Dry January 2022

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snippergroen

Dry January 2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 15:37

Wie doen er ook mee met Dry January? :D

Afgelopen zomer heb ik een alcoholloze maand gehouden en dat is me erg goed bevallen. Dry January is een mooie gelegenheid om dit nog eens te doen. Niet omdat ik dat duwtje in de rug nodig heb, maar dat het wel makkelijk is als je traject niet gesaboteerd wordt door je omgeving :+ Na mijn eerdere ronde is mijn drinkgedrag aanzienlijk veranderd en ook beperkt tot maar maximaal 2x in de week en een beperkte hoeveelheid. Echt drinken naar smaak en niet meer naar volume, zoals het was in mijn jongere jaren :+ Rond de feestdagen lag de consumptie hoger, dus een beetje lief zijn voor mijn lever mag best.

Ik ben nog wel opzoek naar goede vervangers qua drankjes voor de gezellige avonden. In de meeste gevallen drink ik thee, maar op de zaterdagavond met vrienden vind ik iets anders ook wel fijn. Eerder dronk ik dan alcoholvrije wijn of bijvoorbeeld een opgeleukte tonic (als gin tonic, maar zonder gin). Aangezien het fijn is om wat te kunnen kiezen ben ik benieuwd wat jullie zoal drinken?

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 15:44

Heel saai; koffie, thee en water. Ik lust wel frisdrank, of een niet te zoete wijn, maar echt lekker vind ik het gewoon niet en dan is het me de calorieën ook niet waard.
En dat wordt regelmatig 'niet gezellig' gevonden. Voor mij een teken dat ik niet in het juiste gezelschap ben, als mijn drankje belangrijker is voor de gezelligheid dan mijn aanwezigheid.
Gewoon drinken wat je lekker vindt hoor!

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 16:02

Ik vind de wat apartere siropen, met vlierbloesem, gember aangemaakt met bruiswater altijd wel een lekker alternatief. Belvoir heeft, vind ik, lekkere smaken.

Zertab

Re: Dry January 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 16:39

Hier ook koffie, thee of limonade als ik geen alcohol drink. Of cola zero.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 16:40

Qerty schreef:
Ik vind de wat apartere siropen, met vlierbloesem, gember aangemaakt met bruiswater altijd wel een lekker alternatief. Belvoir heeft, vind ik, lekkere smaken.

Waar kan je die Belvoir kopen ?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 16:52

Ik drink nagenoeg nooit alcohol, dus qua dat is t voor mij heel makkelijk.. :D

De uitdaging zit m voor mij in dry january om van de (suikkerijke <3 ) frisdrank af te blijven..
Ik wil enkel nog water en thee drinken en soms zondigen met een blikje zero frisdrank.. Maar geen suikers meer in drinken..

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 17:37

sterregoud schreef:
Qerty schreef:

Dat klinkt goed ja! Ik ben ook wel benieuwd!

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 17:38

nine1987 schreef:
Ik drink nagenoeg nooit alcohol, dus qua dat is t voor mij heel makkelijk.. :D

De uitdaging zit m voor mij in dry january om van de (suikkerijke <3 ) frisdrank af te blijven..
Ik wil enkel nog water en thee drinken en soms zondigen met een blikje zero frisdrank.. Maar geen suikers meer in drinken..

Ook een hele mooie missie! Water aanmaken met fruit werkt voor mij ook altijd fijn. Daarnaast heb je van o.a. Pickwick en Lipton theezakjes voor in koud water, die je water een smaakje geven. Heeeeel lekker!

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 17:47

Voor mij ook heel makkelijk, ik kan heel goed zonder alcohol en drink relatief weinig.

Dry January gebruik ik dan ook om alcoholvrije wijnen/bubbels/spririts te proberen. Ik merk dat ik het toch kan waarderen om een goede alcoholvrije cocktail te maken of een alcoholvrije wijn te drinken bij het eten.

Nu met de flinke kortingen is het tijd om eens wat andere merken te proberen! Ze zijn niet allemaal even lekker, maar er komen steeds meer bij. Het beste resultaat is geen 'namaak' maar een geheel eigen smaak, zoals de Sparkling Tea (Bla).

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 18:04

Sakura789 schreef:
Voor mij ook heel makkelijk, ik kan heel goed zonder alcohol en drink relatief weinig.

