Hele mond vol aften/ontstekingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Hele mond vol aften/ontstekingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 20:12

Ik ben van de week weer ziek geworden, keelontsteking en daarna neusverkoudheid. Nu heb ik donderdag mijn tong heel even klem gehad tussen mn elektrische tandenborstel, en sindsdien is dat een ontsteking geworden. Maar daarna heb ik dus op mn wang gebeten, dus daar heb ik een aft. Maar daarna heb ik dus nog 4 andere aften/ plekken in mn mond gekregen, waarvan 2 onder mn tong. Dus ik kan bijna mn tong niet meer bewegen in mn mond :=
Ik eet al waterijsjes, slik paracetamol, vitamines, maar wat kan ik nog meer doen? Afwachten, uitzitten? Een vriendin had het over Aftcreme, maar werkt dat een beetje? Ik weet dat het deels van binnenuit komt, maar ik weet niet of ik nog wat kan doen.
M'n eetlust is bijna nul want alles wat ik eet doet pijn. :')

_Nancy

Re: Hele mond vol aften/ontstekingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 20:20

Ik had vroeger een spray die ik erop moest sprayen, best vies.
Het hielp wel, het gaf in ieder geval verlichting en werd dus minder gevoelig waardoor ik weer wat normaal kon eten, want de aften deden echt pijn!

Ik heb alleen geen flauw idee hoe het heet, het was enkel op recept te krijgen bij de huisarts.

Beterschap! :(:)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 20:21

De perio-aid spoeling werkt vrij goed bij mij. Heel vervelend probleem altijd, gelukkig al even geen echte last meer.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 20:23

_Nancy schreef:
Het hielp wel, het gaf in ieder geval verlichting en werd dus minder gevoelig waardoor ik weer wat normaal kon eten, want de aften deden echt pijn!

Ik heb alleen geen flauw idee hoe het heet, het was enkel op recept te krijgen bij de huisarts.

Thanks. Ah goed om t weten, als ik morgen nog last heb dan bel ik evt de huisarts ja. Want deze pijn is echt zo naar :=

@Azmay PErio-aid kun je bij de kruidvat halen? Oh nee, moet je dat ook op recept halen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 20:25

Earth schreef:
_Nancy schreef:

Thanks. Ah goed om t weten, als ik morgen nog last heb dan bel ik evt de huisarts ja. Want deze pijn is echt zo naar :=

@Azmay PErio-aid kun je bij de kruidvat halen? Oh nee, moet je dat ook op recept halen?

Een grotere albert heijn heeft het ook liggen, is gelukkig niet op recept. Ben het gaan gebruiken op aanraden van de tandarts toen mijn tandvlees een tijdje dramatisch was en het hielp enorm.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 20:26

Parodontax helpt bij mij altijd goed.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 20:28

Vervelend zeg! Niet toevallig een andere tandpasta gaan gebruiken? Ik krijg zelf last van aften als ik specifieke tandpasta van Sensodyne gebruik.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 20:29

tones schreef:
Parodontax helpt bij mij altijd goed.

Ik heb dus jaren Parodontax gebruikt, en ik had toen altijd aften. En toen stopte ik met het gebruik van Parodontax en waren de aften in mn mond over. := Dus ik gebruik het niet meer :')

@Sem nee, ik ben ziek geworden dus ik denk dat het van binnenuit komt zegt maar.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 20:30

Mijn dochter is ook gevoelig voor aften in haar mond.
Wat bij haar helpt is tandpasta die minder "zeep" bevat zoals de tandarts dat noemt.
Groene Zendium, Oral B, Parodontax.
Sindsdien heeft ze er echt vele male minder last van

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 20:30

Lidocaïne om de pijn een beetje te verzachten, verkrijgbaar bij de apotheek (meestal geen recept nodig)
Pyralvex is tegen onstekingen in de mond, helpt ook goed tegen aften, maar doet aardig wat zeer (waarna het wel licht verdoofd) en is erg vies.
Pyralvex kun je gewoon bij de drogist halen.

