Hoe omgaan met eenzaamheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Happy_Hippie

Hoe omgaan met eenzaamheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 22:58

Zoals de titel al zegt hoe gaan jullie om met eenzaamheid?
Alvast excuses voor het gaotische manier van schrijven..

Normaal ben ik niet zo van het delen van privé dingen delen, maar wellicht zijn er meer mensen die hier mee hebben gekamt en kunnen me misschien handvaten geven. Ik denk niet dat het enkel eenzaamheid is maar gepaart gaat met veel meer dingen.
Ik heb een mooi gevulde rugzak laten we maar zeggen.
Had het helemaal uitgetyped maar dat werd zo lang dat ik het jullie bespaar, heb enkel hetgene van laatste 3/4 maanden uitgelegd, pb mag overgens altijd.
Je hoeft het niet perse helemaal te lezen enkel jou verhaal delen of wat jou geholpen heeft is ook prima :)

Ik ben iemand die enorm veel voor een ander doet, er altijd is voor mijn vrienden je hoeft maar te bellen of ik ben er! Ik voel me goed als ik mensen kan helpen en beter kan laten voelen. Ik ben er voor mensen maar zodra het beter gaat met hun word ik weer aan de kant gezet want dan ben ik niet meer nodig. Ik heb 2/3 vrienden waar ik contact mee heb af en toe.

Enige waar ik altijd al naar verlang is iemand om mee oud te worden, waar ik lekker tegen aan kan knuffelen die me in mijn waarde laat en er voor mij is zoals ik voor een ander.
Misschien is dit verkeerd maar dit is iets wat ik echt extreem mis in mijn leven.

Ik had iemand leren kennen die door zijn vriendin in relatie van 10 jaar uit huis is gezet het hele uitgebreide verhaal probeer ik jullie te bespraren. We werden na 2maanden non-stop hele dagen praten best close, denken voor een groot deel hetzelfde en dezelfde normen en waarde als we op de bank film keken kwam die bij me zitten en sloeg een arm om me heen. Dit heb ik nooit gehad en gekregen. Nu is het ff uit tussen hem en zijn vriendin en wilt hij eerst zichzelf gaan vinden na 15/20 jaar continu in een relatie gezeten te hebben en heeft gezegd afstand te nemen. Ik begrijp t deels maar vind het zo lastig om van alles terug naar helemaal niks te gaan van elke dag zien en non-stop appen naar weinig contact en intresse naar mij toe.
Hij zegt dat ik nogsteeds hetzelfde persoon ben voor hem en niet te persoonlijk moet op vatten maar hij dit nu echt moet doen en voor zichzelf kiezen doen wat hij wilt om erachter te komen wie die nu echt is en wat die wilt.

Nu mede door weer aan de kant gezet te zijn (voor mijn gevoel) voor de zoveelste keer zit ik weer in een gat, ik voel me enorm alleen/ eenzaam, ik kan nog omringd zijn door zo veel mensen maar voel me alleen. Ik heb autisme, add, bindingsangst en zodra ik me eenmaal bind met iemand enorme verlatingsangst.
Vrienden hebben geen/ weinig tijd, paarden lopen kreupel, fotograferen is een en al frustratie, auto kan ik nu niks mee doen dat waren alle dingen die ik leuk vond om te doen waar ik nu helemaal geen plezier meer uit krijg.
Ik heb al eerder psycologische hulp gehad oa ook EMDR training voor het verwerken van mijn "trauma's" in het verleden, maar ik merk hier weinig baat bij gehad te hebben.
Ik heb mij toen der tijd er zelf weer deels uit getrokken.
Ik werk in de 5ploegen dienst en heb dus 3,5/4dagen weekend maar ik vreet mezelf op (nu dus weer weekend) weet niet wat ik moet doen en barst om de haveklap uit huilen omdat ik dingen enorm mis die ik had en soms ook heel random ineens.
Het liefst ga ik slapen en word ik wakker zodra ik weer moet werken.
Alleen wil ik gewoon niet meer zijn al zeker 80 tot 90% van mijn leven voel ik me eenzaam en dat is niet overdreven.

