Hoe kan het dat kindermishandeling is Nederland oke is

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

scrabbel

Hoe kan het dat kindermishandeling is Nederland oke is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 23:14

Ik weet dat jullie deze vraag niet voor mij kunnen beantwoorden. Het is dus denk ik ook meer een stukje van mij afschrijven.

Tot het moment dat media erbij betrokken raakt of een kind dood is, lijkt het ons allemaal niet te interesseren. In Nederland geld geen meldplicht voor artsen, docenten, psychologen etc. Zij hoeven dus geen actie te ondernemen als ze dit vaststellen. Er staat zelfs letterlijk op de site van de overheid dat ze dit niet willen omdat ze bang zijn dat het systeem anders overbelast raakt. In andere woorden het is prima, doe er maar niks aan anders krijgen we het druk. Laat die kinderen maar lijden het is niet ons probleem.

Zelf ben ik opgegroeid in een extreem geweldig huishouden (lees als mijn vader vond dat je verkeerd keek was dat reden om finaal los te gaan). Ondanks dat ik zelfs op turnen zat en de blauwe plekken dus echt wel zichtbaar waren heeft NOOIT iemand mij iets gevraagd. Zelfs toen ik weggelopen was van huis is mij niks gevraagd.

Hetzelfde zag je met de zoon van Ruinerwold. Hij heeft het hele verhaal gedaan en wordt thuis weer afgeleverd. Daarbij had hij nog geluk dat ze hem niet rechtstreeks aan zijn vader hebben overhandigd.

Hoe kan het dat in een land waarin we welvaart kennen, zeggen dat de kinderen de toekomst zijn, het ons tegelijk niks uitmaakt.

Het nummer dat mij nog steeds heel erg raakt is; Allysa Lies van Jason.

Vooral de harde waarheid wat veel mensen denk ik niet horen als ze het nummer luisteren. Op een duur zingt hij I Didn't know how much MY little girl was hurt. Dus niet het kind dat de klappen kreeg, alleen dat zijn dochter er kennis van had genomen vond hij verschikkelijk.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 23:17

Ehm. Je verhaal is niet kloppend want er is zeker wel een meldplicht bij vermoeden van kindermishandeling.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... d/meldcode

Ik kan me niet voorstellen hoe het voor je geweest moet zijn om in jouw situatie opgegroeid te moeten zijn, maar ik word er altijd vrij boos van dat alles over één kam geschoren wordt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 23:20

Ik vind het heel erg dat je niet gezien of gehoord werd. Dat komt voor, helaas.

Het is niet zo dat het niemand interesseert,
Het is niet zo dat het mag, in Nederland
En professionals zoals politie en hulpverleners hebben wel degelijk een meldplicht bij Veilig Thuis.

Ik weet niet hoe oud je bent, en of dat toen ook al zo was.

Edit: iedere justitie gerelateerde instantie moet bij elke cliënt waarbij een kind in het spel kàn zijn de meldcode doorlopen. Dus bijvoorbeeld ook als het gaat om een alleenstaande inbreker die bij zijn ex een kind heeft die hij al zes jaar niet gezien heeft.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 24-12-21 23:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 23:23

Belangrijk onderwerp om maatschappelijk gesprek over te voeren.
Wat erg wat je overkomen is..

AnnemiekvM

Re: Hoe kan het dat kindermishandeling is Nederland oke is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 23:28

Er is wel meldplicht.
Buiten dat vreselijk dat je dat hebt meegemaakt.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 23:31

Pfoeh, wat een pittige jeugd heb je gehad. Achter je laten kun je niet, daarvoor zijn de wonden te diep, maar ik hoop dat je nu een stabiele omgeving hebt :(:)

Er is gelukkig wel een meldcode voor professionals. Zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... d/meldcode
Ik ben opgegroeid in een omgeving waar dit bespreekbaar was (moeder in de zorg met regelmatig bijscholingscursussen, en vanuit mijn opleiding ook veel initiatieven gezien vanuit gemeenten, politie en zorg.)
Maar elk kind wat ongezien blijft, is er 1 teveel -O-

Ik denk ook dat veel mensen niet weten wat ze kunnen doen als ze ergens huiselijk geweld of kindermishandeling vermoeden. Dat ze bang zijn om te handelen, of tegen een muur oplopen bij instanties. Dus mooi dat je met je topic weer zorgt voor bewustzijn!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 23:35

Ja, afschuwelijk is dat, he - als mensen dingen kunnen vermoeden en niets vragen.
Wegkijken. Want logisch nadenken over die blauwe plekken (in jouw geval, of bepaalde verhalen, of noem maar op) zou alarmbellen moeten doen rinkelen.

