Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mars schreef:Eens.
En wat mij betreft zou de euthanasie wet zelfs uitgebreid mogen worden met het D66 wetsvoorstel rondom Voltooid Leven. Maw ouderen vanaf 75 die het gevoel hebben klaar te zijn met hun leven en het leven an sich als lijden zien mogen ook voor euthanasie kiezen.
Citaat:In een verder gevorderd stadium van dementie kan een patiënt niet meer (voldoende) wilsbekwaam zijn om een euthanasieverzoek te doen. Wanneer een patiënt een wilsverklaring heeft opgesteld met een euthanasieverzoek toen hij nog wel wilsbekwaam was, kan dat in de plaats komen van een mondeling verzoek. Het is belangrijk om het schriftelijk euthanasieverzoek regelmatig met de arts te bespreken.
Mars schreef:Als jij een wilsverklaring hebt opgesteld voordat je dementie vergevorderd was is dat ook een geldig verzoek.Citaat:In een verder gevorderd stadium van dementie kan een patiënt niet meer (voldoende) wilsbekwaam zijn om een euthanasieverzoek te doen. Wanneer een patiënt een wilsverklaring heeft opgesteld met een euthanasieverzoek toen hij nog wel wilsbekwaam was, kan dat in de plaats komen van een mondeling verzoek. Het is belangrijk om het schriftelijk euthanasieverzoek regelmatig met de arts te bespreken.
bron: Rijksoverheid website
Mars schreef:Eens.
En wat mij betreft zou de euthanasie wet zelfs uitgebreid mogen worden met het D66 wetsvoorstel rondom Voltooid Leven. Maw ouderen vanaf 75 die het gevoel hebben klaar te zijn met hun leven en het leven an sich als lijden zien mogen ook voor euthanasie kiezen.
mika11 schreef:Wat ik dan wel vind, dat als je een euthanasieverklaring maakt, dit ook telt als je dement wordt.
Je kan erin beschrijven wat je niet meer wilt.
Dan moet de familie/mentor uiteindelijke het punt aangeven, is ook vreselijk zwaar.
Suzanne F. schreef:Mars schreef:Eens.
Eens. Moet een vrije keuze zijn. We zijn al ongevraagd hier op deze aarde gezet. Als we eruit willen dan moet dat kunnen. En zeker voor mensen boven de 75 jaar. Ik kan me voorstellen dat je voor jongere mensen kritischer bent en meer kijkt naar uitzichtloos lijden. Maar dan nog vind ik eigenlijk dat ieder persoon voor zichzelf mag bepalen of ze uitzichtloos lijden. Dus iedereen moet op humane manier uit het leven kunnen stappen als ze dat zelf willen.
Lughnassadh schreef:Eerder iets op papier zetten voor het geval dat is gelukkig in Nederland niet voldoende.
Ibbel schreef:Lughnassadh schreef:Eerder iets op papier zetten voor het geval dat is gelukkig in Nederland niet voldoende.
Wel, dus. Zie link/citaat een paar posts hierboven.
Punt is alleen dat er (vrijwel) geen arts is die op basis van een eerdere wilsverklaring bij latere wilsonbekwaamheid euthanasie wil uitvoeren. Maar wettelijk mag het wel degelijk.
Wintu schreef:Waarom eigenlijk niet. Mijn moeder is dementerend, maar wel is zij nog wilsbekwaam. Als zij nu een wilsverklaring bij de notaris laat optekenen met daarbij een verzoek tot euthanasie tzt, dan is er tzt dus bijna geen arts die dat wil uitvoeren? Begrijp ik dat zo goed?
Lughnassadh schreef:mika11 schreef:Wat ik dan wel vind, dat als je een euthanasieverklaring maakt, dit ook telt als je dement wordt.
Je kan erin beschrijven wat je niet meer wilt.
Dan moet de familie/mentor uiteindelijke het punt aangeven, is ook vreselijk zwaar.
Dit vind ik (is) onwenselijk. Dat zou namelijk ook betekenen dat je van een arts vraagt iemand dood te maken ook als degene tegenstribbelt, blij is met het leven want die mensen met dementie zijn er, etc. Er is geen arts die dat gaat doen. Gelukkig want ga je zulke voorwaarden accepteren dan ga je je op een hellend vlak begeven. Het niet voor niets dat je op het moment van euthanasie wilsbekwaam moet zijn zijn. Eerder iets op papier zetten voor het geval dat is gelukkig in Nederland niet voldoende.
En voor de duidelijkheid, ik ben voor euthanasie maar vind een verruiming van de wet niet wenselijk en ben blij dat deze zo strikt is.
Ibbel schreef:Wintu schreef:Waarom eigenlijk niet. Mijn moeder is dementerend, maar wel is zij nog wilsbekwaam. Als zij nu een wilsverklaring bij de notaris laat optekenen met daarbij een verzoek tot euthanasie tzt, dan is er tzt dus bijna geen arts die dat wil uitvoeren? Begrijp ik dat zo goed?
Ja, dat begrijp je goed. Omdat artsen strafbaar zijn om zonder toestemming euthanasie te plegen, en gedrild zijn dat degene die euthanasie wil, voorafgaand aan de procedure echt nog een keer expliciet moet zeggen dat-ie het echt wil. Daarom durven ze gewoon niet op grond van een verklaring bij een patient die echt niet weet wat-ie wil en geen volmondig ja kan zeggen, die laatste injectie te geven. Omdat ze bang zijn alsnog aangeklaagd te worden. Door verzorgingstehuispersoneel of een achterneef die opeens boven komt borrelen, of de buurman, of wie dan ook.
En dan komt er ook nog bij dat als jij beginnend dement bent en zegt: doe het nú maar, ik ben nu nog helder, een arts mogelijk zegt: u bent nog te goed, u lijdt niet uitzichtloos.
anjali schreef:Het is inderdaad zo dat sommige mensen een euthanasieverklaring laten opstellen maar als puntje bij paaltje komt willen ze toch doorleven.Want ook als dement zijnde kun je nog best van het leven genieten.Wil je die dan toch doden omdat ze vroeger dachten dat te willen? En, vergeet ook niet de familie die op de erfenis zit te wachten. Ja dat is er echt...
Cioccolato schreef:Ik ben voor.
Maar als mensen het vanuit geloofsovertuiging niet doen, maakt mij dat ook niet uit. Als het voor hun niet mag, boeie. Mogen wel meer dingen niet.
Wij, mensen voor, moeten niet over hun oordelen.
Hun, mensen tegen ( welke reden dan ook ) moeten ook niet oordelen over de mensen die voor zijn.
Dat laatste gaat alleen nergens goed
anjali schreef:Cioccolato schreef:Ik ben voor.
Maar als mensen het vanuit geloofsovertuiging niet doen, maakt mij dat ook niet uit. Als het voor hun niet mag, boeie. Mogen wel meer dingen niet.
Wij, mensen voor, moeten niet over hun oordelen.
Hun, mensen tegen ( welke reden dan ook ) moeten ook niet oordelen over de mensen die voor zijn.
Dat laatste gaat alleen nergens goed
Klopt helemaal.En daarom ook, ik heb het al vaker gezegd, ben ik voor een verzuilde samenleving waarbij ieder in zijn\haar eigen "stamboek" mag en kan leven en sterven. Met zijn\haar eigen mensen. Met mogelijkheid van overstappen naar een ander "stamboek" (religie) als je denkt daar beter op je plek te zijn. En verder geen geruzie met elkaar want dat is tijdverknoeien.