Hoe blijven jullie positief tijdens de lockdown?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kookaburra

Hoe blijven jullie positief tijdens de lockdown?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-21 00:45

Hoi allen,

Ik merk aan mijzelf, bij een paar mensen om mij heen en bij diverse bokkers dat deze lockdown er toch wel inhakt. Weer de onzekerheid van 'hoelang gaat het nog duren? Hoelang gaan wij nog van lockdown naar lockdown?'. Met daarnaast het gevoel dat de tweedeling tussen mensen alleen maar groter word.

Inmiddels heb ik het bankhangen voor de tv wel gezien, staat mijn telefoon vol foto's, heb ik diverse legpuzzels gemaakt en probeer ik mijn dagritme zo goed en kwaad als het kan aan te houden. Ik besef ook dat ik het persoonlijk goed heb, en eigenlijk niet mag zeuren. Maar af en toe is het gewoon wat lastiger. Het is dan ook een hele vreemde tijd.

Nu was ik heel benieuwd wat jullie doen om positief te blijven tijdens de lockdown. Welke activiteiten doe je? Hoe zorg jij nog voor sociaal contact? En welke dingen maken jou blij?
Wie weet hebben wij dan straks een mooi lijstje met allemaal tips. Dat zou toch mooi zijn? :D

Om maar vast te beginnen met een paar van mijn punten:
- wat je aandacht geeft groeit. Ik probeer elke leuke/positieve/mooie ervaring of moment echt te ervaren. Wat zie ik? Wat voel ik? Wat hoor ik? En ik schrijf ook regelmatig een positieve gebeurtenis op*.
- Ik vermijd het om "de hele dag in joggingsbroek te leven". Elke dag doe ik mijn gewone kleren aan.
- Ik werk wel eens een dag bij mijn ouders. Dan kan ik heerlijk bijkletsen, ben ik onder de mensen en hoef ik niet na te denken over dingen zoals de boodschappen of het draaien van de was.

Kleine disclaimer: het is ook normaal om een keer niet positief te kunnen zijn. Dat gevoel is onlosmakelijk verbonden met het op andere momenten juist te kunnen genieten. Dus nee, je hoeft niet fluitend de lockdown door... Maar af en toe is het fijn om bewust wat positiever te zijn! Dus kom maar op met jullie tips!

* Om even op de leuke momenten in te gaan. Het kunnen grote dingen zijn, maar ook de kleinere dingen schrijf ik op. Zo was er vandaag een blije stuiterende hond die zijn vangst (een blauw piepend hondenspeeltje) niet terug wou geven aan zijn baas. Met kwispelende staart liep hij vol trots naast zijn baas toen ik hen voorbij liep in het park. Een heel klein moment, bijna onbenullig. Maar toch ;)

Graag geen coronadiscussie-topic hiervan maken. Ja, er zijn maatregelen. En ja, je hoeft het niet eens te zijn met de maatregelen, vaccinaties of het beleid. Je mag het er ook wel mee eens zijn. Of er precies tussenin zitten... Dat is mij om het even. Wel treffen de maatregelen ons allemaal op onze eigen manier. Welke mening je ook hebt. Ik wil hier graag een positief topic van maken, en uit ervaring weet ik dat discussies wel eens irritatie opleveren. En irritatie is net niet de bedoeling van dit topic. ;)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 00:52

Mij helpt het om gewoon geen nieuws meer te kijken/luisteren. Heerlijk struisvogelachtig. Maar wat ik niet hoor of lees, daar hoef ik me ook niet druk om te maken.

Verder een wandeling maken. Bij voorkeur tussen bomen (uitdaging in het platte soms kale Groningen :') ).
Daarna kan ik altijd weer ademhalen ofzo.
Bewuste "mij"-momentjes inplannen zoals een avondje met mijn favoriete boek en lekkere hapjes.

Mijn paard helpt ook. Die lockdown zal haar worst wezen, dus samen met haar op pad is het net of er geen lockdown meer is.