Veel mensen zullen zeggen ja dan maak je toch nieuwe vrienden omring je je zelf door mensen maar zo simpel is dat voor mij allemaal niet. Contact leggen met mensen vind ik enorm lastig en eng.
Ik wil heel graag nieuwe contacten leggen maar zo enorm bang om voor de zoveelste keer weer aan de kant gezet te worden zodra ik niet meer "nodig" ben.

Ik ben wel weer begonnen aan het lezen van mindfullnes boeken die me destijds ook redelijk hebben geholpen alleen nu nog ff wat lastiger zijn om die dingen te "accepteren" omdat mijn hoofd heel erg bezig is met wat ik terug wil maar weet dat ik het niet terug ga krijgen.
Sorry voor het hele verhaal probeer het zo kort mogelijk te omschrijven/ van me af te schrijven.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:08

Ik begrijp dat je je eenzaam voelt en het lijkt me met jouw problematiek inderdaad niet gemakkelijk om “gewoon even nieuwe vrienden te maken”. Een beperking, zoals autisme, kan ertoe leiden dat je je niet aanvaard voelt door anderen, waardoor je steeds minder vertrouwen krijgt en je in een vicieuze cirkel belandt.
Het is niet voor iedereen helpend, maar heb je wel eens aan lotgenotencontact gedacht ? Misschien voel je je door lotgenoten beter begrepen en hebben zij nog nuttige tips voor jou.
Laatst bijgewerkt door pateeke op 07-02-23 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:12

Wat goed dat je dit topic hebt geopend!
Ik herken je verhaal deels terug. Ook ik ben een paar keer aan de kant gezet en vond dat erg lastig.
Nog steeds kost het mij hierdoor moeite om vriendschappen en dergelijke die nieuw begonnen zijn gevonden houden. Gelukkig heb ik ondertussen wel echt een groep fijne mensen om mij heen en heb ik het eenzame gevoel een plek kunnen geven door bakken en filmpjes te kijken van andere alleen wonende mensen. Dat gaf mij herkenning.

Natuurlijk wanneer de buurman vrijdag avond bijvoorbeeld vrienden over de vloer heeft en ik daar alleen op de bank zit, vind ik het soms nog steeds lastig, maar ik heb het vooral in stapjes gedaan. Dus met die filmpjes, bakken of knutselen en dan met café geluiden muziek op of wat je leuk vindt.

Maar er over praten blijft het belangrijkst.:)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:19

Wat rot, allemaal...! Eenzaamheid is echt helemaal niets gedaan. :(:)

Wat je beschrijft van deze meneer die vers uit een relatie komt vind ik ingewikkeld.
Er is een oeroud gezegde dat je na een relatiebreuk een jaar lang alleen 'moet' zijn, om echt los te komen van de vorige relatie en echt open te staan voor een nieuwe relatie. (Uiteraard is het leven altijd anders dan 'de leer'... Maar er zit iets in dit idee.)
Wellicht is het een wrang voorbeeld van 'dat jij er bent als iemand jou nodig heeft'. :(:)
Dat is een prachtige eigenschap, maar zo te lezen wordt er door zo ongeveer iedereen misbruik van gemaakt.
Ook in vriendschappen hoort er een balans tussen ontvangen en geven te zijn...

