geen energie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

geen energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 10:45

Ik wil niet zeggen dat ik chonisch moe ben. Maar mijn energie is snel op..

Wie weet iets wat goed kan helpen? Ik probeer goed te eten op een dag. Mijn bloedwaardes zijn oke. Schildklier ook op getest.

Maar mijn energie blijft snel op.. dat ik vervolgens niks mee doe en op bang ploft en mijn hoofd gaat malen wat ik nog wil doen doen enz. Maar gewoon de energie niet meer hebt. Als ik een drukke dag heb wat veel energie vraag krijg ik savonds last van mijn oog. ( heb oog operatie gehad en dit is zwakke plek)

begin dit jaar wel 3x flinke griep gehad. MAar loop nu zeker al jaar met weinig energie. Alles kost mij veel energie terwijl ik vroeg gewoon door kon gaan. Nu zit ik al erg in mijn hoofd van dit en dit wil ik nog doen. Bijv dan heb ik alle tijd om beide paarden te trainen maar gewoon de energie niet voor beide.. HEt is ook zo per dag verschillend dat ik ook niet kan zeggen ik doe ene dag paard 1 en andere dag paard 2. Want als ik smorgens gewerkt heb of les gegeven hebt dan kan het zo zijn dat ik dan voor beide geen energie meer heb dan alleen maar even poetsen en eten geven.

Ik baal hiervan moet ik gewoon mezelf een schop geven? ik loop al in theraphie voor depressie enz. Dit helpt zeker kwa gedachtes maar niet kwa energie.

Ja als zon schijnt en warmer is heb ik ind ook meer energie. en er zijn ind suplementen voor meer energie maar werken die dan ook echt?

ik drink verder geen energie dranken al merk ik als ik keer blikje redbull neem zonder suiker dat ik me dan beter voelt, Maar dat is niet zo gezond. Kwa koffie drink ik ook niet veel omdat ik juist als ik meer drink juist moe van wordt. En savonds dan weer niet in slaap kan komen

medisch lijkt het dat niks aan de hand is kwa bloedwaarden enz. zit het dan gewoon in mijn hoofd? ik zit in vizeueel cirkel.

Ik weet ook als ik wel een week door zet dat ik week erna weer 2x zo erg in kak..

AdemoJoey

Re: geen energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 10:52

Ten eerste; wat vervelend voor je. Het kan erg frustrerend zijn en je kunt er ook moedeloos van worden. Ik herken wel wat in je verhaal en kwam net dit tegen; https://www.psychologiemagazine.nl/acad ... r-energie/ Qua kwaliteit kan ik niet goed inschatten of dit daadwerkelijk behulpzaam is, maar ik overweeg het voor mijzelf en wie weet heb jij er ook wat aan

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 10:58

Is je vitamine d wel eens nagekeken? Ook al kom je in de zon, sommige mensen maken gewoon niet of nauwelijks vit d aan. Ik heb ook een tekort en moet mijn leven lang blijven slikken. Doe ik dat niet dan ben ik heel erg moe

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:00

Herkenbaar, wilde er ook bijna een topic over openen. Vermoed zelf dat het grotendeels aan het weer ligt. Weinig zon.. Ben dus laatst weer onder de zonnebank geweest en dat deed me wel goed. Ff een oppepper.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 11:06

fjordjes schreef:
Is je vitamine d wel eens nagekeken? Ook al kom je in de zon, sommige mensen maken gewoon niet of nauwelijks vit d aan. Ik heb ook een tekort en moet mijn leven lang blijven slikken. Doe ik dat niet dan ben ik heel erg moe

ja ook deze een tijd lang geslikt. Maar niet het gewenst effect. Maar misschien moet ik het gewoon weer gaan nemen. ook uit bloed blijk ik geen vitamine D te kort te hebben. mijn waardes zijn gewoon goed.

