Ervaringen gastroscopie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Ervaringen gastroscopie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 20:41

Ik krijg binnenkort een gastroscopie maar ik vind het echt heel spannend, zeg maar gerust eng. Ik krijg een roesje maar ook dat vind ik eng want wat kan je dan nog wel of niet ervan merken? Krijg je dromen? Kun je nog uit die dromen? Ik ben nogal een control freak wat dat betreft. Hoe hebben jullie het ervaren?
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 17-04-23 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

amber15

Re: Ervaringen gastroscope?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 20:47

Ik heb aangegeven dat ik erg opzag tegen de gastro. Hij is bij mij daarom onder diepe sedatie gedaan. Ik heb de hele tijd geslapen en niks van het onderzoek meegekregen.
Met een roesje ben je wat slaperig. Sommige mensen slapen echt, sommigen krijgen het onderzoek wel mee. Als ik jou was, zou ik gewoon even bellen en om een diepe sedatie vragen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 20:49

Ik heb een roesje gehad met een endoscopie. Je krijgt van het roesje geheugenverlies, dat is wat het doet. Daarnaast krijg je eventueel nog een pijnstiller. Sommige mensen slapen, sommige niet, maar je weet eigenlijk niet zo goed welke van de 2 voor jou gold want je kan het je niet echt herinneren.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 20:49

amber15 schreef:
Ik heb aangegeven dat ik erg opzag tegen de gastro. Hij is bij mij daarom onder diepe sedatie gedaan. Ik heb de hele tijd geslapen en niks van het onderzoek meegekregen.
Met een roesje ben je wat slaperig. Sommige mensen slapen echt, sommigen krijgen het onderzoek wel mee. Als ik jou was, zou ik gewoon even bellen en om een diepe sedatie vragen.

Droom je dan ook? Tegelijk ben ik namelijk ook bang omdat ik vaak nachtmerries heb waar ik heel moelijk uit kan komen soms enkel als het slecht afloopt dan schrik ik normaal wakker, maar wat als ik er dan niet uit kan komen? Of kun je dan niet dromen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 20:50

Ik heb het meerdere keren gehad. Een keer zonder geprobeert. Die poging is gestaakt waarna er een geheugen zoek middel is ingespoten, de andere keren met een licht slaap middel. Dat was wel een prettiger ervaring.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 20:58

Ik heb een gastroscopie met roesje gehad. Ik was gewoon wakker, alleen wat meer relaxed als wanneer ik geen roesje zou hebben gehad. Ik weet trouwens ook alles nog gewoon.
Het onderzoek vond ik meevallen, het doorslikken van de slang vond ik even vervelend maar daarna heb ik vooral geboeid meegekeken op het scherm :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 21:01

Ik heb het twee keer laten doen, beide keren zonder roesje.

Ik heb wel ooit een operatie met roesje gehad: dat ging als volgt: infuus dingetje in mijn hand. Op de ok zei de anesthesist 'dat ze iets speciaals voor mij had ;) ' waarop ik braaf iets zei over een goed wijnjaar. Spul er in, men heeft gezegd 'gaat U maar liggen' en het volgende wat ik weet is dat ik mijn ogen weer open doe, en dat de chirurg zegt 'Nou mevrouw, het is allemaal prima gegaan'.
Ik kan niet naar eer en geweten zeggen dat ik heerlijk heb geslapen, in mijn beleving zat er nauwelijks een seconde tussen dat ik ging liggen en dat ik mijn ogen weer open deed.

De gastroscopie met pepermuntdrankje heeft mijn voorkeur.
Dat drankje bevat iets dat je braakreflex tijdelijk verdooft - je mag daarna nog een half uur (of wat was het precies) niet eten.

Ziekenhuis twee deed niet aan dit drankje, dus werd mijn braakreflex aantal keren actief. Dwz de arts raakte dat plekje aan met de endoscoop en mijn lichaam reageerde.
(Helaas kon deze arts niet goed communiceren. Ik snap dat die spiercontracties het lastig maken om mijn maag te bekijken, maar de malloot sprak slechts "U moet uw kin op uw borst houden." In eerste instantie deed ik heel erg braaf zo liggen, maar dan kwam hij er toch weer tegenaan, met zelfde commentaar.
Nu, ik heb ook zelf hersens en ik ben 'neus omhoog, achterhoofd naar nek' gaan liggen: nul keer meer geraakt.)

