Ik loop al enige tijd met extreme vermoeidheidsklachten en vermoed dat dit iets met een disbalans in mijn lijf te maken heeft (spijsvertering, metalen, ziekte, oid). Voor de informatie: ik ben begin twintig, net afgestudeerd en begonnen met een leuke baan 4 dagen per week, daarnaast heb ik mijn paard (aan huis) en loop momenteel 3x per week hard.
Hoe lang ik deze vermoeidheid al heb kan ik niet precies zeggen, maar ik kan mij de laatste keer dat ik vaker dan 1 ochtend achter elkaar uitgerust wakker werd niet meer herinneren. Afgelopen zomer heb ik burn-out klachten gehad ivm veel thuisstudie en geïsoleerd leven waardoor ik mezelf helemaal opvrat van binnen

Ik kan wel sporten en dit gaat meestal ook goed, zonder dat het heel veel invloed heeft op mijn energie levels. Het vervelendst vind ik dat ik nooit lekker uitgerust wakker word. Loop voor mijn gevoel altijd achter de feiten aan, kan niet goed meer oprecht genieten en sluit me snel af voor de buitenwereld.
Deze week heb ik 4 dagen gewerkt en 2x paardgereden, hardlopen heb ik overgeslagen omdat ik me zo leeg voelde. Na de (lange) buitenrit van vanmorgen met twee anderen heb ik met moeite lunch gemaakt (en stiekem een plak cake gegeten want ik was echt hopeloos op zoek naar extra energie) en ben toen in bed gaan liggen. Wilde wat taken op mijn laptop gaan doen maar ik voelde me zo vermoeid dat ik nu op de bank dit verhaal zit/lig te typen. Soms zit ik op werk met mijn hoofd in mijn handen te rusten op het toilet omdat ik niet meer weet waar ik de energie vandaan moet halen. Ik val gewoon bijna in slaap soms, en de warmte maakt het er niet beter op. De ene dag kan ik me goed concentreren, maar de volgende gewoon weer super moe zijn zonder een voor mij aanwijsbare reden.
Waar ik nu zo moe van ben? Geen idee! Ik slaap tussen de 7,5 en 9 uur, eet heel gezond (de laatste tijd vaker (2x per week) suiker producten omdat ik echt op zoek ben naar meer energie en steeds hoop dat dat me dan beter laat voelen). Gemiddeld zet ik zo'n 8000 stappen per dag. Soms iets minder, soms meer bij langere hardloopsessies. Ik heb geen overgewicht en voor zover ik weet geen ziektes of allergieën. Wel heb ik het vermoeden dat mijn spijsvertering niet gezond is omdat ik echt bijna nooit stevige ontlasting heb. Het is altijd zacht en soms wel 3x per dag (en een andere dag weer helemaal niet). Soms komt eten er onverteerd weer uit (paprika, sla, en nootjes)

Wat mij opvalt, maar misschien hebben jullie dit ook wel, is dat ik vaak mijn hartslag door mijn hele lijf hoor en voel (benen, armen, hoofd) en met name als ik mij zo vermoeid voel. Vergelijkbaar met wanneer je ziek bent of nadat je uren achter elkaar in de zon op het strand bent geweest of fysiek heel hard hebt gewerkt.
Ik moet zeggen dat dit jaar behoorlijk druk is met afstuderen, nieuwe baan, klussen, en een geplande bruiloft in augustus waar we nog veel voor moeten regelen, maar toch denk ik niet dat dit de oorzaak is van mijn vermoeidheid.
Vandaag heb ik wat gegoogeld en zag een aantal thuistesten voor allergieën en overgevoeligheden (incl. vitaminen, metalen, spijsvertering) die worden geanalyseerd in een lab. Wellicht zijn die beter/uitgebreider dan die van de huisarts? Ik ben mijn vertrouwen in de huisarts een beetje kwijtgeraakt omdat ze me 9/10 keer niet echt kunnen helpen of juist doorverwijzen. Zijn er bokkers die ervaring hebben met zo'n test, of andere manieren waarop je erachter bent gekomen waar jouw vermoeidheid vandaan komt/kwam?
Ik verwacht niet dat jullie mijn probleem kunnen oplossen, maar ik weet gewoon niet zo goed waar ik hulp moet zoeken en ik hoop dat jullie tips hebben, want er moet wel echt iets veranderen! Ik hoor graag jouw ervaring met vermoeidheid en of en hoe dit (deels) opgelost kon worden. Ik wil zo graag kunnen genieten van leuke dingen doen, zin en energie hebben om te sporten, meer proactief te kunnen zijn ipv dingen uitstellen of afzeggen, maar vooral uitgerust wakker worden!