Onverklaarbare buikpijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joanne1987

Onverklaarbare buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 13:35

Hoi Bokkers,

Aangezien ik ten einde raad ben, gooi ik toch maar eens een topic open. Misschien herkennen mensen dit, en komen er dingen uit waar wij en de artsen niet aan denken.
Let op, LANG verhaal

Ons zoontje kreeg begin november 2022 buikpijn, en algeheel ellendig. We dachten (buik)griep en lieten hem uitzieken. Maar aangezien de buikpijn centreerde rechtsonder, kwamen we snel bij de huisarts terecht. Daar zijn we in 2 weken tijd een aantal keer geweest, omdat de situatie niet verbeterde. Hij had steeds bloed in zijn urine, maar geen blaasontsteking of urineweg infectie. Ook geen ontstekingwaardes die op blindedarmontsteking zouden duiden.

Uiteindelijk na lang aandringen en wachten (bijna 2 weken) kregen we hier in het ziekenhuis een echo, en konden we die week ook in een ziekenhuis 40 minuten van huis terecht bij de kinderarts.
Echo bleek niks, noppes, nada op te zien. Na diverse onderzoeken nog bij de kinderarts bleek hij de ziekte van Berger te hebben, de filtering van zn nieren blijkt dus niet goed te werken.

We zijn hiervoor doorgestuurd naar een nefroloog in het Radboud, die dit bevestigde, maar daar kon niet zijn buikpijn van komen.
Deze buikpijn kwam en ging, meestal week/2 weken last en dan zakte het weer.

Inmiddels verplaatst de buikpijn zich in januari ook naar rechter bovenbuik en beland hij op de spoedeisende hulp in bovengenoemd ziekenhuis nadat hij hoge koorts kreeg en steeds van de wereld raakte. Hij bleek daar een zware influenza B besmetting te hebben, dus misschien kwam de buikpijn daar vandaan. Voor de zekerheid wederom een echo gemaakt, aangezien hij toch wel veel kenmerken van blindedarmontsteking vertoonde.
Helaas wederom niks op de echo, en ook geen ontstekingwaardes in zijn bloed.
Advies, volwassenen dosering Forlax in de hoop dat het een verstopping is en deze weg trekt.

In de weken daarop Forlax wat afgebouwd in overleg aangezien hij niet verstopt meer zat, en zwaar aan de diarree en buikkrampen ging.
Ook naar een kinder ergotherapeut gegaan die op de hoge buikpijn plek een blokkade voelde, deze is behandeld. Evenals leren ontspannen en ademhaling oefeningen.

Nu heeft hij sinds vorige week weer de lage buikpijn, dit betekend dat we bijvoorbeeld ook niet normaal kunnen autorijden.
Ik heb dit 2 dagen aangekeken, en afgelopen donderdag toch de huisarts opgezocht. Die dacht wederom aan blindedarmontsteking, maar je raad het al, geen ontstekingswaarden.
Inmiddels is het nog steeds hetzelfde, en vooral traplopen en inspanning doen hem ontzettend zeer, ik hoor hem in de nacht bij half wakker worden door omdraaien bijvoorbeeld ook kermen van de pijn.
Optie was hem weer aan de diclofenac zetten, maar dit durf ik niet steeds ivm zn nieren, de waardes zijn nu goed en dat wil ik graag zo houden.

Herkent iemand iets in dit verhaal? Iets waar wij niet aan denken?

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 13:45

Hoge buikpijn meer rechts gecentreerd doet mij denken aan problemen met de galblaas, de lage pijn past daar alleen weer niet zo bij.

Misschien is het terug te leiden naar iets wat hij heeft gegeten? Maar daar hebben jullie vast al wel aan gedacht..

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 14:00

IrisDH schreef:
Hoge buikpijn meer rechts gecentreerd doet mij denken aan problemen met de galblaas, de lage pijn past daar alleen weer niet zo bij.

Misschien is het terug te leiden naar iets wat hij heeft gegeten? Maar daar hebben jullie vast al wel aan gedacht..

Allemaal gedaan idd
Eveneens is hij getest op coeliakie, hij heeft daar toen hij 2 was ook vermoedens van gehad en heeft een darmscopie gehad. Is door bloedonderzoek uitgesloten nu

Gal is nagekeken op de echo, beide keren. Geen afwijkingen

Wel waren zijn bloedwaardes die samen gaan met Crohn/dikke darm ontsteking wat verhoogd volgens de referentie waardes die erbij stonden, maar volgens de kinderarts wel te laag om het daadwerkelijk daaraan te wijten

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 14:31

Citaat:
Wel waren zijn bloedwaardes die samen gaan met Crohn/dikke darm ontsteking wat verhoogd volgens de referentie waardes die erbij stonden, maar volgens de kinderarts wel te laag om het daadwerkelijk daaraan te wijten

Toch is dat wel wat er ook bij mij in mijn gedacht op kwam.
Is er al eens een inwendig darmonderzoek gedaan? Of überhaupt een doorverwijzing naar een internist geweest? Dat zou denk ik de richting zijn waarin ik het zou zoeken.
Of, als je er voor open staat, in de alternatieve hoek.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 14:51

De buikpijn die van onder naar boven verplaatst, en wat je schrijft over verstopping versus diarree doet mij ook wel denken aan darmproblemen.
Zelf heb ik nierproblemen en veelvuldig ontstekingen, daarom zit ik vaak aan de antibiotica. Gevolg daarvan: darmen volledig van slag --> heel veel pijn.

