Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tieneke schreef:Enerzijds door gebrek aan ander nieuws, waardoor dingen in de media komen die anders meer op de achtergrond zouden blijven. Anderzijds zijn er meer zelfdodingen in lente en zomer. Dit jaar vind ik dat wel echt opvallend.
Citaat:In 2022 maakten 1916 mensen een einde aan hun leven. Dat waren er 54 meer dan in het voorgaande jaar. Toch is het wel zo dat het aantal zelfdodingen sinds 2018 stabiel is gebleven. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag op basis van nieuwe cijfers.
Suzanne F. schreef:Dat is van alle tijden hoor. Elke dag vallen er mensen dood neer. Jong en oud.
Ik voel een ChatGPT’tje aankomen.
Hoeveel mensen gaan er elke dag dood?
Maak een analyse van doodsoorzaak en leeftijdsgroep.
Schrijf een conclusie van de analyse.
Urbanus schreef:Suzanne F. schreef:Dat is van alle tijden hoor. Elke dag vallen er mensen dood neer. Jong en oud.
Ik voel een ChatGPT’tje aankomen.
Hoeveel mensen gaan er elke dag dood?
Maak een analyse van doodsoorzaak en leeftijdsgroep.
Schrijf een conclusie van de analyse.
Ja! Doe dit, lijkt me interessant.
Citaat:Het spijt me, maar ik heb geen realtime gegevens of toegang tot bijgewerkte databases om het exacte aantal mensen te geven dat dagelijks sterft, of om een gedetailleerde analyse te maken van doodsoorzaken en leeftijdsgroepen. Tot mijn laatste update in september 2021 was het wereldwijde sterftecijfer ongeveer 7,7 per 1000 mensen per jaar, wat neerkomt op ongeveer 200.000 sterfgevallen per dag.
In algemene zin kunnen we echter enkele trends en patronen bespreken op basis van historische gegevens. De volgende informatie is gebaseerd op gegevens van voor 2021.
Doodsoorzaken: Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) zijn de top 10 doodsoorzaken wereldwijd hartziekten, beroertes, chronische obstructieve longziekte (COPD), lagere luchtweginfecties, Alzheimer en andere dementie, longkanker, diabetes mellitus, nierziekte, verkeersongevallen en maagkanker.
Leeftijdsgroepen: De doodsoorzaken variëren sterk per leeftijdsgroep. Bijvoorbeeld, kinderen onder de 5 jaar sterven vaak aan aandoeningen als lagere luchtweginfecties, terwijl volwassenen van middelbare leeftijd en ouderen meer kans hebben om te overlijden aan chronische ziekten zoals hartziekten en kanker.
Conclusie: Het aantal mensen dat dagelijks sterft, varieert afhankelijk van een aantal factoren, waaronder leeftijd, gezondheid en waar ze wonen. Over het algemeen blijven hartziekten en beroertes de belangrijkste doodsoorzaken wereldwijd. Tegelijkertijd zien we ook een stijgende trend in sterfgevallen door chronische aandoeningen zoals diabetes en Alzheimer. Het is belangrijk om preventieve gezondheidsmaatregelen te nemen en toegang te hebben tot kwaliteitsvolle gezondheidszorg om deze en andere ziekten te bestrijden.
Citaat:Eens was er een wereld, een wereld zoals de onze, waarin elke dag ongeveer 200.000 zielen hun aardse verblijfplaats verlieten. De sluwe Hartziekte, de grootste moordenaar van allen, regeerde met een ijzeren vuist, meedogenloos en onverzettelijk, terwijl zijn sinistere bondgenoot, Beroerte, dicht achter hem volgde. Samen waren ze verantwoordelijk voor meer sterfgevallen dan welke andere ziekte dan ook.
In de schaduwen loerden andere gevaren. De verraderlijke COPD, de stiekeme lagere luchtweginfecties, en de vergeten ziekten zoals Alzheimer, longkanker en diabetes, die langzaam maar zeker hun tol eisten. Ondertussen zaaide Verkeersongeval, de onvoorspelbare, chaos en verwoesting in zijn kielzog.
Maar de strijd was niet gelijk verdeeld. De jongste inwoners van deze wereld, kinderen onder de 5 jaar, waren het meest vatbaar voor de sluwe lagere luchtweginfecties. Aan de andere kant, de ouderen en de volwassenen van middelbare leeftijd stonden oog in oog met de meer sinistere chronische ziekten, zoals Hartziekte en Kanker.
In deze wereld was de boodschap duidelijk: preventie en toegang tot kwaliteitsvolle gezondheidszorg waren de enige verdediging tegen deze meedogenloze moordenaars. De strijd is zwaar, maar de hoop blijft bestaan dat op een dag, de tol van deze ziekten aanzienlijk kan worden verminderd.