Tips voor bloedonderzoek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Tips voor bloedonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 21:54

Hoi Bokkers!

Aangezien ik al weken (stuk of 5) af en aan niet fit ben, vind ik het tijd om om een bloedonderzoek te gaan vragen.

Ik ben NIET verkouden, ik heb géén corona (al meerdere keren getest). Maar ik ben nu bijna een jaar van de pil af en intussen al 23 dagen ongesteld. Vermoedelijk duurt het ontpillen van de prikpil (ondanks meteen regelmatige menstruaties) wat langer dan aanvankelijk leek.
Verder ben ik bekend met een laag vitamine D niveau, maar dit neem ik dus extra.

Ik ben wel mega druk op het werk, met een stuk of 3 zieken, waarvan 2 waarschijnlijk langdurig (en we zijn door onze vervanging heen) Met de hoeveelheid deadlines die ik elke ochtend heb, ga ik dan ook proberen om het telefonisch te regelen, dus vandaar dit topic.

Ik heb geen koorts, mijn hartslag in rust schommelt wat. Ik ben moe, niet lusteloos. Bij vlagen gaat het goed. Af en toe een benauwd gevoel,

Twee en half jaar geleden heb ik Pfeiffer gehad, hier heb ik weinig last van gehad. Vorig jaar in oktober had ik een griepje, vervolgens in Maart corona, in april een zware keelontsteking en vanaf eind september (zo rond de 26e) is het weer mis. Ik dacht dat ik weer beter was, de afgelopen twee zaterdagen ben ik op stap geweest en vanaf vrijdagavond is het weer mis.
Vanaf mei ben ik begonnen met hoesten gedurende mijn cyclus, wat inhield dat ik zo'n anderhalve week per maand NIET aan het hoesten was en hierin zat mijn menstruatie inbegrepen.

Misschien loop ik me vet aan te stellen, maar ik kan volgens mij op z'n minst eens kijken of ik hier en daar wat tekort schiet. Alleen wat moet ik dan allemaal (laten) checken?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 21:58

Ik kreeg 40 jaar geleden Pfeiffer en ben altijd moe gebleven helaas, ik hoop dat dat bij jou niet zo is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 22:01

marleen_usar schreef:
Ik kreeg 40 jaar geleden Pfeiffer en ben altijd moe gebleven helaas, ik hoop dat dat bij jou niet zo is.

Ik was binnen 3 maanden weer volledig aan het werk (36 uur) en heb daar nooit problemen mee. Heb wel een bezig leventje, maar ook dat is goed te doen.
Ze hebben mij destijds zonder onderzoek aan de antibiotica gezet omdat ik al elf dagen koorts had (niet gevaarlijk hoog) en ze niets konden vinden op het oog (geen keel- of oorontsteking), die AB ben ik zieker van geweest dan van Pfeiffer an sich.

Earth

Re: Tips voor bloedonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 22:02

Ik denk dat daar nou precies een huisarts voor is. Die h ebben wel de kennis van wat er allemaal getest kan worden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 22:06

Earth schreef:
Ik denk dat daar nou precies een huisarts voor is. Die h ebben wel de kennis van wat er allemaal getest kan worden.

Nee joh! Je meent het!

Mijn huisarts vraagt altijd wat ik graag wil, vandaar dat ik het hier vraag... Ik kom graag goed beslagen ten ijs.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 22:11

Ik zou sowieso het volgende laten testen;
Ijzer, vitamine D, vitamine B12.
Voor de rest weet ik het even niet :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 22:16

annibel schreef:
Ik zou sowieso het volgende laten testen;
Ijzer, vitamine D, vitamine B12.
Voor de rest weet ik het even niet :)

Dankje, ik wilde die inderdaad ook sowieso opvragen. Zit ijzer in het standaard bloedbeeld? Of moeten hemoglobine en ijzer apart van elkaar aangevinkt worden?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 22:19

Even naar de huisarts met je klachten is zeker een goed idee. Wellicht dat je een telefonisch consult kunt aanvragen om je klachten te bespreken als je niet zelf langs kan. Overigens prikken ze niet zomaar op iets wat jij wil. Het gaat ee om wat de arts vindt wat nodig is en past bij jouw klachten.

Hopelijk vind je zelf ondanks de drukte wel voldoende rust en tijd voor jezelf.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 22:25

Thats_Me schreef:
Even naar de huisarts met je klachten is zeker een goed idee. Wellicht dat je een telefonisch consult kunt aanvragen om je klachten te bespreken als je niet zelf langs kan. Overigens prikken ze niet zomaar op iets wat jij wil. Het gaat ee om wat de arts vindt wat nodig is en past bij jouw klachten.

Hopelijk vind je zelf ondanks de drukte wel voldoende rust en tijd voor jezelf.

Ik ben door de hevigheid van mijn keelontsteking in april uitgenodigd bij de huisarts, hij heeft toen al in het systeem gezet dat ik maar hoef te bellen voor bloedonderzoek. Dus dat is heel fijn.
Ik hoop inderdaad dat een telefonisch consult mogelijk is.

