Mensen vallen tegenwoordig overal maar dood neer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mensen vallen tegenwoordig overal maar dood neer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:19

De laatste tijd valt het mij op dat er regelmatig weer een nieuw nieuwsbericht verschijnt:

Overleden persoon uit water gehaald.
Overleden persoon gevonden in de berm.
Hardloper (35 jr) overleden tijdens run.
Drenkeling gevonden.
Jongeman overleden. (oorzaak onbekend)

Allemaal relatief jonge mensen.

Hoe kijken jullie hier naar?

Veel depressiviteit?
Vervuilde aarde?
Coronaprik?
Toeval?
Tijd v.h jaar?

Charaz

Re: Mensen vallen tegenwoordig overal maar dood neer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:21

Ik stem voor de corona prik! *ik voel een reltopic aankomen*

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:22

Dat is van alle tijden hoor. Elke dag vallen er mensen dood neer. Jong en oud.

Ik voel een ChatGPT’tje aankomen.

Hoeveel mensen gaan er elke dag dood?
Maak een analyse van doodsoorzaak en leeftijdsgroep.
Schrijf een conclusie van de analyse.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 15-05-23 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:22

Meer mensen op de wereld + meer berichtgeving in de media. Dan lijkt het al snel alsof er veel meer mensen doodgaan, maar volgens mij valt dat in verhouding best mee.

Verdrinking komt denk ik wel vaker voor omdat er veel minder kinderen/mensen weten hoe ze goed moeten zwemmen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:23

Ik vermoed dat dat voornamelijk is omdat elke scheet en kneuzige actie vastgelegd en opgeschreven wordt. Mensen vallen al dood sinds de mensheid bestaat, maar dat soort dingen ging eerder niet verder dan het eigen dorp.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:24

Ik stem voor Baader-Meinhof fenomeen :)

fotolijstje

Ik vind de titel echt al misleidend,
Mensen vallen overal "maar" dood neer, zet vervolgens een bekende doodsoorzaak in het topic :')
Leven heeft geen garantie, je kan echt aan alles overlijden.

Tieneke

Enerzijds door gebrek aan ander nieuws, waardoor dingen in de media komen die anders meer op de achtergrond zouden blijven. Anderzijds zijn er meer zelfdodingen in lente en zomer. Dit jaar vind ik dat wel echt opvallend.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:25

Suzanne F. schreef:

Ja! Doe dit, lijkt me interessant.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:25

julius_juut schreef:
Ik vermoed dat dat voornamelijk is omdat elke scheet en kneuzige actie vastgelegd en opgeschreven wordt. Mensen vallen al dood sinds de mensheid bestaat, maar dat soort dingen ging eerder niet verder dan het eigen dorp.

Dit dus, weinig spannends aan -O-

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:27

Tieneke schreef:
Enerzijds door gebrek aan ander nieuws, waardoor dingen in de media komen die anders meer op de achtergrond zouden blijven. Anderzijds zijn er meer zelfdodingen in lente en zomer. Dit jaar vind ik dat wel echt opvallend.

Als ik zoek op Google schijnen die cijfers al sinds 2018 weinig te verschillen

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:31

Citaat:
In 2022 maakten 1916 mensen een einde aan hun leven. Dat waren er 54 meer dan in het voorgaande jaar. Toch is het wel zo dat het aantal zelfdodingen sinds 2018 stabiel is gebleven. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag op basis van nieuwe cijfers.

https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... aan-leven/

Bericht van een paar dagen geleden. Suïcide maakt het verschil niet.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:32

Ik vind het opvallend, maar dat wilt niet zeggen dat het meer voorkomt. Maar dat het meer gebeurt in lente en zomer is wel een feit. Ik denk wel dat het meer in de media komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:33

Oke, ik blijf het vreemd vinden.
Dan hoor je dat een jongeman ging wandelen en de volgende dag haalden ze hem uit het kanaal midden in de stad! Ik vraag mij dan echt af wat er gebeurd is. (Dit ging niet om een vermoeden v alcohol)

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:39

Hoofd gestoten en bewusteloos, vast komen te zitten in de planten, niet kunnen zwemmen, etc.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:39

Kan van alles zijn, uitgegleden, hersenbloeding, toeval, aanval.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:42

Het blijft bij dit soort opsommingen altijd opvallend dat de coronavaccinatie wel genoemd wordt als mogelijke oorzaak, maar corona zelf niet, ondanks dat dat laatste enorm veel meer kans op restschade geeft.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:46

Het vliegende spagetti monster.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:52

Suzanne F. schreef:

Echt IEDEREEN die ik spreek de laatste tijd heeft het over chatGPT en overal lees ik erover.

