Vinger gebroken of gekneusd, doen ze daar iets aan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NoTrouble

Vinger gebroken of gekneusd, doen ze daar iets aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 22:45

Hi medebokkers,

Ik heb vanmiddag een klein “ongelukje” gehad met m’n paard aan de longeerlijn. Hij is eigenlijk altijd heel braaf maar hij schrok ergens van en ging volle bak aan de kletter. Ik heb het op de een of andere manie gepresteerd dat mijn middelvinger in het lusje van de longeerlijn bleef haken terwijl het paard weg schoot.

Ik werd eerst een beetje duizelig maar dat ging heel snel weg. Vanmiddag behalve een dikke vinger niet echt veel pijn aan gehad. Ik kan mijn vinger ook nog buigen (als in een vuist maken), alleen dan iets minder ver dan de rest van mijn vingers.

Nu zei mijn man; misschien is het wel gebroken, laat even een foto maken. Maargoed het laaatste waar ik zin in heb is uren op de röntgen afdeling rond te hangen, en ook de zorg onnodig extra te belasten, terwijl volgens mij de behandeling niet zozeer anders is bij gebroken of gekneusd als het om een vinger gaat?

Of is die behandeling wel vaak anders? Als in; gipsen ze vingers ook in als die gewoon recht staat?

Even een foto ter verduidelijking;

Afbeelding

Alvast bedankt voor jullie reacties :o

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 22:49

ws niet, voor steun zouden ze hem aan andere vinger vast tapen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 22:50

Je kunt morgen naar je huisarts gaan. En als die het nodig vindt kun je een afspraak maken voor een foto. Als het gebroken is en het is netjes gebroken krijg je een spalk. Als het geen nette breuk is moet er wat meer gebeuren.
Het kan ook zo zijn dat je morgen veel minder klachten hebt.

goldyc

Ik heb zo'n keer mijn ringvinger gebroken aan het bovenste kootje, soortgelijke situatie. Daar bleek er een scheur te zitten in het bot, maar een beetje ongelukkig want mijn ligamenten waren mee uitgetrokken (mijn vinger is de verkeerde kant op gebogen omdat de logeerlijn erachter bleef hangen). Ik kreeg wel een spalk mee, de breuk stond nu goed maar er was risico op verschuiven, ook gezien de locatie. Met de spalk aan mocht ik alles doen. Dat was een plastic dingetje dat om m'n bovenste en middelste kootje ging, ik kon er eigenlijk alles wel mee doen (ook paardrijden). Ik droeg de spalk niet 's nachts, moest hem alleen aantrekken als ik risico liep mijn vinger ergens verkeerd tegenaan te slaan.

Je kan altijd een foto laten maken en het laten beoordelen, als er dan een spalk oid nodig is krijg je die. Hij staat nu op het zicht recht. Stel dat het zou verschuiven oid, ben je verder van huis, dan moet men het namelijk terug recht zetten. Dat je niet volledig kan buigen, kan aan de zwelling te wijten zijn. Of het wel of niet gebroken is zou ik niet weten, ben geen dokter en heb geen rontgenogen :+ .

BigOne

Hij staat nog recht( gelukkig) zou hem vast tapen aan een andere vinger en even een dag of twee aankijken. Of je moet het echt niet vertrouwen maar denk eerder dat de boel overstrekt is en de kapsels een opdoffer hebben gekregen. En hoog houden.

NoTrouble

Re: Vinger gebroken of gekneusd, doen ze daar iets aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 22:55

Ooh top. Dit stelt me gerust eigenlijk. Ik ben altijd iemand die te eigenwijs is om ergens naar te laten kijken maar hij staat inderdaad verder recht dus ik verwacht sowieso geen gecompliceerde breuk ofzo.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 22:59

Ook als hij gekneust is, is het fijn om hem aan een andere vinger vast te tapen voor de nacht.
Even een gaasje tussen de 2 vingers en dan een klein stukje tape om de koten tapen.
Niet te strak doen, maar dat voelt waarschijnlijk wel fijn.

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 23:01

hagelslag schreef:
Ook als hij gekneust is, is het fijn om hem aan een andere vinger vast te tapen voor de nacht.
Even een gaasje tussen de 2 vingers en dan een klein stukje tape om de koten tapen.

