4 week pijn na val van paard.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FennyPower

4 week pijn na val van paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-23 00:38

4 week terug best ongelukkig van een paard gevallen, nu vraag ik me af of het normaal is als je nog zolang pijn hebt na een val.
Die dag nog naar het ziekenhuis geweest omdat ik niet kon lopen, niks gebroken zagen ze, gewoon echt een zware kneuzing.
Van de week weer naar de huisarts gegaan omdat de pijn weer begon door te zetten. (Steek in lies en mijn heup/onderrug had deze pijn al maar het werdt dus weer erger)
Hele dikke spieren. En echt een dikke kneuzing. Hij geeft aan dat dit echt nog even kan duren tot de pijn weg is.

Iemand die ook eens naar terecht is gekomen op de zij en een zware kneuzing er aan overgehouden heeft ?
Hoelang heeft dit ongeveer geduurd de pijn?
Ik word zo moe van de pijn, niet fijn kunnen liggen. Niet van bed af kunnen komen vanwege de steek in mijn lies. -O-

En ja vallen hoort erbij, ookal was dit niet de fout van het paard en mij. Ongeluk zit in een klein hoekje. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen na een val.

SnuitjeLove

Re: 4 week pijn na val van paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 00:53

Hebbe ze dan ook foto's laten maken om echt te kijken of er iets gebroken was?

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-23 01:01

SnuitjeLove schreef:
Hebbe ze dan ook foto's laten maken om echt te kijken of er iets gebroken was?

Ja want ik kon niet lopen . Ze wouden op de spoedeisende eigenlijks liever dat ik op mijn zij ging liggen voor foto's maar dat lukte niet.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 01:04

Ja, zwaar gekneusde heupkop. Plek heeft alle kleuren van de regenboog gehad en was groter dan omvang van mijn hand. Zat een rare witte streep doorheen. En ja deed gruwelijk zeer met erop liggen, maar jouw pijn klinkt zorgwekkender. Kan je naar een manueel therapeut in de buurt toevallig om eens te laten voelen wat er aan de hand is. Osteo of chiro ook goed.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 01:06

Gewoon bij huisarts om pijn medicatie vragen, indien het een kneuzing is dan is voorzichtig blijven bewegen belangrijk.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 01:06

Ja hier vorig jaar gevallen en mijn ribben en heup zwaar gekneusd. Heeft zeker 3 a 4 maanden geduurd voor ik weer pijnvrij was.

Wel geef ik je als tip mee om langs een Chiropractor te gaan. Die kan je wellicht wel wat helpen qua verlichting van de pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 01:25

Ik ben een week of 6 geleden nogal ongelukkig gevallen - ook gewoon een stom ongeluk waar niemand schuld aan had. In eerste instantie dachten ze dat ik m'n bekken gebroken had, maar dat bleek gelukkig alleen gekneusd te zijn en was na een paar weken helemaal over. Mijn 'gekneusde' ribben bleken echter toch gebroken (ik had net na de val gruwelijk veel pijn in m'n bekken en had zelf niet eens door dat m'n ribben ook vrij pijnlijk waren tot een paar dagen later de spierpijn en andere pijntjes waren weggetrokken) en daar heb ik dus nog wel last van. In eerste instantie leek dat beter te gaan, maar een week of drie geleden werd de pijn toch weer erger en scherper, ook met pijnstilling, dus vorige week heb ik er even naar laten kijken en het bleek toch gebroken. Daarvan lees ik ook overal dat het best nog wel een tijdje kan duren voordat die pijn wegtrekt, zelfs als alles weer aan elkaar gegroeid is (wat ongeveer nu wel het geval moet zijn; ik voel zelf iig ook niks meer bewegen, maar ik voel nog wel een beetje een doffe pijn, zeker met hoesten).

De initiële pijn van mijn bekken suggereerde dat die zwaar gekneusd was, maar dat viel uiteindelijk mee. Een echt zware kneuzing kan inderdaad wel een tijd duren en misschien heb je toch ergens een scheurtje in een spier of pees opgelopen. Je zou inderdaad even met de HA kunnen overleggen voor zwaardere pijnstilling (in mijn geval kreeg ik een doosje Codeïne mee tegen de pijn in m'n ribben en ook om me beter te helpen slapen) of desnoods even vragen of je een echo kunt laten maken van de plek.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 02:43

Een gekneusd lichaamsdeel kan wel een jaar lang duren voordat het volledig is hersteld.