Weet wel dat dit allemaal na corona is gekomen.

ik doe niks in het huis, als ik wel wat doe heb ik idee dat ik enige ben die wat doe in het huis.. En dat komt ook gewoon omdat het mij heel veel energie kost en ik dez eigenlijk niet heb, een schoonmaker is een optie maar dat vind ik eigenlijk zonde van het geld. want heb wel de tijd ervoor.

DAn wordt ik weer boos op mijn vriend omdat ik dan vind dat ik de enige ben die wat doet.. Niet geheel eerlijk want hij werkt veel meer dan ik. dus logisch dat ik meer in huis doet. Maar huis voelt niet als mijn huis.. Vorige huis deed ik wel 2x per week goed schoon maken. Oke toen had ik ook maar 1 paard want de ander stond in de opfok haha. En geen corona gehad.

Maar dan nog voelt dit huis niet als mijn huis.. Terwijl het zo fijn huis is.. aan het bos. Waarom het niet als mijn huis voelt geen idee.. probeer er nog achter te komen. het is gewoon een rijtjes huis net als mijn vorige huis. Maar overal ligt erook wel zooi.. Maar niet de energie om op te ruimen.. Dit huis is wel iets donker dan mijn vorige huis. Dit komt door ligging van het huis. Minder daglicht. Mischien dat daardoor komt?

Ik heb zo daglicht lamp geprobeerd maar daar kan mijn geopereerde oog weer niet tegen dus lig ik daarna alsnog plat in het donker omdat ik last krijg.

Ik wil ook niet in negatieve blijven hangen ik wil in positief oplossen. Maar geen inspiratie wat zou kunnen helpen. Hoe ik mijn huis mijn huis maakt.

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:54

Weleens (laten) kijken naar aardstralen en wateraders in en om je huis ? Woon en slaap je boven een waterader dan is het niet zo gek dat je geen energie hebt. Wat je kunt proberen is om eens op een andere plek in huis te slapen en kijken of dat beter gaat. Met andere plek bedoel ik niet op zolder bv boven je slaapkamer maar echt op een andere plek. Een waterader kun je ook een beetje voelen (voelt wat kouder) of zien waar kleine scheurtjes in de muren zitten.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 12:01

Pien63 schreef:
Weleens (laten) kijken naar aardstralen en wateraders in en om je huis ? Woon en slaap je boven een waterader dan is het niet zo gek dat je geen energie hebt. Wat je kunt proberen is om eens op een andere plek in huis te slapen en kijken of dat beter gaat. Met andere plek bedoel ik niet op zolder bv boven je slaapkamer maar echt op een andere plek. Een waterader kun je ook een beetje voelen (voelt wat kouder) of zien waar kleine scheurtjes in de muren zitten.

oke nog nooit van wateraders gehoord, ik ga er eens op googelen op aardstralen en wateraders.

MayoNeighs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:06

Hebben ze je bloed ook nagekeken op ijzerwaardes? Ik was ook constant moe, elke inspanning was te veel. Bleek mijn ijzer echt véél te laag te staan.

Heel veel succes/beterschap in ieder geval! Ik hoop dat je snel vindt wat er scheelt!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 12:20

PhaedraW schreef:
Hebben ze je bloed ook nagekeken op ijzerwaardes? Ik was ook constant moe, elke inspanning was te veel. Bleek mijn ijzer echt véél te laag te staan.

Heel veel succes/beterschap in ieder geval! Ik hoop dat je snel vindt wat er scheelt!

jep ook goed. Nu heb ik in verleden wel ijzer te kort gehad. En nu jij dit zegt was dat ook toen ik regelmatig ongesteld was. Nu heb ik 7 jaar een spiraal gehad en nu 1.5 jaar geen hormonen. En dus weer ongesteld dus miss ind ijzer te kort

als het zo aanblijft ga ik weer contact openmen met de huisarts

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:24

B12 ook getest?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 12:33

PowerOfZoef schreef:
B12 ook getest?

ja die was zelf hoog.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:34

het klinkt ook alsof je erg hoge eisen aan jezelf stelt :) . Meteen 3 paarden helemaal doen, het hele huis opruimen, alles schoonmaken. Misschien helpt het om een lijstje te maken als je in je hoofd ligt te malen over wat je allemaal nog ''moet'' doen? En dan echt de kleine dingetjes. Ik merk bij mezelf dat hoe meer ik moet doen, hoe verlammender het werkt.

