Paniekaanvallen, is er dan echt niks aan te doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Paniekaanvallen, is er dan echt niks aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 12:38

Een beetje een dramatisch klinkend topic, maar ik heb sinds de coronaperiode veel last van paniekaanvallen op van die momenten dat je het écht niet kan gebruiken (tentamens, presentaties, theatervoorstellingen etc). Niet dat je ze normaal wel kan gebruiken maar oke :')

Ik heb over het algemeen weinig vertrouwen in psychologen maar na de vorige vreselijke ervaring bij een tentamen heb ik toch weer eens contact opgenomen en kan ik terecht bij een psycholoog. Komende maandag heb ik weer een tentamen en ik heb mijn zorgen geuit. Echter zegt zij nu dat ik helemaal niks kan doen om een paniekaanval te voorkomen... -O- dit omdat ik alle tools al heb vanuit vorige trajecten en dingen als valeriaan de paniek alleen maar erger maken.

Is er dan echt niks aan te doen? Moet ik maar gewoon afwachten of het maandag wel of niet gaat gebeuren (waarschijnlijk dus wel omdat ik me er nu al zorgen om maak).

Heeft iemand misschien een gouden tip? Ik ben al bekend met ademhalingsoefeningen, mediteren, afleiding zoeken, mijn eigen angsten in mijn hoofd proberen te weerleggen etc. maar niks lijkt te helpen.

Winged

Re: Paniekaanvallen, is er dan echt niks aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:47

Weet je waardoor je paniekaanvallen krijgt? Wat is de trigger?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 12:48

Winged schreef:

Situaties waarin ik het gevoel heb niet zomaar weg te kunnen, zoals dus zo'n tentamen. Natuurlijk kan ik wel gewoon weglopen, maar dan moet ik mijn tentamen herkansen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:49

De enige die er wat aan kan doen ben je zelf, niet door er tegen te vechten maar door het te accepteren. Ruimte maken voor de angst, als je het accepteert en verwelkomt wordt het kleiner. (veel makkelijker gezegd dan gedaan) Vaak hebben we mensen de neiging om tegen negatieve emoties te vechten en te vluchten waardoor ze groter worden.

Voor jou ook de kunst om te kijken waar deze angst vandaan komt, wat zit hier onder? Dat is vaak veel gelaagder dan ze hoe ze bij de reguliere psychotherapie kijken. Gaat vaak veel en veel dieper.

Bijv. ik zeg niet dat dit zo is bij jou, maar de angst om niet goed genoeg te zijn die al heel diep geworteld is in iemand kan angst voor meetmomenten opleveren. Prestatie druk kan angst en paniekaanvallen geven.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 12:53

Elisa2 schreef:
De enige die er wat aan kan doen ben je zelf, niet door er tegen te vechten maar door het te accepteren. Ruimte maken voor de angst, als je het accepteert en verwelkomt wordt het kleiner. (veel makkelijker gezegd dan gedaan) Vaak hebben we mensen de neiging om tegen negatieve emoties te vechten en te vluchten waardoor ze groter worden.

Voor jou ook de kunst om te kijken waar deze angst vandaan komt, wat zit hier onder? Dat is vaak veel gelaagder dan ze hoe ze bij de reguliere psychotherapie kijken. Gaat vaak veel en veel dieper.

Bijv. ik zeg niet dat dit zo is bij jou, maar de angst om niet goed genoeg te zijn die al heel diep geworteld is in iemand kan angst voor meetmomenten opleveren. Prestatie druk kan angst en paniekaanvallen geven.

Gelukkig zijn we wel ook al bezig met de druk die ik op mezelf leg. Ik dacht altijd ongemotiveerd te zijn maar blijk juist extreem veel druk op mezelf te leggen (bijvoorbeeld inderdaad dat zo'n paniekaanval niet mag gebeuren, want ik moet gewoon normaal doen).