Enne: er is NIETS mis met wat je schreef "Enige waar ik altijd al naar verlang is iemand om mee oud te worden, waar ik lekker tegen aan kan knuffelen die me in mijn waarde laat en er voor mij is zoals ik voor een ander."
Ouderwets gezegd moet je wel de ware Jacob tegen het lijf lopen.
Iets moderner is het ook wel belangrijk dat je zaken als zelfrespect en zelfwaardering uitstraalt.
... en daar wringt hem waarschijnlijk de schoen op een gemene manier.
Het gemene is natuurlijk, dat als jij constant klaar staat voor anderen, maar anderen zelden of nooit een poot voor jou uitsteken, "het nogal een klus is" om zelfwaardering op te bouwen....
Uiteraard helpt jouw autisme, en hoe moeilijk het is om contact te leggen ook niet mee. :(:)

Verder heb ik niet heel veel tips. :o.
Wel wil ik je heel veel sterkte wensen ivm weer de zoveelste dreun. :(:)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:29

Semi kluizenaar is hier voorkeur eigenlijk.
Eigenlijk is de minder emotioneel in de knoop trouwe versie van vriend/partner een hond. Moet zeggen dat dat mijn eerste reactie was op knuffels en in je waarde laten. En ook voor autisten kan een hond heel veel hulp en zekerheid bieden.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 23:49

Pateeke,
Daar heb ik inderdaad nog nooit van gehoord.
Zal er eens naar kijken.

xSagan,
Dankjewel, over praten is lastig zeker omdat ik eigenlijk niet echt iemand heb om er mee over te praten.

Janneke2,
Dankjewel, dat van menneer was ook totaal niet de bedoeling van beide kanten en was gewoon zo gelopen we konden elkaar eigenlijk niet eens 5maanden geleden. Hij zei een van de laatste keren nog dat we elkaar misschien een jaar te vroeg zijn tegen gekomen zo iets zeg je ook niet voor niks denk ik dan? Hij had ook zelf aangegeven niet terug in een relatie te willen voorlopig, en ik durf een relatie op t moment sowieso niet aan gezien ik daar ook al 3rotrelaties heb gehad oa met vreemdgaan enzo -O-

Tamary,
Ik heb zelf paarden en we hebben thuis ook 3 honden. Ik woon nog thuis maar zodra ik over 2jaar op mezelf ga dan neem ik alsnog geen huisdier. Vind dat egoistich tegenover het dier gezien ik veel werk en hij/zij dus veel alleen is.

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:53

Ik heb niet de gehele tekst gelezen maar ik heb dit ook aardig lang gehad.
Sinds juli 2022 ga ik mee met activiteiten via single event bureau. In het begin onwijs spannend maar iedereen komt allen. Het is onwijs gezellig en ook al aantal nieuwe vrienden gemaakt.
Ik ga erheen met intentie voor gezellige avond/dag.

Inmiddels heb ik een leuk groepje die mij accepteren om wie ik ben verzameld en heb ik geen eenzaam gevoel meer.

Ik zou dit ook echt aanraden.
Als je meer wil weten mag je me pb sturen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 00:01

Zou het je lukken om er voor jezelf te kunnen zijn. Dat als iemand je hulp en steun kan gebruiken dat het voor jezelf is?

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 04:07

Ik vind me (heel) erg in je verhaal ts, ook autisme en bindingsangst die mij emotioneel inmiddels compleet afsluit voor mensen.
Het zit hier in de familie en de ''tip'' die ik je kan geven is eigenlijk dat jouw geluk niet van een ander moet afhangen. Zo 'down' zijn als je alleen bent word niet opgelost door een relatie, je verzuipt een soort van in dat gevoel maar cijfert jezelf weg. Hij werkt nu aan zichzelf, waarom doe jij dat ook niet en leer je te genieten van die eenzaamheid? Ik weet niet of je er iets aan hebt want ieder mens is anders maar het is welbekend dat je niet van iemand kan houden als je niet van jezelf houd\je niet goed jezelf kan vermaken. Je hebt echt alleen jezelf in deze wereld en zo afhankelijk zijn van andere is vooral met verlatingsangst een enorme valkuil.
Niet het antwoord dat je had gehoopt denk ik maar wel iets waarmee ik bezig ben gegaan, richten op mijzelf, focussen op alleen mij, de juiste vrienden en evt relatie komt wanneer het komt en zo niet, is dat ook goed, leer daar vrede mee te hebben.
Heel veel mensen kunnen niet alleen zijn en ik raad je zeker aan om een contacten te leggen en sociaal een beetje uit je comfortzone te gaan maar zoek niet je 'geluk' in een ander en leef niet enkel voor je werk, dat is zonde. Ik weet zeker dat je op jezelf ook gelukkig kan zijn\worden.

