Helende voeding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Helende voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 14:14

Uit eten gaan in het buitenland is echt lastig, ik ben nu in Duitsland en het is best toeristisch maar de eet gelegenheden zijn op 1 hand te tellen. Zijn er meer bokkers die dit ervaren als je niet alles eet. Makkelijk gezegd eet ik dus helend voedsel, ik kreeg ooit ziekte van Pfeiffer en toen is het Epstein Barr virus actief geworden. Ik heb nooit mijn energie die ik daar voor had meer terug gekregen.
Jaren later kreeg ik ook een traag werkende schildklier, het Epstein Barr virus heb ik zelf weg gekregen en de schildklier zet ik zelf aan het werk. Ik ben er nog niet maar eindelijk na 40 jaar voel ik me weer mens. Ik heb zelf van alles mee genomen zoals mijn blender, sapcentrifuge en slowjucer. En ook veel fruit heb ik bij me, hier zijn ook niet echt veel winkels.
Vanmiddag ergens geluncht maar ik had er niks aan, misschien beter om de volgende keer iets met een keukentje er in te boeken.

Urbanus

Re: Helende voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 14:19

Wat is precies helende voeding?

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 14:21

Duitsland staat bekend om zijn goede en vele winkels, misschien verder kijken of vragen aan de lokale bevolking. Misschien plaatselijke boeren of bedrijven benaderen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 14:23

Ik ben wel benieuwd waar je zit.
Bijna overal in Duitsland zit wel een supermarkt en daarnaast hebben die heel vaak een goede selectie aan biologische en/of regionale producten.

Wat is dan zo specifiek aan helende voeding dat je dit bij een supermarkt of groenteboer niet vind?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 14:31

Duitsland heeft juist veel eetgelegenheden

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 14:32

marleen_usar schreef:
ik kreeg ooit ziekte van Pfeiffer en toen is het Epstein Barr virus actief geworden.

Het Epstein Barr virus (een herpes) is de veroorzaker van Pfeiffer dus de Pfeiffer heeft niet EBV geactiveerd, maar andersom.
En ja, eigenlijk iedereen raakt gelukkig na een tijdje immuun ervoor en geneest ervan.

Omdat je heel lang besmettelijk kan zijn door EBV (1 1/2 jaar) zijn er al veel meer mensen me besmet en hersteld.
Gelukkig ben je dan je hele leven immuun voor EBV,

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 14:37

Ik ben ook wel benieuwd wat helende voeding voor jou precies inhoudt? Misschien is het dan ook makkelijker om met tips te komen. Met hele specifieke voedingseisen ontkom je er idd misschien niet aan om zelf spulletjes mee te nemen en eigen kookgelegenheid te regelen.

Mijn ervaring is vooral dat vega(n) over de grens al heel snel moeilijk wordt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 14:37

EBV is inderdaad veroorzaker van Pfeiffer en blijft eigenlijk bijna altijd latent in je lichaam.
Bij long-covid is ook 1 van de theorieen dat EBV heractivatie plaatsvind.

Maar los daarvan ben ik wel nieuwsgierig waar in Duitsland geen biologisch fruit en groente te koop is (aangezien he het over een sap pers hebt).

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 14:38

Ik kan me er bij voorstellen dat er niets bewerkt is, niets uit een potje, zakje of pakje.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 14:59

Wellicht als je zoekt op vegan eettentjes. Vaak kan je daar wel goede salades oid krijgen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 15:15

Wat is helende voeding? Groenten en fruit neem ik aan? Dat kan je toch overal krijgen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 15:21

Iedereen draagt het Epstein Barr virus bij zich alleen niet bij iedereen breekt het uit. Ik eet glutenvrij, zuivelvrij, geen vlees, suikervrij, zo veel mogelijk vet vrij. Ik eet 2 keer per week zalm uit de oven, geen verpakte voedingsmiddelen dus alles vers gemaakt zoals aardappelen, groente en fruit biologisch.Geen brood, ei en zo zijn er meer die ik laat staan.
Hier in de omgeving ( Heimbach) zijn door Corona veel hotels, winkels en restaurants dicht gegaan. Gelukkig kwam ik vanmiddag een Lidl tegen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 15:57

Aardappelen en geen koolhydraten past niet echt

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 16:00

@TS: ik zou zoeken naar een vegan eettentje, wat een paar andere Bokkers ook al aanraden. Dan heb je sowieso geen vlees, zuivel en ei. En vaak ook weinig toegevoegde suikers en vetten.

