Stoppen met de pil

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

Stoppen met de pil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-23 22:31

Hoi allemaal.
Ik ben 2 jaar geleden een halfjaar gestopt geweest met de pil. Er ging een wereld voor mij open. Ik had meer energie, vrolijker, besteede wat meer tijd aan mijn uiterlijk en mijn libido schoot enorm omhoog bizar :+ . Helaas ervaarde ik veel en heftige klachten elke keer tijdens mijn menstruatie (migraine, veel buikpijn en ziek gevoel) waarnaar ik toch besloten had om weer te beginnen. Nu sta ik toch weer op t punt om te stoppen omdat mijn libido zo laag is en ik merk dat dat invloed heeft op mijn relatie. Omdat ik een relatie heb en evt zwangerschap toch wel op de loer ligt vroeg ik mij af hoe jullie dit doen? Ik wil in de toekomst wel een kindje maar ik ben daar nu nog niet helemaal klaar voor. Druk met werk paard etc

xrobbiee

Re: Stoppen met de pil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 22:45

Langs de huisarts en vragen om een andere pil? Er zijn verschillende pillen op de markt, mijn eerste pil werd ik mega depressief van, dus ik ben langs de huisarts gegaan en die heeft een andere pil voorgeschreven, nu heb ik nergens meer last van.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 22:49

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 23:20

Langs de huisarts en evt. ook andere vormen van anticonceptie bespreken of gewoon condooms gebruiken. :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 23:24

Spiraal laten zetten, andere pil, prikpil, Implanon, er is zoveel te kiezen. Langs de huisarts en overleggen wat je wilt.

Er is een abri conceptie topic hier op Bokt met erg veel info.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-23 23:26

Maar die hebben vaak ook bijwerkingen toch?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 23:37

Elk heeft bijwerkingen, maar niet iedere vrouw ervaart die ( even hevig)
Kwestie van jezelf goed laten informeren en uit proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 23:47

Moeilijke kwestie.

Zonder hormonen heb je als optie de koperspiraal, (vrouwen)condoom, natural family planning,..

Het blijft toch altijd spannend, anticonceptie zonder hormonen.
Misschien een koperspiraal in combinatie met condoom als je écht écht zeker wil zijn.

Een nuvaring bijvoorbeeld werkt milder dan een pil, maar is nog steeds met hormonen. Misschien eerst het proberen wel waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 23:48

Ik voel me zonder pil ook vele malen beter met meer libido, maar heb tijdens de menstruatie wel veel buikpijn en vloei heftig.
Maar als ik de afweging moet maken naar gedurende de maand me niet fijn voelen, hoofdpijn hebben en veel stemmingswisselingen of 3 dagen per maand buikpijn en heftig vloeien kies ik voor dat laatste.
Wij hebben al kinderen en mijn man is gesteriliseerd dus anticonceptie is voor mij verder niet nodig.
Wellicht kun je een andere pil, prikpil of spiraal bespreken met de huisarts of proberen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 23:57

michelle933 schreef:

Je kunt ook de sensiplan cursus doen. Is een hele veilige natuurlijke anticonceptiemethode, veiliger dan de pil. En met de kennis die je daar opdoet, weet je ook exact wat je moet doen als je wél zwanger wilt worden

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 00:01

Hmmm ja spiraal hoor ik vaak horror verhalen over en weet niet wat daar de bijwerking van zijn. Straks zit die en dan kan die na 2 maanden er weer uit omdat het niet bevalt bijvoorbeeld. Ik moet er nog even over nadenken hihi

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 00:19

Ik ben al jaren niet meer aan de pil, wel heftige menstruatie en PMS klachten. Ik heb dit besproken met gynaecoloog en gebruik nu Duphaston (is géén anticonceptie!!) maar reguleert wel de cyclus, ik heb veeeeel minder klachten nu (minder bloeden, minder buikpijn en minder PMS klachten)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 00:40

Als je het niet probeert weet je het ook niet. Nogmaals alles kan bijwerkingen hebben, maar niet iedere vrouw heeft daar ( even veel) last van.

Soms moet je idd wat dingen uit proberen.
Ik ben over gegaan op het koperspiraal. Deze ( T-safe) kan 10 jaar blijven zitten en doet al 6 jaar prima haar werk.
Geen bijwerkingen.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 07:52

Ik ben een jaar voordat we kinderen wilde ook gestopt met de pil. Ik had deels dezelfde bijwerkingen en daarnaast ook regelmatig heel depressief ervan. Ik ben heel bewust nooit meer begonnen eraan en ga dat ook nooit meer doen. Ik vind het vrij opvallend dat alle dingen die genoemd worden hier toch bedoelt zijn voor de vrouw.
Wij zijn gewoon overgegaan op condooms. Een jaar ofzo nadat ik met de pil stopte zijn we wel gaan proberen voor een kindje en inmiddels zijn we 2 kindjes verder, maar ik ben nooit meer met anticonceptie begonnen en wij gebruiken gewoon condooms. En als mijn vriend er later aan toe is dan gaat hij zich laten steriliseren.