En het belangrijkste... gewoon doorleven. Je schouders ophalen en (binnen de regels) de leuke momenten vinden. (Of is dat te cryptisch omschreven?)
Het wordt vanzelf weer normaal. Ooit. Of nee... je went vanzelf weer aan het nieuwe normaal met vleugjes van het oude normaal. Verandering is niet per se slecht en niets zo aanpasbaar als de mens
Laatst bijgewerkt door assie op 20-12-21 00:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Kookaburra

Re: Hoe blijven jullie positief tijdens de lockdown?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-21 00:54

Het nieuws minder volgen staat hier inderdaad ook hoog bovenaan. Scherp ;)

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 00:58

Hier inderdaad ook het nieuws minder volgen en veel social media even in de ban gedaan. Verder heb ik m'n oude hobby fotograferen weer opgepakt en ik lees weer wat meer feel-good boeken i.p.v. zware kost. En ook lekker naar m'n paard, altijd de dag positief afsluiten met haar!

Leuk topic! :D

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 00:58

Mooi topic. Ik bedenk me wat het me wél heeft opgebracht: een nieuwe levensstijl die ik blijf vasthouden. Meer tijd voor mezelf en hobbies, minder tijd voor sociale verplichtingen en een betere balans tussen werken op kantoor en thuis.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 01:00

Door mezelf een verwenmomentje te gunnen als ik merk dat ik ff niet lekker in mijn vel zit.
Dat hoeft niet duur/luxe te zijn ofzo, een lekkere kop thee uit je favoriete mok (evt met een koekje, een geurkaarsje en een fijn muziekje/serietje/filmpje) terwijl je je lekker op de bank nesteld onder een dekentje kan al een verwenmomentje zijn.
Ultiem geluk is het als een van mijn honden op schoot kruipt. <3

Wil je het uitgebreider doen:
Een mand met allerlei kleine cadeautjes en elke keer dat je een beetje troost nodig hebt pak je er eentje uit.
Denk aan een doosje van je favoriete thee, bolletjes wol/garen als je breit/haakt oid, een geurkaarsje, een kaartje met een troostende tekst/spreuk, een recept voor een gerecht/baksel (evt met de droge ingrediënten erbij) of een bakmix, een puzzelboekje of een kleurboek oid, een paar lekkere huissokken of bedenk maar iets.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 01:25

Afbeelding

Deze zie ik momenteel veel voorbij komen.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 01:28

De kern van mijn strategie sinds ongeveer halverwege de vorige lockdown is zes dagen per week mijn kop in het zand houden. Op de zevende dag kijk ik even wat het nieuws van de week is en wat de trend van de coronacijfers is. En dan weer zes dagen niet. Zo wordt ik er niet voortdurend aan herinnerd.

De rest van mijn strategie ligt voor de hand. lekker en gezond blijven koken, elke dag naar buiten, doorgaan met mijn hobby's en me gelukkig prijzen dat er nog beperkte vormen van paardrijden mogelijk zijn. Maar ik moet wel toegeven dat het voor mij als eeuwige optimist relatief eenvoudig is en dat ook ik het thuis zitten snel zat word.

De grote uitdaging voor mij is het studeren op afstand. Dat houd ik niet lang vol en kan mij goed sacherijnig maken.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 01:31

Ons werk gaat gewoon door op locatie dus mijn weekritme is gewoon hetzelfde. Hier in de straat zijn diverse gezinnen die recent het virus gehad hebben, wijzelf ook, dus denk dat we die de komende tijd vaker zullen zien. Verder heb momenteel 2 paarden in de lappenmand dus die vullen mijn avonden ook wel :+ Op social media heb ik alle mensen die me irriteren al even ontvolgt, geeft ook veel rust. Verder heb ik niet veel nodig :o

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 01:39

Ik moet als zorgmedewerker ook doorwerken en zeker tot 14 januari heb ik genoeg te doen qua werk. Het lekkere op werk vindt ik dan wel dat vooral de cliënten er helemaal niet mee bezit zijn voor hun gaat het leven net zo als altijd. Dus ik heb gelukkig ook genoeg momenten waarop het lijkt dat corona niet bestaat.

Vooral druk bezig blijven helpt mij. Ik heb op werk dus ook veel contact en gelukkig hele lieve en gezellige collega's.

Als ik een dag vrij ben eigenlijk ook genoeg afleiding. Ik heb nog 2 paarden waar ik gelukkig ook heen kan . En eigenlijk teveel hobby's. Puzzelen doe ik vaak in deze tijd van het jaar , maar muziek maken nu ook veel. Heb het oude keyboard van mijn zusje gekregen dus kan mij weer genoeg vermaken :j

Eigenlijk heb ik helemaal geen tijd om stil te zitten waardoor ik ook geen tijd heb om mij te vervelen of eenzaam te voelen. Maar ik kan ook goed alleen zijn en mijzelf vermaken waar ik heel blij om ben.

