Geen pillen kunnen slikken...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Siggislief

Geen pillen kunnen slikken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 00:10

Ben ik nou de enige, of zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Ik heb eigenlijk al mijn hele leven dat ik totaal geen pil op een normale manier kan slikken.
Het gaat altijd gepaard met Kokhalzen, zelfs deze week ergens gehad dat ik al ging kokhalzen bij uit de verpakking drukken.

Ik kan ook niet normaal een gesprek voeren met iemand er over want ik word misselijk
en het gevoel bij de kaken word al week als ik er over na denk en over spreek met iemand anders.

En deze hel merk ik zelfs ook 's morgens vroeg met de 2 pillen die ik iedere dag moet slikken,
maakt echt niet uit met wat ik het weg slik. Of hoe groot of hoe klein die krengen zijn.
Ik zit/sta al te kokhalzen.

Tijdens de ochtend ritueel van de 2 pillen slikken probeer ik mij al te ontspannen,
ene keer gaat beter dan andere keer, maar het is altijd weer groot feest met het slikken. -O-

Kan het ook nooit begin van de tong leggen want dan ga ik al helemaal over m'n nek heen,
ik heb ook altijd dat ik het echt achter in mijn keel moet leggen anders krijg ik het echt niet weg.

Van de originele paracetamols ben ik al naar de capsules gegaan omdat ik ze echt niet weg krijg.

Wie heeft dit ook? Ben toch echt niet de enige?
Vanavond ook al met familie er over gehad, en werd al bij het gesprek niet goed.. 8)7

Britta31

Re: Geen pillen kunnen slikken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 00:18

Heb je het al geprobeerd met appelmoes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 00:18

Ik herken het zeker. Niet echt in de vorm van kokhalzen maar kan me wel misselijk voelen als ik weet dat ik iets in moet nemen. Ik heb altijd al gehad dat ik niks aan medicatie door geslikt kreeg. Zelfs de anti conceptie pil niet, mini dingetje zeg maar. Daar had ik elke avond een bakje appelmoes voor nodig :') uiteindelijk doordat ik uit logeren was en er niks was moest ik het zo doorslikken en sindsdien lukt dat. Maar vorig jaar blaasontsteking en dan van die capsules moeten slikken is echt een hel voor mij dat kost me echt heel veel moeite. Toen had ik redelijk gladde waardoor ik een keer dacht ik probeer het eens met water maar werd idd misselijk en het was alsof m'n keel dan volledig op slot gaat. Ik krijg dat dan ook echt alleen maar weg met vla ofzo, yoghurt is al te vloeibaar. En dan dus nog met moeite, slikken lukt dan gewoon echt niet.
Met paracetamol heb ik het makkelijker voor mezelf gemaakt, simpelweg omdat ik niet altijd yoghurt of vla in huis heb dus die los ik op in water en slik ik zo snel door dat ik het niet proef en dan gelijk water er achteraan. Niet echt lekker maar voor mij werkt dat.

Dus niet exact herkenbaar wat jij omschrijft maar ergens dus ook zeker wel.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 00:19

Ik heb het - wel in mindere mate dan jij - ook met de meeste tabletten, zeker die als ze wat vochtig worden in je keel blijven hangen, dan ga ik ook kokhalzen. Heel kleine tabletjes lukken wel, en capsules ook (maar gelukkig slik ik maar weinig pillen). Wat ik nog gedaan heb met antibiotica pillen: heb deze door de apotheker laten pletten en in capsules laten steken, dat was de enige manier om die binnen te krijgen, en een kuur antibiotica onderbreken is meestal geen goed plan.

Wat ik soms ook heb: als ik bij het tandenpoetsen een te grote slok water in mijn mond neem, ga ik ook kokhalzen, dat is ook bizar.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 00:19

Ik heb het niet in die mate, maar ik heb er wel problemen mee.

Wat bij mij helpt is iets naar beneden kijken tijdens het slikken.
En wat eigenlijk nog het meeste helpt is pillen doorslikken met een flinke hap vla, yoghurt of appelmoes. Ik druk hem midden in de lepel ipv op mijn tong leggen. En dan probeer ik die hap direct door te slikken. Meestal merk ik niet dat ik dan een pil doorslik.
Voor de zekerheid heb ik er dan nog een glas water naast.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 00:24

Ik lees even mee want ik heb de oplossing niet, maar wil eraan werken. Heb bijna 10 jaar lang 4-6 pillen (kleiner dan paracetamol) per dag geslikt en iedere dag was weer een gevecht. Enige manier hoe ik het weg kreeg was wanneer ik niet in een angstfase zat en wanneer ik het met eten met de substantie van brood probeer weg te slikken. Dwz: brood eten en vlak voor het doorslikken de pil erbij zodat ik alleen brood in mijn mond voel. Dan vijf keer ronddraaien in je mond en hopen dat het slikreflex eens komt terwijl je naar voren buigt en je hand voor je mond grijpt :+ mensen dachten altijd dat ik stikte, maar dit is echt de enige manier altijd geweest.