Helaas lijkt mijn psycholoog niet meer te kunnen bieden dan de gesprekken die we nu gehad hebben, wat het lastig maakt.. Ik heb buiten wat 'aha' momenten nog niet het idee dat ik er zelf goed mee verder kan, maar als ik dat aangeef krijg ik alleen de klassieke 'hoe kan ik je helpen dan?' terug.. Als ik dat wist lukte het zelf ook wel :D

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:55

Wanneer pas je de ademhalings oefening toe? Ik kan het voelen als ik gestrest ben en eventueel een paniek aanval kan krijgen. Dan begin ik dus met ademhalings oefeningen, maakt niet uit waar het is ik ga het gewoon doen. Ze kunnen namelijk ook prima zittend met je ogen open.

Als je er last van hebt op school zou ik school inlichten over het probleem. Misschien is het mogelijk dat je helemaal in de hoek bij de deur zit bijvoorbeeld als dat je een beter gevoel geeft.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:56

Je psycholoog heeft wel gelijk dat je het niet helemaal kan voorkomen. Nu is het natuurlijk zo dat je met helpende gedachten jezelf wel kan helpen. Want hoe erg is zo’n paniekaanval? Vaak als je denkt het mag niet, dan komt het juist. Ook als je bij elk signaal al denkt : HELP HIER GAAN WE WEER. Ja dan zal ze ook in alle hevigheid komen. Ik denk dat je psycholoog hier dan ook op doelt.

Welke tools kan je zelf wel inzetten om meer ontspannen dat tentamen in te gaan? Of op het moment van een paniekaanval om weer de grip op jezelf te krijgen?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 12:57

Amber_anne schreef:
Wanneer pas je de ademhalings oefening toe? Ik kan het voelen als ik gestrest ben en eventueel een paniek aanval kan krijgen. Dan begin ik dus met ademhalings oefeningen, maakt niet uit waar het is ik ga het gewoon doen. Ze kunnen namelijk ook prima zittend met je ogen open.

Als je er last van hebt op school zou ik school inlichten over het probleem. Misschien is het mogelijk dat je helemaal in de hoek bij de deur zit bijvoorbeeld als dat je een beter gevoel geeft.

Tot nu toe probeer ik ze toe te passen in die stresssituaties, maar ik heb wel de tip gekregen dit ook daarbuiten meer te gaan doen. Dit omdat ik zelf het gevoel kreeg dat ik juist associaties met stress aan het ontwikkelen was voor de ademhalingsoefeningen.

School is na de eerste keer al ingelicht, maar zij geven aan niks voor me te kunnen doen helaas...

Loes1996 schreef:
Je psycholoog heeft wel gelijk dat je het niet helemaal kan voorkomen. Nu is het natuurlijk zo dat je met helpende gedachten jezelf wel kan helpen. Want hoe erg is zo’n paniekaanval? Vaak als je denkt het mag niet, dan komt het juist. Ook als je bij elk signaal al denkt : HELP HIER GAAN WE WEER. Ja dan zal ze ook in alle hevigheid komen. Ik denk dat je psycholoog hier dan ook op doelt.

Welke tools kan je zelf wel inzetten om meer ontspannen dat tentamen in te gaan? Of op het moment van een paniekaanval om weer de grip op jezelf te krijgen?

In sommige situaties maakt het weinig uit, maar bij een tentamen kan het echt ervoor zorgen dat ik het niet haal omdat ik mij niet kan concentreren of echt het lokaal moet verlaten... Dan wordt het echt ontzettend moeilijk om voor jezelf te zeggen dat het oke is.

Op dit moment probeer ik meestal bewust diep adem te gaan halen, me te focussen op waar ik mee bezig ben of even rustig rond te kijken en dingen te 'herkennen' (noem 5 dingen die je ziet, 4 die je voelt etc).
Laatst bijgewerkt door JudithGigi op 28-06-23 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:59

Psycholoog daar moet je een klik mee hebben, anders werkt het niet.
En wat betreft het waarom de paniekaanval, dat is een dingetje, als je de paniek kan benoemen ben je al een flink eind op de goede weg.