Terwijl als ik elke keer dat ik naar de keuken loop 1 kopje/prulletje meeneem het beter werkt. En aan het einde van de week zijn alle prulletjes dus weg. Probeer het echt heel klein te maken voor jezelf. Je hoeft niet meteen én te stofzuigen én te dweilen én de wc's te doen én de keuken (hoe efficient het ook klinkt om het wel in een keer te doen). Je kan ook vandaag kamer A stofzuigen en morgen pas kamer B.

Daarnaast denk ik dat het goed is om idd te onderzoeken waar je vermoeidheid vandaan komt. Maar psychisch niet lekker in je vel zitten kan hier wel een grote rol in spelen.

Ik zou ook met je vriend bespreken dat het ''voelt'' alsof je de enige bent die iets doet in het huishouden. Wat zijn dingetjes waardoor dat zo voelt? Blijven er kopjes buiten de vaatwasser staan? Of zou het je helpen als hij zegt: ''schat doe jij even stofzuigen, dan ruim ik de vaatwasser in?'' Hoe kan hij je helpen zonder misschien méér werk te moeten doen? Taken in het huishouden hoeven niet 50/50 verdeeld te zijn. Maar jij voelt ergens de mentale last van de taken veel groter. Helpt het als hij helpt met meedenken over welke boodschappen er gehaald moeten worden, wat er die week gedaan moet worden (zodat je het taakje alleen nog maar hoeft uit te voeren). Vaak is het nadenken over het huishouden net zo'n grote taak als de taak zelf.

Verara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:41

Slik je ook antidepressiva?
Want dat kan ook de oorzaak zijn van weinig energie/moeite dingen te gaan doen.

Bij mij is de dosis een afweging tussen energieniveau en depressieve gevoelens.
Ik kies nu voor een soort middenweg. Meer klachten qua depressie, maar ook meer energie om überhaupt te leven.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 12:44

nee ik slik geen antidepressiva krijg binnenkort wel een gesprek erover.

Al hoop ik niet dat ik het nodig heb want mijn depressie heeft ook met mijn pms (hormonen) te maken.

airight: klopt zeker wat je zegt. Maar ik ben een type van of het is alles in 1x dat ik te veel doe, of ik doe gewoon echt helemaal niks. De middenweg vind ik lastig. Maar dank je wel voor de tips.

Ik maak het vooral in mijn hoofd ind groter dan wat het is.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:06

Ik ben tijdens en na m'n depressie ook nog een tijd behoorlijk moe geweest, het slurpt echt energie.

Ik ben er nu helemaal vanaf gelukkig. Sinds een paar maanden loop ik hard en daardoor krijg ik overall wel echt meer energie, ik voel me fitter. Misschien kun je met een vriend(in) ergens naartoe trainen, zodat je een doel hebt?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:08

plutolover schreef:
fjordjes schreef:

ja ook deze een tijd lang geslikt. Maar niet het gewenst effect. Maar misschien moet ik het gewoon weer gaan nemen. ook uit bloed blijk ik geen vitamine D te kort te hebben. mijn waardes zijn gewoon goed.

Weet wel dat dit allemaal na corona is gekomen.

ik doe niks in het huis, als ik wel wat doe heb ik idee dat ik enige ben die wat doe in het huis.. En dat komt ook gewoon omdat het mij heel veel energie kost en ik dez eigenlijk niet heb, een schoonmaker is een optie maar dat vind ik eigenlijk zonde van het geld. want heb wel de tijd ervoor.

DAn wordt ik weer boos op mijn vriend omdat ik dan vind dat ik de enige ben die wat doet.. Niet geheel eerlijk want hij werkt veel meer dan ik. dus logisch dat ik meer in huis doet. Maar huis voelt niet als mijn huis.. Vorige huis deed ik wel 2x per week goed schoon maken. Oke toen had ik ook maar 1 paard want de ander stond in de opfok haha. En geen corona gehad.

