Spanningshoofdpijn

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
QC1997
Berichten: 62
Geregistreerd: 18-08-22
Woonplaats: Brabant

Spanningshoofdpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 15:56

Hoi,

Lig al sinds donderdag in bed met hele erge hoofdpijn. Als ik opsta wordt ik misselijk en overgeven. Vandaag bij de HA geweest en die gaf aan dat het spanningshoofdpijn is aangezien mijn spieren naar mijn schouder vast zitten,blijkbaar. Nu gaf ze alleen als advies 2 paracetamol per keer innemen. Iemand een idee wat ik kan doen om die spieren weer los te krijgen?

Matheno

Berichten: 7975
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Spanningshoofdpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 15:57

Ik zou hiervoor even langs een osteopaat gaan.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23617
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Spanningshoofdpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 15:58

Fysio of masseur lijkt me de eerste stap

Euridicey

Berichten: 703
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:01

Toch belachelijk dat je naar huis wordt gestuurd met enkel wat paracetamolletjes :s
Er zijn echt wel plekken waar je verlichting kan vinden, zoals hierboven beschreven

pmarena

Berichten: 48498
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:14

Fysio, osteo, online filmpjes zoeken hoe je de boel los kan krijgen. Vochtige warmte om te ontspannen. Dus bvb. in een warm bad / kruik / flessen heet water onder je nek / schouders. Magnesium innemen en smeren.

Iemand die de boel los kan masseren. Zelf een tennisbal / fles goed warm water onder je nek leggen en daar wat overheen rollen door je hoofd rustig alle kanten op te bewegen. Zet de muis van je hand dan midden op je voorhoofd en beweeg daarmee je hoofd rustig alle kanten op. Dan hoor je allerlei vezelige kraakjes en bij elk kraakje komt je nek wat losser.

Ik doe ook wel al liggend de muis van mijn handen op mijn slapen / vingers in mijn haar. Zodat je echt je hoofd vasthoudt zeg maar. En dan zachtjes links en rechts wiegen om zachtjes dat hoofd een beetje omhoog te trekken tov. mijn schouders. Want vaak zijn je schouders teveel omhoog geweest en zijn je nekwervels een beetje ruimte verloren zeg maar doordat de spieren zo strak zijn gaan staan.

Zelf ook steeds even checken of je je schouders niet omhoog trekt / niet te ver met je hoofd naar voren gaat hangen. Zodat je dit constant corrigeert gedurende de dag en de spieren niet in die verkeerde houding / spanning gaan verstijven. En regelmatig even die nek en schouders laten buigen en draaien zodat het geheel in beweging blijft en zich niet te vast gaat zetten.

Koper

Berichten: 30570
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:16

Ik ben met spanningshoofdpijn naar een massagesalon te gaan. Dat is alvast mijn eerste tip :)

Daar kreeg ik het advies om een magnesiumgel of -spray te proberen. En dat werkt heel goed. Ik had een tekort, waardoor mijn spieren pijnlijk en strak waren geworden.

Overigens ook bij mij vanuit mijn hoofd.

Padoertje
Berichten: 1591
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:51

Fysio of osteo inderdaad om alles lekker los te maken. Daarnaast kan acupunctuur ook helpen.

Heeft de huisarts het echt op spanningshoofdpijn gegooid, of kan het ook migraine zijn? Ik heb nml mijn hele leven al spanningshoofdpijn icm bloedarmoede en pas als ik (oog)migraine heb, dan komt er misselijkheid bij. Al is dat misschien per persoon verschillend. Ordinaire griep kan natuurlijk ook nog, want dat heerst ook overal :knuffel:

tengeltje11
Berichten: 7186
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Spanningshoofdpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 17:09

Als die zo lang aanhoudt zou ik ook eerder denken aan migraine ten gevolge van spanning.

Magnesium bijnemen.
Osteopaat, acupunctuur,cupping,… zijn allemaal dingen die kunnen helpen.

Hier heel vaak last van. Vaak migraine door spanning.