germie

Re: Hoe omgaan met eenzaamheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 10:07

Dat van er zijn voor anderen en dan gedumpt worden herken ik maar al te goed. Als ik kijk wat ik voor anderen gedaan heb, van paarden inrijden (meer dan 30 stuks zonder ooit een cent te vangen), tot reisleider zijn en nog mijn eigen reis betalen ook, tot kennis delen waar ik wel voor betaald heb en daarna gedumpt worden, ja, dat is mij ook heel vaak overkomen.
En als ik nu zeg van ik wil er ook wat voor terug, dan ben ik iemand om over te roddelen, negatief over te praten, een geldwolf, enz.
Echte vrienden zijn moeilijk te vinden.

Ik ben eigenlijk heel extrovert, tenminste, zo kom ik naar anderen over. Maar dat valt eigenlijk heel erg tegen. Alleen, dat beetje extroverte wat misschien niet eens altijd je eigen ik is, kan je wel helpen.
Ik denk dat als je makkelijker contacten legt dat dat al enorm kan helpen.

Een levenspartner vinden is lastig, ik loop er ook niet tegenaan. Ik heb wel eens op Tinder e.d. gezeten, maar dat bracht ook niet wat ik gehoopt had. Ik denk dat je er gewoon eens ergens tegenaan moet lopen, maar dat actief zoeken ook niet brengt wat je hoopt. Je moet ook geluk hebben.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 10:23

Hier komt jouw verhaal me maar al te bekend voor. Ik heb zelf nooit een vriendschap gehad die langer dan 2 jaar duurde. Nu weet ik dat ik door mijn bindingsangst en verlatingsangst ook niet altijd even makkelijk ben als vriendin maar dat haalt het eenzame niet weg...

Ik heb verder niet veel tips voor je helaas, ben zelf ook opzoek. Wat mij wel helpt is dingen van een afstand bekijken. En dan niet jezelf onder de loep leggen, maar de hele situatie binnen de vriendschap. Zo kan je zien dat wanneer mensen jou in de steek laten, dat meer zegt over hen dan over jou.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 10:45

Als ik lees dat je iemand bent die alles voor anderen doet dan denk ik gelijk aan codependentie.

Het is namelijk niet gezond om alles voor anderen te doen, het is veel gezonder om alles voor jezelf te willen doen (zonder egoistisch te zijn) uit een stuk zelfliefde en eigenwaarde.

https://www.relatieverslaving.com/2015/ ... pendentie/

Ik gok dat hier zo maar een heel aantal van je problemen door ontstaan zijn, en dat het ombuigen van deze disfunctionele patronen wat innerlijk kind werk vraagt.

In ieder geval kun je door dit soort disfunctionele patronen uiteindelijk heel eenzaam worden. Want je gaat zelf ongezonde relaties aan die niet in balans zijn met geven en nemen. Ik denk echt dat het belangrijk is dat je weer contact krijgt en leert te maken met jezelf.

Overigens is dit allemaal niet bedoeld als verwijt oid he..waarschijnlijk ben je zo gevormd door het ea en bewustwording is daar dan denk ik een grote eerste stap in.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 11:22

Happy_Hippie: ik wil toch even snel reageren en zeggen dat ik het rot voor je vindt dat je zo makkelijk aan de kant wordt geschoven. Maar... het is wel een prachtige eigenschap van je dat je altijd mensen wil helpen, dat siert je. Dat mensen je daarna niet meer nodig hebben, is hun eigen gemis. Maar ja, dat maakt jouw gevoel van eenzaamheid niet minder. Ik hoop dat dit topic je een beetje helpt en ook dat je snel iemand vindt om samen iets op te bouwen. Succes!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 12:22

