Alternatief voor tape / pleisters?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Alternatief voor tape / pleisters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 09:53

Ik ben op zoek naar bokkers die wat meer kennis hebben over wat er nog meer bestaat of mogelijk is qua tape of pleisters :')

Ik gebruik pijnstilling in pleistervorm. Helaas blijven deze niet netjes zitten en verlies ik er nog wel eens 1 of meer. Dat is echt niet prettig, naast dat ik door mijn voorraad heenvlieg heb ik ook last van afkickverschijnselen dan en met die wisselingen ook telkens weer meer pijn wat even duurt voordat het weer rustig is. Het ene merk ging beter als het ander, maar heb nu een merk wat sneller gedeeltelijk los laat. Advies van apotheek / arts was er tape of andere pleisters overheen plakken. Alleen mijn huid vindt dit echt niet tof.
Nu moet ik zeggen dat ik sowieso al last heb van de plekken waar de pijnstilling zat. Moet echt goed afwisselen, want die huid voelt ruwer, jeukt wat en is gewoon gevoelig. Nu met tape erover is de plek groter en de reactie ook heftiger.

Ik gebruik nu leukoplast achtig tape. De pleisters moeten 3 dagen blijven zitten en dus ook tegen douchen of in bad liggen kunnen. De sensitive variant laat te snel los en komt alsnog wel reactie op, wel minder. Waterdichte blijft keurig zitten maar is veel heftiger voor huid. Van die fysio tape reageer ik ook op :')
Het enige wat eigenlijk redelijk gaat zijn van die blarenpleisters. Maar die durf ik er niet overheen te plakken en eerlijk gezegd wordt dat ook wel erg duur om elke 3 dagen meerdere te moeten plakken.

Heeft iemand nog een idee wat ik zou kunnen proberen? Bestaat er überhaupt iets wat er en veilig overheen kan, goed genoeg blijft zitten maar minder heftig voor huid is?

Marije_jiplover

Re: Alternatief voor tape / pleisters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:00

Op wat voor plaats op je lichaam plak je die pleisters?
Op een arm of een been? In dat geval zou je kunnen proberen of het ook blijft zitten met een zwachtel erover. Hoewel je dan met douchen ook nog niet geholpen bent, bedenk ik me nu...

En als je ze (ook) op je lichaam plakt dan werkt dat ook niet.

Pfoeh, lastig probleem zeg!
Sterkte met het vinden van de gouden tip.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:09

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:10

Ik doe er op m'n werk in de wijkverpleging nog wel eens wondfolie overheen.
Zoals dit:
https://www.framo.nl/fixomull-transpara ... meter.html

Is een superdunne folie. Als een huid en veel mensen met gevoelige huid hebben juist geen problemen met dit spul.
Is echt zeer flexibel spul.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:13

Misschien een stukje wond folie. Is van dat doorzichtige.

Ik ben eigenlijk niet allergisch maar van medical tape krijg ik irritatie tot blaren aan toe

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 10:13

Armen en decolleté dus bij dat laatste lukt dat niet, nee haha.

En ja, het is gewoon irritant. Ik haal het er ook alleen af als het geweekt heeft net water of iets wat de lijm wat oplost, maar het blijft irriteren. Gisterenavond gewisseld en nu is de hele plek alsnog rood en aan het jeuken, je ziet precies waar ze gezeten hebben. Soms ook bultjes.

Karuna, dat heb ik al gebruikt en is niet beter helaas.

Tieme, bedankt! Daar kan ik wel naar kijken! Daarom opende ik dit topic, er zijn altijd bokkers die er al ervaring mee hebben. Vanuit werk of eigen ervaring, dus heel fijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:15

Jakkes, geen optie dus dan. :knuffel: Het is het enige waar ik wel tegen kan
Ik heb wel eens infuus gehad die soort doorzichtige gevallen. Maar geen idee waar je dat kan krijgen? Heeft een dermatoloog of je arts geen ideen?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:16

Fixomull stretch was hier de oplossing. Kan er overheen, blijft zitten, nauwelijks belasting voor de huid.

Ik moest tapen voor mijn knie, huid was binnen een dag rood/gezwollen en binnen 2 dagen echt kapot van de tape. Met dit er onder had ik geen last en kon ik telkens pijnloos vervangen.