Heb triptaten voor als niets helpt en bij milde hoofdpijn is wat best helpt excedryn. Paracetamol doet hier helemaal niets.

leonie1988

Berichten: 1345
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Spanningshoofdpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 18:16

Ik weet niet waar je zit in Brabant, maar als het een mogelijkheid is om naar Valkenswaard te rijden dan kan ik je aanraden een afspraak te maken met Caroline Manders. Zij geeft sportmassage en triggerpoint therapie. Ik heb zelden meer migraine sinds ik naar haar toe ga. Fysio, Chiro, osteo en ergo al geprobeerd. De behandeling is soms wat pijnlijk, maar ze weet de plekken waar je vastzit perfect te vinden. Echt een aanrader, ik zit er een half uur voor in de auto, enkele reis. En dat kost me onwijs veel energie door mijn long-covid. Maar het is het waard ;)

QC1997
Berichten: 62
Geregistreerd: 18-08-22
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 19:02

Padoertje schreef:
Fysio of osteo inderdaad om alles lekker los te maken. Daarnaast kan acupunctuur ook helpen.

Heeft de huisarts het echt op spanningshoofdpijn gegooid, of kan het ook migraine zijn? Ik heb nml mijn hele leven al spanningshoofdpijn icm bloedarmoede en pas als ik (oog)migraine heb, dan komt er misselijkheid bij. Al is dat misschien per persoon verschillend. Ordinaire griep kan natuurlijk ook nog, want dat heerst ook overal :knuffel:


Huisarts zei spanningshoofdpijn omdat het de hoofdpijn bij mij in mn gehele hoofd is. Bij migraine is dit maar op 1 plek zei ze. Heb ook al een aantal keer moeten overgeven de afgelopen dagen (vaak wanneer ik opstond om me om te kleden)....

Wintu

Berichten: 3467
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Spanningshoofdpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 19:09

Ik heb al 35 jaar last van spanningshoofdpijn. Paracetamol helpt bij mij niet. Een massage icm ibuprofen of naproxen en slapen is het enige wat helpt.
Altijd met een tshirt aan slapen en als ik erg pijn heb een schouderwolletje.
Succes, het is harstikke oliebol en verziekt veel.

Amber_anne

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 19:11

Ik ken het helaas maar al te goed. Bij mij haalt een icepack op mijn hoofd de ergste acute pijn weg

Daarnaast een fysio/masseur. Is dit een vaak voorkomend probleem of de eerste keer?

Amber_anne

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 19:12

Wintu schreef:
Ik heb al 35 jaar last van spanningshoofdpijn. Paracetamol helpt bij mij niet. Een massage icm ibuprofen of naproxen en slapen is het enige wat helpt.
Altijd met een tshirt aan slapen en als ik erg pijn heb een schouderwolletje.
Succes, het is harstikke oliebol en verziekt veel.


Ik heb jaren lang last gehad maar sinds ik botox in mijn schouder spieren laat spuiten is de pijn zo goed als over

scrabbel

Berichten: 964
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 19:12

Spijkermat is voor mij het middel om mijn schouders los te maken. Ideaal. Eenmalige aankoop en kan het altijd gebruiken wanneer ik het nodig heb.

QC1997
Berichten: 62
Geregistreerd: 18-08-22
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 19:23

Amber_anne schreef:
Ik ken het helaas maar al te goed. Bij mij haalt een icepack op mijn hoofd de ergste acute pijn weg

Daarnaast een fysio/masseur. Is dit een vaak voorkomend probleem of de eerste keer?


De eerste keer dat ik erdoor echt al dagen lang niks meer kan doen. Soms wel eens een dagje wat stijfheid in mijn nek gevoeld en wat hoofdpijn erdoor. Maar nooit zo heftig en lang als nu.