Maar dan nog voelt dit huis niet als mijn huis.. Terwijl het zo fijn huis is.. aan het bos. Waarom het niet als mijn huis voelt geen idee.. probeer er nog achter te komen. het is gewoon een rijtjes huis net als mijn vorige huis. Maar overal ligt erook wel zooi.. Maar niet de energie om op te ruimen.. Dit huis is wel iets donker dan mijn vorige huis. Dit komt door ligging van het huis. Minder daglicht. Mischien dat daardoor komt?

Ik heb zo daglicht lamp geprobeerd maar daar kan mijn geopereerde oog weer niet tegen dus lig ik daarna alsnog plat in het donker omdat ik last krijg.

Ik wil ook niet in negatieve blijven hangen ik wil in positief oplossen. Maar geen inspiratie wat zou kunnen helpen. Hoe ik mijn huis mijn huis maakt.

Maar als het jou (geestelijk) energie geeft, dan is het toch helemaal niet zonde van het geld. Mijn schoonmaakster is helaas gestopt, maar ik was zo blij met haar. Het gaf echt rust (ook in m'n hoofd).

En over antidepressiva: die kunnen je ook juist de energie of het zetje geven om iets juist wel te doen. Dat is bij iedereen weer anders.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:44

Wat vervelend voor je TS! Heel herkenbaar wel.
Je zei dat je het sinds corona hebt? Bedoel je dan dat je dit hebt sinds je zelf fysiek covid hebt gehad?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 16:55

Je zegt dat je vit d waarde goed is. Weet je ook hoe hoog is.?
Huisartsen zeggen namelijk al snel dat die waarde goed is omdat ze vaak nog vasthouden aan verouderde ondergrens van rond de 50.
Je vitamine d moet minimaal 80 zijn en tussen de 100 en 150 is optimaal.
Van een lage vitamine d kan je ook last krijgen van psychische klachten, depressie enz.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 20:10

Drie keer griep op zo'n korte tijd is erg veel. Was het echt griep of een verkoudheid, keelontsteking...? Want als ik arts zou zijn, zou ik dat toch opvallend vinden...

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 20:31

Tieneke schreef:
Drie keer griep op zo'n korte tijd is erg veel. Was het echt griep of een verkoudheid, keelontsteking...? Want als ik arts zou zijn, zou ik dat toch opvallend vinden...

Nee was echt flinke griep die ik jaren niet heb gehad. Echt met koorts en koude rillingen en spierpijn en ellende.. de eerste was eind begin november 2022 toen 3 weken oké en daarna 2 weken weer goed ziek en daarna eind januari
Corona testen waren toen negatief. De Corona heb ik voorjaar 2021 gekregen, maar was ik niet zo ziek als de griep..

Zeker de dokter gebeld maar die zei uitzieken

Tiieme de waarde moet ik even opzoeken

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 22:46

Met een virus kan je inderdaad niet anders dan uitzieken, maar het is toch opvallend als het zo vaak op korte tijd komt.

Weet niet of het al gevraagd is, maar hoe zit het met magnesium, ijzer en ferritine?

Het probleem met bloedtesten is dat artsen vaak gewoon kijken naar rode cijfertjes. Waarden die tegen onder- of bovengrenzen aan liggen, worden vaak niet opgemerkt en dus niet in rekening genomen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 23:14

Een depressie en bijbehorende behandeling is super zwaar.. Logisch dat je geen energie hebt! Ik denk dat als je wat verder bent in je behandeling je vanzelf meer energie gaat krijgen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 08:29

Dit zijn mijn uitslagen. Volgens mij prima onder de waarde. Moet wel zeggen dat deze waarde uit 2021 komen maar toen had ik dezelde klachten. Het gaat echt met ups en downs.

Afbeelding

Afbeelding

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 08:35

ik vind vooral vervelend dat ik geen oplossing vind. Ga ik nou rest van mijn leven me depressief voelen en geen energie? Ik merk ook dat het erg paard af hankelijk is.