En ik heb dit jaar buiten corona om wat heftige dingen meegemaakt waarbij een lockdown eigenlijk voor mij niet zoveel voorstelt ik vindt het wel gemakkelijk om door te komen als ik het met die situaties moet vergelijken. Daar ben ik ook doorgekomen dus waarom zou dit niet lukken denk ik dan maar.

Of als tip in de zorg gaan werken kun je altijd aan de slag :') of vrijwillig! Er is zoveel vraag momenteel

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-21 01:40

Wat komen er mooie tips langs zeg! Ook mooi dat sommigen juist beredeneren wat voor positiefs ze door deze coronatijd hebben geleerd.

Electra63 schreef:
[ [url=m/4SE1jL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze zie ik momenteel veel voorbij komen.

Hier werd ik vanavond dus juist kriegel van _O- Puur door het 'niet afgelast' erbij. Grappig om te zien dat de ene dit dus juist fijn vindt om te lezen, en de ander niet :D Wel een prachtig voorbeeld voor dit topic! Niet alles werkt voor iedereen. Part of the game ;)
Laatst bijgewerkt door Kookaburra op 20-12-21 01:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 01:40

Ik herken dit wel. Ik kijk geen persconferenties meer (ik word depri van de toon), maar ik zoek naderhand op wat er verandert is. Ik kijk ook weinig tot geen nieuws meer. Ik kijk dagelijks een kwartiertje Tiktok ... daar komen soms hilarische dingen voorbij.
Ik ga op zoek naar een leuke, mooie of spannende netflix serie waar ik heerlijk in kan kruipen. Laatst alle seizoenen van Virgin River gekeken, Maid vond ik mooi en Undercover vind ik ook leuk.

Ik maak to do lijstjes voor klusjes in huis die ik nog moet doen. Radiatoren en ketel ontluchten, raambekleding ophangen, een paar kozijnen en deuren verven enz. Afstrepen is zoooo heerlijk!!!

Ik heb een hond en soms heb ik weinig energie, maar als ik dan ga wandelen vind ik het achter toch echt heerlijk. Daarna met een kop koffie of thee op de bank. Als je geen hond hebt en je vindt honden leuk, kun je misschien eens een oproepje plaatsen voor een uitlaathond voor enkele keren in de week?

Ik spreek minimaal 1x in de week met een vriend af en dan eten we samen en ploffen daarna samen in de bank. Sociale contacten zijn belangrijk!

Als je bakken en koken leuk vindt misschien een leuk kookboek of bakboek bestellen en daar wekelijks iets uit koken of bakken. Weer eens iets anders.

Ik ga toch regelmatig even bij iemand op bezoek of iemand komt hierheen. Ik merk gewoon dat dat mij erg goed doet en dat weiger ik op te geven. Je gevoel volgen is soms ook gewoon echt belangrijk. De lock down is gewoon ruk. Vooral na hetgeen we al achter de rug hebben en het weinige perspectief wat we hebben. De boog kan niet altijd gespannen staan en soms is eens wat minder streng in de regels zijn mentaal even heel goed voor je.

Wat mis je nu het meest? Waar heb je nu het meest last van? Misschien is dat ook eens goed om na te gaan en te zien of je bepaalde dingen anders in kunt vullen.

Met de avondklok hebben wij eens met een groepje vrienden online en met beeldbellen een kahootquiz gedaan. Zelf in elkaar gezet, biertje erbij en wat kletsen. Was hilarisch en gezellig.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 01:40

Voor mij persoonlijk heel makkelijk omdat het op mijn leven niet echt veel invloed heeft.
Mijn werkritme blijft hetzelfde gezien wij open blijven. Druk sociaal leven heb ik niet en ook geen behoefte aan. Praatje met de buren en bij een vriendin op de koffie is voor mij prima.

Verder ga ik er elke dag heerlijk op uit met de hond en voor nu verheug ik mij vooral op het weerzien met mijn vriend op 26 december en de 3 weken vakantie die ik heb vanaf 31 december.

