Litteken laseren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cinniz123

Litteken laseren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-22 12:15

Wie heeft er ervaring met het laten laseren van een litteken?

Ik ben hier heel benieuwd naar want ik heb 2 littekens van dezelfde operatie.
Litteken 1 zit in het gebied wat ik toen liet laseren voor ontharing.
Gelijk nadat de wond geheeld was ben ik daar mee verder gegaan wat achteraf eigenlijk dus niet mocht maar dat daar gelaten.
Nou is dat litteken dus echt gewoon nog amper zichtbaar terwijl litteken 2 waar niets mee is gebeurd gewoon wel heel duidelijk zichtbaar is.

Nou wordt ik binnenkort geopereerd met een flinke jongen als gevolg en dacht ik die ga ik dus laten laseren....

Maar zou graag ervaring willen horen van andere of het ook daadwerkelijk deed wat je ervan verwachten en welke laser.
Want misschien is het in mijn geval gewoon stom toeval geweest :?

maj0

Re: Litteken laseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 13:00

Wist niet eens dat dat kon. Interessant ga eens even googlen. Zou dat ook met een oud litteken kunnen?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-22 13:13

maj0 schreef:
Wist niet eens dat dat kon. Interessant ga eens even googlen. Zou dat ook met een oud litteken kunnen?

Durf je er echt geen antwoord op te geven eigenlijk.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 14:04

maj0 schreef:

Ja dat kan. Met een 810 nm laser (met die golflengte onthaar je ook) krijg je bij een verse “wond” bijna geen litteken en oudere littekens worden zachter en vaak ook dunner.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 19:39

Het laseren van littekens gebeurt al erg lang en kan erg effectief zijn. In hoeverre het Litteken minder zichtbaar wordt -het gaat niet weg- hangt af van de leeftijd van het Litteken, waar het zich bevindt, het type Litteken, de wondgenezing van de persoon, het type laser, de instellingen, etc. Een oud Litteken zal je minder resultaat op mogen verwachten, maar je kunt het zeker proberen.

Resultaten zijn erg wisselend. Houd hier echt rekening mee. Ik heb twee dames met dezelfde gradatie littekens op dezelfde wijze behandeld, waarbij de een een extreme verbetering zag en de andere een teleurstellend kleine verbetering.

Lasers die in Nederland veel worden gebruikt bij littekens zijn Erbium lasers in de glass en yag golflengte (1540-1550 en 2940), co2 lasers en nd:yag lasers. Zoek de behandelaar op en vraag naar resultaten. Heb vooral geduld met je behandelsessie, ga uit van meerdere behandelingen met een wachttijd van een aantal maanden tot je op je eindresultaat bent.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 21:05

_Denise_ schreef:
Het laseren van littekens gebeurt al erg lang en kan erg effectief zijn. In hoeverre het Litteken minder zichtbaar wordt -het gaat niet weg- hangt af van de leeftijd van het Litteken, waar het zich bevindt, het type Litteken, de wondgenezing van de persoon, het type laser, de instellingen, etc. Een oud Litteken zal je minder resultaat op mogen verwachten, maar je kunt het zeker proberen.

Resultaten zijn erg wisselend. Houd hier echt rekening mee. Ik heb twee dames met dezelfde gradatie littekens op dezelfde wijze behandeld, waarbij de een een extreme verbetering zag en de andere een teleurstellend kleine verbetering.

Lasers die in Nederland veel worden gebruikt bij littekens zijn Erbium lasers in de glass en yag golflengte (1540-1550 en 2940), co2 lasers en nd:yag lasers. Zoek de behandelaar op en vraag naar resultaten. Heb vooral geduld met je behandelsessie, ga uit van meerdere behandelingen met een wachttijd van een aantal maanden tot je op je eindresultaat bent.