Elisa2

Ja ik zou naar andere hulp kijken, wat meer de alternatieve kant op..bijv. somatic experience..wat via het lichaam werkt. Lichaamsgerichte therapie en emotie regulatie.
Je moet het echt gaan voelen, met gepraat en in je hoofd blijven (wat de meeste psychotherapie is) ga je geen dingen oplossen.

Overigens herken ik hem, ik kan ook niet goed tegen situaties waar in ik niet weg kan voor mijn gevoel. Maar voor mij is het duidelijk waar dat vandaan komt. (edit, inmiddels ook geleerd om mee om te gaan)
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 28-06-23 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

KikiCelinevs

JudithGigi schreef:
Winged schreef:

Situaties waarin ik het gevoel heb niet zomaar weg te kunnen, zoals dus zo'n tentamen. Natuurlijk kan ik wel gewoon weglopen, maar dan moet ik mijn tentamen herkansen.

Dat komt vaak voor. Ik heb het ook gehad maar dan bij het ov, de bios, etc. Je kan er medicijnen voor krijgen, die wel echt helpen maar alleen op recept (en alleen tijdens een paniek aanval). Maar voorkomen is lastig. Je kan wel wat doen als de paniek oploopt. Ik heb veel aan mindfulness gehad en bepaalde oefeningen die je tijdens een paniekaanval doet. Als je er meer mee oefent kan je het niet voorkomen maar wel de angst minder maken omdat je niet zo hopeloos bent in het moment. Zo zijn mijn paniekaanvallen minder geworden.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:20

Je zou ook contact met je huisarts op kunnen nemen. Die kan wellicht iets rustgevends voorschrijven voor belangrijke momenten. Dat is geen oplossing, maar zolang de oplossing er nog niet is wel een overbruggend middel.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:27

Via PB of whatsapp wil ik hier wel met je over praten.

Ik heb een gegeneraliseerde angststoornis, waarbij ik bij veel (extra) stress ook gevoeliger ben voor paniekaanvallen.

Wellicht kan ik wat tips geven.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:28

zonnebloem18 schreef:
Je zou ook contact met je huisarts op kunnen nemen. Die kan wellicht iets rustgevends voorschrijven voor belangrijke momenten. Dat is geen oplossing, maar zolang de oplossing er nog niet is wel een overbruggend middel.

Dit wilde ik ook adviseren. Soms kan dit ook helpen om de situatie te doorbreken. Door goede ervaringen kun je ook zekerder worden in dit soort situaties en groeien. Je kunt bijvoorbeeld vragen naar oxazepam.
Een lichaamsgerichte therapie is daarnaast wel echt een aanrader, psychomotorische therapie bijvoorbeeld.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:28

De ademhalingsoefeningen moet je inderdaad vaak doen. Ik kreeg als advies om het elke avond voor het slapen te doen, dan associeer je het ook meer met kalmte en slaap.

Er zijn ook verschillende ademhalings oefeningen en niet alles is fijn. Ik zelf vind het het fijnste om mijn handen heel hoog op mijn buik te leggen en dan langzaam naar beneden te bewegen in stapjes. En je ademt naar je hand toe. Ik visualiseerde ook een ballon die in en uit ging bij elke ademhaling

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:34

Zelf heb ik veel baat gehad bij beta blokkers. Gewoon tijdelijk, als een soort reset voor mijn overspannen zenuwstelsel. Ik kwam door teveel stress in een heel vicieuze cirkel terecht. Medicatie kan dan helpen om daar weer uit te komen. En daarna structureel iets veranderen (meer vrije tijd, consequente therapie, minder vaak stressvolle situaties opzoeken, voeding, enz.) hielp om daarna de beta blokkers niet meer nodig te hebben. Enorm frustrerend zoiets, zeker als je al van alles hebt geprobeerd zoals sport, meditatie, etc! Laat je niet ontmoedigen, het komt weer goed :(:)

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:39

Morganlefay schreef:
En wat betreft het waarom de paniekaanval, dat is een dingetje, als je de paniek kan benoemen ben je al een flink eind op de goede weg.