Komt dat ook door de coronavaccinatie?

Maar helaas is doodgaan van alle tijden. Zomaar doodgaan ook, dat kan je gewoon gebeuren, ook als je jong bent, maar de kans neemt toe naarmate je ouder wordt.
Zelf lijkt me ‘zomaar ineens’ doodgaan fijner dan een lang slepend ziektebed, hoewel ik nog wel even wil wachten.

Er gaan nu niet meer jonge mensen dood dan voorheen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:53

Gebeurd altijd al en gebeurd niet meer dan anders. Tegenwoordig wordt elke scheet op sociale media gezet en gedeeld. Dingen die je vroeger alleen in het plaatselijke krantje las is nu groot nieuws. Daarnaast speelt algoritme en coockies een grote rol.
Vooral de complot wappies trappen hier met open ogen in en geloven alles wat internet ze voorschotelt.
Een paar x op een bepaald bericht klikken, bijvoorbeeld over "plots dood" en algoritme onthoud dit en zal je vaker dit soort berichten voorschotelen. Zoveel dat je het als waarheid gaat zien. Zoveel dat het LIJKT dat dingen vaker voorkomen.
Het werkt hetzelfde als met advertenties. Paar x op iets zoeken, bijv een bepaald merk auto en je krijgt regelmatig advertenties te zien van dit merk.

Er vallen jaarlijks alleen in Nederland duizenden doden. Jong en oud, verwacht en onverwacht (ziekte, zelfmoord, moord, ongeluk)
Dagelijks ruim 200 mensen, jong en oud die een hartaanval of hartstilstand krijgen. Dagelijks ruim 200 mensen, Jong en oud die een hersenbloeding of infarct krijgen.

Is van alle tijden en gebeurd niet vaker dan anders. De niet zo snuggere wappies met 0 internet ervaring grijpen dit bijvoorbeeld ineens aan als complicatie van de corona prik.
Net als een hartstilstand bij sporters. Gebeurd niet vaker als anders. Sporters hebben vaak een sporthart. Met een spirthart ben je vatbaarder voor hartklachten. Ontstekingen aan hartzakje kwamen buiten corona al zeer regelmatig voor. Kan iedereen krijgen van een simpele verkoudheid of griep. Wappies lezen dit veel op 8nternet en hebben ervan gemaakt dat dit door de coronaprik komt. Ze realiseren zich niet dat het doormaken van corona zelf OOK een aanleiding kan zijn voor myocartis. En heel veel mensen hebben een corona infectie doorgemaakt. Soms zonder het door te hebben of ernstig ziek geweest te zijn maar je kan het alsnog krijgen. Helemaal mensen met een sporthart.

een heel eng idee dat mensen zo beïnvloedbaar zijn en dat nieuwsberichten icm algoritme mensen zo in hun greep heeft. Dat ze niet meer zien wat waarheid is en wat niet, dingen in gaan vullen, elkaar op lopen te naaien. Alleen hun eigen gedachtengang nog geloven. Deze mensen zijn vergelijkbaar met mensen met schizofrenie.
Laatst bijgewerkt door Tieme op 15-05-23 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:57

Zeker! Mooi uitgelegd Tieme.

Dat is ook de reden v.h topic. Dat ik benieuwt ben, hoe mensen hier naar kijken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:59

Evamarie schreef:

Dat is ook de reden v.h topic. Dat ik benieuwt ben, hoe mensen hier naar kijken.

*benieuwd

Hoe kijk jij hier dan zelf naar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 21:03

Urbanus schreef:
Suzanne F. schreef:

Ja! Doe dit, lijkt me interessant.

