Ontwormen, niet voor je paard maar voor jezelf.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ontwormen jullie jezelf

Ja
20 (14%)
Nee
68 (47%)
Nooit over nagedacht
54 (38%)

Totaal aantal stemmen: 142

Gerardyolo

Ontwormen, niet voor je paard maar voor jezelf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 00:44

Deze week hebben we alle paarden ontwormt, Terwijl we bezig waren vertelde mijn stalgenoot dat zij zichzelf ook elke ronde ontwormt. (Met pilletjes vd drogist, niet met een paardenspuit :+ )
Ik stond verbaast te kijken, heb hier eigenlijk nooit over nagedacht.
We eten zelf natuurlijk geen weide gras. maar er worden een hoop stiekeme zoenen uitgedeeld. /3 <3

En ben nou eerlijk, als je tussen lessen door een boterhammetje eet vergeet je toch wel eens (kuch altijd) je handen te wassen?

Dus mijn vraag aan alle mensen met paarden,
Ontwormen ontwormen jullie jezelf, en waarom doe je dit wel/niet?

tamary

Re: Ontwormen, niet voor je paard maar voor jezelf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 01:03

Ja, maar 1x/2 jaar of andersinds klachten, kreeg die tip/opmerking van hondeneigenaar.
Het wordt zeker in de westerse wereld niet als een probleem gezien, maar eigenaar haalde een duits onderzoek aan dat iets van 40% van de mensen in het ziekenhuis wormen bleken te hebben (en die groep lag er niet voor maag-darmklachten).
Het is dus zeker iets om op te letten, als je gezond bent zal je er niet snel last van hebben, maar het kan wel tot andere problemen leiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 01:10

Nee, ik ben daar ook totaal niet mee bezig. Mag ook hopen dat die ontwormronde van je stal eens per jaar is en niet elke drie à vier maanden. :=

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 01:16

Ik heb het wel eens gehoord dat mensen dit deden, maar die hadden meer 'theorieen' over hoe zij hun leven het liefst wilde leven. Kort gezegd is dat anders dan 'normaal' (en daar is weinig mis mee, maar daar is de maatschappij niet zo op ingericht).

Ik heb er wel eens over gedacht om preventief te doen. Op google lees je gelijk dat je ontlasting naar de HA moet brengen als je denkt dat je wormen hebt, maar lijkt me toch dat je gewoon n pilletje kan nemen preventief zonder onderzoek?
Misschien eens interessant om te testen.

Gerardyolo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 01:29

Wij ontwormen op stal 2x per jaar. Begin en einde weide seizoen.

Vraag me af wat wijsheid is om zelf te doen.
als de paarden 24/7 buiten staan is er natuurlijk een grotere kans dat de paarden besmet zijn. Als ze s’avonds op stal staan eten ze meer hooi dan gras, dus minder besmettingskans. Maar je bent wel dagelijks poep aan het scheppen.
Waneer doe je er goed aan om jezelf te ontwormen?

Pilletjes kun je trouwens gewoon zonder recept bij de drogist halen, Zo spannend lijkt het me niet. Wat me wel belangrijk lijkt is dat je het kuurtje afmaakt, je wil natuurlijk geen onsterfelijke superworm ontwikkelen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 06:18

Gerardyolo schreef:
Wij ontwormen op stal 2x per jaar. Begin en einde weide seizoen.

Vraag me af wat wijsheid is om zelf te doen.
als de paarden 24/7 buiten staan is er natuurlijk een grotere kans dat de paarden besmet zijn. Als ze s’avonds op stal staan eten ze meer hooi dan gras, dus minder besmettingskans. Maar je bent wel dagelijks poep aan het scheppen.
Waneer doe je er goed aan om jezelf te ontwormen?

Pilletjes kun je trouwens gewoon zonder recept bij de drogist halen, Zo spannend lijkt het me niet. Wat me wel belangrijk lijkt is dat je het kuurtje afmaakt, je wil natuurlijk geen onsterfelijke superworm ontwikkelen.