Dit is zeker waar. Ik heb echt onwijs goede ervaringen met psychologen die mij bij mijn paniekstoornis helpen, maar je moet inderdaad een klik hebben. Ook is niet iedere psycholoog of traject hetzelfde. Wellicht zou je iets hebben aan een intensiever traject? Waarbij je echt vanuit de wortel te werk gaat?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 15:56

princequillo schreef:
Morganlefay schreef:

Dit is zeker waar. Ik heb echt onwijs goede ervaringen met psychologen die mij bij mijn paniekstoornis helpen, maar je moet inderdaad een klik hebben. Ook is niet iedere psycholoog of traject hetzelfde. Wellicht zou je iets hebben aan een intensiever traject? Waarbij je echt vanuit de wortel te werk gaat?

Ja dat zou ik heel fijn vinden, maar geen idee hoe je zoiets regelt.. Zover ik weet moet de huidige psych het dat nodig vinden om je door te verwijzen oid.

UMayDream schreef:
Zelf heb ik veel baat gehad bij beta blokkers. Gewoon tijdelijk, als een soort reset voor mijn overspannen zenuwstelsel. Ik kwam door teveel stress in een heel vicieuze cirkel terecht. Medicatie kan dan helpen om daar weer uit te komen. En daarna structureel iets veranderen (meer vrije tijd, consequente therapie, minder vaak stressvolle situaties opzoeken, voeding, enz.) hielp om daarna de beta blokkers niet meer nodig te hebben. Enorm frustrerend zoiets, zeker als je al van alles hebt geprobeerd zoals sport, meditatie, etc! Laat je niet ontmoedigen, het komt weer goed :(:)

Dank :) neem aan dat dit wel iets is wat je op recept moet krijgen, toch?

Earth schreef:
zonnebloem18 schreef:

Dit wilde ik ook adviseren. Soms kan dit ook helpen om de situatie te doorbreken. Door goede ervaringen kun je ook zekerder worden in dit soort situaties en groeien. Je kunt bijvoorbeeld vragen naar oxazepam.
Een lichaamsgerichte therapie is daarnaast wel echt een aanrader, psychomotorische therapie bijvoorbeeld.

Is dit niet iets van je dan via die psycholoog zou moeten krijgen? Ik heb slechte ervaringen met de huisarts dus weinig ervaring met dit soort dingen vragen :') lichaamsgerichte therapie klinkt wel als iets wat voor mij zou kunnen werken inderdaad.

Balou_k schreef:
Via PB of whatsapp wil ik hier wel met je over praten.

Ik heb een gegeneraliseerde angststoornis, waarbij ik bij veel (extra) stress ook gevoeliger ben voor paniekaanvallen.

Wellicht kan ik wat tips geven.

Dank voor het aanbod, is zeker welkom!!

Sorry als ik niet op alles reageer, ben een beetje chaotisch en onhandig daarmee :') Vind de reacties wel heel fijn en behulpzaam! :D ik heb in de omgeving genoeg mensen die willen helpen, maar die snappen het eigenlijk helemaal niet, dus het is fijn om te zien dat ik niet de enige ben.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:06

Helpt het je te realiseren dat als je hoofd erin slaagt je lijf wijs te maken dat er iets mis is (waardoor je je fysiek slecht gaat voelen), je hoofd er ook in kan slagen je lijf te vertellen dat er niets mis is?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 16:18

foxy80 schreef:
Helpt het je te realiseren dat als je hoofd erin slaagt je lijf wijs te maken dat er iets mis is (waardoor je je fysiek slecht gaat voelen), je hoofd er ook in kan slagen je lijf te vertellen dat er niets mis is?

Ik ben me hier bewust van, maar ik ben beter in het erger maken dan het beter maken :') om de een of andere reden zodra ik er eenmaal 'in' zit, lukt het me niet om eruit te komen zonder mezelf fysiek uit de situatie te halen

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:21

JudithGigi schreef:
princequillo schreef:

Ja dat zou ik heel fijn vinden, maar geen idee hoe je zoiets regelt.. Zover ik weet moet de huidige psych het dat nodig vinden om je door te verwijzen oid.

