Nieuwe partner vader en uitsluiten erfenis.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jillz1

Nieuwe partner vader en uitsluiten erfenis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 08:55

Een vraag

Moeder is half jaar geleden overleden.
Was geen warm en gemakkelijk huwelijk en mijn vader sprak gisteren uit dat hij best nog wel op zijn leeftijd een " vriendin" zou willen hebben, ook omdat hij zich erg eenzaam voelt.

Vader is tachtig maar nog erg fit.

Ik heb daar verder geen probleem mee, ik gun hem wel een mooie warme oude dag.

Toch hebben we gisteren uiteraard nog wel wat rand zaken besproken want de situatie bij mijn vader is nu niet alledaags.

We zitten dan ook nog midden in de afwikkeling vh erfdeel van mijn moeder.

Stand is nu, vader heeft nog een bedrijf.

Wij gaan dit bedrijf inclusief alle ondergronden zowel privé als zakelijk overkopen. Vader heeft dan geen bezittingen meer( wel persoonlijke en meubels en auto enz., maar geen huis,panden of ondergronden.

Reden: alles staat in de planning om komende jaren ontwikkeld te worden, taxatie is nu heel laag en belastingtechnisch nu beste moment om eigenaar te worden, ik ben enigste kind dus sowieso zou dit toch ooit gebeuren.

Dit betekent dat mijn vader een heel mooi geldbedrag gaat krijgen om zijn oude dag door te komen, alleen of met iemand.

Uiteraard werd gisteren ook aangehaald dat in deze soms lastige wereld waar we nu leven daarin ook een groot risico ligt om net de niet juiste persoon te treffen.

Mijn vader gaf aan dat hij eigenlijk niet wil dat ooit een derde partij aanspraak kan maken op dat geld. Zowel niet onofficieel( dus via bankpas of internetbankieren) of via erfenis( officieel).

Hij had aan dat iemand die hij maar voor zo'n korte tijd gaat kennen niks te maken heeft met waar hij al 60 jaar zo hard voor gewerkt heeft, hij gaf aan dat hij graag wil dat het geld bij overlijden gebruikt kan worden voor evt. een huis voor onze kinderen.
In familie zit dementie,bij mijn vader nu nog niet zo lijkt het, maar hij gaf aan dat hij misschien onoplettend documenten aangereikt zou krijgen en per ongeluk tekent.
Uiteraard ben ik erg alert erop maar ik kan niet als een soort lijfwacht bij hem gaan rondhangen, ook vindt ik dat het niet een soort issue mag zijn in een nieuwe relatie. Het moet gewoon goed geregeld zijn zodat je daar verder geen zorgen om hoeft te hebben.

Ik sta al in zijn levenstestament maar ik vraag me af of dit voldoende is?

Ik regel nu alles al voor mijn vader en hij kan zelf niet bij zijn bankrekeningen. Ik heb het geprobeerd hem te leren maar hij pakt het niet goed op, hij werkte nog met een cheque boekje dus dan weet iedereen wel hoe ouderwets hij daarin is.

Vader geeft ook alle vrijheden in zijn financiën, is nog niet bij notaris geregeld, zolang alles maar netjes betaald wordt en hij mee mag kijken, dat vindt hij ook wel leuk om te doen. Ik probeer hem ook steeds erbij te betrekken en uit te leggen.

Kon er vannacht niet zo goed van slapen en internet geeft niet echt antwoorden op mijn vraag. Uiteraard is er nu geen notaris bereikbaar. Heb wel al afspraak staan voor andere zaken op 3 juli maar wil niet zolang wachten om duidelijkheid te krijgen.

Weet iemand of er constructies bestaan om dit goed geregeld te krijgen?

Zelf dacht ik aan volledig officieel beheer te regelen via notaris?
Mijn vader is nu nog prima bij geest dus weet niet of dat zo dan kan.

Uitsluitingsclausule?

belle_boef

Re: Nieuwe partner vader en uitsluiten erfenis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 08:58

Ik zou het inderdaad via een notaris doen en eventueel zou je al kunnen kijken of je rondom financiën bevoegdheden kan krijgen maar daar zal een notaris je ook goed in kunnen adviseren.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 09:00

Heel raar, maar ik heb dit verhaal voor mijn gevoel al eerder gelezen :+

Verder is het heel simpel; je gaat naar de notaris om alles vast te leggen.

Komt de verkeerde vriendin kan het nog heel lastig worden want die zullen de boel proberen te bespelen en zolang je vader nog helder is en misschien verliefd raakt is er geen wet die verbiedt dat het weer aangepast wordt.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 09:06

Ik heb een tijdje geleden het een en ander opgezocht over erfrecht omdat ik mij wat dingen afvroeg i.v.b. met bijvoorbeeld mijn bonus kinderen.