Citaat:
Het spijt me, maar ik heb geen realtime gegevens of toegang tot bijgewerkte databases om het exacte aantal mensen te geven dat dagelijks sterft, of om een gedetailleerde analyse te maken van doodsoorzaken en leeftijdsgroepen. Tot mijn laatste update in september 2021 was het wereldwijde sterftecijfer ongeveer 7,7 per 1000 mensen per jaar, wat neerkomt op ongeveer 200.000 sterfgevallen per dag.

In algemene zin kunnen we echter enkele trends en patronen bespreken op basis van historische gegevens. De volgende informatie is gebaseerd op gegevens van voor 2021.

Doodsoorzaken: Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) zijn de top 10 doodsoorzaken wereldwijd hartziekten, beroertes, chronische obstructieve longziekte (COPD), lagere luchtweginfecties, Alzheimer en andere dementie, longkanker, diabetes mellitus, nierziekte, verkeersongevallen en maagkanker.
Leeftijdsgroepen: De doodsoorzaken variëren sterk per leeftijdsgroep. Bijvoorbeeld, kinderen onder de 5 jaar sterven vaak aan aandoeningen als lagere luchtweginfecties, terwijl volwassenen van middelbare leeftijd en ouderen meer kans hebben om te overlijden aan chronische ziekten zoals hartziekten en kanker.
Conclusie: Het aantal mensen dat dagelijks sterft, varieert afhankelijk van een aantal factoren, waaronder leeftijd, gezondheid en waar ze wonen. Over het algemeen blijven hartziekten en beroertes de belangrijkste doodsoorzaken wereldwijd. Tegelijkertijd zien we ook een stijgende trend in sterfgevallen door chronische aandoeningen zoals diabetes en Alzheimer. Het is belangrijk om preventieve gezondheidsmaatregelen te nemen en toegang te hebben tot kwaliteitsvolle gezondheidszorg om deze en andere ziekten te bestrijden.

Erg saai helaas.

Ik heb nog gevraagd of 'ie een meer polariserende versie wilde maken zodat we lekker konden rellen hier. Maar weigerde 'ie -O- .
Hij heeft wel een ander mooi verhaal ervan gemaakt.

Citaat:
Eens was er een wereld, een wereld zoals de onze, waarin elke dag ongeveer 200.000 zielen hun aardse verblijfplaats verlieten. De sluwe Hartziekte, de grootste moordenaar van allen, regeerde met een ijzeren vuist, meedogenloos en onverzettelijk, terwijl zijn sinistere bondgenoot, Beroerte, dicht achter hem volgde. Samen waren ze verantwoordelijk voor meer sterfgevallen dan welke andere ziekte dan ook.

In de schaduwen loerden andere gevaren. De verraderlijke COPD, de stiekeme lagere luchtweginfecties, en de vergeten ziekten zoals Alzheimer, longkanker en diabetes, die langzaam maar zeker hun tol eisten. Ondertussen zaaide Verkeersongeval, de onvoorspelbare, chaos en verwoesting in zijn kielzog.

Maar de strijd was niet gelijk verdeeld. De jongste inwoners van deze wereld, kinderen onder de 5 jaar, waren het meest vatbaar voor de sluwe lagere luchtweginfecties. Aan de andere kant, de ouderen en de volwassenen van middelbare leeftijd stonden oog in oog met de meer sinistere chronische ziekten, zoals Hartziekte en Kanker.

In deze wereld was de boodschap duidelijk: preventie en toegang tot kwaliteitsvolle gezondheidszorg waren de enige verdediging tegen deze meedogenloze moordenaars. De strijd is zwaar, maar de hoop blijft bestaan dat op een dag, de tol van deze ziekten aanzienlijk kan worden verminderd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-05-23 21:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 21:05

Urbanus schreef:
Evamarie schreef:

*benieuwd

Hoe kijk jij hier dan zelf naar?

Ik sta er met een groot vraagteken in en kan er dus geen helder antwoord op geven.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 21:09

Dertig jaar geleden viel mijn tot dan toe kerngezonde schoolvriendinnetje ineens dood neer - hartstilstand. Er waren toen alleen nog geen sociale media om er uitgebreid over te berichten. Het is echt van alle tijden.