Ik heb een aantal jaar geleden hard met paard en al gevallen. Gevolg de linkerkant was bijna alles gekneusd. Ik weet niet hoe ik ben gevallen want ik ben een tijdje bewusteloos geweest. Ik had flinke schaafwonden op mijn gezicht en in mijn mond en een hersenschudding.

Pas na een paar dagen merkte ik een vervelende pijn in mijn nek ik kon nauwelijks mijn hoof draaien , ook begon mijn elleboog echt veel pijn te doen en na een paar dagen kon ik mijn arm niet meer bewegen. Ik ben toen ook weer terug gegaan naar de dokter. Ik viel bijna flauw van de pijn toen ze aan mijn elleboog zat ik was er vol van overtuigd dat het gebroken was. Ik moest er voltaren crème opsmeren. Ik was heel sceptisch maar het werkte als een tierelier.

Maar ik wou ook naar de huisarts om zeker ervan te zijn dat een fysio behandeling veilig was. Ik ben voor mijn nek uiteindelijk ook naar de fysio gegaan en weer pijn vrij geworden. De hersenschudding heeft door eigen verkeer inschattingsvermogen erg lang geduurd viel mij ook vies tegen.

Dus ik raad een fysio zeker aan , mits er wel gecontroleerd is of er echt niks aan de hand is zoals een breuk ect.

En het is toch geduld hebben helaas hoe lastig ook.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 02:46

Ze zeggen dat kneuzen erg is dan breken. De pijn houdt veel langer aan. Strekte! Van pijn wordt niemand blij.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 09:37

Fysio etc. alleen als er echt zeker gecontroleerd is dat er niets gebroken is. Ik zou eens proberen met echt goede pijnstilling. Waar iemand goed op reageert is voor iedereen anders.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 10:45

Idd ga naar de fysio. De pijn wordt er niet meteen minder om maar je krijgt wel oefeningen voor een goed herstel. Als de fysio het niet vertrouwt stuurt hij/zij je toch terug naar de huisarts voor verder onderzoek.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 10:55

Ik zou je onderbuikgevoel serieus nemen en terug gaan naar de ha om te vragen om een mri, omdat je aangeeft dat de pijn erger is geworden. Ik ben 3 jaar geleden van het paard gevallen, volgende dag foto's gemaakt waarop ze niks zagen maar na 4 weken toch doorgestuurd voor mri omdat de pijn bleef aanhouden en ook erger was geworden. toen bleek dat ik me toch wat minder aanstelde dan ze dachten want mijn schaambeen en stuitje waren gebroken en ik had flinke botkneuzingen aan het heiligbeen :roll: . Ik ben er 10 maanden zoet mee geweest voor ik weer kon reintegreren op het werk (16 uurtjes) en pas na een jaar was ik pijnvrij en kon ik weer paardrijden alleen maar omdat ik vanaf het begin te snel te veel weer moest doen van de arts. Ik zeg niet dat jij die ellende ook mee gaat maken maar ik zeg wel dat het niet de eerste keer zal zijn dat ze een breuk over het hoofd zien op een röntgenfoto.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 11:03

Ik heb iets vergelijkbaars gehad inmiddels een jaar of 6/7 geleden. Ook op mijn heup gevallen en kon daarna niet lopen. Ik kreeg een soort van bekkeninstabiliteitsklachten. Als ik wakker werd was alles rond mijn bekken en onderrug ontzettend stijf en super pijnlijk en kon ik nauwelijks opstaan. Ook gedurende de dag bleef het pijnlijk en was lopen moeilijk. Foto’s gemaakt in het ziekenhuis, maar ook niets te zien.

Vervolgens toch maar naar de fysio gegaan die ook manueel therapeut is. Hij zag naar aanleiding van mijn klachten direct wat er mis was. Ik weet het niet meer exact maar ergens rond mijn si gewricht was iets scheef geschoten. Hij heeft dat recht gezet en en binnen een aantal dagen waren mijn klachten bijna weg. Dus ik zou ook een fysio aanraden die zich verder verdiept heeft in manuele therapie/chiropractie.