:(:)

Heel naar dat dat niet gebeurde!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 23:36

Het is zeker niet oke in Nederland. Er is een meldplicht.
Het ingewikkelde is dat het meestal verborgen leed is. Kinderen zijn gigantisch loyaal aan hun ouders, daarnaast vaak erg bang en schamen zich. Stel, een kind komt met blauwe plekken op school dan is de kans groot dat het kind zal ontkennen dat het mishandelt wordt. En stel, er komt een melding dan komt er een heel arsenaal aan hulpverlening uit de kast waar ouders aan mee moeten/kunnen werken. Ouders zeggen niet dat ze hun kind mishandelen. Dus moet je het hebben van onderzoek, dat moet de Raad vd Kinderbescherming doen. Dat gebeurt pas na uitspraak van de rechter.
Hoe dan ook, ingewikkelde kwesties.
Mijn oud buurjongetje blijkt vroeger mishandeld te zijn geweest. Wij als buren hadden geen idee. Achteraf zo triest. Het is niet dat we het niet wilden zien, we wisten het echt niet. Heb er nog buikpijn van.

Sterkte voor jou. Ontzettend verdrietig dat je dit hebt meegemaakt.. :knuffel:

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 23:45

Zeker niet oke ts, ik ben nu sinds een jaar werkzaam bij zowel de teststraat als bij vaccineren, en wij mogen melding maken indien wij denken dat het nodig is, voor volgende maand heb ik er een cursus over, code 5.

Tot op heden zelf gelukkig nog geen meldingen hoeven doen, al waren sommigen wel voor mij op het randje, hoe ouders hun kinderen naar beneden haalden, als zijnde je bent een schande voor de familie, je bent een schande voor de kerk etc..
Dit was met name bij het testen een enkele keer bij het vaccineren.
Deze kinderen zijn uiteindelijk niet getest of gevaccineerd, tenminste niet bij mij.

Waarom geen melding gedaan, kinderen zagen er verder goed uit, had eerder het idee dat kind de baas was over moeder of vader, geen blauwe plekken of dergelijke, en ouders hebben op dat moment ook een bepaalde onmacht, schamen zich...lastig om dan te beoordelen hoe het er normaliter thuis aan toe gaat, in een tijdsbestek van ca 15-20 minuten, wel zijn de ouders er op aangesproken.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-21 02:42

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-21 02:46

@gooiske.
Ik denk dat het in die hele korte tijd enorm lastig is om een inschatting te maken. Ook heb je daar geen mogelijkheid om een vertrouwde band op te bouwen. Scholen, sportverenigingen, buren etc vind ik persoonlijk een hele andere situatie.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 03:00

scrabbel schreef:
Ik zie dat er verwarring is tussen meldplicht en meldcode. De meldcode is niet meer dan een 5 stappen plan waarin het kind niet eens betrokken wordt. Meldplicht geldt alleen voor sexueelmisbruik. https://www.schoolenveiligheid.nl/kenni ... eldplicht/

Inderdaad. Het is verplicht om gebruik te maken van de meldcode. Vanuit deze stappenplan is er geen verplichting om een melding te maken.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 04:07

Ik herken me wel in jouw verhaal. Ook geen fijne jeugd gehad met veel geweld en ondanks dat veel mensen het wel wisten of er een idee van hadden is er nooit iets gedaan.

Maar heb het ook anders meegemaakt.
Bij mijn nichtje, toen nog een kleine baby, is gelijk melding gemaakt door de huisarts bij verdenking mishandeling. Wij hebben haar toen ik huis genomen en een paar dagen later stond de raad voor kinderbescherming al op de stoep om te kijken hoe het met haar ging en ook of wij wel goed met haar omgingen.