Nu spuit ik medicatie ipv slikken en heb al twee jaar niks geslikt, maar erg bang voor wanneer ik de toekomst niet anders kan.

Paracetamol kauw ik op en ibuprofen drink ik bruis. Ben eigenlijk verbaasd dat je de capsules wegkrijgt!

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 00:25

Toen ik jong was lukte het mij ook totaal niet om pillen te slikken.. nu krijg ik eigenlijk alles wel weg :+

Wat ik meestal als tip geef en ook zelf heb gebruikt, leg de pil in je mond en doe alsof je normaal een paar flinke slokken neemt, dus alsof je gewoon flinke dorst hebt. En wat ik dan altijd fijner vond werken was uit een flesje drinken.

Als tip voor paracetamol, tegenwoordig heb je ook ovale, die zijn sowieso al een stuk fijner dan de platte ronde!

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 00:27

Ik zal het morgen ochtend als ik er aan denk eens met appelmoes/yoghurt proberen, ik word gewoon bij het idee al misselijk.

De pil is vroeger ook heerlijk blijven hangen in mijn strot en denk dat ik daar door een afkeer heb gekregen tegen pillen,
en ben ook jaren geleden over gegaan naar de Prikpil.

Wil ook nooit pillen slikken bij iemand anders bijzijn, wat nou als je moet kokhalzen.
Word je zo heerlijk vreemd aangekeken.. (Vaak genoeg gehad)

En ook vaak gezegd ik ga even 5 meter van jullie staan want ik ga echt over mijn nek van pillen slikken.

Maar ik probeer ook vaak voor over te buigen en dan slikken, maar ik durf gewoon niet te slikken
al hangt dat ding dan nog op het randje mond/keelgat...

Er zijn momenten dat ik ze zo weg kan slikken, maar soms ook momenten
dat ik echt moet wachten met slikken want dan zit echt even in een slot van oei wat nu...

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 00:28

Ik stik er gegarandeerd in dus ja, gelukkig heb ik geen pillen te slikken. Pijnstillers in poeder en enig andere vitamine pil heb ik of in gummybeer vorm(lach me maar uit, :') ) of kauwtabletten.
Kun je niet bepaalde pillen verpulveren met 2 lepels en bijv. door de yogurt etc doen? Kan ook nog wel eens werken.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 00:31

Anastasia24 schreef:
Ik stik er gegarandeerd in dus ja, gelukkig heb ik geen pillen te slikken. Pijnstillers in poeder en enig andere vitamine pil heb ik of in gummybeer vorm(lach me maar uit, :') ) of kauwtabletten.
Kun je niet bepaalde pillen verpulveren met 2 lepels en bijv. door de yogurt etc doen? Kan ook nog wel eens werken.

Ik kan beide pillen verpulveren, maar vind 1 iets te groot om dat er mee te doen. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 00:32

Ja precies dat slot wat je omschrijft dat heb ik dus altijd met medicatie, met de pil gelukkig dan niet altijd meer maar die is zo klein dat merk ik bijna niet maar heb ik ook wel periodes in gehad dat dat heel moeizaam ging. Uiteindelijk vind je daar maniertjes voor denk ik wat wel werkt.

Edit; en paracetamol oplossen? Het is heel vies maar desnoods zet je er een toetje of iets wat je lekker vind bij en een groot glas water. Ik doe altijd een klein laagje water maar genoeg dat het goed oplost en dat ik het snel op kan drinken, neus dicht en slikken, dan proef je er net niks van en snel flinke slok water er achteraan en iets zoets ofzo en klaar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-03-23 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 00:33

Ik heb het ook.
Het slaat echt nergens op.
Voedsel kan ik makkelijk doorslikken, grote happen. Maar zo gauw ik een pil in mijn mond leg is het mis.