Ik heb net voor de zekerheid nog even op google gezocht, maar voor zover ik wat betreft erven kan zien heeft een vriendin nergens recht op tenzij hij haar trouwt of opneemt in zijn testament. (bron: rijksoverheid)

Om te voorkomen dat het fout gaat als hij dingen tekent, zou je even informatie moeten inwinnen denk ik. Waarschijnlijk valt er wel iets vast te leggen waardoor zijn handtekening op een dergelijk formulier niet meer rechtsgeldig is. Je zou misschien ook contact op kunnen nemen met de bank hoe je dat het beste kunt aanpakken. Ik weet niet of er een pinpas in huis is? Evt. zou je natuurlijk kunnen zorgen dat er wel een pinpas is, maar dat de daaraan gekoppelde rekening maar een x bedrag bevat wat jij steeds aanvult?

Ik snap je zorgen heel goed hoor, in de huidige maatschappij

Blijf vooral goed in gesprek met je vader!

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 09:07

Sunnda schreef:

Komt de verkeerde vriendin kan het nog heel lastig worden want die zullen de boel proberen te bespelen en zolang je vader nog helder is en misschien verliefd raakt is er geen wet die verbiedt dat het weer aangepast wordt.

Afspraak notaris staat al, en dat onderste is de grootste valkuil.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 09:09

Naast vastleggen dat je zaakwaarnemer wordt, zou je vader kunnen overwegen om een vermogensfonds op te richten dat hem periodiek geld uitkeert. Dat vermogensfonds moet dan beheerd worden door een 'bestuur' (jij, je vader en een onafhankelijk iemand - geen kans op beinvloeden/wijzigen constructie) en het doel van het fonds (geld uitkeren aan je vader bij leven/opheffen van het fonds bij overlijden en het geld dan dat binnen het fonds zit verdelen over de (klein)kinderen/fonds laten voortbestaan bij overlijden en geld uitkeren bij aankoop woning kleinkinderen) vastgelegd in de statuten. Dan timmer je het financiele deel volgens mij aardig dicht. Ook hier kan een notaris je over informeren.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 09:11

Ibbel schreef:
Naast vastleggen dat je zaakwaarnemer wordt, zou je vader kunnen overwegen om een vermogensfonds op te richten dat hem periodiek geld uitkeert. Dat vermogensfonds moet dan beheerd worden door een 'bestuur' (jij, je vader en een onafhankelijk iemand - geen kans op beinvloeden/wijzigen constructie) en het doel van het fonds (geld uitkeren aan je vader bij leven/opheffen van het fonds bij overlijden en het geld dan dat binnen het fonds zit verdelen over de (klein)kinderen/fonds laten voortbestaan bij overlijden en geld uitkeren bij aankoop woning kleinkinderen) vastgelegd in de statuten. Dan timmer je het financiele deel volgens mij aardig dicht. Ook hier kan een notaris je over informeren.

Das een hele goeie tip

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 09:15

Een goede notaris en misschien een goede vermogensbeheerder kunnen er voor zorgen dat alles piekfijn geregeld wordt. Daar zijn wij niet genoeg voor op de hoogte van alle wetten en regels.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 09:24

Misschien naief gedacht, maar als je vader niet hertrouwd en geen samenlevingscontract opstelt dan heeft een eventuele vriendin toch sowieso geen recht op een erfenis?
Hoe dan ook gewoon met iemand bespreken die er voor geleerd heeft: Kost nu een beetje, spaart mogenlijk later een heleboel.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 09:30

Sizzle schreef:
Misschien naief gedacht, maar als je vader niet hertrouwd en geen samenlevingscontract opstelt dan heeft een eventuele vriendin toch sowieso geen recht op een erfenis?
Hoe dan ook gewoon met iemand bespreken die er voor geleerd heeft: Kost nu een beetje, spaart mogenlijk later een heleboel.

Nou dit, mijn opa had een vriendin maar ze heeft (officieel) niks gekregen bij z'n overlijden. Woonden ook niet samen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 09:38

Het gaat er ts om dat haar vader misschien gaat dementeren en hij een cheque ondertekend voor zijn vriendin. Alles moet en zal in de familie en bij enig kind terecht komen. Terwijl ik dan ook nog denk, er is blijkbaar vermogen genoeg dus zorg dat hij wat uit kan geven aan de vriendin die er nog niet is. Heeft hij plezier en ts de rest. Wanneer er geen ladingen geld meer zijn om binnen te halen, waarom dan op voorhand al zoveel zorgen over maken want blijkbaar is bijna alles straks al via de notaris afgedekt. En dementeert pa wel dan zorg je dat hij onder curatele komt te staan. Veranderd er niet zoveel aangezien ts nu ook alle financiële zaken voor hem regelt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 09:43

In welk land woon jij dat jouw vader nog een chequeboek heeft?! In NL kan dat al een possje niet meer bij mijn weten.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 09:47

Sizzle schreef:

Kinderen hebben sowieso wettelijk recht op hun kindsdeel. Het is (in NL) dus niet mogelijk om je kinderen volledig te onterven.
Maar verder ben je vrij om je vermogen testamentair aan wie dan ook, of elk willekeurig goed doel, te schenken.
Dus in een vlaag van verstandsverbijstering en met een handtekening op de juiste plaats zou een kwaadwillende persoon zich zo de erfenis kunnen toe-eigenen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 09:51

Jillz1 schreef:
Sunnda schreef:

Afspraak notaris staat al, en dat onderste is de grootste valkuil.