Er is toen mishandeling vastgesteld (geestelijk en psychisch) door de ouders en het meisje is ook toen uit huis geplaatst. Ze heeft daarna nog ruim een jaar bij ons gewoond.

Maar ik heb wel gemerkt dat jeugdzorg het liefste het kind weer zsm bij de moeder/ouders wilt hebben. Al dan niet met begeleiding voor de ouders en kind. In sommige gevallen is dit zeker niet de oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 08:22

Ik ben mishandeld door mijn ouders. Denk aan geen eten krijgen, geen kleren, een week hetzelfde onderbroek moeten aandoen want er waren gewoon geen kleren (wel genoeg hoor) Dagelijks horen dat ik beter dood was, dat mijn geboorte alles had verpest.
Een erg typerend voorbeeld voor onze situatie: Ik (toen 13 of 14) moest mijn kamer opruimen. Mijn moeder kwam boven en het ging niet snel genoeg volgens haar waardoor ik klappen kreeg. Ik liep de benen onder mijn lijf vandaan maar toch kreeg ik opnieuw klappen. Ze komt voor een 3de keer woest de trap opgestormd, gevolgd door mijn vader die net was thuis gekomen. Ze komt op mij af, hand in de lucht. Ik kruip helemaal weg in de hoek van mijn kamer en ze KNUFFELT mij! Daarna draait ze zich om naar mijn vader en zegt: Zie je, ik kan er niets mee aanvangen. Ze doet alsof ik een slecht iemand ben terwijl ik gewoon wil knuffelen.

Wij hadden wel begeleiding. Wij hebben 12 jaar begeleiding gehad, ik heb 10 jaar aan de bel getrokken en niemand geloofde mij. Want ik was het kind en ik zou de waarheid wel niet vertellen. Het duurde tot mijn 20ste (ik woonde nog thuis want was financieel ook geraakt door hun en geraakte het huis niet uit) eer iemand mij geloofde. Tijdens een gezinsgesprek (om de band tussen ouders en kind te herstellen) kwamen wij op een punt dat die persoon een kritische vraag stelde aan mijn moeder. Daarop is mijn moeder beginnen brullen, gooien met spullen, de trap op gestampt, noem maar op. Kort daarna is alles geëscalleerd. Mijn moeder is toen zogezegd ingestort. Ambulance erbij etc. Ze kon haar giftige dochter niet meer aan. Vanop de spoed hebben ze gelukkig wel direct haar verhaal doorprikt en ze is een jaar opgenomen geweest in de psychiatrie. Ernstige persoonlijkheidsstoornissen… Mijn vader bleek narcistisch te zijn. Hij heeft het huis verkocht en mijn minderjarig, nog studerende zus uit huis gezet. Mijn moeder moest haar ook niet meer en ze is uiteindelijk opgevangen door mijn grootouders.

Toevallig ben ik een half jaar terug gaan spitten. Ik kreeg gewoon geen rust of afsluiting. Ik ben dossiers gaan opvragen, langs gegaan bij familie en buren die 100% zeker wisten van de klappen. In de dossiers vond ik dat de problematiek van mijn moeder en vader was gekend! Ze waren nooit getest dus niet officieel. Maar goed, die hulpverleners wisten wel waar ze het over hadden. Het kwam er eigenlijk op neer dat telkens instantie’s dichterbij kwamen en begonnen door te hebben dat het gewoon niet klopte, mijn moeder alles per direct stop zette en iets anders zocht, waarin ze waar vers kon starten met haar slachtofferrol en zwaar leven met haar ‘mentaal gehandicapte’ kinderen.

Familie en buren waren erg kort: Je bemoeit jou niet in het gezin van een ander.