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 11:31

Ik heb wel vaker gekneusde ribben en keer een trap van paard op mijn boven been.

Eerst 4 weken lukt mij ook wel in rustig aan te doen maar daarna wordt ik ook wel wat ongeduldig. Herkenbaar.

Maar bij echte goede kneuzing kan wel 2 maanden duren.
Ik ben zelf niet zo van de pijn stillers. Liefst zo min mogelijk, de pijn is er voor om te zorgen dat je rustig aan doet en niks forceert. Met pijnstillers voel je pijn minder en overbelast je eerder de boel met als gevolg dat het nog langer duurt. Ik zie dus pijn zelf als een nuttig iets. Maakt natuurlijk wel anders als je er niet door kan slapen.

Oh laaste mogelijk een scheurtje gehad in een botje van mijn hand doordat ik was aangereden door een auto. Had zelf geen zin in mallemolen en gezeur van gips. Om die reden 4 weken mijn hand goed rust gegeven en nu nergens meer last van.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 11:46

Het kan bij zware kneuzing nog steeds zo veel pijn doen na 4 weken. Als het erger wordt zou ik toch weer even langs de huisarts gaan.
Ook zou ik echt naar de fysio gaan, en misschien ook naar een goede chiropractor. Je botten kunnen na zo'n val helemaal scheef zijn, en dit gaat blijvende klachten geven. Je moet weer recht worden.
Maar niks doen na zo'n val is denk ik geen optie.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 12:21

Ik heb ooit m’n rug zwaar gekneusd gehad na een freak accident, waarbij een paard op m’n rug is gaan staan en daarna volledig op me is gevallen. Toen heb ik zeker een week niet zonder ondersteuning en spierverslappers op mijn eigen benen kunnen staan. Na 2/2,5 week met veel pijn op m’n paard gekropen en met veel pijn afgestapt. Rijden zelf voelde best fijn, omdat m’n spieren daar goed van opwarmde zonder dat ik ze erg moest belasten zoals tijdens op- en afstappen. Lopen ging lang niet pijnvrij, een misstap was scherpe pijn in mijn rug en opstaan uit een stoel ging als een 9mnd zwangere vrouw van een drieling. Heeft zeker een half jaar geduurd voor ik volledig pijnvrij was. De bloeduitstorting op m’n rug heeft er nog veel langer over gedaan om helemaal te verdwijnen.

Dus ja, het volledig genezen kost tijd bij een zware kneusing.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 12:43

De reacties niet gelezen, maar gedurende mijn leven heb ik eigenlijk alles wat je maar kan kneuzen we een keer gekneusd. Meestal gelukkig ligt en dan duurde het vaak een paar weken. Maar ook wel dingen erg gekneusd en die duurde vaak wel ruim 1 jaar. Word wel langzaam minder pijnlijk en sommige plekken heb ik jaren later nog af en toe last van bij bepaald weer/druk in de atmosfeer, maar dan niet zo pijnlijk dat ik er hinder van ondervind gelukkig, maar voel het wel. Vroeger was advies rust en ontlasten. Tegenwoordig wel met beleid blijven belasten op geleiden van pijn. En ik heb beide dus gedurende mijn leven gedaan en laatste inzicht werkt naar mijn mening het beste, maar dan wel echt niet je grensen over gaan en optijd stoppen en je rustig pakken. En dat vind ik altijd het moeilijkste, want even af maken waar je mee bezig bent.

Als je niet kan slapen van de pijn idd pijnstillers slikken begin met paracetamol. Maar gevaar is als je te veel slikt of te zware pijnstillers je over je grenzen blijft gaan en het langer duurd voor het beter word. Althans dat is mijn persoonlijke ervaring. Dus is het zoeken naar een balans.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 14:36