Maar ik blijf het raar vinden dat je als vrouw blijkbaar wordt geacht verder opzoek te gaan naar anticonceptie waar je zo min mogelijk klachten van krijgt, terwijl het enige dat de man zou hoeven doen, is een condoom gebruiken zonder ook maar enige bijwerking.

Ik heb ook wel een paar dagen echt buikpijn en wat heviger vloeien, maar dat weegt voor mij echt niet op tegen me de rest van de tijd gewoon normaal voelen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 08:26

Die buikpijn neem ik hier ook voor lief. Al is die wel een heel stuk minder dan vroeger gelukkig. Toen kwam ik nog ziek van de pijn thuis als puber.
Aleve Féminax brengt gelukkig een hoop verlichting.

Dan maar elke maand ongesteld.
Maar idd ik zit nu zoveel beter in mijn vel , dan wegen de nadelen niet meer op tegen de voordelen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 08:33

Hier een persoon die geen van de hormonen kon verdragen ook niet mn eigen hormonen,heb in de jaren alles geprobeerd behalve de implanon en helaas bij mij werkte niets zonder alle vervelende bijwerkingen en met kers op de taart een spiraalbaby.
Daarna heb ik me laten steriliseren en novasure laten doen en al 4 jaar niet meer ongesteld echt een verademing! Maar dat is geen optie als je nog kinderen wilt natuurlijk.
De eerste 2 jaar had ik nog wel veel last van de kwalen zoals hoofdpijn,buikpijn,rugpijn,en zware hormoonheks ect maar dat is langzaam minder geworden.
Nu heb ik nog maar 2x per maand last dat ik denk zou ik ‘ongesteld’ zijn of een eisprong hebben maar het is zoveel minder als voorheen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 09:00

Je kan ook een pil proberen met andere stoffen zoals de Yasmin bijvoorbeeld. Misschien gaat dat beter?

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 09:20

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 09:24

Hier geen hormonen meer. Alleen rubber.

Heb een Heel stabiel cyclus, dat scheelt.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 12:18

jasz schreef:
Ik ben een jaar voordat we kinderen wilde ook gestopt met de pil. Ik had deels dezelfde bijwerkingen en daarnaast ook regelmatig heel depressief ervan. Ik ben heel bewust nooit meer begonnen eraan en ga dat ook nooit meer doen. Ik vind het vrij opvallend dat alle dingen die genoemd worden hier toch bedoelt zijn voor de vrouw.
Wij zijn gewoon overgegaan op condooms. Een jaar ofzo nadat ik met de pil stopte zijn we wel gaan proberen voor een kindje en inmiddels zijn we 2 kindjes verder, maar ik ben nooit meer met anticonceptie begonnen en wij gebruiken gewoon condooms. En als mijn vriend er later aan toe is dan gaat hij zich laten steriliseren.

Maar ik blijf het raar vinden dat je als vrouw blijkbaar wordt geacht verder opzoek te gaan naar anticonceptie waar je zo min mogelijk klachten van krijgt, terwijl het enige dat de man zou hoeven doen, is een condoom gebruiken zonder ook maar enige bijwerking.

Ik heb ook wel een paar dagen echt buikpijn en wat heviger vloeien, maar dat weegt voor mij echt niet op tegen me de rest van de tijd gewoon normaal voelen.

Ik heb juist last van condooms. Dus voor mij is dat de aller rottigste optie die je kunt kiezen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 12:27

Dorine92 schreef:
michelle933 schreef:

Je kunt ook de sensiplan cursus doen. Is een hele veilige natuurlijke anticonceptiemethode, veiliger dan de pil. En met de kennis die je daar opdoet, weet je ook exact wat je moet doen als je wél zwanger wilt worden

Misschien even bij wat abortusklinieken navragen hoe goed dit werkt om zwangerschap te voorkomen :o pas nog in het nieuws geweest.

Zulke ‘natuurlijke anticonceptie’ is ontworpen om zwanger te worden en niet om zwangerschap te voorkomen.
Het is zeker niet veiliger dan de pil, spiraal, condoom.

Het werkt prima als je het niet erg vindt om toch zwanger te worden maar niet als je echt niet zwanger wilt worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 12:47

Wat ik vaak mis in dit soort "keuzes"
(tussen de pil en geen libido of zonder pil en buikpijn plus migraine -
dat is geen keuze maar een dilemma.)

Wat ik mis is een diagnose.
Migraine kan hormoongerelateerd zijn, maar buikpijn tijdens de menstruatie is NIET normaal. (Het komt helaas vaak voor, maar het hoort niet.)

Vraag dus hetzij de huisarts het hemd van het lijf, of de gynaecoloog, of stap zelf naar een orthomoleculaire arts.

Dan heb je een verhaal met kop en staart en kun je echte keuzes maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 13:28

Hoezo is buikpijn niet normaal tijdens de menstruatie? Oprechte vraag :)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 13:38

Ja vind het ook wel bijzonder. Aangezien de gyn ook nooit iets raars bij mij heeft gezien.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 13:50

Ik heb nooit buikpijn tijdens menstruatie.

Een beetje hoort er bij denk ik, maar heftige buikpijn lijkt mij ook niet normaal.