Een nieuwe start voor mijn vader

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jillz1

Een nieuwe start voor mijn vader

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 10:07

Maandag 10 januari hebben we overleg met een " estate planner", of beter gezegd iemand die gaat helpen bij overdracht binnen families van bedrijf of kapitaal.

Nou kapitaal is niet aan de orde maar wel een bedrijf.

Even uitleggen.

Mijn ouders hebben op hun 80 ste nog een lopend bedrijf ( wel minder maar toch)
Mijn moeder is een maand geleden overleden en zij was degene die niet wilde stoppen met het bedrijf. Mijn vader heeft nooit geen eigen mening daarin mogen hebben. Er is dan ook nooit niks geregeld of besproken. Gelukkig ben ik enigste kind thuis dus daar gaan geen problemen komen.

Nu zijn we op een punt beland om wel zijn mening te laten tellen en we gaan stoppen met het bedrijf.
Maar hoe dan ......

Het bedrijf is een garage/ tankstation. Alle bedrijfsmiddelen zijn verouderd en aan vervanging toe.

Alle ondergronden 4500 meter in inbreidinsgebied en mag voor huizenbouw gebruikt worden.

Nu zegt iedereen. Joh de ideale situatie.....

Nee toch niet, mijn vader heeft niks om handen, geen vrienden en hobby's, geen vrije tijdsbesteding.

Hij loopt nu al een paar weken beetje te werken met de laatste klanten nog. Dit helpt hem de dag door. En nog kan hij niet omgaan met de stilte thuis.

Maar....zoals gezegd, alles is verouderd de garage heeft geen rendement meer, kost alleen maar geld nu.

En na al dat harde werken is het ook wel eens fijn om te gaan leven.....
Ook liggen de projectontwikkelaars al op de loer.

Maar mijn vader dan?

Hij gaat dan denk ik echt achter de geraniums belanden. Is ook niet iemand die nieuwe dingen aanpakt. Werd geleefd door mijn moeder en heeft echt moeite om zelf initiatief te nemen.

Zoals gezegd geeft mijn vader aan te willen stoppen maar eigenlijk alleen met het bedrijf en toch een beetje bijklussen in het pand.
Dit is natuurlijk geen goed uitgangspunt.
Dan houdt je de situatie nog in stand.

Ik heb aangegeven, te stoppen, garage verhuren tot het bouwplan ontwikkeld is( duurt nog wel paar jaar). Misschien kan hij dan nog wel als " liefhebber" wat klusjes daar dan doen.

Maar wie heeft hier een beter idee over,of ervaring?

Wil mijn vader nog een mooie oude dag geven maar niet zelf iedere dag zorgen hebben of dat hij zich wel prima voelt.

Ook wil ik dat hij eens een keer gaat genieten van zijn harde werken.

F_Orumster

Re: Een nieuwe start voor mijn vader

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 10:13

Hebben jullie een bevriende garage waar je vader op vrijwillige basis wat kan betekenen?

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 10:15

Nee helaas niet.
Zou goede oplossing zijn.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 10:15

Wat een dappere, maar ook lastige stap. Hopelijk kan zo'n adviseur duidelijkheid geven.

En verder wordt het een uitdaging om activiteit voor je vader te zoeken. Helemaal geen netwerk van vrienden is wel een lastig begin
Is hij handig? In ons dorp zit bijvoorbeeld een reparatie centrum waar je heen kan met je kapotte broodrooster of stofzuiger en daar zijn handige mensen die samen met jou ( is tenminste de bedoeling) dat ding repareren. Dan hoeft er ook minder weg gegooid te worden.
Maar de klussers daar zijn vrijwel allemaal pensionados die op die manier onder de mensen blijven en actief blijven.
Misschien zijn er zulk soort dingen te vinden waar je vader zich happy bij voelt...

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 10:17

Heeft je vader een voorliefde voor bepaalde oude/klassieke auto die hij hobbymatig zou willen opknappen?

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 10:21

Bloemetje75 schreef:
Heeft je vader een voorliefde voor bepaalde oude/klassieke auto die hij hobbymatig zou willen opknappen?