Dit is België. Ik snap nog steeds niet dat er nooit iemand is recht gestaan en heeft gezegd: Dit stoppen wij hier en nu. Ik heb er ptss aan over gehouden. Mijn middelste zus is manisch depressief (en borderline, maar niet officieel bevestigd) en heeft alle banden verbroken. Zij is gevlucht naar Nederland. De jongste weet ik niet echt. Zij hangt nog enorm aan mijn vader. Af en toe hoor ik haar als mijn vader weer allerlei rare dingen heeft uitgevreten en ze weer zwaar is gekwetst maar verder is daar geen contact.

Het is spijtig om te zien hoeveel mensen zo dicht tegen de waarheid aan hebben gezeten en niemand er verder wat met heeft gedaan. Ik snap het ook totaal niet…

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 08:45

Wat moeilijk wat jou is overkomen. Hopelijk heb je er hulp voor of hulp voor gehad, want het vormt je voor je leven :(:) Heftig joh.

Ik ervaar de jeugdzorg gelukkig anders. Ik ben werkzaam hierin en bij mij op de groep zie je soms dat een kind zelfs te snel uit het gezin wordt gehaald. Vermoedens van, heel het gezin uit huis gehaald, allemaal bij ons geplaatst. Na ruim een half jaar zijn kinderen teruggeplaatst, vermoeden was niet helemaal juist. Heftig voor dit gezin als je kinderen uit huis gerukt worden terwijl er geen sprake is van mishandeling.

Maar beter een keer teveel dan te weinig denk ik altijd. Er zijn niet voor niets vermoedens, en er wordt echt wel onderzoek gedaan. Mijn ervaring is dus dat er wel vaak wat gedaan wordt, gelukkig. Spijtig dat dat bij jou niet zo was.

Overigens, meldplicht of niet. Mijn hart kan het niet verdragen als ik een kind met krassen en blauwe plekken zie om hier niets mee te doen. Zelfde geldt voor automutilatie, angst, plekken en noem maar op. Direct aan de bel trekken, volgens mij is dat redelijk bekend bij alle hulpverleners. Als je zulke dingen verzwijgt in een traject als hulpverlener, vraag ik me ten diepste af hoe professioneel je bent.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 08:51

Heftig ts…

Maar in Nederland bestaat inderdaad een meldcode. Op het moment dat de professional acute of structurele onveiligheid vermoedt, dient hij of zij melding te maken bij Veilig Thuis. Bij twijfel wordt er altijd overleg gevoerd met Veilig Thuis.

Er wordt echt niet alleen weggekeken in Nederland. Dat is alleen al te zien aan de hoeveelheid meldingen bij Veilig Thuis, die soms ook totaal onterecht zijn.

Ik zag hier ook ergens staan dat het toch niet zou kunnen als kinderen weer terug naar ouders gaan in zo’n situatie. Uitgangspunt is uiteraard dat kinderen bij ouders horen te blijven. Alleen als het echt niet anders kan volgt er een uithuisplaatsing. Nederland is een van de landen waarbij uithuisplaatsing veel vaker gebeurd dan in andere landen. Daar worden ook vraagtekens bij gezet.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 09:09

Er geldt weldegelijk een meldplicht. Toen ik als 14 jarige over een gewelddadige familielid begon, vertelde mijn psycholoog dat ze eigenlijk een melding moest maken. Maar omdat diegene er mee was opgehouden en in therapie was gegaan, zou ze het niet meer doen.

Wel met gevolg dat ik haar niet helemaal meer vertrouwde. Dus ben daarna vrij vlot gestopt.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 09:34

Wat erg voor alle mensen die dit mee hebben moeten maken. Ik raad mensen ook altijd aan om toch een melding te maken als ze bijvoorbeeld buren vaak horen schreeuwen.

Mijn moeder heeft op een school gewerkt en daar namen ze het ontzettend serieus en maakte dus ook zeker wel melding. Wel vertelde ze hoe moeilijk het is om te beoordelen. Bij lichamelijke klachten is het natuurlijk makkelijker vast te stellen dan bij psychische mishandeling.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 09:52

scrabbel schreef:
Ik zie dat er verwarring is tussen meldplicht en meldcode. De meldcode is niet meer dan een 5 stappen plan waarin het kind niet eens betrokken wordt. Meldplicht geldt alleen voor sexueelmisbruik. https://www.schoolenveiligheid.nl/kenni ... eldplicht/

Nee. Het is niet verplicht om een melding te doen als er vanuit de meldcode niet kan worden vastgesteld dat er mishandeling plaatsvindt.
Daarnaast klopt het gewoon echt niet wat je zegt, als het kind oud genoeg is worden er apart van ouders gesprekken gevoerd om vast te stellen of er wel of geen mishandeling plaatsvindt.

