Bokkers die gesteriliseerd zijn of het overwegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Freya101

Bokkers die gesteriliseerd zijn of het overwegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-22 20:18

Dinsdag bij de gynaecoloog geweest. Eind september zal ik gesteriliseerd worden.
We hebben alles goed besproken, wat er zal gebeuren, hoelang de operatie duurt, de voor en nadelen enz. Maar zou toch graag ervaringen horen want ik ken niemand die gesteriliseerd is. (hetzij mijn katten. :+)
Vooral ervaringen over het herstel na de sterilisatie.

Een sterilisatie doen ze meestal niet snel op jongere leeftijd maar het scheelt dat ik al 2 kinderen heb. Ik heb mijn been ook stijf gehouden dat ik de hormonen zat ben en geen kinderwens meer heb. Ik heb hier ook lang genoeg over na gedacht en besproken met mijn huisarts dus heel zeker van mijn beslissing.

Daan13

Re: Bokkers die gesteriliseerd zijn of het overwegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 20:21

Vraag gelijk ff om een nova sure behandeling tijdens de operatie,ben je ook gelijk van je maandelijkse periode af ;)

Als je er toch ligt kan dat ook wel ff :D

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 20:23

Ik heb 3 jaar geleden een novasure behandeling gehad en heb mijn eileiders laten afklemmen met titanium. Dit had ik jaren geleden al moeten laten doen. Geen moment spijt gehad .
Na de behandeling 2 dagen nog wat gevloeid en daarna niets meer.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 20:38

Bij mij was het een kijkoperatie van 10 minuten onder alleen plaatselijke verdoving. Dat viel toch wel tegen. Het meeste last had ik achteraf van het gas wat ingebracht wordt om de eileiders te kunnen dichtbranden. Maar misschien doen ze dat nu niet meer. Is namelijk 40 jaar geleden op mijn 21e. Verder binnen een paar dagen geen last meer en zo heerlijk om je nooit meer zorgen over een ongewenste zwangerschap te hoeven maken! En bij een nieuwe relatie daar ook niet meer over na te hoeven te denken....

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 20:47

Op mijn 33e meen ik.
Middels de Essure methode. Ik heb er geen nadelen van ondervonden.
Geen spijt van sterilisatie.
Bewust (ongewenst) kinderloos vanwege auto-immuunziekte.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 20:50

2019 laten steriliseren omdat ik novasure wilde ivm extreme menstruaties die ik had.
Eigenlijk zou ik alleen novasure doen maar mn man durfde niet meer dus heb telefonisch besproken dat ik me gelijk wilde steriliseren,zo makkelijk kan het dus gaan.
Moet wel als kanttekening erbij geven dat ik 3 kinderen heb waarvan 2 niet gepland en de ene zelfs een spiraal baby dus de gyn wist wel dat ik absoluut geen 4de wilde.

Ik vind het vooral heel fijn dat ik niet meer de heftige bloedingen heb maar zeker het eerste jaar heb ik gewoon mijn menstruaties gevoeld dus de extreme buikpijn,hoofdpijn ect.
Ook ben ik daarbij nog erger mn eisprong gaan voelen maar die voelde ik ervoor ook al wel zonder anticonceptie.

De operatie zelf vond ik meevallen alleen had ik echt veel last van t gas was ze inblazen tijdens de operatie.
Ik heb 5 dagen niet veel gekund als ik ging liggen voelde het alsof ik een klap op mn longen kreeg en dat was heel naar.
Maar ik zou het zo weer doen!

Nu weet ik niet meer wanneer ik ongesteld zou moeten zijn want zowel mn eisprong als mn menstruatie voelen het zelfde maar ben er niet meer ziek van.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 20:53

Ik zit er over te dubben. 2 kinderen, geen partner en absoluut geen behoefte aan meer kinderen. De hormonen vind ik niet fijn en ik wil niet op een condoom vertrouwen.
Het enige dat me tegenhoudt is dar ik afgelopen jaar 2 operaties heb gehad en opzie tegen een derde. Dus lees graag hoe andere het herstel ervaren hebben.

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 21:08

Halfjaar geleden gesteriliseerd op mijn 31e. Ik heb geen kinderen en dus duidelijk ook de wens niet. Moest wel op het afdelingsoverleg gynaecologie worden goedgekeurd, echt belachelijk eigenlijk. Maar goed mijn argumentatie was breed en het was de gyn duidelijk dat ik niet over 1 nacht ijs ging.

Operatie via 3 kleine sneetjes die je nu al bijna niet meer ziet. Narcose gedeelte geen enkel probleem gehad en moest ook vrij snel plassen erna. 2,5 uur nadat de operatie startte, zat ik weer in de auto naar huis (wel met rolstoel en chauffeur).