Is over nagedacht. Maar als de garage verhuurd wordt heeft hij geen eigen ruimte meer. Dus dat is dan nog wel een uitdaging om die een te vinden.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 10:22

Ik weet niet of je vader een bekend begrip is in de omgeving? Op het moment dat hij kwetsbaar durft te zijn en uit durft te leggen hoe de vork in de steel zit, zou er dan iemand kunnen zijn die hem een plek voor bijvoorbeeld vrijwilligerswerk zou kunnen bieden?

Onwijs lief dat je je zo zorgzaam opstelt tov het welzijn van je paps. :) Soms zijn dat zware hoofdbrekens en lig je er zelf van wakker. Ik hoop voor jullie dat er snel een mooie oplossing komt.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 10:23

Krijg wel een goed idee ineens..... :)*

Wat nu als we de garage in boxen verhuren. Voor idd de hobbyklussers.
Kan mijn vader een beetje links en rechts meehelpen, dus niet een nieuwe huurder maar zelf pand in stukjes verhuren aan tijdelijke gebruikers?

Iemand hier ervaring mee?

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 10:24

upendo schreef:
Ik weet niet of je vader een bekend begrip is in de omgeving? Op het moment dat hij kwetsbaar durft te zijn en uit durft te leggen hoe de vork in de steel zit, zou er dan iemand kunnen zijn die hem een plek voor bijvoorbeeld vrijwilligerswerk zou kunnen bieden?

Onwijs lief dat je je zo zorgzaam opstelt tov het welzijn van je paps. :) Soms zijn dat zware hoofdbrekens en lig je er zelf van wakker. Ik hoop voor jullie dat er snel een mooie oplossing komt.

Mijn moeder was bekend als dorpsfiguur en mijn vader als de stille erachter. Dus ja hij is wel heel bekend in het dorp.

Maar vrijwilligerswerk gaat hij niet doen. Heb ik al aangegeven.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 10:26

Dat gebeurt hier aan de overkant! Wil je de link van dat bedrijf?

maras

Even hardop mee nadenken ; als je vader de garage verhuurt dan kan hij misschien afspreken dat hij een klein gedeelte mag blijven gebruiken of misschien mee mag helpen? In deze tijd waarin niet aan personeel te komen is zijn ze vast blij met zoveel ervaring in huis. Als het verkocht is dan zijn er misschien voldoende financiële middelen om een pand terug te kopen / huren met daarin ook ruimte voor klus / sleutel werkzaamheden?

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 10:26

Urbanus schreef:

Ja graag.

Een dhz garage!!!

Urbanus

Jillz1 schreef:
Urbanus schreef:

Ja graag.

Een dhz garage!!!

http://doehetzelfgaragesana.com/Home/mobile/

(Ik heb heel lang gedacht dat het een sleutelontwerpbedrijf was. Ik ben zo dom)
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 08-01-22 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 10:27

Misschien dan inderdaad eerst een andere eigen ruimte zoeken en dan pas de garage verkopen? Als ik het goed begrijp is dat wat je vader het liefste wil. Een ruimte behouden om wat te klussen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 10:27

Jillz1 schreef:
Bloemetje75 schreef:

Is over nagedacht. Maar als de garage verhuurd wordt heeft hij geen eigen ruimte meer. Dus dat is dan nog wel een uitdaging om die een te vinden.

Hier zijn wat hobby clubs in de omgeving waar je kan klussen.

Jillz1 schreef:

Kan mijn vader een beetje links en rechts meehelpen, dus niet een nieuwe huurder maar zelf pand in stukjes verhuren aan tijdelijke gebruikers?

Dan blijft er wel een stukje verantwoordelijkheid op jullie bord.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 10:28

maras schreef:
Even hardop mee nadenken ; als je vader de garage verhuurt dan kan hij misschien afspreken dat hij een klein gedeelte mag blijven gebruiken of misschien mee mag helpen? In deze tijd waarin niet aan personeel te komen is zijn ze vast blij met zoveel ervaring in huis. Als het verkocht is dan zijn er misschien voldoende financiële middelen om een pand terug te kopen / huren met daarin ook ruimte voor klus / sleutel werkzaamheden?