Hm, hoe het bij mij ging is dat ik allereerst naar mijn huisarts ben gegaan en heb aangekaart dat ik niet het idee had dat mijn therapie wat voor mij deed. Vervolgens ben ik via de huisarts langere tijd in behandeling geweest bij de POH als extra ondersteuning, maar ook daar heb ik aangegeven dat het ècht niet genoeg was voor mij. Toen heb ik een doorverwijziging gekregen naar een andere instelling. Daar heb ik ook heel expliciet uitgelegd wat ik nu allemaal heb gedaan en dat het niet adequaat was.

Maar ik weet natuurlijk jouw situatie niet. Ik zou allereerst in ieder geval naar de huisarts stappen en daar echt duidelijk maken dat je gewoon niet tevreden bent tot dus ver, en wat je daar vanaf hier mee kunt doen.

Misschien dat niet iedere psycholoog het even handig handelt, maar je mag echt wel tegen een psycholoog zeggen dat wat ze doen gewoon niet voor je werkt. Of niet genoeg is. Het is lastig (althans, ik heb echt wel langere tijd moeite gehad met voor mijzelf opkomen bij gezondheidszorginstanties) maar voor je eigen bestwil moet je je gewoon niet weg laten wuiven.

Als je paniekaanvallen echt al zo lang en nog steeds zo spelen is het duidelijk dat je meer nodig hebt. Daar kunnen ze wel iets van vinden, maar uiteindelijk maken zij jouw leven niet mee. Het blijft dus altijd nog aan jou wat je nodig hebt (tenzij je in de crisiszorg zit wellicht natuurlijk, maar dit lijkt niet het geval).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:32

hier ook paniekaanvallen gehad en daar ook therapie voor gehad.
bij mij werkte exposuretherapie toch wel heel goed,is een heel traject wat je volgt en heeft mij er van af geholpen en kan er nu heel goed mee om gaan.
ik had het voornamelijk in alle supermarkten,de rij bij de kassa was echt drama!
alle openbare plaatsen,trein, zelfs als ik moest wachten voor een stoplicht,echt belachelijk gewoon. :')

heb er nu alleen nog mild last van als ik niet goed in mijn vel zit, te weinig slaap,teveel pieker,slecht eet ofzo..

wat mij trouwens nu wel enorm goed helpt op het moment dat ik merk aan mezelf dat ik toch weer wat angstig word dat ik dan echt bewust de stad in ga en alle plekken op zoek waar ik een paniekaanval zou kunnen krijgen, dan word ik juist erg rustig dat er dus niks gebeurd en alles oké is.

waar is dat tentamen?
misschien juist al een keer naar die ruimte of gebouw toe gaan en het even over je heen laten komen?

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:34

Seraltraline was voor mij de oplossing. Maar die kreeg ik pas toen ik naar het buitenland verhuisde.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:44

Kun je misschien een rustige examenlokatie krijgen? Bij ons zitten de studenten met "special needs" in een rustige ruimte, en vaak hebben ze meer tijd. Daar heb je gewoon recht op, maar dat gaat dan meestal wel via de stduieadviseur/studentdecaan en examencommissie. Dus daar heb je op korte termijn niet zoveel aan, maar wel iets om uit te zoeken voor de toekomst.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:56

Ik heb ook paniek aanvallen.
Bij mij gebeurd het meestal met auto rijden.

Ik heb een ongeluk gehad.
Nu heb ik vaak op de snelweg een aanval als ik weet dat het even duurt voordat er een afslag is.
Ik moet dan blijven rijden.

Bij mij helpen ademhaling oefeningen wel.
Daarnaast het accepteren dat het zo is.

Ook helpt het om opnieuw te beginnen.
Ademhaling oefening doen
En dan weer proberen mijn gedachten bij iets anders dan paniek te krijgen.

Ik begin dus met het toelaten, accepteren.
Dan mag ik van mijzelf bijvoorbeeld 2 minuut een ademhaling oefening doen. En dan ga ik mij weer concentreren op alleen het auto rijden of de radio.

Meestal ebt de aanval dan ook weer weg.
Ik moet er dan even doorheen.