Hij kan toch niet ineens binnen een maand zo dement worden dat ie buiten zijn wil allerlei dingen doen voor een eventuele vriendin die nu nog niet in beeld is?

Ik ga met Sizzle mee, zolang die eventuele vriendin niks van hem is op papier is er niks aan de hand financieel. Als die eventuele vriendin dat wel wil moet dat via de notaris die ook de plicht heeft om goed uit te vragen of je vader dat ook wil en of hij wilsbekwaam is om dat daadwerkelijk te willen.

En ik dacht ook dat cheques niet meer bestonden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 09:52

Neem eens contact op met een nalatenschapscoach. Die kunnen je helpen met een persoonlijk levensdossier. Daar kun je al je wensen opschrijven voor overlijden en die kan je ook helpen sturen naar wat je wel en niet kan vastleggen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 09:54

Ten eerste nooit trouwen of een samenlevingscontract of zoiets aangaan.

Het volgende deel is moeilijk want als vader hevig verliefd wordt en toch geld wil nalaten aan de nieuwe vrouw dan kan hij dit laten opnemen in zijn testament. Zolang hij wilsbekwaam wordt geacht kan niemand daar iets tegen doen.
Tenzij je hem onder bewind laat stellen. Dan kan hij zelf niet meer beslissen. Maar dat is best een flinke stap, zeker om vrijwillig te doen als hij nu nog goed bij geest is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 09:57

In België is het zo dat iemand een bankpas kan geven en/of volmacht regelen via de bank. Wat er dan met de pas gebeurt is geheel eigen risico. De beheerder hoeft zich niet te verantwoorden voor uitgaven vanaf deze bankpas door bijvoorbeeld bonnetjes bij te houden of facturen.
Kort gezegd: TS heeft een bankpas. Vader leert iemand kennen, geeft deze ook een bankpas en/of volmacht. Die persoon haalt stelselmatig iedere week €100 aan de pinautomaat. Al stopt die dat in eigen zak, geeft het aan eigen (klein)kinderen, daar hoeft geen verantwoording voor gegeven te worden of iig niet in papieren vorm.

Een volmacht blijft ook doorwerken nadat er dementie optreedt bijvoorbeeld, tenzij je dat via de bank gaat aanvechten. Is er al dementie die gediagnosticeerd is, dan kan de bank weigeren om een volmacht te laten ingaan. Net omdat er dan twijfel kan zijn of de volmachtgever wel nog helemaal beseft wat het allemaal inhoudelijk omvat.

Je kan hiervoor best terecht bij een notaris. Die kan bijvoorbeeld in een zorgvolmacht opnemen wie het beheer op zich neemt op het ogenblik dat vader het zelf niet meer kan. Zolang hij bij de pinken is kan hij dan prima zelf nog zaken regelen, eens er dementie of cognitieve problemen optreden gaat dat automatisch naar diegene die in die volmacht is aangeduid.
Je kan ook via bewindvoering gaan. Dat kan over financiële en goederen gaan, maar ook over personen. In elk geval is het vaak wel prima mogelijk dat de persoon waarover het gaat zelf zeggenschap of inbreng blijft houden zolang mogelijk en verantwoord.

Zorgvolmachten en bewind kunnen altijd opgezegd worden, maar zover ik weet worden alle partijen daar wel voor gehoord. Als vader alles wil intrekken om het aan de nieuwe vriendin over te maken, dan zal dat niet kunnen zonder dat jij daarin als oorspronkelijk volmachthebber wordt gehoord.

Ik gok dat het in NL wel gelijklopend zal geregeld kunnen worden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 10:04

Het enige risico is toch de kans op dementie en dat hij in die situatie iets gaat tekenen?
Zoals je vader er nu in staat, bij zijn volle verstand, gaat het niet gebeuren.
Zaak is dus een vinger aan de pols te houden en tijdig in te grijpen bij dementie.