Nee pand wordt nooit verkocht, wordt nu een ontwikkelingsplan opgemaakt en gesloopt voor huizen. Maar dat duurt nog paar jaar. En mijn vader is al 80 dus die hoeft geen garage voor jaren meer.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 10:30

Jillz1 schreef:

Dan blijft er wel een stukje verantwoordelijkheid op jullie bord.[/quote]
Ja dat klopt maar wij hebben zelf meerdere bedrijven dus dit is geen hele grote uitdaging voor ons.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 10:32

Zou hij lid willen worden van een oldtimervereniging, al dan niet merkspecifiek? Die hebben vaak zelf de klusruimte, en dan komt hij vanzelf ook onder de mensen met dezelfde interesse.
Of, als hij zelf niet zo snel in actie wordt, kan jij 'm gewoon lid maken van een oldtimervereniging - in overleg met de vereniging? Sleep 'm een keer mee naar een klusdag, stel 'm voor, leg wat contacten, en aan het eind van de dag geef je 'm het lidmaatschap kado. Is misschien nu in Corona-lockdowntijd wat lastig te vinden, maak kijk eens wat de mogelijkheden zijn?

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 10:34

Ibbel schreef:
Zou hij lid willen worden van een oldtimervereniging, al dan niet merkspecifiek? Die hebben vaak zelf de klusruimte, en dan komt hij vanzelf ook onder de mensen met dezelfde interesse.
Of, als hij zelf niet zo snel in actie wordt, kan jij 'm gewoon lid maken van een oldtimervereniging - in overleg met de vereniging? Sleep 'm een keer mee naar een klusdag, stel 'm voor, leg wat contacten, en aan het eind van de dag geef je 'm het lidmaatschap kado. Is misschien nu in Corona-lockdowntijd wat lastig te vinden, maak kijk eens wat de mogelijkheden zijn?

Ga ik ook achteraan!!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 18:00

:o... ik heb geen flauw idee of ik een beter idee zou hebben, maar ik zie wel een valkuil.
Nu heb je het beste met je vader voor - en dat is prima!
Maar let er op, of je niet precies in de rol van je moeder gaat stappen - dat jij nu gaat regelen 'wat goed voor hem is'.
Als 'een beetje hobby-en in het voormalige bedrijfspand' is wat hij wil, 'waarom niet'?
(Daar kunnen vast wel redenen voor zijn, en niet alles hoeft op bokt. Het bedrijf als bedrijf beëindigen is denk ik sowieso een goed idee.)

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 18:10

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 18:57

Firegirl schreef:
https://www.autoserviceklup.nl/
Misschien zit er zoiets in de buurt? En hebben die interesse in tijdelijk huren? Of zoeken ze vrijwilligers?

Leuk initiatief, jammer niet in de buurt zit.
Maar ga eens in verdiepen. Ondertussen al wat informatie ingewonnen over dhz garage maar zou best eens goed idee kunnen zijn.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 20:51

Gaan jullie stoppen met het bedrijf of is overdragen binnen de familie de bedoeling? Want als dat eerste het idee is dan zou ik een fiscalist raadplegen en geen estate planner (tenzij het een fiscalist is en ook helemaal in de IB en vpb zit).

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 21:04

oohh sorry maar ik denk dan meteen; heeft ie nog mooie oude reclameborden te koop? :o

Zou het niet het fijnste zijn om alles te verkopen/verhuren zodat je geen verplichtingen meer hebt zeg maar. En dan kijken idd of hij op vrijwillige basis nog wat kan helpen
Of sws eens kijken wat er ergens nog aan vrijwilligerswerk te doen is wat misschien wel aansluit. Of misschien zoeken ze ergens bij een garage nog wel iemand die onderdelen voor ze op kan halen of iets

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 04:32

Ik ga het even over een andere boeg gooien, wordt het geen tijd dat je vader zelf eens na gaat denken over wat hij wil?
Ik snap goed dat jij hem wil helpen, maar dat deed je moeder ook. Ik zou hem helpen met de boel verkopen, maar hij moet zelf gaan bedenken wat hij nu verder wil.