Tijd en rust neem ik de komende dagen iig door niet naar stal te gaan -O- Of ik daar veel beter van wordt moet nog blijken :')

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 22:31

Kan je niet een bloedarmoede hebben door je lange menstruatie? Geen idee hoe heftig die is?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 22:34

lucifertje schreef:
Kan je niet een bloedarmoede hebben door je lange menstruatie? Geen idee hoe heftig die is?

Niet superheftig, maar het zal vast geen hoog ijzergehalte geven :P Maar niets wat floradix of Roosvicee ferro niet kan fixen...
Het is in ieder geval niet pijnlijk en lijkt op het moment vooral oud bloed te zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 22:37

Een algemeen bloedonderzoek waarbij schildklier, glucose, leverwaardes in mee worden genomen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 01:28

Ook recent nog een uitstrijkje gehad?

Voor het langdurige bloedverlies zou ik richting PCOS denken (wat lang niet elke huisarts (h)erkent) en helaas zijn daarvan heel veel verschillende symptomen per persoon dus ook geen rechte lijn in te trekken. Het uit zich ook best vaak pas na het 30ste levensjaar en je hoeft niet altijd onvruchtbaar te zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 08:08

daffie1986 schreef:

Voor het langdurige bloedverlies zou ik richting PCOS denken (wat lang niet elke huisarts (h)erkent) en helaas zijn daarvan heel veel verschillende symptomen per persoon dus ook geen rechte lijn in te trekken. Het uit zich ook best vaak pas na het 30ste levensjaar en je hoeft niet altijd onvruchtbaar te zijn.

Maar is pcos niet ook altijd erg pijnlijk?

Uitstrijkje heb ik in januari nog gehad. Hoe zou je daar pcos uit kunnen halen?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 09:05

Dat kan niet.

En wat betreft bloedonderzoek zou ik het bij de huisarts laten wat wel en niet zinvol is. Die kent je dossier en je klachten en kan dan aanvragen wat belangrijk is.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 09:11

Ik zou ferritine er ook nog even bijnemen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 09:14

ik zou vooral denken aan je hormoonbalans die niet in orde is, geef je zelf ook al aan wbt ontpillen.
Volgens mij is daar een speeksel test voor dacht ik, daar zou ik eens naar kijken. Pil word vaak onderschat hoe je dat uit balans brengt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 20:31

Er is uiteindelijk een algemeen bloedbeeld geprikt en vitamine D, B12 en Ferritine.

Vitamine D is drie jaar terug voor het laatst geprikt op 48, en zit nu op 110. Weliswaar met constante suppletie boven de 3000IE per dag. Daar ben ik dus erg blij mee!

B12 is zoals ik het lees ook geen punt, zit op 369

Al die cyten zijn niet zo gek... Maar Hb is 7,6; Ht is 0,37 en Ferritine is 43,4 (max 291, min 10)

Kan helaas niet eerder dan vrijdagmiddag bellen, en verwacht niet dat men hier wat mee gaat doen. Maar zoals ik het interpreteer kan het geen kwaad om ff wat floradix te nemen.

Zal even in mijn dossiers te spitten, maar toen ik Pfeiffer had was m'n Hb 8,8.

Wellicht zijn hier mensen die er wat van kunnen vinden op voorhand, en daarmee advies kunnen geven richting het gesprek dat ik aan moet gaan.
Mijn ervaring is niet zo heel goed als het om dit soort zaken gaat. Bloedprikken is al een hoop gezeik om voor elkaar te krijgen (hoe eenvoudig het dit keer ging was echt mindblowing), laat staan een eventuele behandeling (met vitamine D drie jaar terug heb ik een kwartier moeten praten als brugman voor medicatie en controleprik)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 15:39

Toch maar gebeld, HA had het al behandeld. Niks aan de hand volgens de HA. Benieuwd of hier nog mensen andere ervaringen hebben.

Ben wel voornemens om wat te halen bij de drogist.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 01:13

Volgens mij heb je al een andere verklaring gevonden maar zal alsnog even uitleg geven voor mijn reactie.
Janine1990 schreef:
daffie1986 schreef:

Nee, PCOS hoeft niet pijnlijk te zijn. En nee, dat uitstrijkje bedoelde ik i.v.m. baarmoederhalskanker uit te sluiten. Daar kun je idd geen PCOS uithalen. Voor die diagnose begin je met een bloedtest en daar zouden dan bepaalde hormonen uit balans kunnen zijn. En dan volgt een inwendige echo bij de gynaecoloog om te zien hoeveel eitjes er zitten.

De theorie is dat er meerdere onbevruchte eitjes tegelijk kunnen vallen en een ongesteldheid dus langer kan duren en/of meer bloedverlies kan geven.