Heeft je zoontje antibiotica geslikt? Kan dat de boel van slag hebben gemaakt? Wellicht kan probiotica dan nog wat helpen om de boel wat tot rust te laten komen?

Hoe oud is je zoontje? Heel veel beterschap in ieder geval, hopelijk gaat het snel weer de goede kant op!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 14:53

Komt zijn ontlasting er soepel uit?

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 14:56

Compleet andere route. Maar wat vind die ergotherapeut?

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 15:01

Lestria schreef:
Citaat:

Toch is dat wel wat er ook bij mij in mijn gedacht op kwam.
Is er al eens een inwendig darmonderzoek gedaan? Of überhaupt een doorverwijzing naar een internist geweest? Dat zou denk ik de richting zijn waarin ik het zou zoeken.
Of, als je er voor open staat, in de alternatieve hoek.

Inwendig darmonderzoek is niet gedaan
Hij heeft alleen een kinderarts en nefroloog gezien, geen internist
Zal deze optie eens aankaarten

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 15:02

Mloes schreef:
De buikpijn die van onder naar boven verplaatst, en wat je schrijft over verstopping versus diarree doet mij ook wel denken aan darmproblemen.
Zelf heb ik nierproblemen en veelvuldig ontstekingen, daarom zit ik vaak aan de antibiotica. Gevolg daarvan: darmen volledig van slag --> heel veel pijn.

Heeft je zoontje antibiotica geslikt? Kan dat de boel van slag hebben gemaakt? Wellicht kan probiotica dan nog wat helpen om de boel wat tot rust te laten komen?

Hoe oud is je zoontje? Heel veel beterschap in ieder geval, hopelijk gaat het snel weer de goede kant op!

Hij heeft geen antibiotica gebruikt, dit omdat er nooit een ontsteking is aangetroffen...
Hij is 4 december 9 geworden

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 15:03

marleen_usar schreef:
Komt zijn ontlasting er soepel uit?

Ja, altijd al
Ook toen hij Forlax kreeg, ik geloofde toen ook niet zo zeer in een verstopping. Dit is ook niet uit de echo naar voren gekomen toen

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 15:04

Luxorvalkje schreef:
Compleet andere route. Maar wat vind die ergotherapeut?

Dat hij spanning in zijn buik vasthoud en een vrij hoge ademhaling heeft
Op de hogere plek waar hij pijn had voelde ze een blokkade, die heeft ze weggewerkt. Maar dit kon ook spier blokkade zijn, niet zo zeer evt ontlasting

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 15:05

Ik zou me ook richten op een internist. Ik denk dat die wat verder komt met onderzoeken en hopelijk een diagnose.
Het kan ook best zijn dat bepaalde waardes van bloed of urine inmiddels veranderd zijn en meer duidelijkheid geven. Maar dat zal een internist ws ook opnieuw laten onderzoeken.

Dagahra

Re: Onverklaarbare buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 15:06

Syndroom van acnes?

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 15:10

Dagahra schreef:
Syndroom van acnes?

Goeie van je! Vergeten te vermelden, dit hebben we getest bij de huisarts met de water en wattenstokjes test, en was negatief
Maar ga deze week opnieuw aankaarten

Ik ga ook even achter een verwijzing aan voor een internist, deze optie had ik helemaal niet aan gedacht

Bedankt allemaal voor jullie input!!!

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 15:53

Hij kan niet lactose intolerant zijn?

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 15:54

Dat hebben ze met de laatste bloedtesten ook meegenomen, kwam ook niks uit
Vergeten te vermelden
Er is ook zo veel gebeurd al...

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 16:08

Heb niet alles gelezen, maar zie wel echo leverde niks op.
Helaas hoor ik dat vaker , ben werkzaam in ziekenhuis, maar ook in privé situatie.
Echo levert niks op maar ct of mri scan lat dan veel meer zien.

Ik zou daarom toch ook nog eens vragen voor een scan , mits dan nog niet gebeurt is.