Ik heb 3 dagen echt flinke pijn gehad van het gas wat is gebruikt. Ze blazen je buik wat op zodat ze alles goed kunnen zien en dat gas trekt naar je middenrif toe waardoor je schouders ook pijn lijken te doen. Als ik bewoog of me omdraaide voelde ik het als het ware borrelen en dat deed behoorlijk zeer. Na een week huppelde ik weer rond alsof er niets gebeurt was.

Zou dus zeker volledig hulp inschakelen als je kinderen thuis hebt want je kunt de eerste dagen echt niet zorgen. Het was vooral op de bank liggen met kussen onder m’n knieën.

Ik zou het zo weer doen *\o/*

(Oja waar ik niet helemaal op bedacht was en ze in het ziekenhuis ook niets over hadden gezegd, was dat ik bloed verloor direct na de operatie. Opzich geen punt, op de afdeling hadden ze maandverband, maar wel handig om dat op het toilet bij de hand te hebben dus.)

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 21:15

Ik volg, ik zou ook heel graag gesteriliseerd worden. Ik heb 100% geen kinderwens maar ik ben 21, dus ik verwacht niet dat er ergens een dokter zal zijn die mij serieus neemt. Dat maakt me enorm boos, want het is míjn lichaam en ik moet kunnen bepalen dat daar geen kind uit gaat komen. Maar goed, in de tussentijd zit ik dus helaas nog vast aan de hormonen (ook voor mijn heftige menstruatie)..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 21:16

Ik lees even mee. Ik heb nu een andere oplossing waarbij ik geen maandelijkse ellende heb, ik dacht dat je bij sterilisatie wel ongesteld kon worden. Ik ben dus vooral benieuwd naar novasure, ik had daar nog nooit van gehoord. Ik ga binnenkort eens met de huisarts praten denk ik.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 21:18

Mag ik aanvullend vragen wat jullie hebben moeten betalen voor de sterilisatie? Ik zag toevallig dat het in mijn zorgverzekering zit, tenminste dan zou ik 1250 euro terugkrijgen en ik vroeg me af of je dan nog veel bij zou moeten betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 21:20

Ik probeer al minstens 4 jaar de huisarts te bellen voor een doorverwijzing, maar ben bang op een teleurstelling..

Ik let elk jaar weer op of de operatie 100% vergoed wordt met mijn aanvullende verzekering. Nu nog eens proberen gebruik van te maken -O-

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 21:23

Ik heb net even wat info gelezen, en lees dat de novasure maar bij 41% van de vrouwen ervoor zorgt dat ze nooit meer ongesteld worden. Ik vind dat een te laag percentage voor mij om voor deze behandeling te gaan. Dan toch volgend jaar maar weer kortdurend ongemak, om er voor de eerstvolgende 5 jaar weer vanaf te zijn. Ook die 3 dagen plat na een sterilisatie spreken me niet zo aan.

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 21:25

Ik! Ik ben al een keer afgewezen door de gynaecoloog, ik moest minimaal 30 zijn dus als ik dat volgend jaar wordt sta ik weer bij haar op de stoep!

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 21:26

Ik hoefde niets te betalen!

Ik heb vorig jaar mijn eileiders laten verwijderen. Ben er echt blij mee. Het viel me 100% mee. Mocht daarna een week niet werken en 2 weken niet tillen.
Helaas vanaf december constant bloedingen. Dat heeft de gynaecoloog met zilvernitraat behandeld en nu ben ik er vanaf.
Maar mijn menstruatie nu vind ik wel een nadeel. Duurt soms wel 10 dagen >;)

Kan je zomaar nova sure laten doen?
En hoe is dat kwa pijn. Hoelang mag je daarna geen gemeenschap hebben?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 21:31

Ik las 6 weken.

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 21:37

Ik lees even mee. Ik verwacht binnenkort een uitnodiging. Intake en pre-operatieve screening al gehad, bloedonderzoek ook gedaan. Nu dus wachten op de uitnodiging. Ik ben ook heel erg benieuwd naar ervaringen mbt herstel. Ben nog nooit onder narcose geweest/geopereerd, dus ook daar geen ervaring mee. Bij mij worden mijn eileiders verwijderd.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 21:38

Novasure schijnt een minder heftigere ingreep te zijn als sterilisatie maar ik heb t in 1 keer gedaan dus dat is echt alleen van horen zeggen.
Hier werd alles vergoed.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 21:41

Ik was 25 jaar toen ik gesteriliseerd ben, namelijk 3 dagen voor mijn verjaardag waarbij ik 26 werd.

