Welke motivatie gebruiken jullie om te sporten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Welke motivatie gebruiken jullie om te sporten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 20:42

Hallo beste bokkers,

Ik ben sinds een tijd 2 x in de week aan het sporten met een personel trainer. Nu merk ik dat ik totaal geen motivatie heb om te gaan ondanks dat ik me daarna goed voel en beter in mijn vel heb ik vooraf altijd moeite om te gaan en moet ik mezelf er naar toe slepen.

Eind februari loopt mijn abbonement af en wil/moet ik thuis aan de slag. Ik laat dan 1 x per 2 maanden een trainingschema opstellen maar ook dan ben ik bang dat ik niet ga sporten.

Heeft iemand tips om mij motivatie te geven?

madeliefw

Re: Welke motivatie gebruiken jullie om te sporten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 20:43

Ik kan mijzelf er ook niet toe zetten. Waarom ga je niet door met personal training? Of een sport in teamverband zodat je op moet komen dagen..

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 20:47

Of een sport zoeken die je echt leuk vind. Voor mij is sporten geen moetje, maar vooral fun.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 21:01

De tip: niet nadenken, maar doen :D Alles voor een mooie lichaam!

Corien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 21:03

Werkt het om "afspraken" te maken. Ik sport online in een groepje en merk dat als mensen zich aanmelden, er meer een stok achter de deur is. Misschien dus het ergens opschrijven, tegen iedereen zeggen, vaste avonden en uiteraard iets uitkiezen wat je enigszins leuk vindt.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 21:08

Heel herkenbaar. Ik sport nu 1 keer per week met een personal trainer i.v.m. blijvende klachten na zwangerschap en bevalling. Ondanks dat ik nu eindelijk soms dagen pijnvrij ben ten opzichte van altijd pijn, zie ik de hele week op tegen dat uurtje. Ik moet morgen ochtend weer :')

Geen tips dus, maar ik lees graag mee :j

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 21:10

Ik zag een keer een post van een Instagram fitness influencer hierover en vond dat een erg goede, ik heb hem hieronder even geplakt met de tekst die erbij stond eronder:
Volgens mij kan je er ook op klikken, ze heeft wel vaker posts over dit onderwerp.
Eigenlijk dus: niet wachten/zoeken naar motivatie, maar het sporten deel maken van je planning zodat het een gewoonte wordt en niet iets waar je überhaupt over na moet denken :D

diedejoosten_
Het geheim van gemotiveerd blijven:
.
Of dit nu in sport is, in breien, je kast opruimen, de hond uitlaten, of gezonde avondmaaltijden koken.
.
Als je begint met iets of een nieuwe doelstelling zet ben je enorm gemotiveerd. Je hebt een doel voor ogen en hebt zin om hiervoor te werken.
.
Deze motivatie kan een week blijven, twee weken, wellicht een paar maanden.
.
Maar vroeg of laat gaat deze motivatie wegvallen.
.
(Sorry not sorry)
.
Je wilt dus creëren dat je ook je afspraken nakomt op het moment dat je geen motivatie hebt.
.
Je wilt niet afhankelijk zijn van je motivatie.
.
Het geheim van gemotiveerd blijven bestaat niet.
.
Heel hard en nuchter: je wilt blijven opdagen ook als er geen motivatie is.
.
Jezelf een schop onder je kont geven en toch doen wat er van je gevraag wordt. Zin of geen zin.
.
Doe je dit consistent, zul je een routine/gewoonte creëren en zullen dingen je steeds gemakkelijker af gaan.
.
Consistentie creëren kun je gemakkelijken door:
.
- Een accountability partner te hebben.
- Een habit-tracker te maken.
- Een als… dan plan te hebben.
- Kleine realistische doelen zetten zodat je de drempel niet te hoog legt.
.
En vooral het belangrijkste: zorg dat je LEUK vindt wat je doet, de kans dat je anders je doelen niet gaat behalen is heel klein.
.
Stap in je hoofd:
.
Actie -> Resultaat -> Motivatie.
.
Je wilt actie ondernemen om motivatie te krijgen.
.
Het begin bij JIJ die komt opdagen, niet de motivatie die er wel of niet is.
.
Love you.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 21:16

Dankbaarheid naar mijn lichaam dat ik het kán, want als ik me voorstel dat ik het niet meer zou kunnen maakt me dat wel echt ongelukkig. Dus ik doe het letterlijk 'omdat het kan' Dat is dan ook de mantra 'wees blij dat je het kunt'

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 21:18

Zoek een sport die je echt leuk vindt en je hebt nooit motivatiegebrek.
Sport samen met iemand die gemotiveerd is.
Zoek altijd het positieve in de dingen die je eigenlijk niet zo leuk vindt aan het sporten.
(Bijvoorbeeld als ik in de stromende regen moet hardlopen bedenk ik bij mezelf dat het positieve is dat ik mooie afkoeling heb en me niet kapot zweet, of dat er geen zweet in mijn ogen loopt)

Ik loop al een aantal jaar hard en het is echt mijn passie geworden na 20 jaar paardrijden. Ik loop vooral trails in het bos. Genieten van de natuur en het buiten zijn.
Vorig jaar liep ik 3 marathons, een 44km en drie ultra's (50km of meer).
Ik heb altijd zin om hard te lopen, ik ga ook in elk weertype.
Vind je hardlopen bijvoorbeeld niet leuk, dan hou je het ook echt niet vol.
Dus zoek iets wat je echt graag doet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 21:31

Je begint vaak uit motivatie maar je gaat door uit discipline.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 21:57

Lieke schreef:
Of een sport zoeken die je echt leuk vind. Voor mij is sporten geen moetje, maar vooral fun.