Wat leuk dat jij ook met laser bezig bent! Die lasers die jij opnoemt werken vooral op ablatie en verdamping terwijl de lasers waar ik mee werk gebaseerd zijn op biostimulatie (diodelaser 810nm). De resultaten hiervan zijn heel bemoedigend. Ook op oude littekens en/of verklevingen. Misschien is het leuk om hier eens kennis over uit te wisselen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 21:08

Ik denk dat dit prima door een huidtherapeut gedaan kan worden.
Ga niet naar één of andere thuislaserbeunhaas. :=

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-22 21:21

Tja het lastige is dus wie gebruikt een goede laser dus vandaar mn vraag.
Voor t ontharen heeft het niets gedaan en ik ben echt super lang bezig geweest en 2 soorten lasers terwijl ik toch gunstig haar had moeten hebben.
dus daar geloof ik niet meer in maar ja mn litteken is wel echt amper zichtbaar dus vandaar mn interesse.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 21:22

janderegelaa schreef:
_Denise_ schreef:

Wat leuk dat jij ook met laser bezig bent! Die lasers die jij opnoemt werken vooral op ablatie en verdamping terwijl de lasers waar ik mee werk gebaseerd zijn op biostimulatie (diodelaser 810nm). De resultaten hiervan zijn heel bemoedigend. Ook op oude littekens en/of verklevingen. Misschien is het leuk om hier eens kennis over uit te wisselen.

Zeker! 1540-1550nm en 1064 werken niet op basis van ablatie. De andere twee wel. Biostimulatie kan juist een doel zijn van een nd:yag, afhankelijk van hoe je deze instelt.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 21:32

cinniz123 schreef:
Voor t ontharen heeft het niets gedaan en ik ben echt super lang bezig geweest en 2 soorten lasers terwijl ik toch gunstig haar had moeten hebben.
dus daar geloof ik niet meer in maar ja mn litteken is wel echt amper zichtbaar dus vandaar mn interesse.

Ik weet dat mijn zus een echt (mokerduur) laserapparaat gebruikt als huidtherapeut. Ik denk dat je zo'n behandelaar nodig hebt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 22:33

marleen_88 schreef:
cinniz123 schreef:

Ik weet dat mijn zus een echt (mokerduur) laserapparaat gebruikt als huidtherapeut. Ik denk dat je zo'n behandelaar nodig hebt.

Het effect van ontharen met laser of IPL is heel erg hormoongebonden. Iemand die een heel slecht resultaat heeft kan bijvoorbeeld ook een spiraaltje hebben. We weten dat dat heel erg van invloed is.

Maar ook veranderen van anticonceptie heeft 7 maanden nodig om hormoonlevel weer stabiel te krijgen. En zo zijn er nog veel meer factoren die niets te maken hebben met het apparaat.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 22:42

Ik heb een litteken van 30cm op mijn elleboog, en laseren heeft bij mij niet veel geholpen.
Litteken van zelfde formaat op mijn been is behandeld middels massage (en dat was niet het meest lekkere gevoel) en dat resultaat is vele malen beter.

Zowel mijn elleboog als been zijn in dezelfde operatie gedaan (stuk spier uit mijn been, in mijn elleboog gelegd) en omdat ik onwijze zenuwpijn aan mijn elleboog heb, was massage daar geen optie. Daarom gekozen voor laser. Maar zoals de arts zei, is dat het litteken er niet beter uitziet, dan dat je er niets aan zou doen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 22:45

ivy_power89 schreef:
Ik heb een litteken van 30cm op mijn elleboog, en laseren heeft bij mij niet veel geholpen.
Litteken van zelfde formaat op mijn been is behandeld middels massage (en dat was niet het meest lekkere gevoel) en dat resultaat is vele malen beter.

Zowel mijn elleboog als been zijn in dezelfde operatie gedaan (stuk spier uit mijn been, in mijn elleboog gelegd) en omdat ik onwijze zenuwpijn aan mijn elleboog heb, was massage daar geen optie. Daarom gekozen voor laser. Maar zoals de arts zei, is dat het litteken er niet beter uitziet, dan dat je er niets aan zou doen.

Wat voor laser was het? En het is helaas geen magic stick…

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 23:05

Geen idee, werd in het ziekenhuis gedaan op de plastische chirurgie, dus die zal wel goed zijn haha.

Tis geen magic stick idd, en litteken zal op den duur minder opvallend worden. Ze hebben later een reconstructie gedaan, (er was ook huid getransplanteerd omdat de wond anders niet gesloten kon worden) dus litteken is zowieso mooier geworden. Maar door het minimale resultaat heb ik niet gekozen om opnieuw te laseren.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 23:50

TS heb je inmiddels de juiste behandelaar gevonden?