Maar ik begrijp dat zeker voor degene wiens ritme veranderd nu door de lockdown het minder makkelijk is positief te blijven.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 01:44

Vayo schreef:
Ik herken dit wel. Ik kijk geen persconferenties meer (ik word depri van de toon), maar ik zoek naderhand op wat er verandert is. Ik kijk ook weinig tot geen nieuws meer. Ik kijk dagelijks een kwartiertje Tiktok ... daar komen soms hilarische dingen voorbij.
Ik ga op zoek naar een leuke, mooie of spannende netflix serie waar ik heerlijk in kan kruipen. Laatst alle seizoenen van Virgin River gekeken, Maid vond ik mooi en Undercover vind ik ook leuk.

Ik maak to do lijstjes voor klusjes in huis die ik nog moet doen. Radiatoren en ketel ontluchten, raambekleding ophangen, een paar kozijnen en deuren verven enz. Afstrepen is zoooo heerlijk!!!

Ik heb een hond en soms heb ik weinig energie, maar als ik dan ga wandelen vind ik het achter toch echt heerlijk. Daarna met een kop koffie of thee op de bank. Als je geen hond hebt en je vindt honden leuk, kun je misschien eens een oproepje plaatsen voor een uitlaathond voor enkele keren in de week?

Ik spreek minimaal 1x in de week met een vriend af en dan eten we samen en ploffen daarna samen in de bank. Sociale contacten zijn belangrijk!

Als je bakken en koken leuk vindt misschien een leuk kookboek of bakboek bestellen en daar wekelijks iets uit koken of bakken. Weer eens iets anders.

Ik ga toch regelmatig even bij iemand op bezoek of iemand komt hierheen. Ik merk gewoon dat dat mij erg goed doet en dat weiger ik op te geven. Je gevoel volgen is soms ook gewoon echt belangrijk. De lock down is gewoon ruk. Vooral na hetgeen we al achter de rug hebben en het weinige perspectief wat we hebben. De boog kan niet altijd gespannen staan en soms is eens wat minder streng in de regels zijn mentaal even heel goed voor je.

Wat mis je nu het meest? Waar heb je nu het meest last van? Misschien is dat ook eens goed om na te gaan en te zien of je bepaalde dingen anders in kunt vullen.

Met de avondklok hebben wij eens met een groepje vrienden online en met beeldbellen een kahootquiz gedaan. Zelf in elkaar gezet, biertje erbij en wat kletsen. Was hilarisch en gezellig.

Inderdaad ik volg de persconferentie ook niet en lees naderhand de samenvatting wel. Heb er ook niet zoveel geduld voor en soms gaat alles zo door elkaar. Naderhand staat het overzichtelijk op één rijtje

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 01:57

De boel een beetje relativeren en zegeningen tellen.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 02:56

Voor mij heeft het weinig invloed aangezien ik gewoon op locatie moet werken.
Daarna boodschappen doen en weer naar huis.

Naast de supermarkt ging ik vaak naar de kringloopwinkel dus dat zal het enigste zijn waar ik tegen aan loop kwa lockdown.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 04:02

Ik onderga eigenlijk weinig hinder. Mijn paarden staan aan huis, naast mijn werk heb ik daar mijn handen vol aan en vermaak ik mij prima met het uitbreiden en toevoegen van leuke ideeën aan onze PP.

Ik werk internationaal en kom veel in Zweden en Spanje waar eigenlijk nog maar weinig te merken is van maatregelen. Uiteten doe ik dan ook tijdens mijn werk :D

Online shoppen deed ik al steeds meer, net als winkelen in het buitenland, van gesloten winkels heb ik dus ook weinig last.

Nieuws kijk en luister ik al zeker 4 jaar niet meer. Het is de toon waardoor ik mij daarvoor ben gaan afsluiten. Ik lees liever wat onderwerpen online en probeer mij verder niet te veel te laten beïnvloeden.

