Lucide dromen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Lucide dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 16:04

Hoi bokt :)

Zoals de titel aangeeft, is dit een topic over lucide dromen.

Het zou leuk zijn als jullie je ervaringen hiermee willen delen, want ik vind het zelf super interessant!

Ik besefte sinds mijn kindertijd soms al dat ik aan het dromen was, dat lijkt me vrij normaal.
Tot iemand me ooit vertelde over lucide dromen en je dus je dromen kan sturen op zo'n moment.

Niet dat ik er bewust mee aan de slag ging daarna, maar na de geboorte van mijn tweede kind volgde er een erg onregelmatig slaappatroon en sindsdien krijg ik af en toe een lucide droom.

In mijn allereerste lucide droom kon ik het laten regenen. Ik keek op naar de hemel en wilde regen, en meteen volgde een flinke bui dikke regendruppels!

In latere dromen hield ik het bij kleine dingen, zoals het licht aan en uit.

Toen vertelde iemand dat ze had kunnen vliegen in haar droom en dat leek me zo gaaf! Enkele maanden later kreeg ik een lucide droom en was het eindelijk zover en ben ik beginnen vliegen! Tot ik wel erg hoog was, toen leek het alsof mijn hersenen dat niet meer oké vonden en schrok ik meteen wakker :')

Vannacht had ik een droom in een droom. Ik was met mijn vriend ergens en plots besefte ik dat we waren beginnen dromen. Ik vertelde hem dat dit een lucide droom is (hij is er nogal sceptisch over, vindt het teveel op Inception lijken en dat vindt hij maar vreemd allemaal :Y) ) Anyway in die droom wilde ik hem bewijzen dat we hem konden sturen. Het was erg zonnig en warm en toch wilde ik een paraplu tevoorschijn 'toveren'. Ik keek naar de lucht, maar dat leek te moeilijk. Toen kwam er een vrouw naast mij die een grote zwarte paraplu bij zich had!

Ik vind het altijd heel gaaf als het gebeurt! Al is het zeker geen doel en verder denk ik er ook niet aan ofzo als ik ga slapen :)

Ik ben benieuwd naar jullie dromen of pogingen tot!

JJ4

Re: Lucide dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 16:12

Ja! Heb ze ook af en toe en het is me een aantal keren gelukt om te vliegen! Het ging niet helemaal soepel, ik moest echt mijn geest als het ware ‘licht’ maken om omhoog te komen maar als het dan ging…. Fantastisch! Heb op de kerktoren van mijn oude woonplaats gezeten en was trots als een pauw! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 16:23

Dat is wel echt erg gaaf!!
En het lichtmaken van je geest is erg herkenbaar, dat had ik ook :)

Leuk dat er nog iemand is op bokt die kan vliegen :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 18:30

Yep, ik ook. Al kon ik het als kind beter. Het is nu nog maar zelden dat ik lucide droom en het sturen gaat ook veel moeilijker. Laatst nog een keertje gehad en toen bewees ik het aan mezelf door de wijzers van de klok terug te draaien. Ik zei tegen mezelf: kijk je droomt want ik kan de wijzers van de klok draaien.
Vliegen kon ik vroeger wel, maar zoals ik zei droom ik bijna niet meer lucide dus bovenstaande is al een uitzondering. Heel jammer eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 19:29

Begrijpelijk dat je het jammer vindt! :j bij mij gebeurt het ook eerder zelden dan vaak hoor :)

Misschien ook wel een teken dat je gewoon goed slaapt nu.

Ik merk bij mezelf dat het vooral gebeurt in stressvolle periodes of in tijden van minder goede slaap.

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 19:38

Wat leuk zo’n topic! Ik heb een paar bladzijdes gelezen van een boek genaamd lucide dromen. Dat was erg interessant. Toen, die nacht, werd ik er bewust van dat ik droomde!
Vannacht droomde ik dat ik mijn knuffel was kwijt geraakt en ja, dat was erg tragisch, gelukkig is dat niet echt gebeurd.. op het einde, toen ik mijn knuffel vond, toen werd ik er weer bewust van dat het nep was.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 20:39

Oh, ik wist niet dat dit een ding was? Zo goed als al mijn dromen kan ik sturen, ik bepaal ook regelmatig waar ik over ga dromen. Dacht eigenlijk dat dat normaal was? Ik weet wel dat mijn vriend bijna nooit weet waar hij over gedroomd heeft, terwijl ik het (bijna) altijd heel gedetailleerd onthoud.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 21:24

Victory-Boy schreef:
Oh, ik wist niet dat dit een ding was? Zo goed als al mijn dromen kan ik sturen, ik bepaal ook regelmatig waar ik over ga dromen. Dacht eigenlijk dat dat normaal was? Ik weet wel dat mijn vriend bijna nooit weet waar hij over gedroomd heeft, terwijl ik het (bijna) altijd heel gedetailleerd onthoud.