Voor professionals is het alleen heel erg lastig vast te stellen vanwege loyaliteitsconflict en/of zwijgen vanuit het kind of het gezin. Wat moet er dan? Toch een melding doen?

Ik vind je beeld heel erg gekleurd. En dat kan, maar dat maakt ook dat je beeld niet objectief is.

Als je je verplaatst in jeugdzorg kunnen ze het namelijk nooit goed doen.
Of ze doen te weinig of ze doen teveel. Scroll voor de lol maar eens door de Google reviews van bijvoorbeeld Veilig Thuis.

'Wij' jeugdzorgmedewerkers proberen ook te doen wat we kunnen. Wij hangen echter ook vast aan protocollen. Op het moment dat je iets doet waar een melding uit voort kan vloeien kan het echter zijn dat jij op persoonlijke basis een berisping krijgt als je niet goed kunt onderbouwen wat je wel of niet hebt gedaan. Dat is de reden dat er niet bij blauwe plekken wordt besloten tot een uithuisplaatsing.

Voor hetzelfde geld heeft het kind ADHD en valt het vaak van het klimrek.

Er zijn zoveel meer perspectieven dan het perspectief wat nu geschetst wordt. Overal zijn argumenten voor te vinden op internet. Alles is dubbel te lezen. Bedenk wel dat je een beroepsgroep veroordeelt terwijl je op basis van enkele individuele voorbeelden je mening vormt.

Als kanttekening: nee, ik werk niet bij Veilig Thuis.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 09:58

Ik geef al bijna 20 jaar les op de basisschool en als wij vermoeden hebben van mishandeling gaan we eerst met ouders in gesprek.
Daarna, als er niks verandert, volgt aanmelding in ons zorgteam en melden bij veilig thuis.
Tijdens mijn carrière heb ik al best het een en ander gezien en is er ook altijd wat aan gedaan. Begeleiding van het gezin, uit huis plaatsing, therapie, enz.
Het enige frustrerende is dat alles altijd ENORM lang duurt bij alle instanties. Soms zijn we wel drie jaar bezig voordat er echt wat gebeurt! Daar word ik dan echt moedeloos van.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 10:04

Dat de meldplicht er wel is bij zorgpersoneel heb ik zelf kunnen ervaren. Door een gladiool van een vader van mijn zoon had ik 3 veilig thuis meldingen aan mijn broek en onderzoeken in huis… gelukkig constateerden zij bij elke melding weer dat er niets aan de hand was, maar heftig was het wel

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 10:09

Moestuin schreef:
Het is spijtig om te zien hoeveel mensen zo dicht tegen de waarheid aan hebben gezeten en niemand er verder wat met heeft gedaan. Ik snap het ook totaal niet…

Ik blijf dat heel lastig vinden. Jaren geleden, m'n oudste was toen 1 en dat is nu een puber, waren we op vakantie in Zuid-Frankrijk. Ik zat aan het zwembad en ik zie een Franse vader eerst iets boos zeggen tegen zijn kind, ergens tussen de 6 en 8 jaar, en vervolgens een klap geven, hard. En niemand deed of zei wat.

Mijn gevoel zei om er wat van te zeggen, maar het was een kleerkast van een vent, type Tokkie, ik kon geen woord Frans (hoewel de strekking vast duidelijk zou zijn) en ik zat daar met mijn kind van 1... Heb het er toen over gehad met mijn ex of ik ergens melding kon doen, maar die zei a) in Frankrijk is het veel meer geaccepteerd om een kind een 'pedagogische tik' te geven, b) jij bent niet Frans, hij wel, dus jij bent die idiote overreacting toeriste en c) als er sprake is van mishandeling dan krijgt dat kind de volle laag achteraf omdat jij problemen maakte.

