Hele dikke gezwollen lippen - allergie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Hele dikke gezwollen lippen - allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 18:35

Nou dan heb je ook weer eens wat..

Anderhalve week geleden zat ik bij de kapper in de stoel om highlights te laten zetten en voelde ik mijn bovenlip dik worden en het voelde alsof m'n bovenlip verbrand was. Ik dacht zal me wel gebrand hebben aan de koffie. Die avond uit eten geweest en de volgende ochtend werd ik wakker met echt een mega dikke bovenlip. Heb het gekoeld en toen zakte het af maar wel dagenlang last gehad omdat zo ongeveer al het vel eraf was en het onwijs jeukte.

Nu werd ik in de nacht van maandag op dinsdag wakker met weer last van mijn lippen maar ben gewoon verder gaan slapen. 's Ochtends loop ik naar de badkamer en ik schrik me kapot. Zo zag het eruit:

Afbeelding

Afbeelding

(ja in m'n Disney huispak :'))

Even ter vergelijking een recente selfie:

Spoiler:
Afbeelding

Weer gekoeld en ik moest naar m'n werk dus naar het werk gereden met een icepack tegen m'n mond en gelukkig zakte het later weer af. Ook voelde het puntje van m'n tong de hele dag verbrand. Inmiddels nog steeds enorm last en jeuk van m'n lippen en weer al het vel eraf zo ongeveer dus knap vervelend.

Ik heb met de assistente van de huisarts gebelt en zij heeft met de huisarts overlegd. Zij vermoeden een allergische reactie op iets wat ik gegeten heb maar wat? Ik heb nu tabletjes voorgeschreven gekregen welke hooikoorts patiënten ook slikken.

Mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft en wat bij diegene de oorzaak is geweest. Ik wil niet steeds 'voor de zekerheid' tabletten slikken terwijl het misschien iets is wat ik zelden eet en prima vermijden kan. Het enige wat ik nu kan bedenken is koriander want dat zat beide keren door het gerecht wat ik gegeten heb de avond ervoor.

Ervaringen en tips gezocht! :D

Onali

Re: Hele dikke gezwollen lippen - allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 18:48

Ik had het na mn tandenpoetsen.
Zelf gebruik ik altijd aquafresh en mijn ouders hebben sensordyne en oral b.

Blijkt dat tinfluoride in te zitten en daar reageerde ik op.

Bloedend tandvlees maar ook dikke lippen.
Na het stoppen met die tandpasta (bleef een nachtje onverwacht slapen) niet meer gebruikt en het was met een paar dagen over.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 18:56

Doet mij ook denken aan een allergische reactie. Je kunt eventueel laten testen op allergieën, maar als dit nooit eerder is voorgekomen zou ik het zo laten. Ik zou gewoon geen koriander meer eten ;)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:11

Een duckface ... da's balen. Het zou heel goed een allergische reactie kunnen zijn, zo klinkt het wel. Ik zou als ik jou was een eetdagboekje gaan bijhouden en daarin zorgvuldig alles opschrijven wat je eet en dan vooral ook goed opletten dat je alle ingrediënten benoemt (als je die weet). Daarnaast opschrijven wanneer je last krijgt van dikke lippen en zo bekijken of er een oorzakelijk verband is.

Zoals hierboven ook iemand schrijft, het kan ook andere tandpasta zijn die dit veroorzaakt, of misschien een andere lipgloss.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:18

Jeetje wat heftig! Snap dat dat knap vervelend is ja.

Mijn lippen (en tong, en keel, enz) zwellen op als ik bepaald fruit/bepaalde noten eet, ik neem daar cetirizine voor als ik per ongeluk toch iets op heb. Zijn gewoon hooikoortstabletten, die je bij de Lidl bijvoorbeeld wel kunt kopen. Heb je dat al geprobeerd? En als het morgen nog zo heftig is zou ik toch een ritje huisarts doen denk ik :=

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 19:23

Maflinger_S schreef:
Een duckface ... da's balen. Het zou heel goed een allergische reactie kunnen zijn, zo klinkt het wel. Ik zou als ik jou was een eetdagboekje gaan bijhouden en daarin zorgvuldig alles opschrijven wat je eet en dan vooral ook goed opletten dat je alle ingrediënten benoemt (als je die weet). Daarnaast opschrijven wanneer je last krijgt van dikke lippen en zo bekijken of er een oorzakelijk verband is.