Mijn oudere haflinger heeft sinds de verhuizing plakt hij aan een merrie. ja verhuizen kost tijd maar heeft bijna jaar geduurd voordat hij weer zich zelf werdt. Nu ging het echt al weken/maanden goed dat hij ook aleen relaxt op stal kon staan. (wel vaak ander paard in stal maar dat boeide hem eerst niet)

Gister stond hij dan even echt alleen alleen op stal en gelijk dikke paniek en hinikken. Hij hinikt niet zachtjes echt of de wereld vergaat.. Ik raak dan gelijk van slag! Ook met trainen is dan niet bij de les. En dat doet mij soms zeer.. Ja het is een paard en hij reageert als een paard en heeft verlatingsangst. Maar zo erg heeft hij het nog nooit gehad.

En ja het gaat beter als in het begin. Maar omdat hij dat gedrag vertoont en dus uit onebalans is, ben ik dat ook. Afgelopen zondag deed hij het echt super super goed zelf trailer laden oefenen ging echt uit een boekje. Dat ik denk waarom zitten die dagen er wel tussen en nu in eens is het weer om..

Misschien dat die merrie hengstig moet worden. Maar merk wel dat ik gister daardoor ook weer in een dip kwam. Dus ben ik maar beetje gaan hardlopen op de loopband om mijn hoofd leeg te krijgen. Maar het is niet gezond dat mijn stemming ook afhankelijk is van hoe hij zich gedraagd.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:53

plutolover schreef:
Dit zijn mijn uitslagen. Volgens mij prima onder de waarde. Moet wel zeggen dat deze waarde uit 2021 komen maar toen had ik dezelde klachten. Het gaat echt met ups en downs.

[ [url=m/26pygD.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/QJdiKI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je vitamine D waarde staat daar op 51 en dat is veel te laag. Dit was een waarde van 2021 dus grote kans dat deze verder gedaald is. Veel mensen krijgen rond die waarde al veel klachten. Het is een grijs gebied omdat veel artsen deze waarde nog ok vinden.
Uit onderzoeken is gebleken dat deze minimaal 80 moet zijn en liefste tussen de 100 en 150. Van te lage vitamine d kan o.a. je weerstand minder worden en kan je psychische klachten krijgen zoals depressie, stress, paniekklachten enz.
Ik zou dus rap vitamine d gaan bijslikken. Maar verwacht niet meteen wonderen, het kan weken tot maanden duren voordat hij ok is. Mooiste zou zijn qls je de huidige waarde zou weten

Mocht je vitamine d gaan slikken dan heeft het weinig nut om de standaard pillen van de drogist te nemen. Die zijn te laag in vit d. Vaak vlaar.400 tot 800 ie.
Je zou rond de 5000 a 6000 ie per dag in moeten nemen en dit icm 400 mg magnesium en 200 mcg vitamine k2.
Deze combinatie is belangrijk, zonder de vit k2 en de magnesium heeft het niet heel veel nut. Vit d en magnesium hebben elkaar nodig en verbruiken elkaar. De vit k2 zorgt ervoor dat het calcium op de juiste plaatsen terecht komt en opgenomen wordt en niet in de aderen en andere plekken neerslaat.

Ik gebruik zelf de de pillen van lucovitaal. Vitamine d heb je van 3000 ie en van 1000 ie.
Ik was heel erg moe, depressies, paniekklachten, burnout, hartkloppingen, hormonen van slag, spierpijn en nog wat klachten en de huisarts gaf aan dat het allemaal psychisch was en adviseerde psychologe.
Bleek m'n vitamine d te zijn. Ik slik dit nu dagelijks bij en klachten zijn verdwenen. Zodra ik ermee stop dan krijg ik binnen no time weer klachten. Ik moet het bijslikken, ook in de zomer want hij zakt steeds.
Ik weet niet of je facebook hebt? Daar is een site vitamine D en k2 tekort. Hier worden goede adviezen gegeven, veel wetenschappelijke.artikelen gedeeld enz.