Ik heb bij beide artsen even een afspraak gemaakt over het moment van inbrengen, dat hielp.
Het gevoel van de endoscoop in mijn keel vond ik niet naar ofzo.
Het 'hapje' dat er een biopt werd genomen voel je wel even, maar is niet echt pijnlijk. (Stel je net niet in op pijnloos/ voel je niet, want zo is het ook weer niet, het is zoiets als een vingerprik.)

Wat voor roesje je precies krijgt en wat je dus wel of niet 'meekrijgt' van het onderzoek weet ik niet.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 21:04

Ik heb toevallig vorige week een gastro gehad. Zonder roesje of iets dergelijks. En ik raad dat niemand aan. :+

Ik had een gastro met pepermunt drankje, maar zelfs dat vind ik geen aanrader. Spuit mij de volgende keer maar plat. Ik heb ontzettend last van het braakreflex gehad, het door ademen ging bij mij erg moeizaam en ik heb nu nog steeds ontzettend veel last van mijn maag, met name waar de biopten zijn genomen.

Qimm

Re: Ervaringen gastroscopie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 21:10

Ik vond maar 1 ding erg, dat ik ging kwijlen. Het is wat ongemakkelijk allemaal en ik sta er niet om te springen. Ik was wel bij, maar suf gemaakt. Uiteindelijk ben ik wel onder zeil gegaan omdat ze een galsteen gingen verwijderen en dat was wel echt pijnlijk. Daarna werd ik lekker rustig wakker op de uitslaapkamer.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 21:16

Bij mij is het ook zonder roesje gedaan, wilde ik zelf en op het kokhalzen na vond ik het erg meevallen.
Vind de colonscopie rottiger.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 21:29

Ik heb dit onderzoek ook gehad, van te voren had ik gezegd dat ik het heel spannend vond dus ik had iets kalmerends gekregen. Toch zat ik nog te stuiteren van de zenuwen, toen zeiden ze 'het kan ook met een roesje hoor'. Maar ja, moest ik weer terug naar huis en een andere afspraak maken. Dus ik dacht huppakee.
Wat een nachtmerrie. Ik vond het echt barbaars. Dat kokhalzen en boeren. Echt nooit meer!
Spuit mij maar plat.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 21:48

Ik heb 3 weken geleden een gastro en coloscopie gehad, deze hebben ze tegelijkertijd uitgevoerd. Gelukkig zeiden de artsen zelf al dat ze dat gingen doen onder complete sedatie, en niet onder enkel een roesje. Ik weet nog dat de arts zei u moet even ontspannen omdat mn hartslag van de zenuwen nog net niet door het dak ging, en dat iedereen verbaast was omdat ik zelf mijn heupen optilde toen iemand mij iets beter neer wilde leggen. Ik kreeg wat extra sedatie bij en werd vervolgens wakker in de uitslaap kamer. Nou is het wel zo dat bij een gastroscopie met propofol( dus complete korte sedatie) het risico op aspiratie groter is. Ik zou gewoon even bellen en overleggen als ik jou was.

Edit: even als antwoord op de vraag over dromen, ik heb onder sedatie nog nooit gedroomd, gewoon boem weg en later word je weer wakker
Laatst bijgewerkt door jasmijn16 op 17-04-23 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 21:51

Ik heb pas geleden een gastroscopie met een roesje gehad. Moet zeggen dat ik wel echt knock out was haha. Ik werd heerlijk wakker en geen centje pijn.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 22:03

Ik heb het zonder roesje gehad, nooit meer. Ik bleef kokhalzen, kwijlen, het was bijna mensonterend. Ik heb me niet vaak zo naar gevoeld, helemaal omdat de medewerker bleef herhalen dat ik niet mocht kokhalzen. Op het laatst lag ik met mijn ogen stijf dicht en lag ik te huilen. Ik ben een week lang schor geweest omdat mijn slokdarm beschadigd was.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 22:08

Ik heb 2x een gastroscopie gehad. 1x zonder roesje (alleen iets van 'verdovingsspray' dat dus echt niets deed) en dat was eens maar nooit meer. Wat een horror.
2e x met roesje en daar weet ik dus niets meer van. Zoals dat spul dus werkt, je kunt je er niets meer van herinneren. Ideaal. Ik heb niet gehoord dat ik gedroomd heb, rare dingen heb gezegd oid.