Sociaal gezien heb ik een paar vrienden waar ik af en toe mee afspreek, evenals familie. Door mijn werk ben ik lang van huis en veel met mensen in contact. Daardoor is het thuis juist fijn om een beetje in mijn eigen bubbel te leven met vriend en kids :o

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 04:37

Ik meld mij want mijn positiviteit begint na bijna 2jaar corona op te raken. Vooral nu we over week op vakantie gaan (stond al gepland met familie even weg gezellig met jaarwisseling) en alles is dicht. Dus nu kunnen dus alleen maar 7 dagen binnen in een huisje zitten. En beetje wandelen buiten mij zelf kennende ga ik mij dan vrij snel vervelen. Ik neem wel mijn foto camera mee maar dan moet het wel droog zijn.

Tot nu toe vrij weinig last van alles gehad mijn werk gaat gewoon door, dus kom gewoon onder de mensen. Vrienden zien en spreken we via beeld bellen.

Enige waar ik echt hinder van ondervindt is dat ik rugklachten heb en moet blijven sporten, maar dat word dus elke lockdown afgenomen waardoor dat steeds erger word helaas.

Maarja inmiddels al hoop series versleten en computer games gespeeld tijdens de vorige lockdowns en avondklok. Dus mijn inspiratie is op. Hopelijk vind ik hier wat tips om er weer wat positiever in te staan.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 06:56

Boras schreef:

Dit dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 07:13

Ik moet zeggen dat ik er niet heel veel hinder van heb. Ik werk 36 uur per week en heb mijn eigen paard waar ik veel tijd aan besteed en daarnaast nog een paard van iemand dat ik tijdelijk bij rijd. Ik werk nu wel thuis maar kan daar eigenlijk goed mee om gaan. Soms
Vind ik die lockdown wel even lekker. Even rust in plaats van 7 dagen per week “aan” staan met allerlei verplichte etentjes, verjaardagen etc.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 07:27

Heb gewoon mijn werk en zelfs nog drukker dan normaal. Daarnaast meer rust omdat veel dingen natuurlijk niet kunnen. Leuke dingen maar ook minder leuke dingen. Dus ik loop veel met de honden. Lekker klieren met ons paard en verder gezellig samen thuis. We gourmetten wat vaker we koken veel meer met verse producten en ingewikkelder en spelletjes, films enz. Kortom genoeg voor ons als mensen die toch al erg op zichzelf zijn om heel tevreden te zijn. Heerlijk rustige kerst en jaarwisseling. Wij bakken zo'n 2000 oliebollen en paar 100 appelbeignets en de jaarwisseling zelf slapen we bij haha

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 07:44

Ik vind de lockdown echt heerlijk.

Het niks moeten, op mijn vrije dagen heerlijk uitslapen met onze zoon, thuis alles een beetje aan kant maken, ik heb voernetjes voor de vogeltjes buiten hangen, daar kan ik echt van genieten. Verder elke dag even wandelen, bij voorkeur savonds en dan genieten van alle kerstlichtjes.

Ik werk overigens in de zorg maar dat is een soort doordenderende intercity waar je niet uit kan. Op de dagen dat ik niet hoef te werken kom ik echt helemaal tot mezelf.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 07:48

Kookaburra schreef:
Het nieuws minder volgen staat hier inderdaad ook hoog bovenaan. Scherp ;)

Dit doe ik inderdaad alweer een jaar (of ja ik probeer al jaren zo min mogelijk nieuws te volgen) en het is heerlijk rustig :')
Dat is ook het enige wat mij überhaupt een beetje op de been houdt. Ik vond het nieuws voor corona vaak ook erg deprimerend en pijnlijk om te zien. Nu ik geen ellende meer op mijn beeldscherm heb, merk ik dat ik een stuk rustiger ben.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 08:10

Boras schreef:

Dit..

Natuurlijk is het leuker als alles weer kan of mag, maar we mogen in NL vooral heel dankbaar zijn. Ik denk dan even kort aan de vluchtelingen die alles kwijt zijn of aan moeders in Afrika die hun kinderen niet eens te eten kunnen geven.

Verder trek ik met het gezin veel de natuur in. Kijken naar alle mooie kleine dingen die te zien zijn.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 08:14

Boras schreef:

Hier sluit ik me ook bij aan.

Het is een mindset. Bv. mijn vader van bijna 80 vindt het vreselijk, hij voelt zich opgesloten. Zijn vriendin heeft er minder moeite mee en ze zitten in dezelfde situatie. Ik vind het ook niet leuk, maar hey, we mogen nog wandelen en naar het paard. Als je echt je huis niet meer uit zou mogen, is het een ander verhaal.