Dry January gebruik ik dan ook om alcoholvrije wijnen/bubbels/spririts te proberen. Ik merk dat ik het toch kan waarderen om een goede alcoholvrije cocktail te maken of een alcoholvrije wijn te drinken bij het eten.

Nu met de flinke kortingen is het tijd om eens wat andere merken te proberen! Ze zijn niet allemaal even lekker, maar er komen steeds meer bij. Het beste resultaat is geen 'namaak' maar een geheel eigen smaak, zoals de Sparkling Tea (Bla).

Oohhh ja die Sparkling Tea van Bla is inderdaad heel erg lekker! Is ook nog wel weer een goede om in huis te halen :j

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 18:30

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 18:43

Ik volg. Ik vind een alternatief voor een wijntje ook lastig.
Op dit moment ga ik voor ginger ale/bitter lemmon/ ginger beer (allemaal 0% suiker van Royal Club), of het bruisend water met munt of gember/citroengras van AH. Maar iets zonder gember zou ook welkom zijn :D

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 18:47

Snippergroen schreef:
sterregoud schreef:

Onze jumbo verkoopt een paar smaken, die bij m'n vriend in Groningen ook!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 18:51

Ik ben mijn hele leven al alcoholloos. Drink water, thee, cola, ranja, fruitsappen. Je hebt eventueel druivensap of alcoholvrije wijn. Of je maakt een virgin mojito, je hebt er ranjas van samen met sprite en verse citroen en munt erg lekker.

Je hebt ook "kookboeken" met cocktails ook de alcoholloze varianten, zit soms best verrassends en lekkers bij. :j

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 19:32

Ik hou het bij thee.
Soms is het ook leuk om een simpel iets met bubbels op te leuken in een mooi glas met schijfje citroen, sinaasappel of iets op de rand.
Of dubbel fris in een wijnglas.

Het viel mij vorig jaar ontzettend mee. Toen waren de corona maatregelen volgens mij nog wat strenger? Ik ben benieuwd hoe het dit jaar gaat.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 19:35

Ik drink nauwelijks alcohol, maar ik wil het doen zonder frisdrank. Dus ik ga aan het water en de thee :)

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 19:54

Snippergroen schreef:
sterregoud schreef:

In ieder geval bij de Jumbo en de AH. Tegenwoordig hebben ze trouwens ook van andere merken steeds meer apartere siropen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 20:40

Ik ben vorig jaar ongeveer compleet gestopt met drinken. Ik dronk al niet veel, hooguit in het weekend een wijntje bij het eten.

Ik heb geen moeite gehad met geen alcohol meer drinken, omdat ik te dichtbij heb meegemaakt wat alcohol allemaal kapot kan maken.

Ik drink veel thee in de avond, of bruiswater.
In het weekend wel eens tonic 0% suiker of bitterlemon.
En ik ben fan van Gimber.

Had ook een paar leuke siropen gevonden van de zomer, maar die had ik gekocht op een zomermarkt en aangezien die voorlopig niet doorgaan, kan ik daar nu even niet aankomen.
Maar die lengde ik dan aan met bruiswater.

Mijn partner drinkt graag 0.0% bier.
Het huismerk van Jumbo (Dors) is volgens hem super lekker. En de Liefde Blond 0.0 ook.
Ik drink helemaal geen bier, dus ook geen alcoholvrij bier.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:04

Wij zijn vorig jaar 1 januari gestopt en nooit meer begonnen :D Dat was niet echt het plan, maar we missen het niet, dus zonde om weer te beginnen. Voor onze omgeving wel een grote shock :)) Want een goed glas wijn ging er altijd wel in hier! Het is overigens niet zo dat we nooit meer gaan drinken, we zien wel, ik kan me bijvoorbeeld geen festival zonder bier voorstellen, wat dat betreft is dit wel een goede tijd om het experiment aan te gaan.