Beterschap :(:)

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 20:31

Hier ook goede ervaringen met perio-aid (voor korte termijn dan, op lange termijn helaas wel verkleuring op tanden door gekregen wat de tandarts/mondhygiënist dan weer moest verwijderen).

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 20:31

Vervelend.
Ik gebruik paarse Listerine als ik veel wondjes in mijn mond heb.
Poetsen doe ik sowieso met Parodontax.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 20:35

Naast het bovenstaande zou je aanvullend ook kamillethee kunnen drinken.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 20:37

Ik gebruik propolis tinctuur, bitter maar helpt goed

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 20:43

Bedankt voor de tips allemaal. Ik zoek echt iets wat het zsm verzacht, wat ik morgen dus kan halen. Ik heb er normaal bijna geen last van, maar nu dus een soort van uitbraak.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 20:44

Ik weet niet of dit in NL of BE te krijgen is?
Afbeelding
Verlicht echt enorm!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 20:44

Irritant altijd idd, aften.
Ik gebruik pyralvex. Doet even echt %%*+#*} pijn en daarna verdooft het wat. (Of dat komt ms omdat die zooi zo zeer doet)

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 20:49

Helaas heb ik ook regelmatig last van die rotdingen. Komt bij mij door overgevoeligheid voor alle citrusvruchten en ananas + alles wat daarvan is gemaakt (jam, sap, sinas, 7up/sprite/soortgelijke frisdrank, enzovoorts) Dus dat gebruik ik gewoon niet meer.

Mocht ik dan per ongeluk toch een keer weer een aft hebben, omdat er toch ergens citroensap in zat ofzo, dan gebruik ik deze gel van Evisense: https://www.tandonline.nl/evisense-afte ... adetracker. Gewoon met schone vingers een klein beetje op de aft smeren. Helpt bij het herstel en legt een laagje over de aft waardoor eten en drinken niet zo'n pijn meer doet. Ik wil niet anders meer! Gewoon te koop bij Kruidvat, DA, Trekpleister, Etos, enzovoorts.

Pyralvex wordt hier veel geadviseerd, maar bij mij deed dat dus juist helemaal niets. Echt nul komma nul, noppes, nada. Dat spul gebruik ik dus ook niet meer.
Laatst bijgewerkt door JPitty op 26-02-23 21:25, in het totaal 5 keer bewerkt

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 20:49

Palmera schreef:
Ik weet niet of dit in NL of BE te krijgen is?
[ [url=m/GIaG5f.jpg]Afbeelding[/url] ]
Verlicht echt enorm!

Ik kan het niet in Nederland vinden maar wat is de werkzame stof?

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 20:49

Hier ook altijd pyralvex voor aften.

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 20:52

Voor zsm verzachten zoals hierboven genoemd lidocaine zalf halen, even uitleggen bij de apotheker. Op je aften stippen met een wattenstaafje. Dit is een verdovende zalf en werkt direct.
Wel oppassen dat je niet op je tong bijt omdat je hem minder voelt :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 21:03

De betreffende lidocaïne zalf die je bij de apotheek kunt halen (in de vrije verkoop) heeft wel een hele lage dosis lidocaïne. Mocht je er echt veel last van hebben dan zou je eventueel aan de huisarts kunnen vragen of je (op recept) iets met wat meer lidocaïne kan krijgen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 21:05

Spoelen met Betuwe bessensap. Is te vinden in het schap bij de bakbenodigdheden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 21:15

Mijn dochter heeft last van herpes (de zogenaamde koortslip) maar dan op de mondslijmvliezen en tong.
Zij krijgt hierbij van de huisarts een orale gel met lidocaine die de mond wat verdoofd tegen de pijn, icm pcm en ibuprofen of diclofenac.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 21:16

Lepel bosbessen jam.
Spoelen met zoutwater oplossing.