Gebruik het nu nog steeds als ik een keer iets af moet dekken met bv een gaasje. Dit plakt goed, blijft prima zitten en geeft geen last bij mij, in tegenstelling tot dingen als leukoplast ed.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:20

Je zou Tegaderm kunnen proberen. Dit is een soort folie-achtige pleister. Ik ken het zelf voor kort gebruik van enkele uren, maar ken ook iemand die het gebruikt voor een (diabetes) implantaat wat een maand blijft zitten. Een heel stuk vriendelijker voor de huid dan pleister iig!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:46

Inderdaad van dat folie spul, heb je in verschillende varianten. Ik kan wel kijken welke ik hier heb liggen, dan wil ik je best een stukje opsturen zodat je het kan proberen. Ik heb ook wel medical tape dat je mag proberen.

Andere optie, die niet werkt voor je decollete maar misschien wel voor je arm, is een dun laagje van dat zelfklevende verband erom doen. Heb ik ook wel een stukje van om uit te proberen als je wilt.

Andere optie is een laagje latex (of watermelon, latexvrije variant) over de pleister/de randen van de pleister smeren..... Heb ik ook wel wat voor je van liggen. Maar dan moet je dus wel zeker weten dat je geen latex allergie hebt (watermelon heb ik ook, maar slechts heel weinig.... Niet genoeg om te delen, helaas)

Ik vraag me wel af of je stiekem niet allergisch bent voor een component in de lijm, want dan wordt het met de loop van de tijd waarschijnlijk alleen maar erger. Dus in dat geval is het wel belangrijk met je arts te kijken welke pleister wel/niet kunnen en of je toch niet over moet naar een alternatief..... Beter op tijd er mee beginnen met zoeken en praten, want allergieën kunnen ineens best snel uit de hand lopen. Dan is het fijn als er al een plan ligt.

Als je iets van mijn spul wilt proberen, stuur je maar een pb.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 11:10

karuna schreef:
Jakkes, geen optie dus dan. :knuffel: Het is het enige waar ik wel tegen kan
Ik heb wel eens infuus gehad die soort doorzichtige gevallen. Maar geen idee waar je dat kan krijgen? Heeft een dermatoloog of je arts geen ideen?

Ik heb geen dermatoloog en huisarts die mijn hele dossier kent is helaas ziek. De vervanger doet zijn best, maar die snapt de problemen niet zo goed. Ik hoop dus dat eigen arts snel terug is, want ik heb nog meer dingen waar ik mee zit en de vervanger niet (goed) mee kon helpen.

MarliesV schreef:
Fixomull stretch was hier de oplossing. Kan er overheen, blijft zitten, nauwelijks belasting voor de huid.

Ik moest tapen voor mijn knie, huid was binnen een dag rood/gezwollen en binnen 2 dagen echt kapot van de tape. Met dit er onder had ik geen last en kon ik telkens pijnloos vervangen.

Gebruik het nu nog steeds als ik een keer iets af moet dekken met bv een gaasje. Dit plakt goed, blijft prima zitten en geeft geen last bij mij, in tegenstelling tot dingen als leukoplast ed.

Ga ik naar kijken, dank je wel!

Stybba schreef:
Je zou Tegaderm kunnen proberen. Dit is een soort folie-achtige pleister. Ik ken het zelf voor kort gebruik van enkele uren, maar ken ook iemand die het gebruikt voor een (diabetes) implantaat wat een maand blijft zitten. Een heel stuk vriendelijker voor de huid dan pleister iig!

Dat klinkt ook goed. Daar had ik al een link over gehad, dus staat op het lijstje!

Lalidan schreef:
Inderdaad van dat folie spul, heb je in verschillende varianten. Ik kan wel kijken welke ik hier heb liggen, dan wil ik je best een stukje opsturen zodat je het kan proberen. Ik heb ook wel medical tape dat je mag proberen.

Andere optie, die niet werkt voor je decollete maar misschien wel voor je arm, is een dun laagje van dat zelfklevende verband erom doen. Heb ik ook wel een stukje van om uit te proberen als je wilt.

Andere optie is een laagje latex (of watermelon, latexvrije variant) over de pleister/de randen van de pleister smeren..... Heb ik ook wel wat voor je van liggen. Maar dan moet je dus wel zeker weten dat je geen latex allergie hebt (watermelon heb ik ook, maar slechts heel weinig.... Niet genoeg om te delen, helaas)

Ik vraag me wel af of je stiekem niet allergisch bent voor een component in de lijm, want dan wordt het met de loop van de tijd waarschijnlijk alleen maar erger. Dus in dat geval is het wel belangrijk met je arts te kijken welke pleister wel/niet kunnen en of je toch niet over moet naar een alternatief..... Beter op tijd er mee beginnen met zoeken en praten, want allergieën kunnen ineens best snel uit de hand lopen. Dan is het fijn als er al een plan ligt.

Als je iets van mijn spul wilt proberen, stuur je maar een pb.