Nee dat is zeker niet normaal. Maar een bepaald percentage van de mensen kan lucide dromen of is zich daar bewust van. Als het zo makkelijk gaat dan zou ik daar verder in gaan. Je kan veel exploreren in lucide dromen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 21:27

Ik word bijna altijd wakker op het moment dat ik me realiseer dat het een droom is/moet zijn. Soms is dat wel fijn en soms baal ik stevig haha. Een vriendin van mij kan het ook, incl vliegen. Ik heb wel eens gedroomd dat ik kon vliegen, maar niet lucide.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 21:46

Ik ben altijd heel nieuwsgierig naar wat mijn brein voor beelden maakt. De enige beïnvloeding die ik doe, is als het een verkeerde/nare kant op gaat, dan 'denk' ik: "Hè? Ja, maar dáár heb ik geen zin in! Volgende! Misschien iets met onderwerp X, Y of Z?". Of ik word zoals Qimm wakker.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 21:47

Dat is al een vorm ervan. Dat kan je nog verder ontwikkelen. Het is te trainen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 22:10

Ik heb het heel vaak, eigenlijk zowat elke nacht. Ik weet in mijn droom ook dat ik droom en het dus niet echt is. Zo doe ik in mijn droom dus wel eens dingen die ik in het echt nooit zou doen, omdat ik weet dat ik droom.

Ook dat vliegen heel herkenbaar. Ik droom dan dat ik al het ware ga zitten in de lucht en gewichtloos wordt. Ik doe het ook anderen voor of ik trek ze mee omhoog...heel gek, maar erg leuk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 22:13

Victory-Boy schreef:

Nee dat is inderdaad zeker niet normaal! Zo te horen ben jij er wel écht vergevorderd in :)

Als je makkelijk je dromen kunt onthouden, en inderdaad vrij gedetailleerd, kan je ook makkelijker lucide dromen.

Mijn vriend is ook iemand die denkt zelden tot nooit te dromen :') dus lucide dromen lijkt vrij onmogelijk dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 22:17

Cinnepin schreef:
Ik heb het heel vaak, eigenlijk zowat elke nacht. Ik weet in mijn droom ook dat ik droom en het dus niet echt is. Zo doe ik in mijn droom dus wel eens dingen die ik in het echt nooit zou doen, omdat ik weet dat ik droom.

Ook dat vliegen heel herkenbaar. Ik droom dan dat ik al het ware ga zitten in de lucht en gewichtloos wordt. Ik doe het ook anderen voor of ik trek ze mee omhoog...heel gek, maar erg leuk

Elke nacht :wow: super leuk!

Was dat altijd al zo?

Ik merk dat ik nog een soort van aan het opbouwen ben wat lengte betreft.
In de eerste droom werd ik na de regen meteen wakker, het was immers gelukt. In de vliegdroom was ik erg bewust bezig met vooral rustig te blijven en het gewoon te doen, niet wakker te schrikken.

Ik merk dat je jezelf toch 'moet' aanleren om je grenzen los te laten. Ik voel dat er zoveel mogelijk zou zijn maar ik ben in zo'n droom eigenlijk nog erg bekrompen, alsof ik het zelf niet geloof dat het kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 22:19

herr_balou schreef:
Ik ben altijd heel nieuwsgierig naar wat mijn brein voor beelden maakt. De enige beïnvloeding die ik doe, is als het een verkeerde/nare kant op gaat, dan 'denk' ik: "Hè? Ja, maar dáár heb ik geen zin in! Volgende! Misschien iets met onderwerp X, Y of Z?". Of ik word zoals Qimm wakker.

Dat is inderdaad al bewust dromen! Nu gewoon even de knop omzetten op zo'n moment, ergens op focussen en dit proberen wijzigen (ik vind het weer en het licht het makkelijkst)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 22:21

Qimm schreef:
Ik word bijna altijd wakker op het moment dat ik me realiseer dat het een droom is/moet zijn. Soms is dat wel fijn en soms baal ik stevig haha. Een vriendin van mij kan het ook, incl vliegen. Ik heb wel eens gedroomd dat ik kon vliegen, maar niet lucide.

