Lichaamsgerichte traumatherapie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Lichaamsgerichte traumatherapie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 23:16

Jaja, daar ben ik weer... En weer een nieuw topic. Maar ik verzand zo in oude topics dat ik even een nieuw topic wilde aanmaken.

Ik dacht dat ik wel was uitbehandeld psychisch. Dat de vermoeidheid gewoon restschade was die mijn lijf te verduren had en dat de chronische depressie weg kwam uit chemische onbalans. Dat kan natuurlijk, maar nu begon ik weer te dromen over het verleden. Elke keer dat ik op de manege was en naar huis moest maar nergens terecht kon. En ik kon naar huis waar ik nu woon maar dat leek oneindig ver en ik kwam er maar niet. Iedere keer droomde ik het weer, in net iets andere hoedanigheid maar altijd kwam het op hetzelfde neer. En elke keer voelde ik hetzelfde, wanhoop.

Dus toen ik merkte dat ik psychisch weer in een dip gleed waarbij ik de connectie met mijn man verloor, dat heb ik heel soms, toen begon me wat te dagen dat er toch iets mis was. Dus toen liet ik mijn gedachte de vrije loop en kwam ik uiteindelijk weer bij een nieuw trauma terecht. En die film speelde de hele tijd door mn hoofd, heel kort maar super helder en heel intens. Het moment dat ik wegliep van school naar huis, dat deed ik vaker, omdat het op school heel poedersuiker was. Ik werd verschrikkelijk gepest en de leraren deden er niks aan (sterker nog, ik kreeg de schuld ervan dat ik gepest werd omdat ik 'anders' was). En elke keer zag ik het moment dat ik vanuit het pad vanaf de uitgang van school naar de fietsenstalling liep, in de doodsangst dat ik betrapt zou worden dat ik weg liep. Het beeld is zo helder, en ik voel die pijn zo sterk. In m'n hele lijf, ik voel dan weer alsof ik op dat schoolplein loop. En het maakt me zo verdrietig dat het ik zo verschrikkelijk eenzaam en wanhopig was.

En ik voel nu dus ook de hele tijd die doodsangst, in alles van vroeger. En het is niet als normale angst, dit is anders. Allesverslindend, verzurend, overal voel ik het. Het voelt heel gek want ik weet dat ik veilig ben, en dat deze angst oud is. Maar mijn lijf heeft dit dus al die tijd vast gehouden. Logisch dat ik zo kapot moe ben elke dag, de overlevingsstand staat aan. Dat merkte ik bijvoorbeeld in mijn hyperalertheid, ik hoor en zie altijd van alles, alsof ik een soort 6e zintuig heb. Ik kan zelfs slapen en dromen en toch dingen horen tegelijk :')

En het voelt allemaal heel naar, maar tegelijkertijd geeft het ook weer hoop. Want hier kan ik wat mee, dit kan ik, dit gevecht is zichtbaar. Ik voel me nu kapot ik kom net terug van vakantie waarbij ik de laatste twee dagen een hoofdpijnaanval kreeg. Alles doet zeer, mn benen zijn helemaal opgezet van het reizen, ik val om van vermoeidheid, maar ik ben blij, blij dat ik weer wat kan, blij dat ik perspectief heb.

Maar hoe nu verder. Ik heb al best veel EMDR gehad, ook Pesso therapie, en allerlei andere lichaamsgerichte vormen. Maar ik ben nu op zoek naar intensievere vormen van traumatherapie. Zelf denk ik al wat langer over hypnotherapie, om te kijken of ik zo wat makkelijker de diepte in kan. Maar ik vind dat ook doodeng, maar ik wen aan het idee.

Ik ben dus op zoek naar ervaringen voor intensieve lichaamsgerichte traumatherapie. Het mag alternatief zijn, maar het moet wel iets zijn wat ik aan kan. Ik ben niet op zoek naar van die kortdurende intense EMDR trajecten want daar sta ik niet achter. Net zoals traumabehandeling met drugs (hoeheetdatookalweer?).

belle_boef

Re: Lichaamsgerichte traumatherapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 23:22

Al eens naar somatic experience gekeken?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 23:25

belle_boef schreef:
Al eens naar somatic experience gekeken?