Heb wel gehoord dat naar beneden kijken echt een hele goede tip is.
Zelf nog niet geprobeerd

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 00:36

Chocomel! Dat is de oplossing :j
En koop inderdaad de ovale paracetamol.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 00:37

Hier ook veel moeite en dat ik ondanks 20+ per dag zit. Wat mij enorm helpt is een lepel kwak of vla erbij ikv een slok drinken. Bij sommige zou je in water op kunnen lossen of tussen 2 lepels fijn malen. Sommige dagen beter als andere

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 00:39

AyDeeDee schreef:
Ja precies dat slot wat je omschrijft dat heb ik dus altijd met medicatie, met de pil gelukkig dan niet altijd meer maar die is zo klein dat merk ik bijna niet maar heb ik ook wel periodes in gehad dat dat heel moeizaam ging. Uiteindelijk vind je daar maniertjes voor denk ik wat wel werkt.

Edit; en paracetamol oplossen? Het is heel vies maar desnoods zet je er een toetje of iets wat je lekker vind bij en een groot glas water. Ik doe altijd een klein laagje water maar genoeg dat het goed oplost en dat ik het snel op kan drinken, neus dicht en slikken, dan proef je er net niks van en snel flinke slok water er achteraan en iets zoets ofzo en klaar.

Wat ik bij het slot soms doe nog een slokje nemen van het drinken en dat gaat vaak goed gelukkig.
Maar vaak is het daarna nog even kokhalzen..

Ik heb sinds nu een week de Liquid Capsules van de Paracetamol dus die glijden wat makkelijker..
Maar nog iets te groot om echt lekker door te slikken.

Eigenlijk heb ik gewoon een pillen schieter nodig wat je voor je huisdier gebruikt... 8)7
Soms heb ik dat ik hem in mijn einde van de mond wil neerleggen maar dan schiet ie uit mijn vingers en ben zo de pil kwijt
....drinken er achter aan en klaar.. 8)7

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 00:51

Ik had het ook, maar best lastig als migrainepatient en die vieze bruisdingen en zakjes met oplosspul niet kunnen nassen.
Ik heb geleerd om in mijn hoofd een liedje of deuntje af te spelen (soms zelfs meedeinen op t ritme en op de derde tel slik ik een grote slok door.
Het zit echt tussen je oren en nu lukt t me soms moeilijk maar dan zeg ik echt tegen mezelf: grote slok doorslikken anders blijft ie sowieso hangen.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 00:55

Zelfde probleem hier…
Ik vond het als kind eng om pillen te slikken en het lukte nooit. Met water had ik dan alleen het water opgedronken :Y)
Nu is het enige wat ik dan slik de anticonceptiepil. En die is echt zoooo klein :+
Ik neem hem met flink wat water en ik moet bewust blijven drinken, anders gaat ie niet weg :=
Paracetamol los ik dus op in water om deze reden… super vies

Zat laatste nog te denken hoe ik dit kan oplossen, misschien eens een logopedist vragen om tips.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 00:57

Ik heb vaak al problemen met formaatje anticonceptiepil, alles wat groter is kauw ik kapot hoe vies ook (paracetamol en aspirine zijn echt heel smerig) in de joghurt is geen optie want van joghurt met stukjes ga ik echt over mijn nek. Ik heb jaren lang capsules moeten nemen en die maakte ik altijd open en dan deed ikde inhoud op een lepeltje en danging het net. Iets is beter dan niets zullen we maar zeggen.
Nu moet ik ijzerpillen nemen die zijn net zo klein als de pil maar dubbel zo dik.. echt een drama. Vitamine pillen neem ik al in de kauwtablet variant maar ook dat gaat niet altijd, dan neem ik weer een tijdje de gummies. Ook bij teveel pillen in 1x gaat het niet bij mij dan ben ik de hele nacht misselijk.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 01:05

Al eens slikgel geprobeerd? Dat is speciaal om pillen te slikken.

Bijv Gloup. Daar kun je ook een test pakketje aanvragen voor 2.50 (verzendkosten).
Maar als je gewoon googled op slikgel dan vind je ook genoeg anderen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 01:07

Hele kleintjes gaan nog wel, maar nu ik krakkemikkiger wordt en er vaker geen andere opties zijn lukt het wel steeds iets beter.

Ik gebruik altijd paracetamol smelttabletten van Roter en zakjes ibuprofen bruis van de Kruidvat. Verder vitamines die je kan kauwen.

