Het risico van PFAS/Teflon/GenX/PFOA

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Het risico van PFAS/Teflon/GenX/PFOA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-23 09:10

Gisteren keek ik de documentaire van Zembla; de PFAS doofpot. Ik schrok er van hoe dit mogelijk is.. Onderzoeken geheimhouden waaruit zelfs 60 jaar geleden al bleek hoe gevaarlijk de stof is.. proefdieren die bij de laagste dosering al in korte tijd overleden.. Grondwater dat heel veel keren de maximaal toegestane hoeveelheid bevat. Ernstige ziektes bij medewerkers, baby's van zwangere medewerkers en bij omwonenden..

Je hoort er natuurlijk regelmatig iets over in het nieuws, maar dat PFOA zo'n enorm giftige rotzooi was en dat dit al tig jaren bekend was bij het bedrijf en geheim werd gehouden daar sta ik echt van te kijken :wow:
Gelukkig is PFOA inmiddels verboden, maar de opvolger, GenX, lijkt net zo goed heel slecht te zijn.

Jaren geleden heb mijn anti-aanbak pannen al weggegooid. Nadat ik las dat vogels kunnen overlijden bij het eerste gebruik van een teflon pan heb ik ook de laatste pan die ongebruikt in de kast stond weggegooid.
Maar er zijn dus veel meer producten waar het in of op zit, zoals cupcake vormpjes, pizzadozen en andere verpakkingen, smeerolie en kleding.

Ik ben benieuwd naar de mening van bokt.
Heb jij al je pannen al vervangen, of denk je dat het risico klein is?
Let jij op teflon/PFAS in andere producten? Of misschien woon je wel dicht bij Dupont..

Zembla is hier terug te kijken, voor de geïnteresseerden: https://www.npostart.nl/zembla/15-06-2023/BV_101409300

prompter

Re: Het risico van PFAS/Teflon/GenX/PFOA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 09:14

De teflonkoorts was bij DuPont een bekend verschijnsel, medewerkers die op het werk ziek werden. Ik ken het gevaar nu een aantal jaar, maar je ontkomt bijna niet aan het spul, het zit in zo verschrikkelijk veel producten. Ik beschouw dit als het nieuwe asbest. Fantastisch spul door al zijn eigenschappen, maar gruwelijk spul in de nawerking op de lange termijn. De pannen met teflon zijn hier een poos geleden al vervangen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 09:17

Ik heb ervan gehoord en probeer er op te letten maar ik vergeet het steeds. Gezien er uit dit soort topics altijd goede tips volgen, lees ik mee :j

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 09:53

Volgens mij streed Greenpeace 35 jaar geleden al tegen DuPont. In elk geval wantrouwde ik altijd producten waar het embleem van DuPont opzat. Slim om het bedrijf een andere naam te geven. Zou dat de aansprakelijkheid beïnvloeden? Die naamverandering was me ontgaan. Het is nu dus Chemours.

Het is iets wat mij zeker bezig houdt. Pannen met anti-aanbaklaag heb ik nooit van gehouden dus die had ik al niet.
Qua kleding wist ik het lange tijd niet maar sinds een jaar of 10 weet ik het en let ik er dus op.
Ter vervanging van bakpapier gebruik misschien wel al 15 jaar een silicone matjes en sinds enige jaren ook bakpapier dat vrij is van chemie en op de composthoop mag.
En sinds een paar jaar - vooral na een item op radio 1 - let ik goed op de herkomst van zeekraal, lamsoor en schaaldieren. Als het van de Oosterschelde komt hoef ik het niet.

Zo jammer dat die complotwappies zich richt(t)en tegen de overheid(sinstanties), filantropen, wetenschappers, etc in plaats van de echte boeven van deze wereld die de aarde en alles wat er leeft vergiftigen en vernielen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-23 10:27

Slim om ook op de herkomst van voedsel uit het water te letten inderdaad.
Ze zeggen wel dat de waarden in de Oosterschelde vrij laag liggen, maar je hebt er wel te maken met getijden, en als die PFAS zelfs tot in Noord-Europa stroomt vanuit de Westerschelde dan komt die gegarandeerd ook in de Oosterschelde terecht.