Ik snap wat je bedoeld en ik denk dat heel veel mensen zich regelmatig eenzaam voelen.
Eenzaamheid hoeft geen handicap te zijn. Mij helpt het om mijn eenzaamheid te omarmen en te bekijken als zelfstandigheid. Ik ga joggen met de hond, oefen gitaar, verzorg de paarden die thuis staan, best eenzame zaken allemaal en op sommige dagen slaat die eenzaamheid wel is in. Dan bel ik wat rond en probeer ik af te spreken voor een etentje of drankje. Als ik daar niemand voor vind voel ik mij wel is afgewezen, maar uiteindelijk door de jaren heen en voornamelijk door corona is dat veel minder geworden en durf ik gerust ook alleen iets te gaan eten of drinken. Ik heb 2 dagen les per week en vind niet echt aansluiting bij medestudenten. Ook hier probeer ik negatieve gedachten te onderdrukken en gewoon mijn ding te doen. De kracht zit in jezelf en het is echt een kunst om je gedachten te leren omzetten naar iets positievers. Hopelijk vind je ook een manier om er anders tegenaan te kijken. Misschien zit er in je buurt ook een groep voor mensen die net als jij ook wat meer sociale activiteiten zoeken. Ik lees dat je graag een helpende hand of luisterend oor bent in je omgeving, ik weet niet wat voor werk je doet, maar misschien kun je daar ook iets mee doen.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 12:48

Alles voor een ander willen doen, pleasergedrag in de hoop op een aai over je bol, je schiet er niets mee op. Wat hierboven al gezegd is, eerst van jezelf houden en jezelf op de eerste plaats zetten en niet voor je geluk afhankelijk zijn van een relatie of wat een ander van je vindt, of je een appje krijgt of niet, etc. Geloof me, ervaringsdeskundige. En ik ben niet piep meer, wilde dat ik dit geweten had toen ik jong was zoals jij, dan was ik eerst aan zelfliefde gaan werken. Het gekke is dat anderen je ook anders benaderen als je gelukkig bent met jezelf, met meer respect en ze willen met je zijn, terwijl als je dat aan hun vraagt en aandringt ze dikke doei denken. Het is moeilijk, maar het kan, van jezelf houden en niet afhankelijk zijn van de goedkeuring of liefde van een ander.

En op je plaat durven gaan... dat de een jou misschien niet leuk vindt betekent niet dat een ander je niet leuk kan vinden, gewoon proberen.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 13:47

.
Laatst bijgewerkt door Lori op 04-02-25 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-23 14:40

Bedankt allemaal voor de reacties

liesJ,
Ik zal er eens naar kijken, ik zit alleen dat ik door de 5ploegendienst vaak werk wanneer de rest vrij is.

Bienotje,
Geen idee, ik voelde me altijd beter als ik iemand help en oprecht beter laat voelen.
Ik weet te goed hoe het voelt om je zo te voelen en wil niet dat andere zich ook zo voelen.

Anastasia24,
Je hebt helemaal gelijk en ik weet het ook nu komt er op dit moment bij de de dingen die ik graag deed nu niet allemaal kunnen en een deel ervan enkel frustratie op wekt.
Ik ben al zo lang "alleen" nooit echt vrienden gehad ook vroeger enzo.

germie,
Ik ben juist extreem introvert, tinder etc was ik na een week al mee gestop paar jaar terug verschikkelijk vind ik het mannen die je alleenmaar als voorwerp willen zien "voor een leuke nacht".
Ik ben meer van het ik zie wel wat op mijn pad komt, ondanks dat ik het enorm graag wil ga ik er niet naar zoeken.

Flubberboot,
Ik snap het, ik trek me die kleine dingen ook gewoon veel te veel aan waardoor mensen uiteindelijk juist weg willen.