Qua pijnstilling hebben we helaas geen alternatief waar ik goed op reageer. Maar ik houd het wel in achterhoofd en ga met mijn arts praten zodra ze er weer is. Ook over mogelijke allergie idd. Ik weet niet of het echt allergie is hoor, want mijn huid is door ziekte ook enorm kwetsbaar.

Zelfklevend verband voor mijn beeldvorming, is dat net zoiets als vetwrap? Want dat heb ik wel :')

Maar ik zal je pben, heel erg bedankt!

Het is ook een lastige combinatie, goed genoeg vast moeten zitten om 3 dagen te overleven inclusief douchen en wrijving, maar tegelijk ook goed te verwijderen zijn zodat ik huid niet kapot maak :=

Het enige waar ik mee zit is de prijs. Ik heb een heel erg klein budget, of eigenlijk geen want het moet van anders budget af dan. Ik wil dus wel overleggen of er iets via zorgverzekering kan, maar laatste keer had vorige apotheek beloofd dat te regelen en niet gedaan. Ik ben ook bang dat het niet eens mogelijk is, dus dan is de prijs wel belangrijk ivm toch hoge of snelle verbruik

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:46

Snap ik, dit soort spul is vaak hartstikke duur, zeker als je het bijna dagelijks moet gebruiken.

Vraagje: hoe groot zijn je pleisters?
Ik gebruik verdovende zalf en daar zitten ook van die filmpleisters bij. Dunne folie achtige pleisters. Ik gebruik ze zelf ook, maar er ik hou er altijd wel een paar over. Als je zou willen (en als de afmeting een beetje overeen komt) dan kan ik er wel wat aan je opsturen zodat je eens kunt kijken of het iets zou kunnen zijn. De afmeting is ca. 10x5 cm.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:47

Afbeelding
Afbeelding

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 13:02

If all else fail en je krijgt het eventueel voor elkaar via de zorgverzekering, zou je kunnen kijken of je cavilon spray op recept kunt krijgen. Dat is speciale spray voor onder pleisters. je zou alleen even moeten overleggen of het de opname van de pijnstilling niet hindert.

Cavolinspray (crème kan ook) legt een dunnen barrière op de huid, waardoor je minder snel last hebt van de pleister. Fixomul oid om de pleister te fixeren zou er dan overheen kunnen, dat is redelijk huidvriendelijke spul. Er is ook een transparante versie van fixomul die waterdicht is voor als je gaat zwemmen oid.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 14:19

Als je fixomull wilt proberen dan stuur je maar een pb, ik heb een hele doos in de praktijk staan en wil je best een stukje opsturen als test.

Maar ik vrees ook dat het toch een probleem met de lijm is die erin zit… dan blijft je huid op alles reageren wat maar plakt. Maar voor je erachter wat het is waar je op reageert zul je toch bij een dermatoloog ofzo moeten zijn.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 15:13

Ik ben om die reden terug gegaan naar tabletten en injecties. Ik ben allergisch voor tape. De wondfolie zorgde inderdaad dat het bleef zitten en dat zorgde voor iets minder heftige reacties. Alleen werd ik steeds beroerd en we konden niet achterhalen wat het was. Tot ze in het ziekenhuis zagen dat er wondfolie over mijn pleister zat. De wondfolie zorgde ervoor dat het ging broeien en daardoor ging de pleister versneld het middel afgeven en kreeg ik continu een overdosis.
Ik mocht het niet meer gebruiken en ben dus terug naar andere middelen.

Overleg dus eerst even met de arts of je jouw pleister mag afdekken met wondfolie. Dat scheelt je wellicht echt heel veel ellende.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 15:25

Wondfolie zou ik ook alleen in strookjes op de randen plakken, niet op het actieve deel van de pleister inderdaad := Wat rot dat ze daar zo bij jou achter moesten komen :(:)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 15:29

Nooit bij stil gestaan. Ik gebruik ze alleen voor die verdovende zalf en die pleisters horen bij hetzelfde 'pakketje'. Goed bedoeld dus, maar wellicht geen goed idee.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 15:33

Ik reageer vanavond even uitgebreid, moet even gaan liggen want nu komt er niet zoveel binnen in hoofd :+ wel enorm bedankt allemaal voor het mee denken!

Apotheek is ooit begonnen over iets eroverheen plakken, maar die hebben wel meer rare dingen gezegd dus een keer extra navragen kan geen kwaad nee.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 16:08

Lalidan schreef:
Wondfolie zou ik ook alleen in strookjes op de randen plakken, niet op het actieve deel van de pleister inderdaad := Wat rot dat ze daar zo bij jou achter moesten komen :(:)

Dat was geen fijne ervaring inderdaad. Ben er ook flink ziek van geweest.