Nou ik ben niet zo handig met dat soort dingen haha. Ik denk dat ik het maar even aankijk. Als het over een week niet over is kan ik altijd de huisarts alsnog bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:03

Wat de rest zegt idd. :j Ik heb ooit een ringvinger gebroken op school, wel foto’s laten maken, want ik kon hem niet meer strekken, maar die werd ook gewoon aan m’n middelvinger vastgetaped met een gaasje ertussen. Drie weken later werd hij weer bevrijd (hoewel ik in de tussentijd wel de tape en het gaasje een paar keer verwisseld heb met het oog op hygiëne. :)) )

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:04

Mijn vinger moest geopereerd worden na zo'n geintje. Leek ook allemaal prima, kon hem buigen, deed niet erg zeer, stond wel een tikje scheef. Partner van toen heeft me onder protest naar de dokter gestuurd en toen moest ik gelijk door naar ziekenhuis.

Dusse, ik zou het even laten controleren.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:05

NoTrouble schreef:
hagelslag schreef:

Nou ik ben niet zo handig met dat soort dingen haha. Ik denk dat ik het maar even aankijk. Als het over een week niet over is kan ik altijd de huisarts alsnog bellen.

Oefening baart kunst :Y)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:09

Zal ik je dan maar een andere ervaring geven? :')

Zoals bij meerderen gebeurd: pony ging met lange lijn aan de kletter, en ik probeerde vast te houden. Rechterhand vol fikse blaren, merkte daardoor pas paar dagen later, toen pijn van de blaren was afgenomen, dat mn middelvinger links toch wel dik en pijnlijk was thv middelste kootgewricht, en minder ver te buigen of recht te strekken.

Nou ben ik ook vrij eigenwijs aangelegd: ik kon een vuist maken. Kracht zetten was pijnlijk, maar niet dusdanig dat ik er van in paniek raakte, en minder ver kunnen buigen of strekken is niet heel raar met zwelling. Verder geen blauwe verkleuring van de huid. Dus vinger ter ondersteuning aan ringvinger getaped, traumeel erbij en vrolijk verder.

Paar weken daarna heeft een client van me (ik werk met verstandelijk beperkten) in een iets te enthusiaste bui precies aan die vinger getrokken. Deed even f*cking pijn, voelde als weer terug bij af in genezingsproces, maar omdat het verder niet ánders werd gewoon weer de tape en traumeel ingezet.

We zijn nu 4 maanden verder. Ik kan de vinger nog steeds niet strekken, en het gewricht is nog steeds wat dik. En eerlijk gezegd denk ik nu dat het mischien toch beter was die vinger te laten checken...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:13

Hier ook ooit vinger klem gehad. Dacht niet aan gebroken, huisarts toen ook niet. Maar na paar weken herstel bleek topje van mijn vinger toch wat af te hangen en niet meer te strekken.

Toen weer naar laten kijken, voor de formaliteit foto en ook de chirurg verbaasd dat het toch een breuk was geweest.

Botje was getordeerd geweest. Typische paardrijbreuk achteraf gezien zei die, zien ze heel veel.

Bij mij op de foto was de breuk redelijk netjes geheeld, evt met opnieuw breken en zetten zou het dat moment niet meer beter worden.

Nu nog wel altijd deels afhangend kootje, als ze hem direct hadden gezet voor het helen had het anders geweest. Nu is contact van spiertje toch deels doormidden en niet meer goed geheeld. Met een week of later ben je sowieso te laat om nog te anticiperen dus in dit geval raad ik je af bij twijfel het even aan te kijken.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:18

Hier een zelfde verhaal als troi bij iemand in de omgeving.

Hond trok aan de lijn, ging mis. Vinger niet helemaal oke, maar ja, zou vast overgaan. Na een dag of 5 toch naar de dokter, door naar het ziekenhuis en er volgde een operatie met pinnen en maandenlange fysio.

Bij twijfel, gewoon even naar de huisarts zeg ik. Sterkte!

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:19

Ik zou ook laten checken. Vorig jaar op Hemelvaartsdag heb ik tijdens het uitproberen van paard door ervan af te vallen mijn vinger gebroken.

Ik dacht ook, de zorg heeft het druk, toch laten checken. Want de vinger stond wel een beetje scheef en was dik, maar echt pijn deed het niet.

Ringvinger op 4 plekken gebroken, gelukkig geen operatie, maar was misschien beter geweest achteraf. Gips gekregen, week erna een of andere haak zodat het bot beter aangroeide en na een week een soort corset voor om mijn vinger te beschermen.