Oeh dat ken ik niet maar klinkt heel interessant. Ik ga eens kijken of ik iemand in de buurt kan vinden.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 23:25

Ik heb net een intake gehad voor hypnotherapie, maandag komt dd eerste echt sessie. Ik zie er enorm tegenop, want ik wil helemaal niet meer her beleven, maar ze heeft me beloofd dat dat kort is en het wel ontspannen gaat verlopen. Als ik verder wil, zal ik wel moeten. Mocht je willen weten hoe het gaat, geef maar een seintje.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 23:33

Oh ik ben wel heel benieuwd Zorro! Succes alvast :(:)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 21:40

Ik heb mijn traumapsychologe ook nog even een bericht gedaan met de vraag voor advies. Misschien weet zij nog behandelaars of therapievormen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 23:46

Vandaag voelde ik voor het eerst het trauma door mijn lijf resoneren. Ik was op weg naar een afspraak en ik voelde me zo moe, maar ook zo klote in mn hele lijf. Ik begon helemaal raar te trillen en te doen. Het was echt heel heftig. Ook als ik het toelaat begint mijn lijf helemaal raar te doen. Het lijkt wel of het trauma langzaam naar de oppervlakte komt. Heel heftig, maar ik voel daarmee hoop. Hoe gek dat ook klinkt :)

Bernadth99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 23:48

Wat naar zeg dat je nog steeds zo'n last hebt van angst. Angst is echt verschrikkelijk :(

Is haptonomie niet iets voor je? Of iets met beeldende therapie, muziektherapie of dramatherapie?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 23:56

Ja ik denk dat het niet diep genoeg gaat, ik los teveel met mn hoofd op. Ik wil nu zoeken naar iets wat dieper gaat.

Bernadth99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 00:03

Ja, ik hoop echt voor je dat je iets vindt wat je verder helpt! :(:)

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 02:57

zorro schreef:
Ik heb net een intake gehad voor hypnotherapie, maandag komt dd eerste echt sessie. Ik zie er enorm tegenop, want ik wil helemaal niet meer her beleven, maar ze heeft me beloofd dat dat kort is en het wel ontspannen gaat verlopen. Als ik verder wil, zal ik wel moeten. Mocht je willen weten hoe het gaat, geef maar een seintje.

Dit moet wel goedkomen! Ik heb een soort van hypnotherapie gehad. Matrix Methode. Ik vond het heel fijn gaan! En vooral dat je meteen handvaten krijgt om aan t werk tegaan of hoe je er mee om kan gaan.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 05:25

Je zou ook naar psychomotorische therapie (pmt) kunnen kijken

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 08:40

Mogelijk zou je iets kunnen hebben aan TRE (Trauma Releasing Exercises). Dat is gericht op het ontladen van de spanning die in je lijf zit, als gevolg van trauma. TRE wordt door verschillende mensen en organisaties aangeboden, dus dan zou je iets kunnen zoeken in jouw omgeving.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 08:41

TRE hoort bij Somatic Experience :-)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-23 15:04

Tot nu toe baal ik een beetje in mijn zoektocht. De meest dichtstbijzijnde therapeut die somatic experience aanbiedt zit op 40 min rijden. Er zit er eentje dichtbij maar daar heb ik echt geen goed gevoel bij. := Sowieso heb ik vaak wat moeite met therapeuten die geen achtergrond hebben in de psychologie(WO), ik krijg daar weerstand van := Terwijl dat misschien helemaal niet terecht is ;) Hoe hebben jullie SE ervaren? Als intensief? Want dan zal ik mijn man moeten vragen om mee te gaan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 16:58

Een collega van mij vindt EES erg goed. Energy Enhanced system staat het voor.
https://wavesofvitality.com/eesystem/

Ik vind het zelf erg zweverig overkomen. Lijkt niet echt ergens op gebaseerd. Maar misschien heb ik het mis. Ik heb er dus zelf geen ervaring mee. Maar misschien kun je er wat mee.
Het is dus alternatief en best zweverig. Er komt geen therapeut aan te pas, maar het is een soort relaxed zitten in een ruimte waar energie in je gepompt wordt.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 17:27

Hypnotherapie valt reuze mee hoor! Je bent gewoon bij bewustzijn, al proberen ze je wel in een bepaalde ontspannen toestand te krijgen dat je in het onderbewustzijn komt. Maar als je het eng vindt, dan is dat wel lastiger. Je houdt gewoon de controle.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 14:43

Mijn dochter heeft hypnose gedaan dat werkte echt heel goed, en nu nog steeds. Ze is zelfs van haar hoogtevrees af.

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 20:09

manubres schreef:
Hypnotherapie valt reuze mee hoor! Je bent gewoon bij bewustzijn, al proberen ze je wel in een bepaalde ontspannen toestand te krijgen dat je in het onderbewustzijn komt. Maar als je het eng vindt, dan is dat wel lastiger. Je houdt gewoon de controle.

Dit dus. Jij hebt altijd de controle, als je niet meer wilt dan kan je dat ook aangeven!

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 20:18

Ken je neurofeedback?
Zelf ook ivm complex trauma gedaan.
Heb heel veel therapie gehad.
Maar na neurofeedback kan ik echt zeggen dat alle therapieën geholpen hebben van buiten naar binnen, ik moest actief iets gaan doen om resultaat te krijgen.
Maar neurofeedback heeft me van binnen naar buiten geheeld.
Wel kwam er meer verdriet naar buiten waar ik wat mee moet, maar daar is nu ruimte voor.
Wel is het heel belangrijk om te kijken naar een goede plek. Waar met meerdere plakkers gewerkt word.
Enige nadeel, het word niet vergoed en het is wel duur!

