Zolen overpronatie voet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Zolen overpronatie voet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-21 10:35

Er zijn vast meer bokkers die last hebben van wat plattere voet / overpronatie?
Hiervoor heb ik vroeger wel eens zolen gehad maar dan pasten mijn schoenen niet lekker meer. Toen eigenlijk járen zonder gedaan maar inmiddels heb ik toch best wel regelmatig weer last van m’n voeten.
Nu snap ik dat je naar een podoloog kan maar volgens mij kan je ook prima zelf zolen kopen voor overpronatie, want dat is het..

Iemand ervaringen met goede zolen?

vaxie

Re: Zolen overpronatie voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 11:24

Hi Muze,

Ik heb ook last van overpronatie. Vroeger ook echte steunzolen gehad, die draag ik ook niet (vaak) meer. Als je er echt last van hebt zou ik misschien toch maar naar een podoloog gaan.

Ik heb wel een tip voor je: onderstaande zooltjes heb ik in mijn sportschoenen liggen op advies van een sportfysio. Oorspronkelijk voor het hardlopen, maar ik kan er ook uren op wandelen. Ze zijn niet duur, en wellicht kan het jou ook een stukje helpen.

https://www.runningdirect.nl/mysole-spe ... &size=5605

Ik heb echter bij wandelen/in het dagelijks leven geen last.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 11:26

Ik draag 3 kwart zooltjes van Birkenstock. Helpt voor mij heel goed. Kan er een dag op lopen en zonder zooltjes krijg ik echt last.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-21 11:34

Ik heb met name last als ik echt langer loop/ sta. En dan op m’n stal schoeisel.
Op vakantie draag ik oa graag Birkenstocks en m’n sandalen met vorm ( kom ff niet op t merk.)
Dan geen last. Goede Nikes en goede Skechers gaan ook goed.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 11:35

Muze schreef:
Ik heb met name last als ik echt langer loop/ sta. En dan op m’n stal schoeisel.
Op vakantie draag ik oa graag Birkenstocks en m’n sandalen met vorm ( kom ff niet op t merk.)
Dan geen last. Goede Nikes en goede Skechers gaan ook goed.

Dan denk ik dat de Birkenstock zooltjes je gaan helpen. Die vorm van ondersteuning is blijkbaar goed voor je voet.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 14:06

https://www.sidas.com/en/insoles/358-ru ... otect.html ik heb deze gekocht bij mijn nieuwe wandel schoenen, ze hadden ze in low/mid/high. heb low en mid aan gehad en low gaf mij te weinig ondersteuning. Het zijn echt fijne zooltjes moet ik zeggen.

Ik heb ze gekocht bij een sport2000 filiaal :)

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 14:13

Ik heb ook platte/doorgezakte voeten en loop haast 24/7 op steunzolen (wel van de podotherapeut). Nieuwe schoenen zoek ik ook echt hierop uit omdat ik weet dat ik ze anders niet veel aan ga doen. Ik heb zolen van de podotherapeut en weet niet of andere "normale" zolen zouden helpen, ook bij mijn eerste zolen van de therapeut hield ik last. Nu zit ik bij een ander en is het een stuk minder.
Ik ben ook wel benieuwd naar mensen die het met niet aangemeten zolen doen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-21 18:37

Ja ik kies op zich ook voor schoenen die eigenlijk al fijn lopen van zichzelf. Muck loopt heerlijk maar zet mij net iets te “ plat”
Net als m’n andere stalschoenen..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 19:10

Je kunt t proberen. Ik haal bij Alie Express inlegzolen voor platvoeten (want dat zijn t feitelijk). Als ik ze niet draag krijg ik last van mn (gek genoeg linker) heup. Ik wil ze zo dun mogelijk om inderdaad nog in 'gewone' schoenen te kunnen.
Kun je ook plakken in je leuke sandaaltjes
https://nl.aliexpress.com/af/arch-insol ... 1217090708

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 19:12

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-21 19:37

Babootje schreef:
Je kunt t proberen. Ik haal bij Alie Express inlegzolen voor platvoeten (want dat zijn t feitelijk). Als ik ze niet draag krijg ik last van mn (gek genoeg linker) heup. Ik wil ze zo dun mogelijk om inderdaad nog in 'gewone' schoenen te kunnen.
Kun je ook plakken in je leuke sandaaltjes
https://nl.aliexpress.com/af/arch-insol ... 1217090708

Ik koop liever gewoon in Nederland maar bedankt!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-21 19:38

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 19:52

Ik heb (over)pronatie en ben sinds een jaar begonnen met barefoot lopen. Dus op schoenen met dunne, bredere zool en geen steun. Klinkt tegenstrijdig, maar het kan juist heel goed werken. De spieren in je voet worden bij correct gebruik hierdoor juist gestimuleerd om zich te gaan ontwikkelen; ze worden 'lui' van steunzolen.
https://groenevoetjes.nl/naar-buiten/ba ... ten-lopen/
Het is nog niet heel bekend en wordt wel vaker als een beetje hippie of alto beschouwd, maar ik vind het een heel interessant concept.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-21 20:15

Nou, gezien de pijn die ik momenteel heb in mijn voet ga ik dat niet doen.
Ik heb me er een tijdje over ingelezen, maar ik betwijfel of het werkt.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 20:26

Interessante site Lynnepinny. Ook dat filmpje wat erop staat. Vaak, als ik echt last heb van mijn voeten, zijn ze verkrampt en helpt een voetmassage. Dat zet me aan het denken...