Resistentie krijg je ook door onnodig ontwormen (zoals je paard gewoon 2x per jaar ontwormen daar een voorbeeld van is)

In mijn jeugd aarsmaden gehad en daar indd tabletjes voor gehad. Verder niet.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 07:01

Als mijn kinderen wormpjes hebben, dan krijgt iedereen een kuur in huis. Anders niet.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 07:03

Storm schreef:
Als mijn kinderen wormpjes hebben, dan krijgt iedereen een kuur in huis. Anders niet.

Dit dus, verder nooit

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 07:18

Preventief ontwormen, zowel bij mens als bij paard is echt het domste wat je kunt doen. Daarbij, als je als mens wormen hebt dan merk je dat

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 07:23

Nee absoluut niet, resistentie is al zo'n groot probleem
Als je klachten hebt en het is bewezen dan natuurlijk wel. Maar net als met paarden, een hele kleine wormbesmetting behandel je ook niet (onder 200 epg geloof ik), omdat het geen kwaad kan en heel normaal is. Ik weet niet of dat bij mensen ook zo is, maar we leven al veel te steriel en ik voorzie alleen maar problemen als iedere volwassene zich ook nog preventief gaat lopen ontwormen.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 07:34

Ik slik toevallig nu een keer een kuurtje omdat ik al heel lang klachten heb wat wel wat overeen komt met wormen. Maar de HA wimpelt alles af dus slik nu 1 keer een kuur (en anders preventief). Maar vaker dan 1x per 2 jaar zou ik zeker niet doen.

Vind het nu al lastig om een goede kuur te doen. Zitten 6 pilletjes in, bij aarsmaden moet je er maar 1 slikken en na 14 dagen weer, bij de andere wormen 3 dagen lang 2 pilletjes. Heel verschil als je niet weet wat voor worm je hebt.
Laatst bijgewerkt door Amado7 op 11-04-23 07:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 07:39

Nee niet preventief. Vroeger als kind weleens gehad en toen een kuur van pilletjes geslikt en toen was het weg.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 07:42

Storm schreef:

Hier het zelfde, en zo deed mijn moeder dat vroeger ook bij ons. Heb wel standaard een doosje in huis, want met kids weet je nooit wanneer het weer feest is :))

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 08:02

Mensen krijgen volgens mij geen paardenwormen, en door paardenmest via uitmesten kun je bij mijn weten ook niet met paardenwormen besmet worden. Het menselijk maagdarmkanaal werkt ook nog eens (heel) anders dan dat van paarden, mensen hebben normaal geen wormen waar paarden wel standaard wat wormen hebben.
Kortom: nee, ik ontworm mezelf zeker niet standaard. Mijn paarden ook niet, overigens. Enkel in de late herfst tegen horzellarven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 08:14

Je paard in het voorjaar preventief ontwormen is gewoon heel erg achterhaald.. zo bereik je dat ze straks resistentie hebben en nergens meer op reageren.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 08:19

Jezelf ontwormen tegen paardenwormen?
Uhm, nee...
Iets met gastheerspecifieke wormen, die van een paard groeien in een mens niet uit tot worm :n
Bovendien, in de mest zitten eitjes, die groeien op het weiland uit tot larven (daarom hoort bij een goed ontwormingsbeleid het minimaal 2x per week uitmesten van het weiland) en die larven worden al grazend weer opgenomen door het paard.
Als jij dus al iets van mest van ne paard binnenkrijgt, zitten er hooguit eitjes in en nog geen larven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 08:31

Ik denk ook niet dat het om paardenwormen gaat, maar om zand waar natuurlijk allerlei worm eitjes op kunnen zitten.

Oude paardenboer hier deed het standaard ieder jaar.

Er is ook veel voeding wat kan werken tegen wormbesmetting. Rode uien, pompoenpitten, kruidnagel, knoflook, oregano etc.

Handig om preventief te eten.

Overigens kunnen katten en honden ook een bron van infectie zijn.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 07:51

Laten we geen resistentie in de hand werken door dit soort dingen te gaan doen…

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 11:12

ja hoor ik neem om de zoveel jaar een kuur mebendazol :j
komt echt nog best vaak voor dat mensen besmet zijn en je kunt het echt overal oplopen.