Elisa2,
Ik herken me er wel deels in hoor.
Bij mij is dit al zeer vroeger ontstaan door oa mijn vader die me als 2jarige gedumt heeft, moeder die altijd aan het werk was en je dus nooit zag. Niet mee kunnen komen in de maatschapij en altijd op elke school enorm gepest worden (fysiek en mentaal) hoorde nooit ergens bij was altijd al "alleen".
Maar in de schooltijd had ik iets om gefocust op te blijven, goede cijfers want anders kreeg ik op mijn klote thuis dus deed ik daar men best voor en had ik een doel voor ogen iets wat ik wilde bereiken.
Thuis vroeger was alles negatief dus ja ik ben idd zo "gemaakt" door mijn moeder (don't blame her, ze had het zwaar enorm zwaar).

chevax,
Dankjewel, ik hoop het ook.

betadine,
Ik heb er veel moeite mee om het te omarmen, omdat het al heel men leven ben zegmaar uiteraard heb ik goede en slechte periodes en is dit nu een behoorlijk slechte. Dingen die ik altijd graag deed kan ik nu niet doen men paarden en bijrijdpaard lopen kreupel, fotograferen wet alleen maar frustratie op op het moment en de auto staat ook ff stil wachtend op onderdelen.
Ik werk in de procestechniek (fabriek) 5 ploegen dus 6 dagen werken en 3,5/4 dagen vrij, ik ben vaak vrij als iedereen aan het werk is en andersom dit maakt contact leggen en onderhouden nog moeilijker.

hahahatsjoe,
Ik ben het helemaal met je eens en ik weet het ik wil het ook alleen weet ik niet hoe...
Ik heb hier onderandere met de psygologe aan gewerkt alleen heeft het weinig gedaan en val ik heel makkelijk terug.
Ik weet dat zelfliefde iets is wat ikmoet verbeteren en ik nu juist iedereen alleen maar weg duw doordat ik me zo gedraag.
Alleen tussen realiseren en uitvoeren zit nog een groot gat bij mij, een ander kan ik er heel goed mee helpen maar mezelf is toch een ander verhaal.
Ik durf op men plaat te gaan hoor, doe het genoeg vallen en weer opstaan (zowel letterlijk als fierguurlijk)

Lori,
klopt en dat is ook iets dat ik zou moeten doen alleen wil ik bepaalde mensen gewoon niet kwijt omdat ze zo dierbaar zijn voor me en ik niet kwijt wil wat ik had.
Social media heb ik ook uiteraard allemaal alleen heb ik niet echt contact met mensen en daar zoek ik het ook niet echt.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:45

Weet je, dat je je ervan bewust bent is al heel wat. Heeft bij mij ook lang geduurd voor ik de omslag kon maken (jeugd met mishandelingen, pesterijen op de lagere school, je lelijk voelen...).

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-23 14:47

hahahatsjoe schreef:
Weet je, dat je je ervan bewust bent is al heel wat. Heeft bij mij ook lang geduurd voor ik de omslag kon maken (jeugd met mishandelingen, pesterijen op de lagere school, je lelijk voelen...).

Ik ben me van veel bewust en weet dat ik het moet veranderen alleen geen flauw idee hoe...

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:59

Happy_Hippie schreef:
hahahatsjoe schreef:

Ik ben me van veel bewust en weet dat ik het moet veranderen alleen geen flauw idee hoe...

Nou, onder andere door op een andere manier te gaan denken en gewoon proberen niet negatief te denken, dat scheelt al heel veel. Dat kun je zelf. En ja, dat kost moeite, maar het kan wel. En proberen niet afhankelijk te zijn van de goedkeuring van anderen of wat ze van je vinden, dat langs je af te laten glijden. Wat mij ook heeft geholpen is elke dag 3 positieve dingen op te schrijven, maakt niet uit hoe groot of hoe klein. Daardoor verandert je mindset ook, ga je positiever denken. En je kunt best wel wat voor anderen doen als iemand je iets vraagt, maar zeg ook eens nee. Hele kleine dingen en op een dag denk je hee !!!