De vinger is nooit meer dun geworden, zit een bult op aan beide kanten en kan ook minder goed buigen ermee. Wel fysio ervoor gehad, maar de pijn is gebleven en de kracht is pas veel later erna teruggekomen. En nog steeds blijft het een pijnlijke plek als ik 2 paarden heb gereden dan voel ik mijn vinger wel.

Van de zomer ben ik er nog eens mee naar de huisarts geweest omdat het nog zo’n pijn deed en nog steeds niet goed kan buigen. En de vinger lelijk is geworden maar niks aan te doen meer.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:20

Ik zou voor de zekerheid je ring afdoen. Stel dat je hand/andere vingers zwellen dan kan de ring gaan knellen of ervoor zorgen dat het langer gezwollen blijft

En ik zou inderdaad morgen kijken of je naar de huisarts kan, ook die hebben geen rontgenogen maar kunnen het met wat testjes wel wat beter inschatten of er een röntgenfoto gemaakt moet worden dan dat wij vanaf een foto kunnen.

Ik heb zelf een keer mijn vingers zwaar gekneusd, toen kon ik ze een tijd niet gebruiken vanwege de pijn en zwelling, de pijn bleef, heb lang handtherapie gehad omdat door te weinig beweging de bandjes stijf waren geworden ofzo, maar pas na jaren kon ik pas weer echt een vuist maken, nu nog als ik een vinger per ongeluk stoot doet het enorm veel pijn.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 29-12-21 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:24

Ik weet niet of je toevallig een DA kent die even een foto wil maken? Dan weet je of hij gebroken is. Als je er verder wel e.e.a. mee kan en het vooral pijnlijk is, dan zou ik het zo laten. Ik heb met 1 vinger ook zoiets dergelijks gehad. Volgens mij is het een scheurtje geweest want behalve iets pijnlijk kon ik er wel alles mee. Dat hij niet meer pijn deed heeft overigens wel lang geduurd. Vinger staat nog wel wat krom maar och.. dat is nauwelijks zichtbaar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:25

Als het je paard was geweest had je al lang met de DA aan de lijn gehangen. Bel dus ook voor jezelf je HA als je die vraag met ja kan beantwoorden.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:30

Ooit ook de longeerlijn om m'n vinger geslagen terwijl het paard weg schoot. Tijd last gehad met bepaalde kracht erop, van de ha een spalk gehad die je om je vinger moest schuiven waardoor ik hem niet kon buigen/ kracht er mee zetten.

Maar even laten checken kan geen kwaad

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 23:32

Hm ook wel wat minder gezellige ervaringen met ermee door blijven lopen dus :')

Ik denk als het morgenochtend nog zo is als nu ik inderdaad voor de zekerheid toch de huisarts maar even moet bellen.

Was het mijn paard geweest dan was er inderdaad allang een DA bij geweest ja :Y) maar dat is toch anders. En als het echt mijn pols was geweest ofzo had ik ook al wel gebeld. Maar een vinger.. dan denk ik daar kunnen ze toch niet zoveel aan doen :o

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:34

tamary schreef:
Als het je paard was geweest had je al lang met de DA aan de lijn gehangen. Bel dus ook voor jezelf je HA als je die vraag met ja kan beantwoorden.

Story of every horse owner _O- :')

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 00:43

Mijn vinger stond ook nog netjes recht na een incidentje met een bal, maar ik kreeg wel een speciale spalk zodat de breuk veilig en goed kon genezen. Breuk is super genezen en nooit meer last van gehad daarna. Even laten checken lijkt me verstandig.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 01:31

Ik verbrijzelde mijn middelste vingerkootje van mijn wijsvinger...
Ik kreeg eerst 2 weken gips (vanaf elleboog tot vingertoppen en heb daarna enkel een spalkje gehad welke ik geloof ik een week op 5/6 om moest hebben...daarna handtherapie gehad...

Wellicht toch de moeite waard om een foto te laten maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 01:47

Wel checken...

Een vinger geneest heel langzaam en nu kun je nog wat doen.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 08:07

Ik zou er wel even naar laten kijken. Ik ben eens van een paard gevallen en onhandig in de teugels blijven hangen.
De volgende dag was mijn vinger rood en gezwollen. Het middelste kootje was schuin doormidden gebroken en ik heb een paar weken met mijn hele hand (!!!) in het gips gezeten en daarna nog een poosje een spalkje moeten dragen.

Het leek een klein ongelukje maar ik ben er lang zoet mee geweest :(