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 07:58

Voorop gesteld dat het belangrijk is om medisch gezien alles uit te sluiten, kun je ook de tijd nemen om eens anders naar de klachten te kijken. Ons lichaam is slimmer dan we denken. Wat zou je lichaam jou proberen te vertellen met deze klachten?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 17:58

daffie1986 schreef:
Volgens mij heb je al een andere verklaring gevonden maar zal alsnog even uitleg geven voor mijn reactie.
Janine1990 schreef:

Nee, PCOS hoeft niet pijnlijk te zijn. En nee, dat uitstrijkje bedoelde ik i.v.m. baarmoederhalskanker uit te sluiten. Daar kun je idd geen PCOS uithalen. Voor die diagnose begin je met een bloedtest en daar zouden dan bepaalde hormonen uit balans kunnen zijn. En dan volgt een inwendige echo bij de gynaecoloog om te zien hoeveel eitjes er zitten.

De theorie is dat er meerdere onbevruchte eitjes tegelijk kunnen vallen en een ongesteldheid dus langer kan duren en/of meer bloedverlies kan geven.

Dankje, altijd goed om te weten!

Vooralsnog gok ik dat het nog van het ontpillen komt, ruim 14 jaar aan de prikpil zal niet heel eenvoudig zijn voor het lichaam.

Uitstrijkje is dus nog vrij recent, hoewel wel HPV beide keren geen onrustige cellen en dus hoef ik niet meteen weer op controle.

Ik moet zeggen, het voortraject is wat anders geweest :+
Vorig jaar kreeg ik ineens last van hele kleine bloedingen, weinig maar het was er wel. Dus test besteld, was HPV, uitstrijkje was goed.
Huisarts gaf aan dat dit goed kon komen door langdurige prikpil gebruik.
In november zag ik dat er echt een regelmaat in zat, namelijk 6 weken na injectie kreeg ik een bloedingkje. Kon er de klok op gelijk zetten. Toen naar een vrouwelijke huisarts geweest die mij heeft geadviseerd om te stoppen met de pil omdat het lichaam waarschijnlijk te weinig oestrogeen aanmaakt en de prikpil alleen progesteron is. Of zoiets...

Vanaf de eerste menstruatie heb ik alles bijgehouden in een app en heb ik het idee dat ik de eisprong goed kan voelen. Maar is niet extreem lang of erg pijnlijk.
Ook geen familie met dergelijke problemen, een vleesboom acht ik een stuk waarschijnlijker. Maar het is zeker goed om deze kennis in het achterhoofd te houden mocht de volgende menstruatie ook erg lang zijn!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 18:38

jouw klachten komen me bekend voor, ik heb ook last van vermoeidheid en niet fit voelen. heftige menstruaties etc.
Laatste keer dat ik ging bloed doneren kon dat niet vanwege te laag hb (7.4) ... bij nader onderzoek blijkt mijn ferritine 14 te zijn. Te laag dus, wijst op bloedarmoede en/of ijzertekort. Ik ben zelf al begonnen met roosvicee ferrro (bah!). en eet geen zuivel meer vlak na het eten.

aanvullend bloedonderzoek is onderweg, ik weet niet precies wat de huisarts heeft aangevraagd, maar ze zei wel dat ik waarschijnlijk aan de ijzertabletten moet/mag. we zullen zien.

veel sterkte!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 10:40

juval schreef:
jouw klachten komen me bekend voor, ik heb ook last van vermoeidheid en niet fit voelen. heftige menstruaties etc.
Laatste keer dat ik ging bloed doneren kon dat niet vanwege te laag hb (7.4) ... bij nader onderzoek blijkt mijn ferritine 14 te zijn. Te laag dus, wijst op bloedarmoede en/of ijzertekort. Ik ben zelf al begonnen met roosvicee ferrro (bah!). en eet geen zuivel meer vlak na het eten.

aanvullend bloedonderzoek is onderweg, ik weet niet precies wat de huisarts heeft aangevraagd, maar ze zei wel dat ik waarschijnlijk aan de ijzertabletten moet/mag. we zullen zien.

veel sterkte!

Mijn ferritine is veel hoger, dus in die zin begrijp ik de huisarts.
Maar ik weet niet waar de gemiddelden op gebaseerd zijn. Er zijn zaken waarbij ik zeg, ik ben absoluut geen gemiddelde vrouw (ik ben 1.86m, langer dan de gemiddelde man)

Ik vind de roosvicee ferro best aardig te drinken. Maar waarom geen zuivel vlak na het eten? Ik heb het eerder gelezen en ik ontbijt altijd met griekse yoghurt. Zou een soja yoghurt een beter alternatief zijn?

Jij ook veel sterkte! Ben zeer benieuwd wat er uit je bloedonderzoek komt!
Hoop dat jouw huisarts wat strenger is dan de mijne... :+ die doet niks met mijn klachten en uitslagen. Maar goed, die ervaring had ik al wat langer helaas.

Zit er aan te denken om ook maar bloeddonor te worden, dan sta je onder een strengere controle heb ik het idee.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 12:47

dat is ook wel (een van de) redenen voor mij om bloed te doneren.

het schijnt dat door zuivel het ijzer slechter opgenomen wordt. ijzer bindt zich met vitamine c, dus fruit na het eten is beter.