Gaat helemaal goedkomen, TS!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 22:09

Storm schreef:
Ik heb het zonder roesje gehad, nooit meer. Ik bleef kokhalzen, kwijlen, het was bijna mensonterend. Ik heb me niet vaak zo naar gevoeld, helemaal omdat de medewerker bleef herhalen dat ik niet mocht kokhalzen. Op het laatst lag ik met mijn ogen stijf dicht en lag ik te huilen. Ik ben een week lang schor geweest omdat mijn slokdarm beschadigd was.

Zelfde ervaring hier. Ik vond het eerlijk gezegd erger dan bevallen.
Terwijl het dus met roesje perfect ging, de 2e x een aantal jaar later.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 22:11

Ik heb er onlangs een gehad zonder roesje en zonder verdoving. Het was niet heel prettig, omdat je een kokhalsreflex hebt. Maar rustig door blijven ademen met je hand op je buik en dan is het zo voorbij.

Kon gewoon zelf heen en terug rijden en daarna gelijk door naar werk, vond ik wel zo makkelijk :) Had na die tijd ook nergens last van qua pijn of iets dergelijks. Alleen een paar dikke boeren :')

Kijk vooral filmpjes die online te vinden zijn. Dan zie je heel duidelijk wat je te wachten staat. Het onderzoek duurt maar een paar minuten en is zo voorbij. Adem in, adem uit.

Sterkte en succes :(:)

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 22:11

De meeste mensen slapen niet met een roesje. Dat kan ook niet, omdat je instructies op moet volgen tijdens het onderzoek. Wat er wel vaak gebeurd, is dat je daarna in slaap valt en het hele onderzoek vergeten bent als je wakker wordt :D. Je slaapt niet heel diep, ik kan mensen altijd wakker krijgen na een roesje, gewoon op aanspreken. Ik zou niet zo bang zijn voor dromen of nachtmerries. Een roesje is een licht slaapmiddel, vergelijkbaar met een slaaptablet zeg maar. Alleen werkt het sneller, omdat ze het direct in de bloedbaan spuiten. Je kunt het beslist niet vergelijken met een narcose, waarbij je echt niets meekrijgt.
Voor het kokhalsen krijg je meestal een verdovende keelspray.
En je mag het altijd zonder roesje proberen. Het onderzoek duurt gemiddeld 5 minuten. Als jij je goed kunt ontspannen en over kunt geven aan de arts, dan lukt dat eigenlijk altijd.
En een tip voor wie nog moet. Polidirect vond ik echt heel fijn: kleinschalig, kundig personeel en je voelt je vaak meer op je gemak dan in een groot ziekenhuis.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 22:15

Ik heb ook zonder roesje een nare ervaring, ik voelde me serieus gemolesteerd.
Volgende keer sowieso met roesje, daarbij heb ik altijd het gevoel van licht uit en licht aan en klaar! Niks geen slaapgevoel gewoon even weg maar voor je gevoel duurt dat 1 seconde. Sterkte, ik hoop dat het je meevalt!

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 22:22

Hier ook een keer gedaan zonder roesje, alleen een verdovende spray in de keel. Zag er erg tegenop maar het viel mij 100 procent mee. Je gaat wel wat boeren en kokhalzen maar het duurt geen uren zeg maar dus na een paar minuten is het alweer klaar. Viel mij achteraf enorm mee. Het voordeel als je helemaal bij bent is dat je actief kan meewerken met het doorslikken van het slangetje.