Maar ik denk er nog steeds af en toe aan. Als je je kind al slaat aan een openbaar zwembad, wat gebeurde daar thuis dan wel niet? Had ik het verschil kunnen maken? Of minstens dat het kind toch een stukje steun had gevoeld? Ik vond het zo erg dat er zelfs niemand van opkeek, alsof het gewoon normaal was, maar ik deed zelf ook niks.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 10:40

scrabbel schreef:
Ik weet dat jullie deze vraag niet voor mij kunnen beantwoorden. Het is dus denk ik ook meer een stukje van mij afschrijven.

Tot het moment dat media erbij betrokken raakt of een kind dood is, lijkt het ons allemaal niet te interesseren. In Nederland geld geen meldplicht voor artsen, docenten, psychologen etc. Zij hoeven dus geen actie te ondernemen als ze dit vaststellen. Er staat zelfs letterlijk op de site van de overheid dat ze dit niet willen omdat ze bang zijn dat het systeem anders overbelast raakt. In andere woorden het is prima, doe er maar niks aan anders krijgen we het druk. Laat die kinderen maar lijden het is niet ons probleem.

Zelf ben ik opgegroeid in een extreem geweldig huishouden (lees als mijn vader vond dat je verkeerd keek was dat reden om finaal los te gaan). Ondanks dat ik zelfs op turnen zat en de blauwe plekken dus echt wel zichtbaar waren heeft NOOIT iemand mij iets gevraagd. Zelfs toen ik weggelopen was van huis is mij niks gevraagd.

Hetzelfde zag je met de zoon van Ruinerwold. Hij heeft het hele verhaal gedaan en wordt thuis weer afgeleverd. Daarbij had hij nog geluk dat ze hem niet rechtstreeks aan zijn vader hebben overhandigd.

Hoe kan het dat in een land waarin we welvaart kennen, zeggen dat de kinderen de toekomst zijn, het ons tegelijk niks uitmaakt.

Het nummer dat mij nog steeds heel erg raakt is; Allysa Lies van Jason.

Vooral de harde waarheid wat veel mensen denk ik niet horen als ze het nummer luisteren. Op een duur zingt hij I Didn't know how much MY little girl was hurt. Dus niet het kind dat de klappen kreeg, alleen dat zijn dochter er kennis van had genomen vond hij verschikkelijk.

Ik kan me heel goed voorstellen dat jij dit zo ervaren hebt en dat er hier een groot pijnpunt bij jou zit. Dikke knuffel!

Helaas is het zo dat er veel achter gesloten deuren gebeurt en het moeilijk is voor buitenstaanders om een goede inschatting te maken. Het is niet zo dat het mensen niet interesseert (nouja sommige misschien die liever wegkijken omdat het te confronterend voor ze is). Maar vaak gebeurt emotionele en fysieke mishandeling heel sneaky. Mensen kunnen echt heel erg rot in elkaar zitten.

Wat betreft het systeem van de overheid, ja daar is nog veel verbetering nodig op vele vlakken helaas.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 11:04

Ik heb te maken gehad met veilig thuis, mijn jeugd psycholoog heeft een melding gemaakt toen ik aangaf niet meer naar huis te willen. Vanaf dat moment ook niet meer thuis geweest en bij mn oom en tante gaan logeren. Later is dit doorgezet naar uit huis plaatsing.
Ik was toender tijd 13/14 jaar.
Ik heb alle papieren en dossiers van zowel veilig thuis en jeugdzorg nog.
Maar als ik het zelf niet aan de bel had getrokken had ik waarschijnlijk nooit die hulp gehad.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 11:09

scrabbel schreef:
Tot het moment dat media erbij betrokken raakt of een kind dood is, lijkt het ons allemaal niet te interesseren. In Nederland geld geen meldplicht voor artsen, docenten, psychologen etc. Zij hoeven dus geen actie te ondernemen als ze dit vaststellen.

Dit is niet juist. Voor de meeste van die beroepen geldt een meldcode waarbij men wel degelijk verplicht is om bepaalde dingen te melden.