Zoals hierboven ook iemand schrijft, het kan ook andere tandpasta zijn die dit veroorzaakt, of misschien een andere lipgloss.

Ja mijn vriend noemt me nu steeds duckface. :D De assistente van de huisarts zei ook al dat genoeg vrouwen hier een moord voor zouden doen. Nou ik niet..

Ik heb zojuist bewust een beetje koriander gegeten om dit uit te sluiten. Liever even thuis en nu met de tabletjes naast me dan dat ik er op vakantie of met een etentje ergens anders achter kom.

Ik gebruik echt al tijden dezelfde tandpasta en gebruik bewust even geen lippenstift en toch kwam het weer. M'n tong doet ook mee maar zwelt gelukkig niet zo op.

Pferdchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 20:39

Ik heb dit een paar keer gezien bij iemand. Het mondspoelmiddel dat (tijdens Corona) bij de tandarts gegeven werd voor ontsmetting, leek toen de meest aannemelijke oorzaak. Het kan echt van alles zijn. Hoop voor je dat je er weer snel van af bent

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 20:47

Ik krijg dit ook als ik bepaalde voedingsmiddelen eet. Inderdaad kan een eetdagboek helpen om vast te stellen wat het is, bij mij bleek varkensvlees de oorzaak, ik krijg dikke lippen en ook mijn mondslijmvlies en keel zwelt op als ik iets eet waar varken in bleek te zitten. Alleen het innemen van antihistaminepillen (dus inderdaad “hooikoortspillen”) helpt om de klachten te verminderen. Bij mij is het trouwens steeds iets erger geworden, bij bijvoorbeeld varkensgelatine heb ik het ook al.

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 21:07

Ik heb het ook eens gehad, met antihistamine ging het gelukkig snel over. Bij mij kwam het door het uittrekken van jkk. Had braaf handschoenen aan maar toen er een insect op mijn lip landde, heb ik automatisch over mijn mond geveegd. Dat gaf dus een fototoxische reactie en toen had ik ook opgespoten lippen :))

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 21:17

Daar betalen een hoop mensen veel geld voor!

Nee grapje, beterschap. Ik heb het ooit lang geleden ook een keer gehad maar aan 1 kant van mijn gezicht. Ik ben er nooit achter gekomen waar ik het van had gekregen.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 21:22

Kan het geen reactie zijn op de kappersbehandeking?
Want zo’n allergische reactie bouw je op en deze kan dus zomaar de volgende keer nog veel heftiger zijn…

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 21:24

dat was ook wat ik dacht, is het geen reactie op iets wat de kapper gebruikt heeft?

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 21:28

Lynn_Nikita schreef:
dat was ook wat ik dacht, is het geen reactie op iets wat de kapper gebruikt heeft?

Ik ook inderdaad! Of iets in de koffie daar? Als je normaal gezien geen last hebt van wat je eet, en er nu niet veel veranderd is, dan is dat heel gek.

Daarnaast komen de meeste allergische reacties direct erna. Dus als het bij de kapper gebeurt is, terugdenken aan wat je toen hebt gedronken/gegeten en idd wat is er op je hoofd gebruikt?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 21:52

Nou ik dacht dus eerst dat het inderdaad door de kapper kwam. Ze had namelijk m'n haar helemaal ingesprayt met een chemisch goedje omdat ze daarna highlights ging zetten. Ik had m'n koffie voor me staan met m'n bril en telefoon ernaast en daar zaten spetters op van die spray. Toen dacht ik dan zal dat ook in m'n koffie / op het kopje gezeten hebben en logisch dat ik zo'n reactie krijg. Ik had daar koffie met een klein (red velvet denk ik) cakeje overigens.