Ik lees even mee. Ik heb in m’n gezicht 1 a 2 mini littekens die ik erg graag weg wil hebben.
Wat ik zo van internet begreep kan het wel rond de 700,- kosten, of meer. En dat vind ik wel pittig voor 2 zulke kleine plekjes..

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 08:19

absque_dubio schreef:
TS heb je inmiddels de juiste behandelaar gevonden?

Ik lees even mee. Ik heb in m’n gezicht 1 a 2 mini littekens die ik erg graag weg wil hebben.
Wat ik zo van internet begreep kan het wel rond de 700,- kosten, of meer. En dat vind ik wel pittig voor 2 zulke kleine plekjes..

Nee ik moet nog geopereerd worden,ga eerst aan de slag met siliconen pleisters dat heeft nml bij een ander litteken ook goed geholpen.
En wil ook even overleggen met degene die mij gaat opereren.
Dus het duurt nog wel even.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 09:36

Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen. Ik heb op mijn been zowel knalrode striemen op de schenen als donkere littekens van bijtwonden op mijn kuit. Dus zowel zacht weefsel als strak gespannen huid. Is afgelopen najaar gebeurd. Het is helemaal dicht nu, maar weet niet zo goed hoe of wat. Huisarts zegt dat het wel een jaar kan duren voordat het er beter uit gaat zien, maar zou het jammer vinden als later blijkt dat ik ervoor laseren eerder bij had moeten zijn. Iemand ervaringen?

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:06

Emj_23 schreef:
Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen. Ik heb op mijn been zowel knalrode striemen op de schenen als donkere littekens van bijtwonden op mijn kuit. Dus zowel zacht weefsel als strak gespannen huid. Is afgelopen najaar gebeurd. Het is helemaal dicht nu, maar weet niet zo goed hoe of wat. Huisarts zegt dat het wel een jaar kan duren voordat het er beter uit gaat zien, maar zou het jammer vinden als later blijkt dat ik ervoor laseren eerder bij had moeten zijn. Iemand ervaringen?

Laseren heeft inderdaad meer toegevoegde waarde op jonge littekens dan op oude. Wat je o.a. verbetert of versnelt met laseren is je eigen wondgenezing. Klachten als spanning en strakheid in een litteken reageren doorgaans juist goed op fractionele lasers. Je doorboort hiermee als het ware de vezels die het litteken strak trekken waardoor ruimte ontstaat. Op esthetisch vlak kan een litteken ook minder ontsierend worden. In hoeverre dat kan verbeteren is dus afhankelijk van o.a. je eigen wondgenezend vermogen en andere factoren.

Siliconenpleisters die hierboven worden genoemd zijn inderdaad super waardevol, m.n. eerste 6-12 maanden na wondsluiting.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 15:02

Bedankt voor de eerste tips. Ik heb siliconen gel en littekenpleisters besteld. Ik ben benieuwd!

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 15:10

Ik ga toch dit topic even een schopje geven. Ons zoontje van nu 5 weken oud staat binnenkort een buikoperatie te wachten.
Liefst wil ik dat hij zijn leven begint met een zo min zichtbaar litteken als mogelijk.

Heeft iemand ervaring met laserbehandelingen bij baby's en kunnen deze ook (deels) vergoed worden door een zorgverzekering?

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 16:28

Interessant topic. Mijn hele rug (bovenkant en schouderbladen) bestaat uit littekens, is meer littekenweefsel dan huid onderhand door oude acne plekken die steeds stuk gingen. Zou daar best wel graag vanaf willen, wie weet is dit wel wat O:)

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-22 17:27

Ik heb het uiteindelijk niet gedaan vanwege de prijs en wisselende verhalen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 21:58

Er wordt hier een 810nm laser genoemd. Ik heb zo eentje thuis liggen. Volgens mij werkt dat niet voor littekens hoor.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 01:52

germie schreef:
Er wordt hier een 810nm laser genoemd. Ik heb zo eentje thuis liggen. Volgens mij werkt dat niet voor littekens hoor.

Juist wel. 810 Nm is de gouden standaard voor fotobiostimulatie.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 12:37

janderegelaa schreef:
germie schreef:

Juist wel. 810 Nm is de gouden standaard voor fotobiostimulatie.

Dan zou i kdie dus op mijn littekens van die hondenbeet moeten zetten?