Citaat:
Besmetting met wormen kan plaatsvinden van dier op dier, van mens op dier of omgekeerd en van mens op mens. Je kunt bijvoorbeeld een worminfectie oplopen als er eitjes op je handen aanwezig zijn en je je handen vervolgens in je mond stopt. In je darmen groeien de eitjes uit tot larven en vervolgens tot volwassen wormen. De volwassen wormen kunnen weer eitjes leggen die weer anderen kunnen besmetten. Onvoldoende verhit varkens- of rundvlees of verschillende soorten besmet groenten en fruit kunnen zorgen voor besmetting met wormen.

bron:

https://www.gezondheidsplein.nl/aandoen ... /item32424

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 11:17

Een vriendin die in Duitsland woont heeft een worm besmetting gehad. Veel vage symptomen en is er ook ziek van geweest.
Haar arts vertelde dat heel veel mensen wormen hebben omdat het dus inderdaad kan komen van niet goed gewassen groente en fruit.

Verder geen bron en nu geen tijd om dat allemaal op te zoeken, maar schijnt dus echt wel veel voor te komen. Zij had een soort lintworm volgens mij.

2x kuurtje met Mebendazol als ik het goed heb onthouden, en weer fit.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 12:16

.... ontwormen werkt goed bij 'onbegrepen jeuk'.
(Moeder Natuur ontwierp histamine tegen indringers/ parasieten.)

Ik doe het niet standaard, maar tussen katten, paarden en kinderen heb ik meer dan eens wormen opgelopen.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 12:22

Nyaleti schreef:
Een vriendin die in Duitsland woont heeft een worm besmetting gehad. Veel vage symptomen en is er ook ziek van geweest.
Haar arts vertelde dat heel veel mensen wormen hebben omdat het dus inderdaad kan komen van niet goed gewassen groente en fruit.

Verder geen bron en nu geen tijd om dat allemaal op te zoeken, maar schijnt dus echt wel veel voor te komen. Zij had een soort lintworm volgens mij.

2x kuurtje met Mebendazol als ik het goed heb onthouden, en weer fit.

Ja, mensen kunnen wormen krijgen, maar NIET van (het knuffelen of uitmesten van) paarden. Geen paardenwormen dus. En dát is volgens mij waar het hier om ging.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 12:33

Behalve als je regelmatig rauw vlees eet of onhygienisch met je katten omgaat is de kans niet zo groot dat je een worminfectie hebt. Periodiek een gezonde volwassene in een westers land ontwormen is niet zinvol.
Bij twijfel ivm vage symptomen kun je altijd een keer een kuur halen. Dat heb ik ik ook ooit eens gedaan toen ik wel honger had maar tegelijkertijd een vol gevoel had zodat ik afviel over langere tijd. Toen heb ik een just-in-case kuurtje gekregen. Maar dat zijn NIET dezelfde als de pilletjes van de drogist, die zijn voor typische zandbak wormpjes. Bij verdacht op lintworm krijg je een zwaardere dosis.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 13:08

pluisje88 schreef:
Preventief ontwormen, zowel bij mens als bij paard is echt het domste wat je kunt doen. Daarbij, als je als mens wormen hebt dan merk je dat

Ik heb 2x een paard gehad met een ernstige bloedwormbesmetting en sindsdien wordt hier alles preventief ontwormt.
Ivermectine voor het weideseizoen en in het najaar na de eerste (nacht)vorst met pramox.

Bij mensen komen niet vaak wormen voor, maar spoelwormen kunnen maanden in het lichaam zitten en gaan via de bloedbaan naar oa de lever en kan zeer ernstige complicaties geven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 13:18

Als je paard op een grote weide staat die niet regelmatig afgemest wordt met verschillende leeftijden dan geven veel dierenatsen gewoon nog steeds een kuur zonder testen hoor.
Als je in kleine netjes afgemeste weiden staat met een vast clubje heeft je paard je een totaal ander risicoprofiel.