Ik ben ook wel benieuwd wat het risico is van zwemmen in de Westerschelde/Oosterschelde/Noordzee. Ze testen het water, maar testen ze ook de zandgrond waarin de stof zich ophoopt en waar je de hele tijd met je blote voeten in staat bijvoorbeeld?

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 10:52

8nnemiek schreef:
Slim om ook op de herkomst van voedsel uit het water te letten inderdaad.
Ze zeggen wel dat de waarden in de Oosterschelde vrij laag liggen, maar je hebt er wel te maken met getijden, en als die PFAS zelfs tot in Noord-Europa stroomt vanuit de Westerschelde dan komt die gegarandeerd ook in de Oosterschelde terecht.

Ik ben ook wel benieuwd wat het risico is van zwemmen in de Westerschelde/Oosterschelde/Noordzee. Ze testen het water, maar testen ze ook de zandgrond waarin de stof zich ophoopt en waar je de hele tijd met je blote voeten in staat bijvoorbeeld?

Westerschelde uiteraard ook.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-23 11:04

Oh en Haringvliet natuurlijk, dat staat ook in open verbinding met de zee dus daar zal ook een hoop heen stromen.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 17:28

Dat is idd al veel langer bekend. Als je er 20 jaar terug iets van zei werd je in een hoek van zotjes weggezet.
Helaas is dat met veel meer zaken het geval. Je hebt tegenwoordig goede pannen waar het niet in zit. Zijn online eenvoudig te vinden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 17:52

Niet alleen 20 jaar geleden, nu nog steeds... ik zei pas geleden ergens op Bokt dat we hier een paar jaar geleden voor het drink- en kookwater een waterfilter gemonteerd hebben vanwege dit soort chemische rommel hier in de buurt, waar de waterzuiveringsbedrijven al jaren voor waarschuwen dat ze dit er niet goed uit krijgen. Werd ik toch ook wel een beetje in de overdreven-gekkie-hoek weggezet :P

Hier ook al jaren geen anti-aanbakpannen meer. De geheel stalen pannen ben ik nog niet echt vrienden mee. Ik vind de keramische pannen an sich wel fijn, maar die beschadigen toch ook best snel en dan zit je weer op het aluminum....en ik vraag me ook af in hoeverre die pannen dan wel goed zijn zeg maar. Ze voelen toch ook een beetje verdacht :=

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 18:51

Vanuit mijn perspectief, met een toxicologische achtergrond, houd ik me er niet meer mee bezig :o je wil niet weten wat voor rotzooi je overal elke dag tegenkomt. In de lucht, in je kleding, cosmetica, je eten en de verpakkingen, schoonmaakmiddelen, etc etc. Er is zoveel troep overal en er is veel te weinig zicht op wat al die combinatieblootstellingen doen. Ja, elke blootstelling die je vermijd door bijv. teflon pannen de deur uit te doen is er een minder maar het is in mijn optiek maar zon kleine druppel op een gloeiende plaat dat ik er voor mezelf niet zoveel rekening meer mee houd.
Als het teflon is beschadigd gooi ik het wel weg. Helaas een tijdje terug boven een veel te hete pan gehangen waarvan het teflon aan het loskomen was (iets met een vriend die de pan leeg op t vuur had gezet en vervolgens was weggelopen…) en ik merkte het zelf ook iets te laat op… daar heb ik een avond flink keelpijn van gehad :n

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 18:56

Ik heb wel eens wat gehoord dat teflon niet zo best is. Wij hadden vogels in huis maar nooit iets mee gehad. Weet eigenlijk niet eens of onze pannen teflon hebben. Als t zo gevaarlijk is, waarom mag teflon dan nog?
Ik heb heel erg het gevoel alsof we geen idee hebben wat we in ons lichaam krijgen. Microplastics in het eten en drinken, teflon, medicatie in vlees, gif op groente en fruit, sh*t in de lucht, toxic waist in het water etc. Volgens mij moet je t niet meer bij willen houden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 21:24