23 maart heb ik een spoedkeizersnede gehad en gelijk gesteriliseerd, dit met overleg met diverse ziekenhuizen etc omdat ik zo jong ben/was. Heb absoluut geen last gehad vd keizersnede in combinatie met sterilisatie. Mijn 2e menstruatie na de bevalling was vel zo heftig, dat ik medicatie heb moeten nemen om het bloeden stop te zetten. Weet niet of dit door mijn hormonen of sterilisatie komt. Wel heb ik sindsdien menstruatiepijn wanneer ik mijn menstruatie komt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 22:14

Ik wil ook eigenlijk het liefst van alles af zijn. Zijn jullie daarna nog wat veranderd qua gedrag/lichaam?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 22:18

Ik ben nog steeds een hormoonheks helaas.
Kwa lichaam denk ik geen veranderingen,ja nooit geen dikke buik meer :')

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 22:19

Verandering van menstruatie klachten heeft sterilisatie 0,0 invloed op. Dat zou dan dus veranderd zijn door je bevalling/zwangerschap/keizersnede dat veranderd natuurlijk een hoop fysiek van binnen.
(De eierstokken blijven zitten waardoor je dus nog exact dezelfde hormonen houdt en dus ook je reguliere menstruatie)

Novasure brand het slijmvlies grotendeels weg vandaar dat je niet meer bloedt erna. Maar niet 100% kunnen ze altijd weghalen en het herstelt ook weer. Vandaar dat mij werd afgeraden om dat nu te doen. Eventueel op latere leeftijd ga ik daar nog eens achteraan.

Er is geen regel voor minimale leeftijd. Als je eigen gynaecoloog dus niet akkoord gaat zou ik eens naar een ander ziekenhuis kijken.

Ik heb niet gekeken hoeveel ik bij moet betalen naast m’n eigen risico. Maar tot op heden (6 maanden later) ook geen rekening gehad dus denk dat het onder mijn aanvullende valt. Exacte bedrag voor de operatie verschilt per ziekenhuis. De gyn vroeg nog toen ik al op de tafel lag of ik wel had nagevraagd hoeveel ik mogelijk moest betalen. Toen ik antwoordde van niet zei ze super lief en serieus dat ik nog kon stoppen als ik wilde :j
Maar een kind grootbrengen kost meer geld dan de ingreep dus ze mocht wel doorgaan :') :D

Ik heb hiervoor 9 jaar prikpil gehad en werd toen niet ongesteld. Nu regelt de boel zich weer een beetje in. Ik wilde sowieso geen kinderen en eens zien hoe ik ben zonder kunstmatige hormonen. Eigenlijk is er weinig veranderd, mijn libido is een mini beetje meer geworden (heel welkom) en geen stemmingswisselingen.
Laatst bijgewerkt door boris_rakker op 03-08-22 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 22:27

moonsparkle schreef:
Ik wil ook eigenlijk het liefst van alles af zijn. Zijn jullie daarna nog wat veranderd qua gedrag/lichaam?

Ik ben er van overtuigd dat ik mede door de sterilisatie met gemak 12 kilo ben afgevallen. Ik heb niet meer de constante honger die ik normaal had.
Daarvoor kwam ik alleen maar aan. Inmiddels ben ik weer bijna zo slank als voordat ik met de nuva ring begon.
En als ik nu ongesteld word ben ik geen 2 kilo zwaarder meer als wanneer ik niet ongesteld ben.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 22:28

Ik ben in maart gesteriliseerd.
Mijn verhaal staat in het kindvrij topic.

En even voor de duidelijkheid: die maandelijkse ellende heb je dan nog steeds.

Ik heb jaren moeten leuren bij artsen en gynaecologen. Want: jong en geen kinderen. En toen kwam Corona tussendoor en moest ik nog langer wachten. Dit is natuurlijk (in de meeste gevallen) geen noodzakelijke operatie.

Combi met Nova sure was toen niet mogelijk.

Qua vergoeding heeft het een staartje gekregen. Let goed op of je aanvullende verzekering het vergoed, welke ziekenhuizen gecontracteerd zijn en of zij met die ziekenhuizen ook prijsafspraken hebben gemaakt over deze ingreep.

Ik kreeg opeens een rekening van bijna €600. Want het ingediende bedrag (zkh) was hoger dan de zorgverzekeraar vergoedde. Bleek dat het zkh het niet juist had ingediend. Totale kosten waren ruim €2100.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 22:29

Boris_akker, je bedoelt de eierstokken die hormonen aanmaken die blijven zitten ;)