Zijn er nog Bokkers met zware pijnstiling?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Zijn er nog Bokkers met zware pijnstiling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 19:52

Zoals de titel dus al zegt: zijn er nog Bokkers die zware pijnstilling nemen? Dan bedoel ik geen paracetamol, ibuprofen of diclofenac, maar bijv tramadol of opiaten. Hoe lang gebruik je ze al en helpen ze bij jou nog afdoende? Ik merk dat er een taboe rust op het gebruik van opiaten, mede door de berichtgeving in de media. Anderzijds is het ook wel zo dat bijv oxycodon wel erg makkelijk werd voorgeschreven toen nog niet bekend was hoe verslavend het is. Als je het voor pijnbestrijding gebruikt, zou het niet verslavend zijn, maar wel als je het blijft slikken als je pijn minder wordt. Wat zijn jullie ervaringen, hoe ben je gestopt of vin je het juist moeilijk om te stoppen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 19:57

Ik slik geen zware pijnstilling, maar heb wel standaard fentanyl pleisters(morfine achtig). Telt dat ook? Eerst tramadol, maar dat ging niet helemaal lekker.
Deze pleisters zijn ook erg verslavend en dat vind ik wel eens vervelend, ja. Te laat wisselen of er 1 verliezen zorgt voor afkickverschijnselen. Maar aan de andere kant zorgen ze wel voor wat verlichting en dat ik nog iets kan. Ze nemen niet alles weg, misschien als ik een zwaardere dosis zou nemen, maar dat wil ik niet. Of nog niet. Ik heb dus alsnog wel elke dag pijn.

Stoppen zit er voor mij niet in trouwens, ik gebruik deze al jaren en moet ook blijven gebruiken. Ik denk nu al een jaar of 4? Ik ben wel heel voorzichtig met dosis verhogen, omdat het zo'n gedoe is on af te bouwen. Maar ik ben wel in die jaren meer gaan gebruiken.

En ik wist van te voren niet hoe verslavend het was. Dat ontdekte ik pas achteraf.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 20:01

MyWishMax schreef:
Ik slik geen zware pijnstilling, maar heb wel standaard fentanyl pleisters(morfine achtig). Telt dat ook? Eerst tramadol, maar dat ging niet helemaal lekker.
Deze pleisters zijn ook erg verslavend en dat vind ik wel eens vervelend, ja. Te laat wisselen of er 1 verliezen zorgt voor afkickverschijnselen. Maar aan de andere kant zorgen ze wel voor wat verlichting en dat ik nog iets kan.

Stoppen zit er voor mij niet in trouwens, ik gebruik deze al jaren en moet ook blijven gebruiken. Ik ben wel heel voorzichtig met dosis verhogen, omdat het zo'n gedoe is on af te bouwen.

En ik wist van te voren niet hoe verslavend het was. Dat ontdekte ik pas achteraf.

Ja, fentanyl is een zware pijnstiller. Fentanyl is vele malen krachtiger dan heroine (en dus ook erg verslavend). Ik heb zelf de Fentanyl neusspray, naast oxycodontabeletten. Ik vond de pleisters erg vervelend omdat ze zo instabiel zijn. Zit je in de zon, dan wordt de pleister warm en geeft'ie meer af. En ze laten, bij mij dan toch, makkelijk los bij douchen en badderen. De neusspray werkt binnen enkele minuten. Ik gebruik die voor doorbraakpijn.
Net als jij gebruik ik dit allemaal al jaren en ben ook erg alert op de dosis.
Het is goed dat het er is, maar tegelijk is het ook vervelend spul hè?

Lisewiesje

Re: Zijn er nog Bokkers met zware pijnstiling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 20:05

Ik kreeg laatst tramadol voorgeschreven na 5 wegrakingen heb ik het de deur uitgegooid.

Dan liever meer pijn voelen en alleen de scherpe randjes eraf met diclovinac.