Als je het niet vertrouwd kan je om nieuw onderzoek vragen. Ik heb 2 jaar terug een misstap gemaakt in de mesthoop en kon niet meer op mijn voet staan daarna. Op. de seh zijn de dag erna foto s gemaakt en t was niet gebroken. Drukverbandje en paar dagen erna maar proberen te lopen maar wat ik ook probeer niets verbeterde. Na maanden fysio en pijn toch maar door laten verwijzen naar de orthopeed op aanraden van de fysio. Die liet een ct scan maken en werd al snel gebeld of ik terug kon komen voor MRI. Bleek de boel vtoch stuk te zijn geweest maar moest ik het zien zoals een beschuit in een verpakking.. verpakking heel en t beschuitje in kleine stukjes. Inmiddels ook al slijtage opgelopen aan ander enkelgewricht omdat ik ben blijven lopen met een kapotte enkel.. Nu moet ik tzt geopereerd wordenl.. soms zie je op de foto gewoon niet wat je wel op een ct scan ziet.. Dus mijn advies... als het met een paar weken nog niet beter is zou ik toch vragen voor nader onderzoek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 14:41

Ik zou, ter aanvulling, ook eerst nog vragen om meer onderzoeken voordat je aan de gang gaat met fysio en zeker voordat je een chiropractor inschakelt. Als er toch een breuk, scheurtje of wat dan ook zit, wil je niet dat iemand dat gaat manipuleren. :=

Verder inderdaad eens met conejo. Ik moest de codeïne eigenlijk twee keer per dag slikken icm paracetamol of ibruprofen, zodat ik gewoon m'n dagelijkse dingen kon doen, maar ik heb het alleen 's nachts geslikt zodat ik in ieder geval een béétje comfortabel kon slapen. Overdag nam ik alleen ibuprofen, zodat het ergste randje eraf was, maar ik nog wel genoeg pijn voelde om niet teveel te doen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 14:53

Ik zou toch nog even verder onderzoek laten doen en het liefst nogmaals foto's. Helemaal omdat je aangeeft niet te kunnen liggen in de positie die ze het liefste wilde.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 15:21

Ik heb geen paarden ongeluk gehad maar iets heel anders. Ik zei direct mijn enkel doet zeer en kon amper lopen. Ook niets te zien en ik kreeg maar meer pijn en het ging maar niet weg. Als artsen het serieus hadden genomen was het nu niet zo uit de hand gelopen... ondertussen heb ik al bijna 13 jaar dystrofie(zenuwpijn) aan over gehouden wat met optijd en correct handelen niet zo uit de hand had hoeven lopen. Volg je gevoel en denk aan je eigen! De arts is je na 5 min alweer vergeten en jij zit met de pijn. Een kneuzing kan heel lang duren maar het moet geleidelijk aan beter gaan en niet slechter.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 16:58

Jessix schreef:
Ik zou toch nog even verder onderzoek laten doen en het liefst nogmaals foto's. Helemaal omdat je aangeeft niet te kunnen liggen in de positie die ze het liefste wilde.

Ik heb mijn rug zwaar gekneusd gehad na een val van mijn paard. De ergste pijn die ik ooit gehad heb in mijn leven, ondanks de pijnstillers. Ik kon maar op 1 manier liggen in bed ( op mijn rug met een kussen onder mijn knieën). Dus zo gek vind ik het niet wat ts aangeeft. Ik ben uiteindelijk door een manueel therapeut behandeld omdat mijn wervels scheef bleken te staan. Dit hebben ze op de foto en scan niet gezien. Toen zij ze weer recht had gezet ( dat was echt heel naar) werd het wel iedere dag een stukje beter. Maar heeft alsnog zeker 3 maanden geduurd voor ik weer uit de.v8eten kon.

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 17:04

Toen ik een paar maanden geleden van Rahmi af was gevallen, kreeg ik op de seh een ct scan. Twee weken later bij controle een röntgenfoto. Op de ct scan waren de breuken veel beter te zien en op de rontgen moest hij even goed kijken. Wellicht dat je ok een ct scan kan vragen?

Ben het wel eens met meerdere dat je eerst echt goed moet onderzoeken of er echt niks gebroken is, voor dat je naar een Chiro of manueel therapeut gaat.
Bij mij hielp tapen door de fysio ook wel fijn, voelde als extra ondersteuning.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 17:06

Naar de fysio met zo een verse kneuzing heeft weinig zin.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 17:44

Hier een spierscheur gehad na een val. Is op geen enkele foto te zien en doet ook echt zeer. Heb weken amper kunnen stappen door die scheur(in mijn lies), en duurt echt lang voor zoiets beter wordt….
Dus het kan.
Maar je moet dan natuurlijk zeker zijn dat er niets over het hoofd gezien is…