Ik heb als verpleegkundige gewerkt en ben toen wel eens meegeweest met een gastroscopie van opgenomen patiënten die een roesje kregen, en zij herinnerden zich achteraf niet veel van het onderzoek. Dus dat kan ook heel prettig zijn. Ik weet wel dat het gebeuren tijdens de scopie wel wat lastiger ging omdat aanwijzingen minder goed opgevolgd konden worden en voor mijn gevoel de slang veel hardhandiger naar binnen werd geduwd. Maar goed daar weet je dan zelf achteraf toch niks meer vanaf.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 22:42

Meeste endoscopiecentra werken tegenwoordig met propofol, omdat dat makkelijker te titreren is, voorspelbaarder (uit)werkt en minder vaak tot nare dromen/paradoxale reacties leidt.
Een enkel centrum werkt met de kortwerkende variant van midazolam (remimazolam) dat globaal dezelfde voordelen kent als propofol, maar iets minder op de bloeddruk doet. Dat is alleen nog wel serieus duur op dit moment en dat staat brede toepassing wat in de weg.

Als de sedatie netjes gedaan wordt is het onderzoek zo voorbij en merk je er niet zoveel van.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 22:46

Voor wie af vroeg om wat voor roesje het zou gaan:midazolam (Dormicum®) of alfentanil (Rapifen®) of een combinatie via infuus

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 22:59

Ik ging een roesje krijgen, maar tot tweemaal toe hebben ze het middel niet in m'n ader gespoten, maar er naast of er door (ik prik bijzonder moeilijk). Ik was klaarwakker en moest het zo ondergaan, want ik had het maximum gekregen. De spray kreeg ik ook nog, maar dat doet je hoogstens makkelijker slikken.
Het was erg ongemakkelijk. Niet onoverkomelijk, maar ik voelde alles. En ik was redelijk bang maar kon het onder controle houden. Ze nemen een staaltje van je maagwand, dat voelde ik heel erg, was bijzonder onaangenaam en raar.

Ik heb dan op de recovery gelegen, voor in geval dat het toch nog zou gaan werken, maar nope.

Dus roesje is goed :+

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 00:20

Ik heb het ooit zonder roesje of slaapmiddel gehad. Was met spoed ivm ernstige acute alvleesklierontsteking.
Nou, echt, dat kan ik iedereen afraden!!!!

Het was echt vreselijk. Ik heb altijd al vrij snel last van kokhalsneigingen, maar dit ... Deed ook echt pijn en heb paar dagen last van m'n keel gehad (en ik mocht eigenlijk niks eten en drinken om de alvleesklier rust te geven.)

Pas later hoorde ik dat het onder narcose of roesje kon....
Mijn vader heeft dat gehad en had nergens last van.

Enkele jaren later heb ik een endoscopie (darmen) gehad, en dat ging gewoon onder narcose. Ik was altijd bang voor narcose, maar nu dus echt niet meer. En tegenwoordig hoef je er ook niet echt meer ziek van te worden.
Gewoon doen, narcose!!!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 01:27

Heb heel vaak een gastro gehad en ik vind het niet leuk. Meestal is het een combi onderzoek met de endoscopie.

Mijn eerste MDL arts gaf me een dubbel roesje dat ik wel echt goed weg was en me er niks van kon herinneren.
Daarna altijd aangegeven, want ik heb weleens een endo gehad zonder en dan werk ik toch wat tegen.

Een tijd terug ging het niet goed en konden ze niks meer geven. Toen terug moeten komen voor een scopie met propofol. Dat doen ze nog niet standaard helaas, maar is wel fijn. Ik neem wel aan dat het dan duurder is omdat de anesthesist erbij moet zijn.

Nu in weer een ander zkh ook weer aangegeven, maar deze man had gewoon sch*t en zei letterlijk; zachte heelmeesters maken stinkende wonden, dus een beetje een rauwdouwer. Heb alles meegekregen en ook voor het eerst een tijd napijn, ondanks dat ik nu geen ontstekingen had.

Vroeger kreeg ik geen drankje vooraf, maar daarna wel altijd.

Ik heb nooit gedroomd, of dat ik me kan herinneren. Moet wel altijd even goed uitslapen als ik de dubbele krijg.
Die ene keer met propofol was ik wel gelijk goed helder na wakker worden.
En ik ben normaal wel een heftige dromer thuis.

Het is bij mij nu in 5 ziekenhuizen gedaan en heb wel geleerd dat je het goed moet aangeven en kom goed voor jezelf op. Ze zijn wel wat gewend bij dit soort onderzoeken.