Maar de grip kwijtraken op mijn eigen lijf tijdens die wegrakingen was 10x erger.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 20:07

Ik plak ze in de zomer ergens onder kleding. Het loslaten verschilt bij mij per merk, heb 1 merk wat ik niet wil omdat die telkens loslieten idd. Zat ik met zware afkickverschijnselen omdat die pleister weer weg was. Merk dat ik nu heb blijft keurig de dagen zitten, zelfs met badderen en douchen. Ik doe het beter op de pleisters als op pillen, sowieso tramadol ging niet lekker en heb nog wel wat geprobeerd.

Maar idd, goed dat het er is, maar rot spul ja := En elke keer toch weer enorm wennen als je de dosering aanpast. Kan daar echt wel paar dagen raar van worden

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 20:17

Ik heb na een valpartij en ziekenhuis opname veel zware pijnstillers gehad. In het ziekenhuis kreeg ik morfine injecties alweer pijn te erg werd…dat was het enige wat redelijk goed hielp. Eenmaal thuis had ik o.a. Oxycodon en oxycontin….hielp het jawel, maar ik had eigenlijk meer nodig om de pijn te onderdrukken. Is het verslavend? Ja….daar kwam ik achter toen ik stopte. Ik wilde zelf stoppen omdat je geen auto mag rijden met zulkepijnstilling. Achteraf gezien heb ik afkickverschijnselen gehad, ik ging hallucineren en kreeg zweet aanvallen….best heel freaky, vooral dat hallucineren… ik heb uiteindelijk zo’n 3 maanden moeten slikken, als je echt langdurig gebruikt lijkt stoppen me erg heftig..

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 20:25

Wel geslikt maar nu niet meer. Tramadol deed voor mij helemaal niks en oxycodon heb ik ook maar 1x geslikt, hielp niet tegen de pijn en werd er wel heel duizelig van. Gek genoeg vooral als ik ging liggen.. Uiteindelijk deed gabapentine het het beste tegen mijn zenuwpijn in combinatie met diclofenac. Sowieso werkt diclofenac verbazend goed bij mij.

Pijnstilling is een moeilijk vak hoor, ik ken ook eigenlijk niemand die pijnstillers slikt en geen pijn ervaart. Moet nog veel aan verbeteren vind ik

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 20:30

Een interresante film/ docu hierover is dopesick. Ik heb ooit 1 dag tramadol geslikt, zo gespaced, nooit meer! Nu reageer ik sowieso best heftig op medicatie maar vond het echt angstig.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 20:33

Bijzonder he? Ik had beter een pepermuntje kunnen slikken dan tramadol. Dat is dan tenminste nog lekker en minder slecht voor je maag enzo. Was echt heel vervelend, want mijn spiegel diclofenac was daarmee ook weg.. |( en voordat je dat weer lekker op de rit hebt ben je zo een halve dag verder terwijl je je hele lijf weer vastzet vd pijn

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 20:40

Ik heb na een operatie met complicaties vorige week paracetamol, ibuprofen en Oxycodon geslikt voor een week. Het haalde de scherpe randjes van de pijn maar om nu te zeggen dat ik er suf of sloom van werd dat niet.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 20:52

Ik heb anderhalf jaar oxycodon geslikt wegens versleten tussenwervelschijven.
Gestart met paracetamol+ ibuprofen, vervolgens diclofanac dit hielp niet genoeg. Daarna tramadol maar hier bleek ik allergisch voor te zijn. Toen dus aan de oxycodon. Ik startte met 2x per dag 5 mg en slikte op het laatst 3x per dag 35 mg lang werkende en nog wat kort werkende tussendoor.

Ik moest telkens verhogen omdat het niet meer hielp tegen de pijn. Uiteindelijk via de pijnpoli een andere medicatie gekregen en de oxycodon afgebouwd onder begeleiding. Ik vond het erg zwaar, sliep 2-3 u per nacht en moest daarna weer aanstaan ivm mijn dochter. Deed het gelukkig tijdens mijn zomer vakantie dus ik hoefde niet te werken.