Ja, dit dus. Vandaag in de stromende regen/natte sneeuw les gehad op beide paarden. Kan iedereen me voor gek verklaren, maar het geeft zoveel voldoening. En uiteraard wel even de knop omzetten als je ziet dat het slecht weer is, maar dat merk ik niet meer in de les. ;)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 22:03

Motivatie komt en gaat. Plan het sporten op een vast moment in en maak het jezelf zo makkelijk mogelijk, bijvoorbeeld door je spullen alvast klaar te leggen en van tevoren te bedenken wat je precies gaat doen. Maak het jezelf ook niet te moeilijk door meteen een hele zware workout te doen. Al begin je met tien minuutjes. Set yourself up for success!

Probeer te denken aan de lange termijn. Op de korte termijn is het misschien belonend om niet te gaan sporten. Want... Geen zin, moe, druk. Maar stel je voor dat je over een paar weken gewoon al die sessies hebt gedaan!

Probeer in ieder geval elke sessie te beginnen. Stoppen kan altijd nog. Vaak valt het dan reuze mee als je eenmaal bezig bent. :D

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 22:06

Niet nadenken inderdaad, gewoon doen! En vind een ritme zodat sport een gewoonte of routine wordt. Bijv. iedere zondagmiddag hardlopen, ik noem maar wat. Of juist ‘s ochtends: dan kun je door de dag heen minder excuses bedenken om aan het eind van de dag niet te hoeven sporten (zo werkt dat bij mij in ieder geval :D ). Je begint je dagen met een lekker gevoel. Dus misschien is dat ook wel een tip: vind een moment dat voor jou het beste werkt.

Kun je niet door gaan met personal training?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 22:11

Ik sport ook het liefst s morgens. Dan sta ik op. Meteen sportkleren aan. Even gauw de beestjes verzorgen en dan ben ik toch al in beweging en heb ik die leuke legging aan. Even een leuke les kiezen in mijn app en dan gaan. Ik hou het nu 66 weken minimaal 2x per week vol! En ik HAAT sporten hoor!
Maar ik wil graag fitter zijn en dan moet je wat he. Ik ben iig blij dat ik het kan. Ik ken een aantal (jongere) mensen die om uiteenlopende redenen niet meer met hun lijf kunnen wat ze willen doen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 22:12

Stel niet uit tot morgen wat je vandaag nog kunt doen :D

Favo kledingstuk ophangen of printen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 22:13

Zoek iets dat je leuk vind.
Of waar je iets mee wilt bereiken.

Ik vond hardlopen voorheen niet leuk. En ik denk dat het een jaar duurde voor ik het écht leuk ging vinden.

Maar ik wilde een betere conditie en meedoen aan een obstacle run. Dus hield ik vol. Toen ging ik het leuk vinden. :D
Heb ik altijd zin, nee. Maar de 10-minuten regel kun je goed aanhouden.
Je gaat op pad met het doel iig 10 minuten te lopen. Ga je na 10 minuten lekker, dan loop je door (in mijn geval dus altijd). Heb je geen zin, ga je naar huis, maar ben je toch 10 minuten bezig geweest = beter dan niks.

Sportschool heb ik een poos uit discipline gedaan, maar vind ik niet leuk. Doe nu alleen nog krachttraining thuis, ter ondersteuning van het lopen :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 22:21

Ik vind fitness/liften/crossfit enorm leuk dus hoef mezelf meestal niet te motiveren en ga met plezier 5x per week. Waarom kies je niet een sport die je wel leuk vindt, zodat je niet elke keer met tegenzin hoeft te gaan? :) fitness is een enorme hype, maar er zijn genoeg andere sporten waar je fit van wordt/door blijft of waar je je ei in kwijt kunt!

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 22:47

Tja, druk blijven zodat je geen tijd hebt om na te denken ''of je wel zin hebt'' Ik ga dan ook meestal gelijk als ik wakker ben. Nu alles dicht is heb ik gelukkig thuis een loopband maar de motivatie om thuis aan de slag te gaan is veel moeilijker.
Vind iets wat je echt leuk vind om te doen, hoewel hardlopen voor mij iets was dat pas leuk werd toen ik het beter volhield. Dus misschien ook een tip\hoop; Het word wel echt makkelijker als je het een langere tijd volhoud gewoon te gaan. Het word ''normaal'' en je denkt niet dagelijks ''heb ik wel zin?''