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 20:19

Ik herken veel van de situaties/problemen die jij opnoemt. Ik ben voor mijn "problemen" bij meerdere psychologen geweest zonder dat het iets heeft geholpen. Ik ben daar te slim voor. Ik vind uit wat ze willen horen, zeg dat en wordt weer gezond naar huis gestuurd terwijl ik me toch gewoon ronduit oliebol voel. Bij mij helpt acupunctuur enorm! Moet je wel naar een acupuncturist gaan die volgens de oudere modellen werkt.

Bij acupunctuur zoals ik het krijg, zetten de naalden de deuren voor mij open om dat trauma te kunnen verwerken. Als jij niet wilt dat dat trauma eruit komt, komt het ook niet. Je lichaam houd het dan tegen. Is enorm zwaar, maar zorgt er wel voor dat het trauma weer naar boven komt op een moment dat jij opgevangen wordt en geholpen kunt worden in het verwerkingsproces. Vooral omdat jij al over jouw trauma's droomt, denk ik dat dit enorm zou kunnen helpen met het verwerken van. Iets in jou lijkt die trauma's al te willen verwerken (de dromen) maar lijkt nog niet te weten hoe.

Ik kan je wel de naam geven van mijn acupuncturist. Weet alleen niet of die in de buurt zit?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-23 20:31

knockout1 schreef:
Ken je neurofeedback?
Maar na neurofeedback kan ik echt zeggen dat alle therapieën geholpen hebben van buiten naar binnen, ik moest actief iets gaan doen om resultaat te krijgen.
Wel kwam er meer verdriet naar buiten waar ik wat mee moet, maar daar is nu ruimte voor.
Wel is het heel belangrijk om te kijken naar een goede plek. Waar met meerdere plakkers gewerkt word.

Ja ik stond op het punt om het te gaan doen, maar ik vond het echt veel te duur voor een behandeling die door niet iedereen positief wordt ondersteund. Dus dat is wel jammer want er zit een hele goede hier om de hoek, maar zou me bijna €1500,- gaan kosten ofzo := Vond ik iets te gek dus.

Flubberboot Acc heb ik ook al gedaan. Was prettig om met de mevrouw te praten maar voor mij deed het verder niks haha.

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 22:01

Earth schreef:
knockout1 schreef:
Ken je neurofeedback?

Ja ik stond op het punt om het te gaan doen, maar ik vond het echt veel te duur voor een behandeling die door niet iedereen positief wordt ondersteund. Dus dat is wel jammer want er zit een hele goede hier om de hoek, maar zou me bijna €1500,- gaan kosten ofzo := Vond ik iets te gek dus.

Ja dat snap ik dat je daar je bedenkingen bij had.
Ik vond het ook heel lastig in het begin, maar tussendoor heb je metingen en ik voelde al heel snel positie verschil. T was mij t 6 voudige waard geweest.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 19:49

Wat ik mij herinner van neurofeedback is dat je 'opdrachten' krijgt en dat het de bedoeling is dat je dat doet, terwijl je je brein in de alfagoven-status houdt.

Ik heb iets wat er een beetje op lijkt gedaan. Bij 'brain sync' heb je een aantal cd's die met muziek maken dat je brein alfa of theta golven gaat maken,
en er is een 'geleide meditatie' (Amerikaans gesproken tekst) aan toegevoegd.

Soms gebeurden er goede dingen (als in: goede nieuwe inzichten, plannen etc) en soms was het een heerlijk middagdutje.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 20:14

Ik heb een tijdje een traject gevolgd waar ik ontzettend veel baat bij heb gehad. Het is geen makkelijke weg of quick fix en je moet echt je diepste angsten aangaan, maar wordt hier wel goed in begeleid. Of je nu in een uur een doorbraak hebt of het duurt zes uur, dat maakt niet uit. Je sessie is pas klaar als een thema doorleefd en doorvoeld is.

Er komt weinig praten aan te pas waardoor je niet verzand in denken en daarmee vaak vermijding. Je wordt elke keer terug gebracht naar je lichaam en daarbij beelden, geluiden, geuren of andere sensaties die bij je opkomt als je inzoomt op traumatische gebeurtenissen. Alle emoties die bij je opkomen zoals paniek, boosheid, doodsangst, onverschilligheid, schaamte, noem maar op kun je niet meer van weg maar moet je juist aangaan en dus voelen. Dat is zwaar en echt niet leuk, maar geeft ontzettend veel verlichting.

De vrouw waarbij ik dit traject gevolgd heb is ondertussen verhuisd naar België. Maar ik weet dat er meer mensen in Nederland zijn die deze vorm aanbieden en als je wil kan ik haar vragen naar wie zij aanbeveelt. En als je meer vragen hebt dan mag je me altijd een pb sturen.