Maar toen het de volgende ochtend erger was, en nu dus gisteren (anderhalve week later) ineens er weer was en nog weer vele malen erger, dacht ik dan zal het wel wat anders zijn. Waarom zou het anders ineens spontaan anderhalve week later weer ontstaan? Of kan dat wel..

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 22:00

Het kan wel anderhalve week later weer ontstaan maar niet spontaan. Het kan best zijn dat er nog wat van de spray op je bril en/of je telefoon heeft gezeten en je daar bijvoorbeeld met natte handen aan hebt gezeten en vervolgens over je gezicht hebt geveegd.
Of je hebt je haar gewassen, waarbij toch nog wat achtergebleven spray is losgekomen wat op je handen is terecht gekomen, waarmee je vervolgens aan je gezicht hebt gezeten.

Het is wel een allergie denk ik, als ik je verhaal zo lees, maar of het iets met de kapper of met eten te maken heeft, durf ik zo niet te zeggen.

novita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 22:44

Ik heb dit ook eens gehad. Ook binnenkant lippen kapot en tong. Maar mijn wangen aan de binnenkant dus niet.

Ik ben er voor naar een dermatoloog geweest uiteindelijk. En ik bleek onder andere allergisch te zijn voor iets wat ze in de tandpasta deden, sensodyne had ik. Alleen ze hadden een vernieuwde formule. En dermatoloog zei ze zetten niet alles op de tube wat er in zit.

Advies was over te stappen naar de groene elmex. Dit gedaan en gelukkig ging het daarna vrij snel over.

Ik had toen ik dikke lippen had soms alleen boven of alleen onder. Andere dag alleen linker kant van onderlip bijv. Was heel wisselend. En ik vond het raar omdat ik het ook al jaren gebruikte. Dus ging het ook in het eten zoeken omdat ik op vakantie was kon dat prima. Maar helaas thuis ook nog.

Sterkt het is erg vervelend

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 00:00

Dat is schrikken! Al weet je nu wel hoe opgespoten lippen je zouden staan ;)

Een allergie is heel goed mogelijk. Je zou een eetdagboek bij kunnen houden om te kijken of er verdachten zijn. Dan zou je daar op kunnen testen.
Succes!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 22:24

Bij mij zwelt m'n lip op van garnalen. Ook plekjes die beschadigd zijn in mijn mond zwellen daarvan op.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 09:20

Maandagochtend naar de huisarts en als ik benauwd word eerder.. Begin steeds vaker en meer last te krijgen en m'n ogen doen nu ook mee.

Ik las iets over oraal allergie syndroom en dat lijkt wel heel erg op waar ik last van heb. Begin van de week kon ik nog een banaan of een peer eten zonder problemen maar daar reageer ik nu ook op.

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:43

Oei, dat klinkt serieus. Heel vervelend voor je dat het zo lang aanhoudt en zelfs erger wordt. Succes en beterschap

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:31

Her is wel mogelijk dat het chemische goedje van de kapper de trigger is geweest. Dat je immuun systeem op high alert staat en dus sneller reageert op andere stoffen.
Ik ben zelf ook allergisch voor fruit

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 08:27

Ontzettend vervelend! Lastig als je niet weet wat de trigger is. Heb je al iets van Zyrtec of zo gehaald (een anti histaminicum)? Dat is eventueel bij de drogist ook te krijgen.
Sterkte!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 09:36

paars schreef:
Ontzettend vervelend! Lastig als je niet weet wat de trigger is. Heb je al iets van Zyrtec of zo gehaald (een anti histaminicum)? Dat is eventueel bij de drogist ook te krijgen.
Sterkte!

Ik slik nu elke avond een Levocetirizine tablet maar heb niet het idee dat het veel doet.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 20:57

Hoe is het nu ts?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-22 23:27

DiantaM schreef:
Hoe is het nu ts?

Inmiddels naar de huisarts geweest en deze heeft me doorverwezen naar een dermatoloog in het ziekenhuis. Daar kan ik 3 juni terecht. Morgen kan ik koelzalf ophalen om m'n lippen mee in te smeren en ooggel tegen m'n droge branderige ogen. Huisarts denkt contact allergie en niet zozeer door voeding..