Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Suliko schreef:Hoe mooi ook, zowel om te zien als de mogelijke werking voor mensen erachter (placebo of niet).
Besef je wel dat de industrie achter kristallen ontzettend duister is. Ze worden voornamelijk gemijnd in Madagaskar en andere landen waar vooral armoede heerst. Er is bijna geen regelgeving rondom het mijnen van kristallen, waardoor er ook niet gewerkt wordt aan ethische en duurzame werkomstandigheden. Kinderarbeid, zeer zwaar werk voor amper 1 dollar per dag, regenwouden die ervoor gekapt worden, dat zijn geen uitzonderingen helaas.
Een aantal verkopers beweren ‘eerlijke’ leveranciers te hebben, maar weinig kunnen dit bewijzen.
Het is ingewikkeld, omdat zo’n steen een hele pure en natuurlijke uitstraling heeft, maar helaas gaan er ontzettend veel mensen en natuur aan ten onder.
Stel de helende werking zou kloppen, hoe zuiver is die als er zoveel leed aan kleeft?
Suliko schreef:Hoe mooi ook, zowel om te zien als de mogelijke werking voor mensen erachter (placebo of niet).
Besef je wel dat de industrie achter kristallen ontzettend duister is. Ze worden voornamelijk gemijnd in Madagaskar en andere landen waar vooral armoede heerst. Er is bijna geen regelgeving rondom het mijnen van kristallen, waardoor er ook niet gewerkt wordt aan ethische en duurzame werkomstandigheden. Kinderarbeid, zeer zwaar werk voor amper 1 dollar per dag, regenwouden die ervoor gekapt worden, dat zijn geen uitzonderingen helaas.
Een aantal verkopers beweren ‘eerlijke’ leveranciers te hebben, maar weinig kunnen dit bewijzen.
Het is ingewikkeld, omdat zo’n steen een hele pure en natuurlijke uitstraling heeft, maar helaas gaan er ontzettend veel mensen en natuur aan ten onder.
Stel de helende werking zou kloppen, hoe zuiver is die als er zoveel leed aan kleeft?
Prima2Donna schreef:Aardwetenschapper hier (oftewel, ik studeer stenen) en al die zogenaamde krachten die bij edelstenen zouden horen zijn echt onzin. Of het nou placebo is of niet. Edelstenen zijn gevormd door hoge druk en temperaturen, niks magisch aan. Ik moet altijd een beetje lachen als er mensen hierin geloven
Suliko schreef:Oh oké, dus als je iets zuivert dan is de herkomst en het bijbehorende leed erachter niet meer belangrijk? Of begrijp ik je verkeerd?
Juist het belachelijk goedkoop aanbieden is wat de onethische kant achter edelstenen mede in stand houd. Natuurlijk zitten er afzetters tussen. Maar de edelstenen die ethisch gezien wel een oké afkomst hebben, zijn een stuk duurder.
Met een oké afkomst bedoel ik landen die wel strikte regels hanteren rondom het mijnen van edelstenen (al gaan ook die lang niet altijd over eerlijke werkomstandigheden of rekening houden met de natuur), Argentinië, Canada en Spanje onder andere. Of vanuit leveranciers die bestaan uit de lokale bevolking die zelfstandig hierin een bedrijf zijn gestart en zelf delven.
Echter, het merendeel van edelstenen dat aangeboden wordt, is niet ethisch of duurzaam!
Weer een typisch gevalletje van westerse egotripperij en een individualistische mentaliteit, alles toe-eigenen zonder na te gaan wat de gevolgen van een product zijn voor anderen of de natuur.
Suliko schreef:Wel interessant, want zou bij de energie van een steen niet ook juist de herkomst horen? Ook na zuivering. Het is niet dat je met zuiveren iets totaal neutraal maakt, want dan zou ook de werking ervan niet meer kloppen. Dat vraag ik uit oprechte interesse, ik ben bekend met het zuiveren van edelstenen en hoe je dat doet. Als je uitgaat van een helende werking, waar komt die dan vandaan? Een deel daarvan ligt toch in het ontstaan van die steen en waar die vandaan komt en hoe die bij je terecht komt?
Het was puur een vraag die ik stelde om aan het denken te zetten.
Ik vind het vooral jammer dat je niet verder ingaat op mijn bericht, terwijl je die wel helemaal quote. Vandaar dat ik het zo interpreteerde, dat de rest je weinig doet, zolang je steen maar gezuiverd is.
De rest van mijn antwoord (vanaf ‘juist’) was trouwens niet aan jou gericht, maar meer algemeen en door de woorden van Chambionn. Dus ik stel je enkel een vraag terug waarbij ik me oprecht afvroeg of ik je verkeerd begrijp, dus gelijk defensief reageren dat ik woorden in je mond leg, is een beetje overdreven.
Suliko schreef:Huh? Ik geef eerlijk toe dat ik niet altijd alles perfect ethisch doe, en ik ben zeker niet roomser dan de paus. Maar ik weet niet wat ik heb gezegd waar je op reageert. Ik heb niks ethiek gerelateerds gezegd, enkel of het medisch werkt (en dat denk ik dus niet) maar dat als TS het toch wil proberen scammy verkopers een groter risico zijn voor TS dan gezondheidsproblemen.De rest van mijn antwoord (vanaf ‘juist’) was trouwens niet aan jou gericht, maar meer algemeen en door de woorden van Chambionn.