Edit: ik ga gelukkig nu ontzettend goed maar heb een terug val gehad qua pijn. Was heel extreem en moest toen weer een periode oxycodon slikken. Ik vind het een heftige stap omdat ik wist van de vorige keer hoe lastig ik eraf kwam. Huisarts en ik hebben er uitgebreid over gesproken en de afspraak gemaakt niet hoger qua dosis te gaan als 5 mg, hoe erg de pijn ook zou worden. Ze hield wekelijks contact en ik was heel open en eerlijk over alles. Deze keer gelukkig zonder moeite kunnen stoppen.
Laatst bijgewerkt door Arethe op 26-02-22 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 20:55

Sintara schreef:
Bijzonder he? Ik had beter een pepermuntje kunnen slikken dan tramadol. Dat is dan tenminste nog lekker en minder slecht voor je maag enzo. Was echt heel vervelend, want mijn spiegel diclofenac was daarmee ook weg.. |( en voordat je dat weer lekker op de rit hebt ben je zo een halve dag verder terwijl je je hele lijf weer vastzet vd pijn

Nou zeg dat! Een stalgenoot had ook zo'n heftige reactie maar ik hoor ook bij kennissen en collega's dat het hun niet genoeg hielp. Pijn is echt complex.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 21:06

Ik gebruik ook al een jaar of 10 fentanylpleisters (50mg/u). Daarnaast soms een oxycodon, maar dat beperk ik tot 1 x in de 10 weken ongeveer voordat ik een behandeling krijg.

Ik kan eigenlijk maar één merk goed handelen. Die plakken goed en krijg ik weinig ontwenningsverschijnselen van.
Wel al vaker vergist idd met de warmte of snachts door het zweten dat ik helemaal van het padje af pas. Krijg dan veel te veel in een keer binnen.
En met periodes heb ik erg last van psychotische nachtmerries (weet niet hoe ik het anders moet omschrijven). Dan lijk ik s'nachts constant tussen slapen en wakker zij in te zitten en dat is verschrikkelijk. Dat zijn dan de nachten nadat ik een nieuwe pleister heb geplakt.

Ik plak elke 48 uur trouwens.

In de zomer plak ik ze onder mijn bh rand.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 21:08

Ik heb 3 jaar geleden mijn rug gebroken op wervel L1 en 2 hernia's opgelopen op S1-S2/S2-S3. Ik heb denk ik 3 maanden oxycodon geslikt (per dag 3x kortwerkend, 3x langwerkend) en nu nog steeds 3x 50 mg tramadol.

Al zegt de de mensendiecktherapeute waar ik een paar keer ben geweest dat ik het "chronisch pijnsyndroom" heb, wat te herleiden is naar mijn complexe PTSS (de stress van de trauma's van vroeger hebben z'n weerslag op m'm lichaam nu). Maar een dag zonder tramadol verga ik van de pijn. Ik heb er geen bijwerkingen van.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 21:17

Ik heb een buprenorfine pleister met oxycodon voor zo nodig.

Ik moet zeggen dat ik qua space effecten harder ga op tramadol dan op oxy.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 21:22

Ik gebruik al jaren Tramadol, in combinatie met Contramal en Lyrica.
Helaas is dit blijvend tot het niet meer werkt en ik naar iets 'hoger' en/of 'straffer' moet gaan.

Moet zeggen dat ik er absoluut niet high/angstig of uitgeput van word.
Wel krijg ik soms een energieboost van de Contramal.
Niet handig bij chronische (zenuw)pijnen etc,
want dan zoek ik onbewust mijn fysieke grens/grenzen op, waarbij ik het de dag nadien mag bekopen.

Momenteel ben ik hoogzwanger en helaas zal het kindje daardoor na bevalling gelijk moeten afkicken.
Maar gelukkig is er na de afkickperiode geen (blijvende) gevolgen voor ons kind..anders hadden we absoluut niet voor een kind gegaan zijn!