Ik ben me ervan bewust dat de wereld om ons heen vergiftigd is en dat je het gif dag in dag uit inademt, drinkt en eet.. maar ik doe wat ik kan en ik heb inderdaad geen pannen met teflon en ik heb inderdaad ook gedacht aan mijn tosti apparaat en broodbakmachine en ovenschalen. Alleen tja... ik ben de halve week bij mijn vriend en die heeft natuurlijk zn eigen pannen, ovenschalen en tosti apparaat...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 21:29

Heb je ook van die gril dingen zonder anti aanbak pfas teflon laag eigenlijk? :o?

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 22:14

Ja welke pannen heb je zonder deze materialen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 23:31

madeliefw schreef:
Ja welke pannen heb je zonder deze materialen?
RVS, keramisch (denk ik), gietijzer...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 02:42

Ik heb de uitzending vandaag gezien en verwachtte al dat er een topic over zou worden geopend. Ik vond het ronduit schokkend. En dat dit nog steeds doorgaat! Gewetenloos boevenpak, alles voor de winst.

Ik heb zelf de teflonpannen al een aantal jaar bewust niet meer, nu keramische pannen. Wel nog een traditioneel tosti-ijzer, wat is daarvoor de beste vervanging? En onlangs een nieuwe regenjas gekocht, maar die draag ik zo min mogelijk.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 05:42

https://nos.nl/artikel/2310885-hoe-komt ... est-europa

Toen de pfas regels van het afvoeren van de grond kwamen, was er ook overal protest in Nederland. Arme wij, de bouw ligt stil, omdat we zwaar verontreinigde grond niet mogen vervoeren. De regels tegen de vervuilde grond waren en zijn veel bouwers een doorn in het oog......iedereen die waarschuwde was een zeurpiet.

Ongelooflijke rotzooi..........en lozing gaat nog steeds door. En komt overal voor. Zoals in vlees van dieren die grazen in uiterwaarden. Naast dioxines ook pfas......... |( |(

https://vleesmagazine.nl/nieuws/nvwa-st ... terwaarden

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 06:51

Inderdaad Janouk, dit is iets wat al vele jaren aan de gang is en als je het durft benoemen dan zeur je.
De uitzendingen van Zembla hierover is niet de eerste, en zal vast ook niet de laatste zijn.
Voor de mensen die de ogen er niet voor sluiten tenminste.
En het omvat inderdaad niet alleen de welbekende pannen, maar kleding, regenkleding vooral, noem het maar op. Als je daar echt eens induikt kon je nogal verschieten.

Voeding uit de regio Westerschelde...tja...
In BE is men bijvoorbeeld onderzoek gestart, aan Nederlandse kant vond men dat eerst niet nodig :(

Bedrijven als Chemour, Chemelot (o.a. microplastics), noem ze maar op, die wetende dat wat ze lozen vervuilend is, gewoon vergunningen hiervoor krijgen.

Durf je daar ooit iets op SM van te zeggen word er meteen geschermd met ja maar...werkgelegenheid.
Doorgaans door mensen met waarschijnlijk het IQ van een tomaat.
En bij diegenen die het wel beseffen is geld een belangrijke factor om zoveel mogelijk onder het tapijt te houden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 08:22

ik zoek op internet voor regenjassen zonder troep.. dat is ook nog niet zo eenvoudig..

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 08:32

Dit is niet nieuw, in 2017 is er een soortgelijke uitzending geweest.
www.bnnvara.nl/Zembla/artikelen/geheime ... -industrie
En ook is dit niet het enige doofpot verhaal.

