Het was goed mis. Ik ben heel hard geland op links en kon meteen mijn linkerbeen niet meer bewegen. Mijn vriend heeft me omgedraaid zodat ik niet meer met heel mijn gewicht op links lag, maar dat hielp niet. Ambulance gebeld, tijdens het wachten heeft mijn vriend mijn paard afgezadeld en op de paddock gezet.
Toen de ambulance er was, lag ik ondertussen met momenten al te brullen van de pijn. Been schoot ook continu in de kramp. Ze kregen me met geen mogelijkheid gedraaid, elke beweging deed zo gruwelijk veel pijn... Uiteindelijk hebben ze de MUG laten komen en me met een dubbele dosis ketamine platgespoten vooraleer ze me op de brancard kregen.
Op naar Spoed. Dat was voor mij een traumatische ervaring... Ik gebruik dat woord niet snel voor mezelf, heb in mijn 30 jaar gelukkig nog nooit iets meegemaakt dat in de buurt komt. Tot dat avondje Spoed dus. Elke minieme beweging deed zo gruwelijk veel pijn en ze moesten me 4x van bed/tafel veranderen om foto's te kunnen nemen. Ik heb gegild, gehuild, geschreeuwd, gesmeekt om te stoppen, nog meer gegild van de pijn...
Toen de Spoedartsen de foto's bekeken, vertrok hun gezicht met een blik van "oeioei". Als ik nog getwijfeld had, was dat nu wel weg, zo'n blik op het gezicht van een arts die wel wat gewend is, zegt genoeg...
En ja hoor, de orthopeed kwam. Het verdict: gecompliceerde breuk in de bovenkant van het dijbeen. Ik moet echt met een hele harde klap terecht zijn gekomen volgens hem, want een fractuur op die plaats is zeldzaam. En dan heb ik nog geluk gehad: als het 3 cm hoger had gezeten, had ik een heupprothese gemoeten. Nu kon het nog met een gammanagel. Ze zouden nu een tractiebehandeling uitvoeren en morgen meteen onder het mes.
Foto zegt genoeg, dit hoort 1 bot te zijn:

De tractiebehandeling bleek erop neer te komen dat ze mijn been zo hard uiteen zouden trekken dat de breuk vrij lag. Hoe pijnlijk dat was kan en wil ik niet beschrijven. Laten we het erop houden dat ik volgens mij heel de afdeling bij elkaar gegild heb en geen stem meer overhield nadien... Toen het been rechtlag, ging er 2,5kg aan gewichtjes aan en mocht ik naar de kamer. We waren ondertussen 3 uur en 6 zware pijnstillers verder.
Hele nacht om de 2u controle en een nieuwe pijnstiller. In de voormiddag werd ik geopereerd. De operatie duurde 2,5 u. De orthopeed heeft dit ineen geknutseld. De pin loopt van mijn knie tot mijn heup:

Ondanks de pin, mocht ik nog niet belasten. Een afdoende uitleg is nooit echt gegeven, alleen maar dat het een vreselijk gecompliceerde breuk was. Ik mocht naar huis met een looprek en steunverbod.
Na 4 weken controle: waasje kalk te zien, belasting opvoeren naar 15/20kg
2 weken later opnieuw gegaan wegens ernstige pijn in het geopereerde been. Dit bleek gelukkig een spierprobleem naar aanleiding van een nierbekkenontsteking.
Uiteindelijk vorige keer weer controle gehad. Botaangroei was nog steeds minimaal (wss door mijn Marfansyndroom). Wel toestemming gekregen om belasting op te bouwen tot een punt waar het comfortabel is, het mag geen pijn doen. Dit mag ik met 1 kruk doen.
De eerste 2 controles was ik vooral gepikeerd omdat ik zo weinig mocht terwijl ik naar mijn gevoel meer kon. De chirurg heeft het probleem deze keer gelukkig goed uitgelegd. De irritatie sloeg meteen om naar angst.
Foto vorige week:

Dat het een smerige spiraalbreuk met een groot te herstellen oppervlak was, wist ik al door de eerste foto.
Het probleem nu is echter dat er ook een behoorlijk stuk bot is afgebroken dat ze niet terug kunnen zetten. Die XL splinter zit onder mijn bekken ingekapseld en zal uiteindelijk wel resorberen. Maar dit betekent dat ik op bepaalde stukken nog maar een half bot overheb (zie foto, inkeping linksboven naast de pin). De botaangroei lijkt daar niet op gang te komen. Doordat er zoveel materiaal ontbreekt, kan 1 slechte draai genoeg zijn om heel de boel weer te breken...
Ik ga 1/2x per dag een stukje wandelen om de botaangroei en de doorbloeding te stimuleren, maar word met de dag banger. Neem altijd mijn telefoon mee voor het geval dat en ik loop erg traag en overwogen. Die pijn van een gebroken bovenbeen wil ik niet nog eens meemaken...
Ik wilde het vooral van me afschrijven, maar ik ben ook benieuwd of er nog meer lotgenoten zijn die een half bot moesten laten teruggroeien. Hoe lang kan zoiets duren, waar moet je op letten?
Hoe kwamen jullie van de angst af?