Door de kinderwens heb ik het jaar voordat we 'gestart' waren wel diverse medicaties etc geprobeerd, die minder schadelijk/gevolgen kon hebben tijdens de zwangerschap/net na bevalling. Helaas blijven steken op huidige medicatie..verstand en gevoel staan dus loodrecht tegen over elkaar. :(

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 21:26

Zo'n 2 maanden geleden heb ik voor het eerst tramadol geslikt i.v.m. heftige keelpijn. Na 5 dagen ben ik er mee gestopt omdat de pijn af nam. Het verslavende aspect was mij bekend, maar ik had daar totaal geen last mee. Misschien dat 5 dagen ook te kort was om het als verslavend te kunnen ervaren?

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 21:40

Ik heb 2 jaar lang dagelijks 3 maal daags tramadol geslikt, het hielp mij zeker voor mijn klachten maar nooit last gehad van heftig erop reageren ook in 1 keer gestopt zonder ook maar enige reactie.

Momenteel slik ik sinds november baclofen spierverslappers, ik begon met 10 mg en inmiddels zit ik op 80 mg.

Ik reageer nogal apart op medicatie, geef mij een paracetamol en ik ga trippen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 21:44

Jolynne schreef:
Ik gebruik al jaren Tramadol, in combinatie met Contramal en Lyrica.

Maar Contramal en Tramadol is toch hetzelfde? (Ook volgens Google)

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 21:59

Ik heb de afgelopen 7 maanden op verschillende combi's van tramadol, contramal en redomex gestaan om pijn controleerbaar te houden. Gelukkig nu in staat om netjes af te bouwen, maar toen heel erg blij met mijn pijnstillers...

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 22:03

Ik krijg oxycodon als ik door een astma aanval geïrriteerd longvlies krijg (en dat doet gruwelijk pijn)
Ik moet daar best wat van hebben (wat ik al in het ziekenhuis krijg)
Eenmaal thuis gebruik ik het max een week en probeer dan af te bouwen.
Cold turkey stoppen is niet aan te raden.
Oxycodon wordt makkelijk voorgeschreven voor een korte periode, maar voor langere periode krijg ik het echt niet zomaar.

Ik ben nu net een dag thuis uit het ziekenhuis voor wat anders en kreeg daar tramadol, het helpt tegen de pijn, maar ben er beroerder van dan van oxycodon...

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 23:15

Ook hier een morfinepleister gebruiker het is de hel en de hemel tegelijk :o . Ik kan weer rijden en heb een leven maar de dag voor en nadat ik moet wisselen zijn vaak vreselijk... dan ben ik , vooral snachts, zeiknat van t zweet en heb ik t bloedheet, doe ik 1 teen buiten de deken heb ik t over mijn hele lichaam ijskoud en kippenvel of je ziek bent echt zo naar -O-
Ook emotioneel kan ik onredelijk sjagrijnig en jankerig zijn en ik ben zo slap ale een vaatdoek en hang de hele dag futloos op de bank en in bed.. ik zeg ook altijd gewoon dat ik drugsverslaafd ben en vooral in t begin vergat ik wel eens te wisselen en dan ging ik echt coldturkey de afkick in :o

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 23:20

chevax schreef:
Anderzijds is het ook wel zo dat bijv oxycodon wel erg makkelijk werd voorgeschreven toen nog niet bekend was hoe verslavend het is. Als je het voor pijnbestrijding gebruikt, zou het niet verslavend zijn, maar wel als je het blijft slikken als je pijn minder wordt.

Je zou de serie Dopesick eens moeten kijken. Gaat over Oxycodon.

mars_mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 23:24

Een tijdje geleden morfine :)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 23:30

Matheno schreef:
chevax schreef:
Anderzijds is het ook wel zo dat bijv oxycodon wel erg makkelijk werd voorgeschreven toen nog niet bekend was hoe verslavend het is. Als je het voor pijnbestrijding gebruikt, zou het niet verslavend zijn, maar wel als je het blijft slikken als je pijn minder wordt.

Je zou de serie Dopesick eens moeten kijken. Gaat over Oxycodon.

Bedankt voor de tip, ik ga het eens kijken. Ik zit in een erg vervelende situatie en gebruik dit nu al ruim 6 jaar. De doses oxycodon en fentanyl zijn idioot hoog, maar zonder heb ik geen leven. Het is indd hemel en hel tegelijk.