Veel beterschap voor je zoon

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 16:11

Stripe000 schreef:
Heb niet alles gelezen, maar zie wel echo leverde niks op.
Helaas hoor ik dat vaker , ben werkzaam in ziekenhuis, maar ook in privé situatie.
Echo levert niks op maar ct of mri scan lat dan veel meer zien.

Ik zou daarom toch ook nog eens vragen voor een scan , mits dan nog niet gebeurt is.

Veel beterschap voor je zoon

Die optie overwegen we inderdaad ook, nadat meerderen ons daarop gewezen hebben deze dagen
Dank je wel!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 16:18

Mri van blinde darm laten maken?

Ons zoontje gaf over en aan de diarree zo erg dat hij niet kon staan of het liep eruit. Je kon niet naar zijn buik kijken zo'n pijn.

Bloed wel wat verhoging ontsteking maar niet noemenswaardig. Echo niks op te zien. Tot de mri. Met spoed blinde darm eruit was al volledig aan het lekken.

Twee maanden na operatie nog niet hersteld en soms enorme pijnscheuten onverklaarbaar. maar mogelijk toch verstopping gerelateerd. Dus nu 8mg zakjes om ontlasting dunner te houden, tijdens gebruik nu geen buikpijn meer gehad.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 16:39

StalNollie schreef:
Mri van blinde darm laten maken?

Ons zoontje gaf over en aan de diarree zo erg dat hij niet kon staan of het liep eruit. Je kon niet naar zijn buik kijken zo'n pijn.

Bloed wel wat verhoging ontsteking maar niet noemenswaardig. Echo niks op te zien. Tot de mri. Met spoed blinde darm eruit was al volledig aan het lekken.

Twee maanden na operatie nog niet hersteld en soms enorme pijnscheuten onverklaarbaar. maar mogelijk toch verstopping gerelateerd. Dus nu 8mg zakjes om ontlasting dunner te houden, tijdens gebruik nu geen buikpijn meer gehad.

Misschien ook nog relevant, hij is niet ziek verder naast de buikpijn
Dus geen spugen, koorts of (heel) misselijk
Had nu 1 van die dingen wel gehad, hadden we wel al in ziekenhuis gezeten

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 16:40

Gezien het vermoeden Crohn/darmontsteking, is de calprotectine al eens gestest in de ontlasting? Zegt meer dan alleen de ontstekingswaarde in het bloed.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 16:43

Stybba schreef:
Gezien het vermoeden Crohn/darmontsteking, is de calprotectine al eens gestest in de ontlasting? Zegt meer dan alleen de ontstekingswaarde in het bloed.

Ja daar is ie getest, ik had me hierboven vergist mbt bloed

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 17:24

Joanne1987 schreef:
IrisDH schreef:

Allemaal gedaan idd
Eveneens is hij getest op coeliakie, hij heeft daar toen hij 2 was ook vermoedens van gehad en heeft een darmscopie gehad. Is door bloedonderzoek uitgesloten nu

Gal is nagekeken op de echo, beide keren. Geen afwijkingen

Dat zegt helemaal niets! Ik heb Crohn en mijn ontstekingswaarden zijn fantastisch in mijn bloed, maar de calproteine test (dat is een monster uit de ontlasting ) geeft wel degelijk ontstekingen aan. Rond de 112 (50 is max) en dat lijkt hoog maar is het echt niet. 1200 is hoog. Dus bijna geen ontstekingen maar toch heel veel last waardoor ik geopereerd moet worden. Ik zou je met klem willen adviseren om een calproteine test aan te vragen. Kan gewoon bij de HA. En dan niet meer bij de kinderarts behandelen maar bij de MDL arts. Kinderartsen gaan over kinderziektes.

Sterkte!

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 17:36

janderegelaa schreef:
Dat zegt helemaal niets! Ik heb Crohn en mijn ontstekingswaarden zijn fantastisch in mijn bloed, maar de calproteine test (dat is een monster uit de ontlasting ) geeft wel degelijk ontstekingen aan. Rond de 112 (50 is max) en dat lijkt hoog maar is het echt niet. 1200 is hoog. Dus bijna geen ontstekingen maar toch heel veel last waardoor ik geopereerd moet worden. Ik zou je met klem willen adviseren om een calproteine test aan te vragen. Kan gewoon bij de HA. En dan niet meer bij de kinderarts behandelen maar bij de MDL arts. Kinderartsen gaan over kinderziektes.

Sterkte!

Die test heeft ie gehad, de waarde daaruit was ^180

Ik ga al jullie tips morgen meenemen bij het bellen
Dank jullie wel!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 17:41

Joanne1987 schreef:
janderegelaa schreef:

Sterkte!

Die test heeft ie gehad, de waarde daaruit was ^180

Ik ga al jullie tips morgen meenemen bij het bellen
Dank jullie wel!

Maar als jouw zoontje die waarde heeft dan heeft hij echt Crohn of Colitis Ulcerosa.