Ik drink voornamelijk thee, maar ben ook gek op Seedlip https://www.seedlipdrinks.com/nl/ met wat tonic en limoen (de garden vind ik niet zo lekker :+) of Ceder's https://www.cedersdrinks.com/

Verder af en toe een 0.0 biertje, gelukkig wordt het steeds normaler en het aanbod ook steeds beter zodat je niet alleen de keuze hebt uit een Heineken of Radler 0.0, dan schakel ik liever over naar frisdrank.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 14:49

Ninus schreef:
Wij zijn vorig jaar 1 januari gestopt en nooit meer begonnen :D Dat was niet echt het plan, maar we missen het niet, dus zonde om weer te beginnen. Voor onze omgeving wel een grote shock :)) Want een goed glas wijn ging er altijd wel in hier! Het is overigens niet zo dat we nooit meer gaan drinken, we zien wel, ik kan me bijvoorbeeld geen festival zonder bier voorstellen, wat dat betreft is dit wel een goede tijd om het experiment aan te gaan.

Ik drink voornamelijk thee, maar ben ook gek op Seedlip https://www.seedlipdrinks.com/nl/ met wat tonic en limoen (de garden vind ik niet zo lekker :+) of Ceder's https://www.cedersdrinks.com/

Verder af en toe een 0.0 biertje, gelukkig wordt het steeds normaler en het aanbod ook steeds beter zodat je niet alleen de keuze hebt uit een Heineken of Radler 0.0, dan schakel ik liever over naar frisdrank.

Is Seedlip inderdaad de moeite waard? Ik heb zelf vorig jaar Hooghoudt 0.0 gin gekocht en dat maakte mijn tonic net iets bitterder, maar ik vond het smaakverschil te minimaal om er zoveel geld voor neer te leggen :+

Hoe gaat het tot dusver bij iedereen met de alcohol of frisdrank loze periode :D Ik merkte dat ik maandag zin had in wijn, puur omdat ik 'dat niet mocht' :+ Ben benieuwd hoe het weekend zal zijn :)

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 15:08

Ninus schreef:

Hier ook een vraag over de Seedlip: zit er veel verschil tussen de smaken? Ik heb nl een keer een proefflesje van de Garden gekregen en ik vond hem echt heel erg niet lekker :D .

Volhouden van Dry January is voor mij op dit moment nog geen probleem, al mis ik bij het neerploffen op de bank 's avonds mijn wijntje wel. En dat is dus ook precies waarom ik de break inlas, het wordt toch een beetje een gewoonte. Meestal doe ik trouwens nog een alcoholvrije periode net voor de zomer, ook omdat het wel helpt bij het afvallen (de alcohol, maar vooral ook het nootje wat daar vaak bij hoort :o ).

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 15:29

Ja, er zit veel verschil tussen de Seedlips.

Wij hebben een fles Seedlip Grove 42 gehad en die vond ik echt heel erg lekker, daar naast heb ik de Seedlip Garden 108 gehad en die vond ik vrij uitgesproken. De Grove zou ik wel weer gaan aanschaffen denk ik.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 15:34

Seedlip is nu in de aanbieding bij Gall & Gall zag ik :j misschien maar een poging wagen!

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 15:39

Kanttekening; ik ben geen gin met alcohol drinker, dus ik heb geen last van het vergelijken van gin met alcohol en de Seedlip/andere ginvervangers zonder alcohol.

Ik vind het wel drankjes meer voor de zomer. Op dit moment zou ik eerder naar de Lyre's grijpen, de whiskey/rum/amaretto alternatieven. Om te mixen trouwens, puur ruikt en smaakt het heel goed, maar de afdronk is als water. Mixen met tonic, rose lemonade, cola, zijn ze wel heel lekker. Lyre heeft ook een alternatief voor gin, daar ben ik ook wel benieuwd naar. Van Lyre is het handig dat er ook kleinere flessen in de omloop zijn, dan kun je het wat makkelijker proberen.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 15:47

De Seedlip Garden vind ik niet te hachelen, heb zelfs de fles weggegeven na één slok :r
De Grove en de Spice vind ik beide lekker. En de flessen zijn prachtig :)) Voor mij dus zeker de moeite waard en een prima alternatief voor thee of fris.

Hier werd overigens dat wijntje na een drukke dag ook een gewoonte en ik was het zat om van die malle afspraken te maken zoals dat het niet mocht op werkdagen. Ik heb er geen dag moeite mee gehad, terwijl ik dat wel had verwacht, we hebben ook nog gewoon bier en wijn op voorraad voor visite, maar we drinken het gewoon zelf niet meer.