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 20:32

Ik heb sinds kinds af aan zooltjes van de podotherapeut. Sinds mijn 16e met minimale steun voor overpronatie en wat bijstellen aan de buitenzijde van mijn voet. Die kan ik in principe de rest van mijn leven dragen. Ik heb nu al 8 jaar dezelfde en nog nergens tekenen van slijtage. Dus ik zou eigenlijk wel aanraden om ze te laten maken door een podotherapeut, zodat ze echt op maat zijn voor jouw voeten, want daar zit wel degelijk verschil in.
Wat Babootje zegt over platvoeten klopt mijn inziens niet helemaal, mijn broertje heeft platvoeten en echt een hele andere stand dan ik en daardoor dus ook hele andere zooltjes terwijl ik wel overpronatie heb.

Bij mij passen de zooltjes wel in al mijn schoenen. Ik had alleen moeite met van die hele lage sneakers die ik vroeger droeg (vans), dat mijn hak eruit wipte. Maar zowel in mijn hardloopschoenen, gewone nike sneakers, timberlands, chelsea boots, wandelschoenen geen problemen mee. Ik koop standaard een maatje groter. Het handigste is als het schoenen zijn waar een los zooltje in zit, die moet je er wel uithalen. Als het schoenen met een vaste binnenzool is, dan wordt het snel te krap.

Wat Lynnepinny aanhaalt is zeker interessant, ik heb er ook eens naar gekeken. Maar zonder zooltjes vallen mijn knieën te veel naar binnen en raken ze overbelast. Wat mij wel heel erg helpt is yoga (en dan een goede yoga docent die je uitlegt hoe je je voeten aanspant en ontspant in houdingen) en krachttraining. Yoga heeft mijn voeten en enkels sterker gemaakt en krachttraining heeft ook gezorgd voor een betere houding van mijn gehele lichaam en beter ontwikkelde spieren zorgen ook voor minder overlast vanuit mijn natuurlijke/scheve stand.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 21:01

Ik heb ze van podobrace,niet al te duur heb nu 2 paar.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 08:15

Lynnepinny schreef:
Ik heb (over)pronatie en ben sinds een jaar begonnen met barefoot lopen. Dus op schoenen met dunne, bredere zool en geen steun. Klinkt tegenstrijdig, maar het kan juist heel goed werken. De spieren in je voet worden bij correct gebruik hierdoor juist gestimuleerd om zich te gaan ontwikkelen; ze worden 'lui' van steunzolen.
https://groenevoetjes.nl/naar-buiten/ba ... ten-lopen/
Het is nog niet heel bekend en wordt wel vaker als een beetje hippie of alto beschouwd, maar ik vind het een heel interessant concept.

Barefoot lopen zou je echt alleen met een in principe gezonde voet moeten doen.
Ik heb het een half jaar geprobeerd en heel ernstige klachten van gekregen.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 08:27

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 09:41

Bij mij zijn zooltjes van de podoloog het beste. Ik heb barefoot geprobeerd en liep mijn knie aan gort. Dus dat is persoonlijk. We gingen hier thuis beide over op barefoot en mijn vriend loopt op niks anders meer (groundies en wildling) maar voor mij was het dus een grote fiasco. Het maakt hier ook nog uit in welke schoenen ik mijn zolen stop, en ben nog twee keer terug geweest na aanmeten om toch nog wat eraan te laten sleutelen. Hier van belang dat er een stevige overpronatie steun zit maar dat doe voorvoet van het zooltje wel heel dun en soepel is. Ik zou je echt aanraden naar de podoloog te gaan.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 09:49

Ik zou absoluut niet zelf aan gaan modderen met kant en klare zolen. Die ondersteunen gewoon never nooit niet jouw voet 100%
Als je platvoet/overpronatie hebt dan is dat voor elke voet, zelfs je eigen 2, op elk punt andere ondersteuning nodig. Je maakt echt meer kapot dan je lief is

Ik draag al bijna mijn hele leven steunzolen, heb HMS en fibro. Zonder doet alles zeer, niet enkel m'n voeten. Vaak zit er vergoeding in je zorgverzekering en veel schoenen kunnen tegenwoordig de binnenzooltjes uit zodat het totaal geen probleem hoeft te zijn

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-21 10:30

Ik ga jullie advies volgen en begin volgend jaar een afspraak
Maken met een podoloog.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 10:38

Heel verstandig. Je gaat anders een berg geld uitgeven aan zooltjes om vervolgens bij de podoloog aan te komen..

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-21 10:42

Ja, ik realiseer me dat het toch handiger is haha.
Ik dacht het misschien zelf “ simpel” te kunnen oplossen omdat ik het maar bij enkele schoenen heb. Maargoed, beter daar dan goede zooltjes in.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 10:16

Besef wel dat het je voeten zijn. Die moeten nog jou je hele leven jou dragen. Moet je zuinig mee omspringen