Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cer schreef:is dat ook beetje zoals 'je kunt jezelf genezen door het jezelf te vertellen' en als je liters zoutwater drinkt gaat er heus niks mis.. ?
Ik smeer (want erg bleek en brandrood is niet perse mn kleur), probeer wel de merken met de minste toevoegingen (microplastics, parabenen oid) te zoeken waardoor een zonnebrandcreme uitzoeken meestal voorafgegaan wordt door 3 avonden googlen, maar dan weet je ook wat(meestal hetzelfde als het jaar ervoor
PC)
Citaat:Aanbreng van zonnebrandcrème blokkeert saboteert de informatiestroom tussen jou en de zon
Je blockt met name UV-B van je huid. Hierdoor maak je nauwelijks vitamine D en melatonine aan, welke je juist sterk beschermen tegen kanker. Ook bouw je zonder UVB nooit weerbaarheid op tegen de zon.
verootjoo schreef:Mkango schreef:Ik vind dit natuurlijke selectie en blijf gewoon lekker smeren met factor 50.
Wel jammer dat we met z’n allen betalen voor dat soort natuurlijke selectiehuidkanker is best duur.
Hier dus wel smeren.
Wel met goed spul, ben nogal kritisch op zonnecrème.
verootjoo schreef:Same.Mkango schreef:Ik vind dit natuurlijke selectie en blijf gewoon lekker smeren met factor 50.
Wel jammer dat we met z’n allen betalen voor dat soort natuurlijke selectiehuidkanker is best duur.
Hier dus wel smeren.
Wel met goed spul, ben nogal kritisch op zonnecrème.
Urbanus schreef:Ik dacht dus dat ik op een satirisch account zat. Maar ik citeer:Citaat:Aanbreng van zonnebrandcrème blokkeert saboteert de informatiestroom tussen jou en de zon
Je blockt met name UV-B van je huid. Hierdoor maak je nauwelijks vitamine D en melatonine aan, welke je juist sterk beschermen tegen kanker. Ook bouw je zonder UVB nooit weerbaarheid op tegen de zon.
Mkango schreef:Same.Mijn eerste criterium is "reef safe" (en imo zou iedereen die in zee zwemt dat moeten smeren, ook als je alleen in Nederland zwemt), en dat zijn over het algemeen sowieso al de kwalitatief betere merken.
secricible schreef:het klopt dat zonnebrandcreme de aanmaak van vitamine D tegenhoudt. Maar niet zodanig dat je het niet meer aanmaakt als je smeert, alleen minder.
Melatonine wordt gemaakt van de serotonine die je overdag aanmaakt door zonlicht, dat staat los van zonnebrandcreme.
Ibbel schreef:secricible schreef:het klopt dat zonnebrandcreme de aanmaak van vitamine D tegenhoudt. Maar niet zodanig dat je het niet meer aanmaakt als je smeert, alleen minder.
Melatonine wordt gemaakt van de serotonine die je overdag aanmaakt door zonlicht, dat staat los van zonnebrandcreme.
KWF adviseert om 15 tot 30 minuten onbeschermd in de zon te komen voor voldoende Vit D aanmaak:
https://www.kwf.nl/kanker-voorkomen/vei ... vitamine-d
mystery1980 schreef:ja zonnebrand creme is slecht voor je en nee dat betekent niet dat je zonder smeren lekker in de zon kan gaan bakken.
De waarheid ligt ergens in het midden, ik smeer zeker niet als het niet nodig is. Ik kom regelmatig in de zon zonder creme maar zorg wel dat ik niet verbrand. Gebruik regelmatig kokosolie als alternatief, maar dat is wel vergelijkbaar met een hele lage factor dus de zon moet niet te fel zijn of ik moet niet te lang buiten blijven. Moet ik onverhoopt lang in de felle zon buiten zijn, smeer ik wel zonnebrandcreme, in dat geval is het minder slecht om te smeren dan om mn huid compleet te laten verbranden.