Anders inderdaad zelf koken met biologische groenten uit de supermarkt. Heb je daar een keuken tot je beschikking?

Echwel schreef:
Aardappelen en geen koolhydraten past niet echt

TS schrijft toch nergens dat ze geen koolhydraten eet?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 16:11

marleen_usar schreef:
Iedereen draagt het Epstein Barr virus bij zich alleen niet bij iedereen breekt het uit. I

Klopt (gedeeltelijk).
De eerste x dat je ziek wordt van EBV ontwikkel je meestal pfeiffer (veel mensen merken helemaal niks), daarna blijft het latent aanwezig en kan het in uitzonderlijke gevallen oa een zeldzame kanker ontwikkelen.
Maar als je eenmaal pfeiffer door EBV hebt gehad krijg je het niet nog een x.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 16:34

marleen_usar schreef:
Iedereen draagt het Epstein Barr virus bij zich alleen niet bij iedereen breekt het uit. Ik eet glutenvrij, zuivelvrij, geen vlees, suikervrij, zo veel mogelijk vet vrij. Ik eet 2 keer per week zalm uit de oven, geen verpakte voedingsmiddelen dus alles vers gemaakt zoals aardappelen, groente en fruit biologisch.Geen brood, ei en zo zijn er meer die ik laat staan.
Hier in de omgeving ( Heimbach) zijn door Corona veel hotels, winkels en restaurants dicht gegaan. Gelukkig kwam ik vanmiddag een Lidl tegen.

Nog strikter dan ik dacht. Wat brengt dit dieet jou?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 16:41

Met zo’n strikt dieet moet je imo ook niet de illusie hebben dat je makkelijk plekken gaat vinden waar ze veel (of überhaupt) keus hebben binnen jouw dieet. Dan idd beter een accommodatie met kookgelegenheid huren en kijken of er voldoende biologische supermarkten in de buurt zijn.
Of van te voren steden opzoeken waar ze leuke vegan/raw food/biologische eetgelegenheden hebben bijvoorbeeld, dan zal je nog niet alles mogen maar zullen er vast wel wat opties zijn of mogelijkheden qua aanpassen. En dan daar je vakantiebestemming op aanpassen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 18:38

Wat dit mij brengt is dat ik straks zonder schildklier pillen ben, die geven veel bijwerkingen zoals haaruitval. Ik dacht altijd dat die klachten door de schildklier kwamen maar dat is dus niet zo. Sommige bijwerkingen zijn van de medicijnen. En ik krijg na 41 jaar eindelijk weer energie, maar ik val ook goed af nu iets wat jaren niet lukte. Ook met mijn darmen gaat het zo veel beter, maar mijn geheugen is ook echt zo veelvoor uit gegaan.
Vanmiddag kwam ik een Nettorama tegen daar heb ik heerlijke producten gevonden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 18:50

Op google maps, kun je naar supermarkten in de buurt zoeken. Dat is het eenvoudigste om een winkel te vinden als je ergens vreemd bent.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 18:58

Is er geen Rewe supermarkt in de buurt?

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 19:15

Misschien via google zoeken naar vegan restaurants in de buurt ? Dan heb je het ei/vlees/zuivel probleem al getackeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 19:25

Wat vind je heerlijke producten?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 19:37

Ik zie vaker dat je het over de schildklier hebt en van de medicatie af, besef wel dat afvallen betekent dat je vaak met een lagere dosis toekunt en het feit dat je je veel beter voelt ook aan je voeding kan liggen ?
Ook je haaruitval kan komen door een slecht voedingspatroon ipv de schildklier.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 19:48

Je kunt eens een kijkje nemen op deze website
Geven hele goede tips wat betreft natuurlijk eten

https://leefbewust.nu/

Ikzelf drink s,ochtends brandnetelthee is bloedzuiverend

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 20:41

Of zoeken naar restaurants die fodmap aanbieden, dan kom je ook dicht in de buurt. Of die paar keer dat het niet volgens plan kan omarmen en genieten van het bord voor je, ongeacht wat erop ligt.
Maar er zitten wel inconsistenties in wat je schrijft, zoals bijvoorbeeld de aardappelen idd.