ik de 5 km aan een stuk door kan rennen. Maar is het normaal als je een langer stuk rent om af en toe even "pauze" te nemen en te lopen?

Doe ik standaard tijdens duurlopen.
Afgelopen weekend 6x 3,5 km rustig hardlopen, 1 minuut wandelen tussendoor. Eet en drinkt net wat makkelijker. Als ik dat tijdens het hardlopen doe, verslik ik me heel snel

Goof

Berichten: 28970
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 17:00

Soepblik schreef:
Vraagje: lopen jullie af en toe ook een stukje tijdens jullie hardloopsessies? Ik bouw nu zelf op naar de 5 km met intervallen totdat ik de 5 km aan een stuk door kan rennen. Maar is het normaal als je een langer stuk rent om af en toe even "pauze" te nemen en te lopen?


Alles is normaal! Er zijn geen regels, dus doe wat goed voelt en wat je leuk vindt.

Welkom ook Laura.