Amber_anne

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Spanningshoofdpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 19:33

Gelukkig

Als je het vaker een dagje hebt zou ik in combinatie met de fysio zoeken naar een oorzaak. Houding als je zit bijvoorbeeld. Bij mij ontstond het doordat mijn schouders naar voren staan, omdat ze na een tijd zo aangespannen waren kon ik ze ook niet meer naar achter doen en kreeg ik steeds meer last

QC1997
Berichten: 62
Geregistreerd: 18-08-22
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 09:44

Koper schreef:
Ik ben met spanningshoofdpijn naar een massagesalon te gaan. Dat is alvast mijn eerste tip :)

Daar kreeg ik het advies om een magnesiumgel of -spray te proberen. En dat werkt heel goed. Ik had een tekort, waardoor mijn spieren pijnlijk en strak waren geworden.

Overigens ook bij mij vanuit mijn hoofd.


Raad je een merk magnesium spray aan? Kan het altijd proberen

Padoertje
Berichten: 1591
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Spanningshoofdpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 10:38

Ik heb op advies van mijn acupuncturist spray van lucovitaal. Is wel vet, dus pas op met kleding.

anjali
Berichten: 15425
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 11:12

Amber_anne schreef:
Gelukkig

Als je het vaker een dagje hebt zou ik in combinatie met de fysio zoeken naar een oorzaak. Houding als je zit bijvoorbeeld. Bij mij ontstond het doordat mijn schouders naar voren staan, omdat ze na een tijd zo aangespannen waren kon ik ze ook niet meer naar achter doen en kreeg ik steeds meer last

Inderdaad ook zoeken naar oorzaak. Waardoor komt die spanning en is daar wat aan te doen? Alle andere oplossingen zoals paracetamol zijn symptoombestrijding wat uiteraard nuttig is maar dan blijft het steeds terugkomen.Met lichamelijke klachten wil je lichaam je wat zeggen en het is goed om naar je lichaam te luisteren want dat is je bondgenoot.

QC1997
Berichten: 62
Geregistreerd: 18-08-22
Woonplaats: Brabant

Re: Spanningshoofdpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 22:29

Vandaag bij de fysio geweest. Die vond het ook gek dat de huisarts alleen als advies paracetamol gaf. Het zat goed vast. Blijkbaar doe ik aan kaakklemmen wat zorgt voor veel spanning op de spieren. Voel nu al direct verlichting. Hopelijk blijft het zo

Koper

Berichten: 30570
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 22:55

QC1997 schreef:
Koper schreef:
Ik ben met spanningshoofdpijn naar een massagesalon te gaan. Dat is alvast mijn eerste tip :)

Daar kreeg ik het advies om een magnesiumgel of -spray te proberen. En dat werkt heel goed. Ik had een tekort, waardoor mijn spieren pijnlijk en strak waren geworden.

Overigens ook bij mij vanuit mijn hoofd.


Raad je een merk magnesium spray aan? Kan het altijd proberen

Ik gebruik die van Zechsal want die is verkrijgbaar in het dorp waar ik woon :Y) En hij bevalt goed. Wel een beetje een prikkend gevoel af en toe maar dat is omdat het werkt, denk ik dan maar. Kijk uit dat je niet te veel sprayt, 9 a 10 keer op de spray drukken is genoeg op een dag. Het handigste is om te doen een half uurtje voordat je onder de douche stapt.

pmarena

Berichten: 48498
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Spanningshoofdpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 09:29

Ik gebruikt het juist graag voordat ik naar bed ga. Slaap heel lekker op magnesium :j

Koper

Berichten: 30570
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 09:45

Ik wil dan weer niet de hele nacht die korsten op mijn lijf. Daarom douche ik voordat ik in mijn mandje stap.

pmarena

Berichten: 48498
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Spanningshoofdpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 09:54

Bij mij worden het geen korsten hoor. Het trekt er gewoon in :)

Padoertje
Berichten: 1591
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 10:34

pmarena schreef:
Bij mij worden het geen korsten hoor. Het trekt er gewoon in :)


Ook nog nooit meegemaakt. Olie trekt gewoon in je huid.