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-23 16:17

hahahatsjoe schreef:
Happy_Hippie schreef:

Nou, onder andere door op een andere manier te gaan denken en gewoon proberen niet negatief te denken, dat scheelt al heel veel. Dat kun je zelf. En ja, dat kost moeite, maar het kan wel. En proberen niet afhankelijk te zijn van de goedkeuring van anderen of wat ze van je vinden, dat langs je af te laten glijden. Wat mij ook heeft geholpen is elke dag 3 positieve dingen op te schrijven, maakt niet uit hoe groot of hoe klein. Daardoor verandert je mindset ook, ga je positiever denken. En je kunt best wel wat voor anderen doen als iemand je iets vraagt, maar zeg ook eens nee. Hele kleine dingen en op een dag denk je hee !!!

I will give it a try!

Moet mezelf nu ff eerst zien te herpakken, ik barst nogsteeds om de haverklap uit huilen uit helder nadenken gaat ook ff met moeite

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 10:09

Je hebt de tijd, dus geef het de tijd. En schrijf het gewoon hier van je af als je dat nodig hebt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 10:16

Happy_Hippie schreef:
hahahatsjoe schreef:

Mijn bescheiden mening. :o

Trauma's zijn vaak niet op te lossen door alleen te praten met een psych, er is vaak meer voor nodig om bij de diepere lagen te komen. Vaak is lichaamsgerichte therapie een hele goede, denk aan Somatic Experience, Helende reizen, PMA, Focussing, Hypnotherapie, Rebirthing etc. Ik noem er maar een paar, het is voor iedereen verschillend wat in welk stadium het beste past.

Vaak is het rationaal allemaal heel goed te verklaren en het hoofd weet ook wel dat het anders moet maar gevoelsmatig is dat een stuk lastiger.

Jouw verhaal klinkt ook echt alsof je genoeg meegemaakt hebt, ik vind het niet zo raar dat je daarom problemen hebt ontwikkeld. Als kind neem je die patronen die thuis waren helaas ook over. Maar om daar van bewust te worden, wat er wanneer gebeurd is echt een stuk lastiger.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 11:04

Ik herken jouw gevoel en moet ook uit eigen ervaring zeggen dat het wel is zoals het vaak gaat. Wanneer je altijd maar voor anderen klaar staat wordt er helaas veel te vaak misbruik van gemaakt. Dat is ook helaas mijn ervaring die ik schade en schande heb moeten leren. Als er niets terug komt van de andere kant dan moet je niet verder gaan met zulke personen. Het moet van 2 kanten komen. Helaas komt het maar al te vaak van 1 kant.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 11:34

TS, je bent zo te lezen keihard aan het werk. Al jaren. Je schrijft dat je jezelf er uit gevochten hebt, dat je je best doet om open te zijn, te verwerken. Je werkt, je doet alles voor anderen. Maar waar ben jijzelf?

Je bent met van alles aan het werk, maar je vergeet 1 ding die het aller allerbelangrijkste is. En dat ben jijzelf. Je loopt letterlijk leeg als je alles voor anderen doet en niet voor jezelf zorgt. Zolang je niet van jezelf houdt en jezelf vergeet, dan ga je de eenzaamheid niet oplossen. Zelfliefde is de wortel van alles wat daaruit voortkomt, denk aan eenzaamheid, waardering, zelfvertrouwen, het gemis van een relatie. Dat kan ik me voorstellen maar een relatie gaat je eenzaamheid nooit helemaal vervullen zolang je niet voor jezelf zorgt.

Een stap terug dus, gaan leren houden van jezelf. En dat kan ongelooflijk ingewikkeld zijn, zeker in combinatie met add, autisme.
Mijn tip zou zijn om toch weer hulp te zoeken, ik kan uit ervaring spreken dat leren houden van jezelf een hele moeilijke (maar ook hele mooie) weg is die je bijna niet alleen redt. EMDR is mooi voor trauma's, maar helpt niet altijd direct bij houden van jezelf. Accepteer de eenzaamheid en ga (met hulp) op zoek naar je eigen ik. Zorg voor je eigen ik en geef jezelf wat je mist. :(:)