Herkenbaar, je kunt jezelf aanleren om niet wakker te schrikken. Misschien door er nu over na te denken, dat het volgende keer lukt om iets langer in de droom te blijven :)

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 22:22

Wat een leuk topic. Ik herinner me veel dromen tot in detail. En herken ook mensen of dieren in mijn droom. Af en toe ben ik me bewust dat ik droom, maar kan hem volgens mij niet sturen. Nooit geprobeerd eerlijk gezegd.

Mijn man is altijd verbaasd dat ik mensen herken in mijn dromen of dat ik ze kan onthouden.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 22:28

Cinnepin schreef:

Hier inderdaad ook iemand die veel en vaak lucide dromen heeft.

Moet wel zeggen, als ik heel moe ben, "lukt" het minder goed. En laat ik nu al een aantal maanden echt moe zijn, dus het is alweer even gelden.

Maar ik ben me dus meestal ook heel bewust van het feit dat ik droom, kan de droom grotendeels sturen zoals ik dat wil en kan er zelfs bewust voor kiezen om juist wel/niet wakker te worden.

Ik heb een tijdje last gehad van nachtmerries, maar werd steeds wakker op het meest cruciale moment, die heb ik door het lucide dromen toen "af kunnen maken" en daarna had ik er geen last meer van.

Ben er verder niet heel bewust mee bezig, maar ik weet dat als ik straks weer meer rust en energie heb, het lucide dromen weer terug komt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 22:32

Ik kan ook mijn droom sturen.
Behalve als ik een nachtmerrie heb.
Ik probeer mijn droom dan te veranderen maar ik begin dan telkens opnieuw.

Zo droomde ik dat ik op vakantie was met mijn familie. We gingen naar het zwembad ik vroeg samen met mijn collega aan mijn moeder die in een bubbelbad zat waar mijn vader was. Ze wist het niet, dus wij gingen zwemmen en toen ontdekte ik mijn vader op de bodem.

Ik probeer dan te sturen maar ik ga dan telkens terug naar het zelfde moment dat ik mijn moeder vraag waar mijn vader is.

Dat is zo irritant want dan zit je een soort van vast in je droom.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 22:36

Suzanne F. schreef:

Heb ik ook gedaan maar ik vond mijn dromen minder interessant én ik werd niet meet uitgeslapen wakker. Ik vind het juist boeiend om los te laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 22:46

daantjuhhh schreef:
Ik kan ook mijn droom sturen.
Behalve als ik een nachtmerrie heb.
Ik probeer mijn droom dan te veranderen maar ik begin dan telkens opnieuw.

Zo droomde ik dat ik op vakantie was met mijn familie. We gingen naar het zwembad ik vroeg samen met mijn collega aan mijn moeder die in een bubbelbad zat waar mijn vader was. Ze wist het niet, dus wij gingen zwemmen en toen ontdekte ik mijn vader op de bodem.

Ik probeer dan te sturen maar ik ga dan telkens terug naar het zelfde moment dat ik mijn moeder vraag waar mijn vader is.

Dat is zo irritant want dan zit je een soort van vast in je droom.

Ook bijzonder dat je dat lukt steeds terug te keren!

Ik kom zelf soms moeilijk los uit nachtmerries. Ik weet dat het een droom / nachtmerrie is, maar ga dan geen dingen wijzigen. Ik zeg mezelf dan dat ik wakker zal worden op 3-2-1.. en dan word ik met veel moeite wakker. Veel moeilijker dan uit een droom.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 22:48

Nou lukt!?! Ik wil niet terug.
Ik wil mijn droom veranderen naar een goede afloop. Maar in een nachtmerrie kan ik alleen maar de nachtmerrie opnieuw en opnieuw beleven.

Als ik dan uiteindelijk wakker wordt ben ik ook echt wel van slag.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 22:49

Suzanne F. schreef:

Waarom zou je dat willen? Oprechte vraag hoor, niet vervelend bedoeld.

Ik vind het juist fijn dat ik rust heb ‘s nachts. Vroeger had ik dit ook, maar tegenwoordig weet ik meestal niet meer wat ik heb gedroomd en dat bevalt me erg goed.

Wat heb je aan lucide dromen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 22:50

Ja snap ik! Vooral omdat je weet dat je hem in principe wel kan veranderen, maar op dat moment steeds vastloopt.

Mijn dag kan echt om zeep zijn als een nachtmerrie te intens was :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 22:53

Goede vraag Verootjoo :j

Ik vind lucide dromen gewoon erg leuk en spannend. Je begeeft je immers bewust in een droomwereld, waar in principe alles mogelijk is.
Ik denk dat dat voor mensen met ervaring veel mogelijkheden heeft.

Voor mij gaf het vliegen echt wel een kick. Toen ik wakker werd voelde het ook alsof ik echt had gevlogen.