Oscar schreef:
Nooit bij stil gestaan. Ik gebruik ze alleen voor die verdovende zalf en die pleisters horen bij hetzelfde 'pakketje'. Goed bedoeld dus, maar wellicht geen goed idee.

Die gebruik ik zelf ook, en dat zijn inderdaad pleisters van hetzelfde materiaal. Ik had er zelf ook niet bij stilgestaan en zeker niet omdat de apotheek het had aangeraden dus ging ik er vanuit dat het wel mogelijk zou moeten zijn. Maar wellicht gebruikt TS een ander middel dan ik en kan zij het juist wel gebruiken. Dus prima tip maar wel even navragen aan de arts of het mogelijk is.

MyWishMax schreef:
Ik reageer vanavond even uitgebreid, moet even gaan liggen want nu komt er niet zoveel binnen in hoofd :+ wel enorm bedankt allemaal voor het mee denken!

Apotheek is ooit begonnen over iets eroverheen plakken, maar die hebben wel meer rare dingen gezegd dus een keer extra navragen kan geen kwaad nee.

Ik hoop dat je dutje even helpt. Ik herken het ;-)

Mijn apotheek had het ook aangeraden en ook ik ging ervan uit dat het goed was.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 16:15

Daar ben je dan mooi klaar mee he....... denk je het goed te doen door advies te vragen en dan krijg je zoiets. Is niet tof :n

Ook al zou het formaat niet helemaal gewenst zijn, of de toepassing (afhankelijk of je er iets onder mag plakken), zou het misschien nog wel een idee zijn om ze eens te proberen op een willekeurig lichaamsdeel om te kijken of zulke folie uberhaupt een beetje lekker uitpakt op je huid. Dan weet je dat, en zou je evt. verder kunnen zoeken naar iets van hetzelfde materiaal.

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 16:21

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 16:29

Weet niet of je huid ook reageert op eiland pleisters en of je die er overheen mag plakken. Maar ik vind die dingen wel een uitvinding.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 16:51

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 20:51

Ik heb tegaderm op rol van 10 cm breed.

Hier in gebruik, ik gebruik ze omdat ik uit bed gelazerd ben 3x met nl alert.
Ik heb ze geplakt vol oedeem en zweterig weer.
Er zit een pijnpleister onder en daarover plak ik over tegaderm leukopor, met datum/tijd en dan een dun strookje tegaderm.
Blijft daaaagen zitten!
Dat bovenste is een plakfoutje van mij ik had het raar geknipt en daardoor kon ik het niet 100% strak maken, maar dat hoeft ook niet.

Edit: ik gebruik ze ook voor fentanylpleisters!
En je hebt rollen van 5 cm breed.
Dit blijft écht de volle 3 dagen zitten bij mij vallen ze er ook af.
Ik kan je wel 12 stuks sturen die voor de kleinere pleisters prima passen van tegaderm.
Infuuspleister eigenlijk, zelfde spul.
En ik heb dat pleister op rol van 10 cm breed.

De rimpeltjes zijn echt van het krimpen van het weer maar alsnog zit het als een huis.
Ik knip van zo’n rol alle maten pleisters denkbaar ivm allergie.

Zie hier mijn pleister die na onwijs vies zweten én douchen nog zo zit.
Ik zwem er ook mee.
Afbeelding

Hoe groot zijn je pleisters?
Ik heb dus infuuspleisters maar ik denk dat dat bij 25 ug stopt wat eronder kan.
De tegaderm op rol is echt i de aal!
Ik kan een stuk opsturen om te testen, maar heb zelf ook torenhoge medische kosten.

Dit is vers geplakte tegaderm folie van rol op mijn arm:

Afbeelding

Deze heb ik er 10 van, ik had de verkeerde besteld voor infuus, 90 cent per stuk… au..
Mag je hebben evt als het past.

Afbeelding

En je hebt dus ook 5 cm breed folie, dit is 10.
Dat dunne strookje op mijn arm is van die rol.
Daar doe ik bizar lang mee, veel goedkoper dan losse pleisters en voor dit doel perfect.

Afbeelding

Bij mij werkt een ampul flixonase op de plek, drogen, pleister erop en dan tegaderm.
Dan krijg ik geen rode vlekken.
Ik heb dus ook flixonase en dat zijn unidoses.
Dus losse plastic doseringen.
Ik kan een proefstukje opsturen en een paar unidoses flixonase.
Hier zit minder troep in als de neusspray en past in een envelop.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 14-07-23 21:21, in het totaal 3 keer bewerkt