Voor sommige medicatie zijn er andere oplossingen als je het aangeeft bij de arts en/of apotheek. Ook helpt het om niet je hoofd achterover te gooien, maar juist iets naar voren te knikken als je iets door wil slikken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 05:42

Ik heb hier ook enigzins last van, niet zo erg als je het beschrijft, maar ik moet mijn paracetamol altijd in minstens 8 stukjes breken volgens mij. :')

Als ik een pil moet slikken (of gore antibiotica drankjes trouwens) dan gaat mijn keel op slot. Kan niet meer slikken. De kleine anticonceptie pilletjes gaan prima, die zijn klein en rond. Al zou ik daar 4 tegelijk van slikken denk ik nog dat het gaat. Ik zou ook het liefste alle pillen in die maat krijgen, maar dat bestaat helaas niet.

Ik heb in ieder geval continu de 'angst' om ziek te worden en dus pillen of drankjes in te moeten nemen. Dat geeft zoveel stress. Ik heb het een keer gehad dat er een antibiotica pil (gelukkig de allerlaatste van de kuur) vast bleef zitten in mijn keel. Het was zo'n langwerpige die net voordat ie mijn keel in ging een kwart slag draaide. Ik heb 'm al proestend in de wasbak uitgespuugd, maar ja, dat vieze hoopje ging ik natuurlijk echt niet een tweede keer in mijn mond steken. Gelukkig is het goed gegaan qua kuur, maar goed was het natuurlijk niet. Het blijft voor mij echt een ding.

Met paracetamollen nu bijvoorbeeld breek ik ze in mini stukjes en dan met een glas water of limonade ernaast bijt ik iedere keer de stukjes met mijn voortanden nog door tot ze wat verpulveren en dan snel doorslikken. Die mini stukjes zijn namelijk weer loeischerp dus zomaar doorslikken is ondanks het formaat ook weer een punt.

Ik hoop hier ooit nog vanaf te komen.. |o

Edit: ik las tussen de reacties nog misselijk worden van een een te grote slok water bij het tandenpoetsen. Ik heb het als er teveel schuim in mijn mond ontstaat met het tandenpoetsen.. :roll:

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 06:40

Je keeldoorgang is inderdaad groter wanneer je voorover kijkt dan wanneer je ze 'achterover slaat', dus dat is een goede.

Lang niet alle pillen mogen verpulverd worden (!!), met verlengde afgifte of een maagsapresistente laag eromheen bijvoorbeeld, dus dat nooit doen zomaar.

Ik neem mijn pillen (20+ per dag) meestal mee in de 'snelheid' van de stroom water die ik drink, beetje gek uit te leggen maar ik hoop dat je het snapt. Inmiddels raak ik niet meer in paniek wanneer er een pil blijft hangen in m'n keel maar denk: "rustig blijven en zo snel mogelijk nog een slok nemen" :D Ik kan nu zo zo'n 6/7 pillen tegelijk nemen inclusief de grote en capsules, terwijl ik ook een slechte pillenslikker was.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 07:56

Ik herken het deels, vind pillen altijd lastig om te slikken. Ik gebruik nu ovale paracetamol en ibuprofen dat helpt al deels. En ik gebruik drink ontbijt erbij, dat is dikker dan water en helpt mij echt om het beter door te kunnen slikken.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 08:04

Helpt het ook om afleiding te gaan zoeken tijdens het slikken zelf? Bijvoorbeeld een ingewikkelde podcast luisteren of ingewikkeld tv-programma waar je je dus ook op moet focussen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 08:16

Drico schreef:
Toen ik jong was lukte het mij ook totaal niet om pillen te slikken.. nu krijg ik eigenlijk alles wel weg :+

Wat ik meestal als tip geef en ook zelf heb gebruikt, leg de pil in je mond en doe alsof je normaal een paar flinke slokken neemt, dus alsof je gewoon flinke dorst hebt. En wat ik dan altijd fijner vond werken was uit een flesje drinken.

Als tip voor paracetamol, tegenwoordig heb je ook ovale, die zijn sowieso al een stuk fijner dan de platte ronde!

Eens met alle tips. En dan heb ik er nog eentje: niet met water innemen maar met yoghurtdrank, yoki of Optimel ofzo. Pil in je mond, dan een slok en de pil ‘laten drijven/zweven’ in je yoghurtdrank en dan in 1 slok naar binnen. Vaak merk je niet eens dat er een pil bij zat.

En je kan het echt oefenen. Begin met die hele kleintjes, ijzertabletjes zijn klein bijvoorbeeld. Daar kan je mee oefenen.