Overigens bestaat er ook een kans dat hij gewoon een aardige vrouw ontmoet die het helemaal niet om het geld te doen is. Die bestaat natuurlijk ook gewoon :j

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 10:09

Nu al slecht slapen en niet een maand willen wachten op een afspraak met de notaris terwijl er nog helemaal geen nieuwe vrouw in beeld is en je vader niet eens toegang heeft tot zijn eigen geld lijkt me nergens voor nodig. Zo'n vaart zal het allemaal wel niet lopen. De notaris kan je vader over een paar weken heel goed helpen met deze vragen (veel beter dan bokt) en in de tussentijd kan hij rustig kijken naar welke opties hem aanstaan, eventueel met uitleg.

En inderdaad, er zijn ook nog leuke mensen op de wereld. Hopelijk treft je vader zo iemand :) .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 10:13

Het is ook niet gegarandeerd dat hij iemand gaat vinden natuurlijk. Ik weet niet of daten boven de 80 makkelijker gaat maar er zijn natuurlijk ook zat mensen die single zijn omdat ze gewoon niet de geschikte persoon tegen komen.

Om er nu accuut stress van te maken terwijl hij ook nog niet dement is (en net zo goed ook niet wordt) is niet nodig lijkt mij.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 10:13

fransje23 schreef:
Overigens bestaat er ook een kans dat hij gewoon een aardige vrouw ontmoet die het helemaal niet om het geld te doen is. Die bestaat natuurlijk ook gewoon :j

Die bestaan absoluut en misschien is het wel die vrouw die straks in zijn laatste jaren/maanden aan zijn zijde staat en voor hem zorgt.
En misschien besluit je vader dan ook wel dat hij haar wat gunt bij zijn overlijden, een (klein) geldbedrag. En laten we eerlijk zijn, als dat het geval is, dan is dat toch zijn goed recht?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 10:33

Mijn broertje is gehandicapt en via de rechter ben ik benoemd tot bewindvoerder.

Mijn broertje heeft een betaalrekening, spaarrekening en een leefgeld rekening.
Er wordt elke week automatisch een bedrag op zijn leefgeld rekening gestort zodat hij zijn boodschappen kan doen. Als hij extra nodig heeft omdat hij bijvoorbeeld een feest heeft kan hij mij bellen en maak ik via internet bankieren extra over.

Ik beheer alle rekeningen en kan makkelijk op mijn telefoon inloggen. Hij heeft dan binnen een paar minuten het extra geld.

Ik vind dit een hele fijne constructie. En heel veilig ook.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 10:39

Vader is 80 en er is nog helemaal geen nieuwe vriendin. Als hij gewoon een vriendin zou krijgen dan heeft die helemaal nergens recht op als hij niet met haar trouwt en geen samenlevingscontract afsluit.Dan is het gewoon een vriendin,verder niets.Overigens, hoe zoiets in mijn zwaar-Katholieke kringen vroeger ging: Hier had je ook wel eens een weduwe of weduwnaar op leeftijd die al kinderen had die zich zorgen gingen maken over de erfenis als pa of moe een nieuwe vriend(in) kregen. Ongehuwd samenwonen mocht\mag niet bij Katholieken dus dan moest er getrouwd worden.Althans voor de Kerk en dan gingen ze hier (vanuit Nederland) naar Belgie want daar kon je nl. voor de Kerk trouwen zonder dat je voor de burgerlijke stand was getrouwd. In Nederland kan dat niet. Zodoende waren ze dan keurig Kerkelijk getrouwd terwijl de nieuwe partner geen recht kreeg op het erfdeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 10:50

Goed dat je naar een notaris gaat :j .

Altijd fijn om dingen te regelen. Moet ik wel bijzeggen dat het mij, als je vader niet meer zo helder zal worden, niet heel logisch lijkt dat hij nog een geregistreerd partnerschap of huwelijk aangaat.
Wellicht kun je vragen of dat dan uberhaupt nog geldig is, als er twijfels zijn over zijn wilsbekwaamheid?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 11:01

daantjuhhh schreef:
Mijn broertje is gehandicapt en via de rechter ben ik benoemd tot bewindvoerder.

Mijn broertje heeft een betaalrekening, spaarrekening en een leefgeld rekening.
Er wordt elke week automatisch een bedrag op zijn leefgeld rekening gestort zodat hij zijn boodschappen kan doen. Als hij extra nodig heeft omdat hij bijvoorbeeld een feest heeft kan hij mij bellen en maak ik via internet bankieren extra over.

Ik beheer alle rekeningen en kan makkelijk op mijn telefoon inloggen. Hij heeft dan binnen een paar minuten het extra geld.

Ik vind dit een hele fijne constructie. En heel veilig ook.

Maar toch niet bij een 80 jarige man die nog bij zijn volle verstand is?

Overigens is het feit dat een 80 jarige man straks vermogen heeft is redelijk gangbaar.

Ken redelijk wat mensen van in de 80 die hebben toch best vaak een lat-relatie. Is qua AOW etc ook gunstiger.