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 08:51

Wauw wat een reacties en tips al.

De vraag of ik niet door kan gaan met de traingen, dat word me financieel helaas te duur. Daarom dat ik daarna thuis aan de slag wil.

We werken voornamelijk aan kracht en conditie training. Heb een tijdje gekikbokst in een groep maar voelde me daar helemaal niet zeker bij.
Verder doe ik nog aan paardrijden maar dat is niet genoeg om fitter te worden.

Ik denk dat het inderdaad meer routine moet worden ipv me af vragen of ik zin heb :o

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 09:45

Ik doe 2x per week krachttraining. Ik ben er een aantal jaar geleden mee begonnen omdat is aangetoond dat minimaal 2x per week krachttraining botontkalking op latere leeftijd kan voorkomen. Ik ben ook blij met de andere voordelen: een gespierd lichaam en me fit voelen. Maar soms heb ik weinig motivatie en wil ik een keer overslaan en dan denk ik weer aan de reden dat ik ermee begonnen ben.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 09:53

Yenni schreef:

De vraag of ik niet door kan gaan met de traingen, dat word me financieel helaas te duur. Daarom dat ik daarna thuis aan de slag wil.

We werken voornamelijk aan kracht en conditie training. Heb een tijdje gekikbokst in een groep maar voelde me daar helemaal niet zeker bij.

Ik denk dat het inderdaad meer routine moet worden ipv me af vragen of ik zin heb :o

Wat was in eerste instantie de reden dat je ging sporten? Waarschijnlijk had of heb je een doel voor ogen. Is dat niet voldoende motivatie?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 10:06

Motivatie wordt vaak ook meer door iets te doen. Door te sporten wordt je sterker/sneller/je conditie wordt beter. Dat zal weer motiveren om door te blijven gaan.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 10:38

Zeker bij sport is het goed om voor jezelf te bedenken waarom je wil gaan sporten. Voor de gezelligheid? Om lekkerder in je lijf te zitten? Op basis daarvan kun je al kijken naar sporten die je leuk vindt en daar eens proeflessen voor doen. Personal Training is niet voor iedereen weggelegd. Dat moet je leuk vinden. Nooit mis om eens proeflessen te gaan doen bij bijvoorbeeld teamsporten toch? :)

Ik blijf gemotiveerd omdat ik krachttraining echt oprecht leuk vind. Ja, er zijn momenten dat ik mezelf echt naar de sportschool moet trappen. Ja, er zijn momenten dat ik op de bank zit en wel kan janken bij het idee dat ik moet. Maar ik heb met mezelf afgesproken dat ik hoe dan ook ga, en dan wel zie waar het schip strandt. Ik stel dan mijn verwachtingen bij. Wil ik na een kwartier weer naar huis? Prima. Wil ik alleen cardio doen? Prima. Wil ik lichtere gewichten pakken? Prima. Zo geef ik deels toe aan mijn onwil, maar ga ik toch altijd met een tevreden gevoel naar huis. Sterker nog, meestal zijn de trainingen waar ik geen zin in heb, de beste trainingen :+

Iets vinden wat je leuk vindt is echt de key. En maak met jezelf ook sportafspraken in je agenda. Je kan dan niet iets anders afspreken met iemand, want je hebt al met jezelf afgesproken dat je gaat sporten.

Edit: Kijk voor jezelf ook of je motivatie haalt uit het thuis trainen. Het is echt niet erg als je dan straks besluit dat dat niks voor jou is en je wat anders wil gaan doen. Afgaande op je verhaal zou het jou best helpen als iemand je een schop onder je kont geeft of vaste tijden waarop je verwacht wordt. Bootcamp is dan bijvoorbeeld ook een mooie optie :j Ik ben zelf totaal niet geschikt voor thuis trainen :+

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 11:56

Goof schreef:
Yenni schreef:

Wat was in eerste instantie de reden dat je ging sporten? Waarschijnlijk had of heb je een doel voor ogen. Is dat niet voldoende motivatie?

Lekkerder en strakker in mn vel zitten. Dat is nog steeds het doel

xVera94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 12:16

Een sport kiezen die je leuk vindt helpt al veel! Daarnaast moet het structureel sporten een gewoonte worden en die moet je inslijpen. Motivatie zal er niet altijd zijn en juist de keuzes die je maakt op het moment dat je geen motivatie hebt, zijn de keuzes die allesbepalend gaan zijn voor het behalen van je uiteindelijke doel.

Sporten is voor mij een gewoonte zoals tanden poetsen. Daar heb ik ook niet altijd per se 'zin' in, maar het is goed voor me en het niet doen is eigenlijk geen optie. Dat helpt in mijn mindset een hele hoop, want zodra ik met mezelf de discussie aan ga over "hoe weinig zin ik wel niet heb" en plannen ga bedenken om eronder uit te komen zoals "dan ga ik morgen wel", dan blijk ik ineens een hele goede politicus te zijn en is het hek van de dam :')