Hier proberen we wel zo min mogelijk rommel binnen te krijgen, maar accepteren we ook dat het onmogelijk is het helemaal te vermijden. Vrees dat het nog wel even gaat duren voordat de mensheid het allemaal gaat leren als dat al gaat gebeuren. Er moet echt een heleboel veranderen in de maatschappij zoals we die nu kennen.
We zouden eens moeten stoppen met het afkopen van de vervuiling en in plaats daarvan moeten stoppen met vervuilen op zich.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 09:25

Het grootste probleem is nog dat je niet weet welke schade dit op lange termijn aanbrengt. Deze stoffen zijn - net als asbest - niet afbreekbaar, dus ze blijven oneindig in het milieu.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 10:08

Ik heb dit zojuist met mijn vriend bekeken en we zijn best wel geschrokken. Wij hebben wel pannen met anti aanbak dit we dus de deur uit gaan flikkeren.

Zijn er bokkers met tips voor een fijne pannenset? We willen voor duurzaamheid en milieu best wat neerleggen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-23 10:18

pmarena, ik heb ook wel eens gekeken naar waterfilters, maar ik twijfel er aan of het iets doet. Als ik zie dat het filter dat we voor onze zeilboot nodig hebben het water met 6 bar druk door een membraan moet persen en er nog steeds wat mineralen en zout doorheen komen kan ik me niet voorstellen dat een normaal filter iets van chemicaliën eruit kan halen. Ook omdat ons drinkwater schijnbaar al het beste ter wereld is, en zelfs de drinkwaterbedrijven krijgen het niet eruit.

Hier ook vooral keramische pannen, waar ik tot nu toe wel blij mee ben en bij mij beschadigen ze tot nu toe niet.

Memories, ik kan me goed voorstellen dat je met zo’n achtergrond zo veel gevaren ziet dat je het haast normaal gaat vinden. Maar zoals je zegt inderdaad, elk gevaar dat je kan mijden is mooi meegenomen, ook al kun je nooit álles aanpakken.

Dorine, tosti apparaat is er ook zo eentje ja. Ik heb er al altijd een vel bakpapier tussen, maar het is ook nog eens lastig om er achter te komen welk bakpapier veilig is..

Cer, ik heb wel eens gekeken naar een grill met keramische platen.. maar die zijn nauwelijks of niet te vinden -O-

Dorientje, ik was ook echt geschokt na het zien van de aflevering, echt bizar hoe ze hiermee weg komen, en zó lang al!
De mensen die daar verantwoordelijk voor zijn horen gewoon in de gevangenis thuis.. Bewust mensen op grote schaal vergiftigen, hoe komen ze daar mee weg?!

janouk, bizar inderdaad.. Dat er niet direct een verbod komt op verder lozen, dat snap ik echt niet.

De uitzending van 2017 heb ik destijds ook gezien ja. En dan denk je, nu zal er wel eens iemand wakker worden en gaat er vast wel iets gebeuren, maar er komen alleen maar meer geheime documenten en gevaren aan het licht :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 10:28

8nnemiek schreef:
Memories, ik kan me goed voorstellen dat je met zo’n achtergrond zo veel gevaren ziet dat je het haast normaal gaat vinden. Maar zoals je zegt inderdaad, elk gevaar dat je kan mijden is mooi meegenomen, ook al kun je nooit álles aanpakken.
En je moet ook niet vergeten dat het binnenkrijgen van giftige stoffen niks nieuws is hè. :P Romeinen hadden te kampen met o.a. loodvergiftiging, en ik kan me zomaar voorstellen dat de longen van veel mensen in het pre-elektriciteit tijdperk niet echt vooruit gingen op al het vuur dat gestookt moest worden voor warmte en licht, om nog maar te zwijgen over de "gezichtsverzorging" in de Victoriaanse tijd.

Ik denk dat het kunstmatig fabriceren (en gebruiken) van producten altijd een zekere mate van "vergiftiging" veroorzaakt doordat ze lichaamsvreemde, onnatuurlijke stoffen bevatten. Daarom is het inderdaad een kwestie van de afweging maken wat je aanvaardbaar en acceptabel vindt, wat het grootste gevaar oplevert, en wat niet.

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 10:44

In dit kader is de film Dark Water ook heel heftig en confronterend om te zien.